Bankieren in 2020
Afgelopen week verscheen het boek ‘Bankieren in 2020’ van John Goedee, Will Reijnders (beide verbonden aan de TiasNimbas Business School van de Universiteit Tilburg) en Diederick van Thiel (directeur Marketing Particulieren bij ING Retail) over het belang van consumentenvertrouwen en technologische ontwikkelingen in de bancaire wereld. Een toekomstverkenning over bankieren in 2020.
Het jaartal 2020 is bewust gekozen. Rond die periode komt de economie aan het einde van de vijfde Kondratieffgolf. Dit is een periode van economische groei met een duur van 20 tot 25 jaar. De Kondratieffgolf begint meestal met een innovatie, zoals ooit de stoommachine. Nu is de innovatie internet aldus de auteurs.
Het boek is opgesplitst in 3 delen waarbij in het eerste deel de consument in 2020 aan bod komt (door Marieke Verloop en Judith Janssen-Steenberg), in het tweede deel de marktontwikkeling (door Huon van de Laarschot, Vincent Dolfin en Jan-Willem Nieuwenhuys ) en in het derde en laatste deel de bank in 2020 (door Annette Zondervan, Patricia Attevelt en Titus van Haren).
Door technologische en sociale veranderingen, zal ook de rol van de klant veranderen stellen de auteurs. De klant en aanbieder van financiele diensten komen steeds meer naast elkaar te staan o.a. doordat de klant via internet steeds beter op de hoogte is. Ook het gedrag tussen klanten verandert. Zij delen informatie sneller en makkelijker. De auteurs gaan vooral in op het bereiken van de juiste klant (hoe herken je die?) waarmee je een vertrouwelijke relatie moet opbouwen (hoe bouw je een vertrouwensrelatie). Het verzamelen en verwerken van klantinformatie en daar het aanbod op afstemmen staat daarbij centraal. Wat is hier nieuw aan zul je je afvragen. Wellicht dat we in 2020 betere tools tot onze beschikking hebben waarmee we dit ook daadwerkelijk kunnen realiseren.
In het deel over de marktontwikkeling enerzijds aandacht voor de nieuwe kanalen zoals mobiel en internet. Anderzijds aandacht voor mogelijk nieuwe toetreders in de markt. Hieronder een vertaling van mijn eigen interpretatie van de marktontwikkelingen waarbij bestaande spelers kansen hebben in nieuwe markten maar ook bedreigt worden door nieuwe spelers in bestaande en nieuwe markten. Met name Paypal en Google Checkout worden meerdere malen genoemd als voorbeeld van nieuwe spelers.
Multi-channel management krijgt veel aandacht in het boek. De auteurs stellen dat klanten steeds meer zullen kiezen voor aanbieders die hen het beste begrijpen en dus de kanalenmix zodanig inzetten dat die optimaal aansluit bij hun bancaire wensen en behoeften.
Zaken die niet of nauwelijks aan bod zijn gekomen in het boek zijn selfservice, privacy (veiligheid) en wetgeving. Ben eigenlijk wel benieuwd of de auteurs dit bewust hebben gedaan (geen issues meer in 2020) of dat ze het vergeten zijn. Verder is het boek een absolute aanrader!
Het opbouwen van een vertrouwelijke relatie, ook in het bankwezen, wordt mede vormgegeven door een wederzijdse inzet. Hoe zorgvuldig ga je om met het zuurverdiende spaargeld van klanten? Helaas vallen ook banken ten prooi aan hebzucht en speculatiezucht. Als gevolg van dit roekloze gedrag is de kredietcrisis ontstaan. Banken vertrouwen ZELFS elkaar niet meer waardoor de FED of de ECB moet bijspringen. Aandeelhouderswaarde wordt soms belangrijker geacht dan klantwaarde, tenminste zo lijkt het.
Kleine kantoren zijn gesloten waardoor oma niet meer in de buurt kan pinnen. De rente is zo laag dat de inflatie niet eens wordt gecompenseerd. Een goed verstaander leest dat, bijvoorbeeld de SNS, het spaargeld als goedkoop beschouwd waardoor er een zeer goede winstmarge ontstaat. Willen banken een vertrouwelijke relatie opbouwen of willen zij zoveel mogelijk aan hun klanten verdien en daarvoor marketingtechnische activiteiten ontplooien? Vertrouwen is gebaseerd op het behartigen van een wederzijds belang. Daar lijkt nog veel werk voor in het verschiet te liggen.
En nu? Welk effect zal de huidige financiële crisis hebben op het consumentenvertrouwen in de bancaire sector. Het is waar dat data sneller en gemakkelijker gedeeld wordt. Geldt dit ook echt voor informatie? Vertrouwen wij de toezichthouders? Gaan wij begrijpen wat hun rol, gegeven deskundigheid, kan zijn? Is de keuze voor 2020 niet te gemakkelijk geweest? Genoeg voor een vervolg zou ik zeggen.
@Wilko,
Het vertrouwen is beschaamd. Wellicht dat sommige banken, zoals de Triodos en ASN, hierbij garen spinnen. Ondanks de recordwinsten van de periode voor de kredietcrisis, mede gebaseerd op de uitzonderlijke hoge marges van de woekerpolissen, heeft de bancaire sector het voor het eerst in de geschiedenis voor elkaar gekregen om de economie te laten wankelen. Vroeger had het bankwezen vooral last van afnemende economische groei. Nu is het bankwezen zelf verantwoordelijk voor periode met afnemende groeicijfers.
Het vertrouwen zal hersteld moeten worden. Het overheidsingrijpen draagt daartoe een stevig steentje bij. Ik verwacht een langdurige periode van regulering. Het zal zeker goed komen. De hele wereld is hiebij gebaat.
Dit boekje kan met de kredietcrisis in de ramsj.
Of moet eigenlijk voor het nageslacht bewaard worden om te zien hie het zover heeft kunnen komen.
De leerling-graaiers en windbuilen geven een aardig inkijkje in de mores van het bankbedrijf.
De klanten en overheid dienen zich niet te bemoeien met de bedrijfsvoering en transparantie zou alleen maar afleiden van winstmaximalisatie.
buy valium online anxiety valium or xanax – valium drug card
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!