Booking.com: clicks and brick(s)

17 juli 2006, 04:35

Booking.com (tot voor kort Bookings.com) opent donderdag een verkoopbalie op Schiphol. Booking.com richt zich met dit fysieke verkooppunt op binnenkomende reizigers die nog geen hotel hebben geboekt. Volgens Bookings leidt de stap naar de fysieke wereld niet tot het openen van winkels “deze balie is slechts een verkoopkanaal erbij op een perfecte lokatie. Er zijn geen plannen om in een winkelstraat te zitten”.

Wellicht wel plannen om meer verkooppunten op luchthavens te openen? In iedergeval lijkt de fysieke aanwezigheid steeds belangrijker te worden voor pure internetspelers om een sterk merk op te bouwen.

Martin van Kranenburg
CRO en Neuromarketing expert bij Schrijven voor het Brein

Martin van Kranenburg is een van de meest gevraagde conversie- en neuromarketing sprekers in Nederland. In 2021 docent van het jaar bij Beeckestijn Business School en in 2020 de best beoordeelde spreker op de Webwinkel Vakdagen. Martin is schrijver van de populaire whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. In 2019 stond hij als eerste Nederlandse marketeer zelfs met Cialdini op het podium bij De Pscyhologie van het overtuigen van Denkproducties. Martin partner en ontwikkelaar van de populaire e-learning Schrijven voor het Brein waar ondernemers en marketing professionals leren hoe ze winstgevende copy kunnen schrijven.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Yuri

    Fysieke aanwezigheid speelt al enkele jaren een grote rol. Zo hebben veel touroperators een eigen balie waar last minutes aan de man worden gebracht. Toch ben ik het wel gedeeltelijk met je eens. Zo heeft bijv. Speurders enkele maanden geleden ook een fysieke winkel geopend.


    17 juli 2006 om 05:25
    traffic4u

    Volgens mij is offline aanwezigheid puur een vraagstuk van rendement. Zoals bij bookings nu duidelijk het geval. Het is een simpel rekensommetje, de directe opbrengsten van de fysieke aanwezigheid moeten hoger zijn als de kosten.


    17 juli 2006 om 07:56
    Jeroen Cornelissen

    @ GertJan

    Dan zal er een lange rij voor de balie moeten staan met “nieuwe klanten” (die men via het web niet bereikt).

    De huur op Schiphol is aan de forse kant. De verkoopkosten liggen door het inzetten van personeel sowieso hoger dan bij virtuele verkoop.

    Ik heb de indruk dat het Booking vooral om de exposure gaat dan om de additionele omzet. Wellicht een voorbode voor de lancering van een stedenprodukt inclusief vlucht.


    17 juli 2006 om 08:32
    Mitchel

    Ik vind het een bijzonder goede stap. Meestal zie je de stap andersom, dat een bedrijf van de vestiging online erbij pakt. Ik ben benieuwd of het bookings gaat lukken.


    8 juni 2007 om 10:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!