Waarom gaat iedereen nu in de reizenverkoop?

1 oktober 2006, 13:30

Oke, al weer enkele dagen geleden kopte de Telegraaf dat de grootwinkelbedrijven Hema, Kruidvat en Funda reizen gaan aanbieden via internet. En nog niet zo lang geleden is Wehkamp ook begonnen met de verkoop van reizen via haar website. In het artikel melde de auteur ook dat “de verkoop van reizen bij Albert Heijn en de postkantoren in het verleden mislukte”. Maar tijden veranderen.

Het mislukken van de reizenverkoop van Albert Heijn en de Postbank was in de tijd dat internet nog geen cruciale rol speelde. Zowel in het concept van AH en de Postbank waren er informatiezuilen in de (fysieke) winkel. De papieren reisbescheiden konden bij de service balie worden afgehaald. De impact op de medewerkers van de organisatie was ook merkbaar. Want ja mensen die de reisbescheiden bij de AH balie kwamen ophalen hadden toch nog enkele vragen. En de medewerker achter de balie had heel veel kennis van de supermarkt maar de verkoop van reizen was toch een ander verhaal. En bij de Postbank zag je ook regelmatig dat een medewerker de informatiezuil was ‘vergeten’ aan te zetten. Of je wilde de informatiezuil gebruiken maar dan was de printer defect. En ja niemand had zin of tijd want men was al druk genoeg met zijn of haar eigen taken.

Maar de opkomst van internet heeft reizen tot het ultieme bijproduct gemaakt. De distributie verloopt nu volledig via internet. Net als de verkoop van boeken is de verkoop van reizen het ultieme affiliate model. Voor de grootwinkelbedrijven is de investering minimaal. Er hoeft alleen een voorkant of voordeur op internet te komen en dan kan de online traffic door worden gestuurd naar de reispartner. En van elke verkochte reis ontvangt men een vergoeding. Dus geen grote investeringen, geen afhandeling, geen vragen en geen impact op de bestaande business in de fysieke winkel, want alles verloopt via het internet. Zo zie je maar weer: wie de digitale klant heeft, heeft de toekomst.

Martin van Kranenburg
CRO en Neuromarketing expert bij Schrijven voor het Brein

Martin van Kranenburg is een van de meest gevraagde conversie- en neuromarketing sprekers in Nederland. In 2021 docent van het jaar bij Beeckestijn Business School en in 2020 de best beoordeelde spreker op de Webwinkel Vakdagen. Martin is schrijver van de populaire whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. In 2019 stond hij als eerste Nederlandse marketeer zelfs met Cialdini op het podium bij De Pscyhologie van het overtuigen van Denkproducties. Martin partner en ontwikkelaar van de populaire e-learning Schrijven voor het Brein waar ondernemers en marketing professionals leren hoe ze winstgevende copy kunnen schrijven.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Beste Martin, je schrijft: Zo zie je maar weer: wie de digitale klant heeft, heeft de toekomst.

    Wacht even! Is het echt zo makkelijk? Wat nu, als blijkt dat het een rot vakantie was? Verlies je dan als Hema, Funda of als Kruidvat geen klanten omdat de klanten je verantwoordelijk stellen voor die snertvakantie? Misschien gaan ze dan hun boodschappen wel bij de concurrent doen, bijvoorbeeld de blokker!

    Vandaar mijn stelling: Zo zie je maar weer: wie de digitale klant heeft kan niet zomaar een nieuwe productlijn opzetten.

    Of is dit te negatief gedacht? Heeft de hema ook geen poging gedaan om verzekeringen te verkopen? Zijn ze daar ook niet mee gestopt?

    Groet,

    Arnoud


    1 oktober 2006 om 14:59
    media

    Aansluitend op reactie Arnoud, en was Rabobank niet succesvol met verkoop van reizen?

    Verder heb ik een paar linkjes in je posting toegevoegd Martin. Graag in het vervolg ook links gebruiken naar de bron; dat maakt het voor mensen die verder lezen wel zo makkelijk. Thx!


    1 oktober 2006 om 15:08
    mvkranenburg

    @ Arnoud: de rode draad in het verhaal is dat het met de komst van het distributiekanaal internet veel drempels zijn weggenomen om aanvullende dienstverlening aan je assortiment toe te voegen. Als je kijkt naar de kernfactoren om succesvol te zijn op internet dan heb je te maken met traffic en conversie. En je ziet nu dat partijen die veel traffic hebben producten aan hun assortiment willen toevoegen waarmee ze met minimale kosten maximaal resultaat kunnen halen. En Arnoud de beleving bij reizen is wel iets anders dan bij verzekeringen dus ja ik geef Hema een goede kans en ze moeten uiteraard dit wel samen doen met een serieuze reispartner. En ja er zal een keer iets mis gaan tijdens de vakantie en dan komt het er op aan hoe je het oplost. Maar dat geldt voor elke ondernemer.

    @ Marco: als de Rabobank succesvol was met reizen hadden ze het vast niet verkocht. Ook de Rabobank zat indertijd nog met het distributiekanaal van eigen winkels. Nu met de komst van internet is het een ander verhaal geworden.


    1 oktober 2006 om 16:03
    Arnoud Rademaker

    Hoi Martin,

    In mijn beleving is het niet zo eenvoudig. Bij De Bank kom je voor bankproducten en bij de Hema kom je voor de Hema-rookworsten.

    Ik verwacht dat specialisatie de toekomst of het toverwoord zal zijn, juist door de komst van het internet. Iedereen kan zichzelf specialiseren door te fragmenteren. Hierdoor sluit het één het niet eens uit. Volgens mij moet je voorkomen dat je steeds meer van hetzelfde krijgt, namelijk de uitstraling van een ‘EENHEIDSWORST’.

    Je schrijft: “En je ziet nu dat partijen die veel traffic hebben producten aan hun assortiment willen toevoegen waarmee ze met minimale kosten maximaal resultaat kunnen halen”. Een maxiamaal resultaat met minimale kosten kan niet blijvend zijn. Er moet gewerkt worden. Misschien kun je profiteren van een tijdelijk voordeel, maar wees allert op nieuwe initiatieven. Je zult ingehaald worden.

    Zo vraag ik me bijvoorbeeld af of Hans Anders succesvol is met zijn gehoortoestellen? Ik betwijfel het! Mensen kennen Hans van zijn brillen en niet anders.

    Bovendien denk ik dat deze discussie al voor de internethype (eind jaren negentig) is beslecht. Iedereen dacht het toen wel te kunnen maken met internet. Zo eenvoudig is het niet. Nu de internetverkopen toenemen moet men niet opnieuw in dezelfde valkuil willen stappen.

    Welke internetbedrijven zijn succesvol? Wat is hun kracht? Waar zit hun deskundigheid? Wat is hun oorsprong en geschiedenis? Hebben zij geleerd van de jaren negentig? Allemaal vragen waar ik niet één twee drie antwoord op heb. Ik vermoed dat het geen bedrijven zijn die hun zorgvuldig opgebouwde ‘bezoekeraanwas’ zomaar beschikbaar stellen voor makkelijk uitwisselbare diensten.

    Groet,

    Arnoud


    1 oktober 2006 om 16:36
    ewout@onedaycompany.nl

    Ik ben wat verbaasd door de verbazing hier :

    Verkoopt Albert Heijn geen PC’s ? Kan je GSM abonnementen kopen bij elke supermarkt ? Antwoorden : ja. Wat is de grootste foto ontwikkelaar van Nederland ? Kruidvat. Bij dezelfe winkel kan je moderne kunst kopen en klassieke CD’s van Deutsche Grammofon. Hoezo, blijf bij je leest ?

    Verkoopt Hema nog steeds verzekeringen ? Ja, check even hier bij de zoekfunctie en je krijgt veel commentaar te lezen op hun recente actie om Tom Tom’s weg te geven bij een autoverzekering.

    V&D en Kruidvat : verkopen ook verzekeringen. En het aantal detailhandels dat credieten verkoopt, in hun winkelpas of gewoon zo, is niet te tellen.

    Waarom gaat iedereen ook in de reizenverkoop ? Simpel : omdat er nog marges op zitten en er steeds minder reisbureaus zijn. Gewoon een kwestie van proberen.

    Arnoud : Eenheidsworst is de essentie van een supermarkt. Ik kan bijna geen goederen bedenken die er niet verkocht kunnen worden. Opslorpen van zoveel mogelijk boodschappen die mensen dagelijks doen in combinatie met marge-goederen : ziedaar het supermarkt model.

    Nog twijfels ? Stap eens een Franse Hyper-marche in.


    1 oktober 2006 om 19:35
    pvoogt

    @Ewout: “Omdat er nog marges op zitten”? Ben bang dat je daarin geen gelijk hebt. Vliegtickets worden tegen 0% commissie verkocht, op reizen krijg je op affiliatebasis hooguit 5%, maar veel vaker een vaste vergoeding van zo’n 10-25 euro. Check de verschillende affiliateprogramma’s maar eens.

    Conversie komt voor branchevreemde websites bovendien niet boven de 0,5% (vliegtickets) en 0,1% (vakanties) uit, dus je hebt nogal wat volume nodig om hier wat mee te verdienen.

    Partijens als Wehkamp, Kruidvat en Funda hebben overigens die volumes wel en reispartijen halen zo’n partij daarvoor graag binnen. Al zullen ze er zelf, naast omzet, weinig aan overhouden.


    2 oktober 2006 om 08:57
    mvkranenburg

    Hema gaat vanaf 5 februari online lastminute reizen aanbieden. De reizen worden ingekocht bij Touroperator Thomas Cook. Hema zegt zich vooral te onderscheiden door de vakanties zo overzichtelijk mogelijk aan te bieden. De consument kan kiezen uit drie prijscategorieen: tot 350 euro, tot 500 euro en tot 650 euro. Klanten halen hun reisdocumenten op bij een service balie van Thomas Cook en kunnen daar ook eventueel heen met hun klachten. Het zijn dus Thomas Cook reizen met een Hema sausje erover. Ik ben benieuwd en zal volgende week de site zeker bezoeken en beoordelen.. wordt vervolgd.


    1 februari 2007 om 07:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!