20 miljard redenen waarom 2016 het jaar van het Internet of Things wordt

22 december 2015, 19:23

Nederlandse start-up van de makers van Toon heeft grootse plannen

Als het aan de Nederlandse start up Triggi ligt, moet 2016 het jaar worden van het Internet of Things. Triggi is een online dienst waarmee je al je “slimme” apparaten, apps en services aan elkaar koppelt. En makkelijk bedient. De ambitie? Internet of Things zoals het bedoeld is.

Lijstjesfans opgelet: ik vroeg Triggi-medeoprichter Tom Meijeraan waarom 2016 het jaar van IoT wordt. Hij kwam met 20 miljard relevante redenen. Wishfull thinking misschien, maar dit zijn de mensen achter de techniek van de slimme (en succesvolle) thermostaat Toon, dus als iemand er verstand van heeft…

Reden 1: Bandbreedte was nog nooit zo goedkoop

Tom: “Waar je vroeger moest inbellen voor hoogstens 28,8 KB per seconde, krijg je nu via datzelfde koperen draadje 1.000 keer zoveel KB. En door glas is dat nu 10.000 keer zoveel. De prijs? Die blijft achter. Dus veel data voor weinig geld.”

Reden 2: Schermpjes, schermpjes, schermpjes

Het digitale scherm is eigenlijk het enige in je leven waar je nog echt lang naar kijkt. We hebben er altijd eentje bij ons. Tom: “Je kunt dus zeggen dat we ermee zijn vergroeid en dat maakt ruim baan voor het Internet of Things. Want met je schermpje heb je controle over jouw dingen. Waar je ook bent.”

Triggi-oprichters Tom Meijeraan en Arjen Noorbergen

Reden 3: Rekenkracht wordt steeds goedkoper

Tom: “De kracht van processoren in computers neemt exponentieel toe. Hierdoor zijn ze sneller en zijn berekeningen makkelijker gemaakt. Voor het Internet of Things is het essentieel dat informatie snel en correct wordt uitgewisseld. Bovendien is een veel krachtigere processor nu even duur als een processor van twee jaar terug.”

Reden 4: Goedkopere sensoren

Het aantal sensoren in apparaten, van auto’s tot televisies en deurbellen, neemt enorm toe. Dat is een relevante ontwikkeling voor het succes van het IoT, aangezien sensoren meer controle en mogelijkheden voor de gebruiker opleveren. Tom: “Er worden steeds meer sensoren gebruikt in nieuwe producten en dus worden ze in grotere batches gemaakt; dat maakt ze een stuk goedkoper.”

Reden 5: De mogelijkheden van big data nemen enorm toe

Het analyseren en inzetten van grote hoeveelheden data is sinds twee jaar sterk aan het opkomen. De opslag van data wordt steeds goedkoper en dat maakt het verzamelen ervan aantrekkelijker. Van data moet je er natuurlijk vooral veel hebben om er een goede analyse mee te kunnen maken. Tom: “Het is wel een beetje een hype, want veel relevante toepassingen zijn er nog niet, maar dat gaat veranderen als de mogelijkheden van het Internet of Things toenemen.”

Hoe Triggi gebruikmaakt van big data in combinatie met Internet of Things? Tom: “In tegenstelling tot anderen, die op basis van afwijkende patronen in de data beslissingen nemen voor de gebruiker, willen wij met Triggi in 2017 de controle aan de gebruiker laten. Wij informeren en adviseren, maar de gebruiker beslist.”

Reden 6: Doorontwikkeling van low-power, draadloze technieken

(Het LoRa-netwerk uitgelegd door Microchip, ’s werelds eerste en enige bedrijf dat het LoRaWAN 1.0 certificaat heeft.)

‘De low power draadloze techniek waar wij grote verwachtingen van hebben is LoRa, ook wel Long Range, Low Power. Dit netwerk, is net als de andere low power netwerken, een draadloze techniek waarmee je over grote afstanden data verstuurt. LoRa is bij uitstek geschikt voor het Internet of Things, want de meeste devices hebben weinig netwerkcapaciteit nodig om iets aan elkaar te vertellen. Het verschil met bijvoorbeeld WiFi is dat deze techniek een veel hogere capaciteit heeft, maar beperkt is tot een bereik van maximum 30 meter. Terwijl LoRa tot wel 20 kilometer gaat. Een ander voordeel is dat LoRa minder energie vraagt van apparaten, waardoor zelfs kleinere batterijen prima vijf jaar mee gaan. Dus ook die zijn minder duur dan vroeger.’ aldus Tom.

Reden 7. De maatschappij is er klaar voor

Tom: ‘in Nederland is het begeleid wonen een domein dat opkomt. Onder andere omdat de wetgeving veranderd is. Ouderen komen minder snel in aanmerking voor een verzorgingstehuis, waardoor ze langer op zichzelf blijven wonen.’ Dit vraagt vaak om flinke aanpassingen aan het huis. IoT, in combinatie met domotica biedt mantelzorgers de mogelijkheid de boel op afstand in de gaten houden. Tom: ‘een kritische kanttekening: het is een mooie manier om langer thuis te kunnen blijven wonen, zolang het de eenzaamheid maar niet bevordert.’

Een andere ontwikkeling die het IoT positief beïnvloedt volgens Tom is het tweeverdienerschap bij gezinnen: ‘ruim 50% van de mensen heeft een full time- of deeltijdbaan. Voor die mensen is het nuttig en prettig om het leven efficiënter in te delen. Bijvoorbeeld door minder bezig te zijn met klusjes die ook geautomatiseerd kunnen worden.’

En tot slot, de deeleconomie. Tom: ‘we delen steeds meer dingen met elkaar. Huizen, auto’s en eten bijvoorbeeld. Maar om dit met elkaar te kunnen delen, moet je wel weten waar die dingen zijn.’ Het Internet of Things maakt dit mogelijk.

Reden 8 t/m 20.000.000.000. Er zijn héél veel slimme apparaten

Het geschatte aantal slimme apparaten dat dit jaar met het internet is verbonden is 20 miljard. En hoe meer apparaten verbonden zijn, hoe relevanter het Internet of Things wordt…. Triggi verwacht dan ook dat het IoT straks niet meer weg te denken is uit onze maatschappij. Tom: ‘Ik durf het zelfs te vergelijken met de mobiele telefoon van 15 jaar geleden. Niemand dacht die destijds echt nodig te hebben, maar nu kunnen we niet meer zonder.’

Nogal een ding dus, dat Internet Of Things 🙂

(Triggi heeft samengewerkt met Soda Studio, Resoluut en Mister Koreander aan de merkidentiteit, het product design en de communicatiestrategie.)

Jan Wicher is partner bij Mister Koreander, de copy en contentmarketingclub van het Makerstreetnetwerk. Op die plek komt alles voor hem samen: zijn ervaring als redacteur, blogger en copywriter èn de ruimte om met een fijn team te doen waar hij in gelooft. /stopt met tikken Dat schrijven in derde persoon over jezelf is drie keer niks. Kennismaken? Stuur me een berichtje!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!