NU.nl experimenteert met eigen Digg-kloon

NU.nl experimenteert met eigen Digg-kloon

NU.nl experimenteert met eigen Digg-kloon

Het lijkt er op dat NU.nl in samenwerking met Liones Publishing Services aan het experimenteren is met een eigen Digg-kloon onder de werktitel NU JIJ. Bij Digg kunnen gebruikers zelf nieuwsartikelen aanmelden en bepalen de gebruikers gezamenlijk door middel van een beoordelingssysteem hoe hoog het nieuwsartikel op de pagina komt te staan. Eerder deze maand kwam MSN al met een vergelijkbaar initiatief onder de titel MSN Report.

Met dank aan Boris die NU JIJ ontdekte in zijn referals. Geen idee wat de status is van het project en wanneer het live zou moeten gaan. Ik zal morgen eens informeren!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 24 reacties op dit artikel

  • Digg is inmiddels ook niet meer helemaal wat het geweest is en dat zegt iemand die het een krap jaar gebruikt.
    Ik weet niet wat de houdbaarheid is van sites die op dit soort stemsystemen gebasseerd zijn.
    Die andere Nederlandse digg clone waarvan ik de naam even kwijt ben is ook niet erg succesvol geworden.

    geplaatst op
  • @Thomas :: eKudos bedoel je? Die hebben net een redesign en relaunch achter rug.. maar echt van de grond komen wil het inderdaad niet..

    Ben trouwens benieuwd wat het voortijdige rumoer doet met de overnameprijs van nujij.nl..

    geplaatst op
  • overnameprijs? Denk dat Ilse zelf het platform wil houden en extra bereik creeeren van bestaande NU.nl content en wellicht een toevoeging doen met een "Skoeps aanpak"?? Slim

    geplaatst op
  • @Mark: ik denk dat Hans bedoelt dat nujij.nl nu op iemand anders zijn naam lijkt te staan en dat Ilse de naam dus nog niet gekocht had.

    Inmiddels is de site trouwens password protected en dus niet meer te zien. Ben benieuwd of het nou echt iets van Ilse is of gewoon een projectje van iemand anders.

    geplaatst op
  • Hehe, ik hoop dat ze bij Ilse beter nadenken over de beveiliging er van dan ze bij MSN deden voor Reporter ;)

    geplaatst op
  • Vorige week heb ikzelf heel stilletjes een sociale marketingnieuws site gelanceerd op http://www.numarketing.nl

    Een digg voor marketeers dus.
    Of het nou groot gaat aanslaan of niet, ik vindt 'm heel handig voor mijzelf om bij te blijven.

    geplaatst op
  • Door de bomen zien we het bos niet meer .. Te veel bookmark-sites zorgen voor versnippering van user generated input .. weg web2.0-deel-je-informatie-filosofie ..

    geplaatst op
  • Goed punt Matthijs! Dat fenomeen viel mij ook al op.

    Een goed idee dus voor een nieuwe web2.0 startup: "One web2.0 website to rule them all"

    Simpel: gewoon 1 icoontje waar je het bij kan aanmelden. Die ene site gooit dan het artikel/link automatisch op alle digg's, del.ico.us's, rojo's, numarketing's etc. In de submit pagina kan je dan aangeven op welke sites wel/niet.

    Volgens mij is dit iets van een weekje programmeerwerk. Met een paar mensen moet het iig over een week online moeten kunnen staan.

    Mocht iemand hiermee starten, stuur me dan maar een mailtje of voeg mij toe aan je Sourceforge project: http://sourceforge.net/users/beatniak/

    geplaatst op
  • Grappig: Paul Molenaar zegt dat hij van niks weet terwijl tegelijkterijd interim directeur van Nu.nl bevestigt dat ze er mee bezig zijn.

    geplaatst op
  • steef, ik beschreef dit ook al kort in mijn blog post .. probleem is denk ik dat er snel iemand is die vindt dat jouw voorgestelde nieuwe site beter/mooier/gemakkelijker kan .. verschuiving van het probleem? Daarbij moet je steeds je site blijven updaten met alle steeds nieuw geopende tag-sites ;) ..

    Ik vraag me ook al af hoe lang het zal duren voordat je van ieder denkbaar onderwerp 5 wiki's krijgt ..

    geplaatst op
  • Uiteraard wordt dat concept weeeer gekopieerd. Als er een succesvol multi-digg site ontstaat komen er meer omdat het zo eenvoudig is te maken.

    Maar feit blijft wel dat een site maar 1 icoontje hoeft te plaatsen: "gooi dit artikel op elke web2.0 site". Of dat nou http://www.add2allweb20.com of www.diggall.com is maakt niet uit voor zowel de content sites als de gebruiker.

    geplaatst op
  • Gezien de eenvoud van het concept verbaast het me vooral dat het zo *lang* heeft geduurd voordat een "grotere" speler met een Nederlandse versie kwam...

    geplaatst op
  • Ik ben bezig met een project dat een volledige stap verder gaat dan digg, pligg, meneame what have you. Het zal in eerste instantie op de Engelstalige wereld zijn gericht (daar woon ik ook)

    Als je nieuwsgierig bent mail dan naar nico at miljoenhuizen punt nl

    Nico
    miljoenhuizen.nl

    geplaatst op
  • @nico: pligg???? grappig dat je dat noemt! Ik ben een van de developers voor dat project! (beatniak)

    geplaatst op
  • Hier een interessant artikel van Michel Rijnders met een overzicht van alle Nederlandse DIGG klonen:

    http://sync.nl/sociale-nieuwsstrijd-in-nederland/

    geplaatst op
  • Laurens Verhagen is terug van vakantie en laat weten dat in tegenstelling tot wat Michel Rijnders beweerd, een Digg-kloon in Nederland wel degelijk kans van slagen heeft:

    (...) Door een sterke koppeling aan te brengen tussen de artikelen op NU.nl en NUjij.nl willen we het Digg-concept onder een breed publiek onder de aandacht brengen. Verder is het idee dat NU-lezers hun reactie op artikelen op NUjij.nl kwijt kunnen. Zoals bekend publiceert NU.nl immers, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Telegraaf, geen reacties onder zijn artikelen. NUjij.nl zal - ijs en weder dienende - nog deze maand online gaan. We houden u op de hoogte. (...)

    Maak er wat moois van Laurens, zal het in ieder geval met belangstelling volgen!

    geplaatst op
  • En die aanpak met UGC werkt bij de telegraaf niet Tenminste dat is wat mijn mening is maar als Alexaholic ook maar een trendwaarde heeft klopt mijn mening aardig.

    geplaatst op
  • Webwerld:

    Nu.nl van start met sociale nieuwssite Nujij

    Vrijdag 30 maart 2007, 12:00 - De nieuwssite Nu.nl start vrijdag de sociale nieuwssite Nujij.nl. Lezers kunnen onderwerpen aandragen, waarderen en op berichten reageren.
    eKudos MSN Reporter NUjij.nl 1 reactie Door Jeroen Doorn

    Volgens hoofdredacteur Laurens Verhagen is Nujij anders dan de bekende Amerikaanse variant Digg. "Technisch nieuws domineert bij Digg", weet Verhagen. Beheerders van websites kunnen, evenals bij andere Nederlandse initiatieven zoals Ekudos en MSN Reporter, een pictogram aan hun artikelen toevoegen waarmee een bericht kan worden aangedragen.

    De onderscheidende factor van Nujij ligt volgens Verhagen in de nauwe samensmelting met de nieuwssite Nu.nl. "Wie wil reageren op het nieuws, kan dat vervolgens doen op deze nieuwe site. Nu.nl houden we graag zo bondig en neutraal mogelijk. Reacties passen daar niet in", aldus Verhagen. Bezoekers die willen meedoen aan Nujij moeten zich eerst gratis registreren voordat ze verhalen kunnen aandragen.

    geplaatst op
  • Afgelopen maand ben ik met een vergelijkbaar initiatief begonnen: NewsTalk!

    --
    Edwin Janssen
    .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    geplaatst op
  • Grappig Edwin. Ik ben een maandje geleden met numarketing.nl begonnen (digg voor NLse marketeers).

    Van welke engine maak jij gebruik voor je site?

    geplaatst op
  • Hoi Steef,

    Ik heb zelf een 'engine' ontwikkeld. Ben nl. programmeur van beroep! :)

    Gr. Edwin.

    geplaatst op
  • Oef! Da's behoorlijk wat werk.

    Had je ook het open source Pligg kunnen gebruiken. Ik ben daar een van de ontwikkelaars, dus had je altijd even een gil kunnen geven als je er niet uitkwam.

    Nouja.... voor een volgende keer ;)

    geplaatst op
  • Ja, het is idd redelijk wat werk geweest. Fulltime waarschijnlijk een week of 4. Ik vind het ergens ook wel prettig om het development proces in eigen beheer te houden. Het is overigens ontwikkeld in (Perl/Catalyst. Wat dat betreft geef ik ook meer de voorkeur aan Perl/J2EE ipv PHP.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.