Booking.com: clicks and brick(s)
Booking.com (tot voor kort Bookings.com) opent donderdag een verkoopbalie op Schiphol. Booking.com richt zich met dit fysieke verkooppunt op binnenkomende reizigers die nog geen hotel hebben geboekt. Volgens Bookings leidt de stap naar de fysieke wereld niet tot het openen van winkels “deze balie is slechts een verkoopkanaal erbij op een perfecte lokatie. Er zijn geen plannen om in een winkelstraat te zitten”.
Wellicht wel plannen om meer verkooppunten op luchthavens te openen? In iedergeval lijkt de fysieke aanwezigheid steeds belangrijker te worden voor pure internetspelers om een sterk merk op te bouwen.
Fysieke aanwezigheid speelt al enkele jaren een grote rol. Zo hebben veel touroperators een eigen balie waar last minutes aan de man worden gebracht. Toch ben ik het wel gedeeltelijk met je eens. Zo heeft bijv. Speurders enkele maanden geleden ook een fysieke winkel geopend.
Volgens mij is offline aanwezigheid puur een vraagstuk van rendement. Zoals bij bookings nu duidelijk het geval. Het is een simpel rekensommetje, de directe opbrengsten van de fysieke aanwezigheid moeten hoger zijn als de kosten.
@ GertJan
Dan zal er een lange rij voor de balie moeten staan met “nieuwe klanten” (die men via het web niet bereikt).
De huur op Schiphol is aan de forse kant. De verkoopkosten liggen door het inzetten van personeel sowieso hoger dan bij virtuele verkoop.
Ik heb de indruk dat het Booking vooral om de exposure gaat dan om de additionele omzet. Wellicht een voorbode voor de lancering van een stedenprodukt inclusief vlucht.
Ik vind het een bijzonder goede stap. Meestal zie je de stap andersom, dat een bedrijf van de vestiging online erbij pakt. Ik ben benieuwd of het bookings gaat lukken.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!