De lijst der lijsten: het Marketingfacts Jaaroverzicht 2012!

31 december 2012, 10:00

Laatste dag van het jaar. Een jaar met als absoluut hoogtepunt natuurlijk het 10-jarig jubileum van Marketingfacts. Wie had dat ooit gedacht na een blogpost als deze? Eerder deelden we al een vette interactieve infographic met de nodige cijfers over ons 10-jarig bestaan. Vandaag is het op oudjaarsdag voor het vijfde achtereenvolgende jaar tijd voor onze jaarlijkse traditie met de enige lijst der lijsten: Het Marketingfacts Jaaroverzicht 2012.

Na de klik zie je niet alleen de populairste artikelen op Marketingfacts qua doorkliks en reacties, de artikelen die het meest gedeeld werden in de social media, de top bloggers qua aantal artikelen en doorkliks en last but not least de top reageerders op Marketingfacts, maar ook de nodige overzichten over alle jaren heen. En opnieuw leverde onze grafisch ontwerper Erik Wiegers een fraaie infographic van dit alles aan. Veel leesplezier!

Aantal artikelen & Reacties

Jaar

Aantal

artikelen

Aantal

reacties

Gem. aantal

reacties

2002

255

105

0,4

2003

2.285

924

0,4

2004

2.220

3.394

1,5

2005

3.106

14.679

4,7

2006

2.735

21.022

7,7

2007

2.073

23.443

11,3

2008

1.967

16.718

8,5

2009

2.070

12.282

5,9

2010

1.887

8.239

4,4

2011

1.832

7.038

3,8

2012

1.488

6.017

4,0

Lichte stijging in het gemiddeld aantal reacties

In 2012 gingen er 1.488 artikelen live op Marketingfacts verdeeld over 13 hoofdcategorieën. In de categorieën Social Media Marketing en E-business gingen de meeste artikelen live. Over Affiliate marketing werd weliswaar het minst geschreven op Marketingfacts, maar de categorie was toch nog goed voor 67 artikelen dit jaar. In totaal kregen we 6.017 reacties op de 1.488 nieuwe artikelen in 2012, een gemiddelde van 4,0 reacties per artikel.

Het jaar 2012 laat wat dat aantal reacties betreft een trendbreuk zien. In 2007 hadden we een record met gemiddeld 11,7 reacties per artikel. Door de opkomst van het microbloggen via platformen zoals Twitter daalde in de vier daarop volgende jaren het gemiddeld aantal reacties per artikel fors, tot 3,8 reacties per artikel in 2011. Hoewel de stijging dus klein is, laat 2012 met gemiddeld 4,0 reacties per artikel voor het eerst weer een lichte stijging zien, een hoopvolle verandering. Zou onze bijna 1 jaar geleden aangestelde communitymanager het tij (tegen de trends in) nu al weten te keren?

Meer bloggers actief

In 2003 werd 80% van de artikelen door Marco zelf geschreven als 1 van de 12 bloggers. In de loop der jaren is de vaste bloggerscrew gestaag uitgebreid. Vorig jaar werd 80% van de artikelen nog geschreven door 59 bloggers, dit jaar is 80% van de artikelen geschreven door 92 bloggers. Danny Oosterveer en Bram Koster, beiden in dienst van Marketingfacts, schreven gezamenlijk 32% van de artikelen in 2012. Bewust kiezen we er vanuit de redactie voor om bloggers te activeren en wordt nieuws dat we binnenkrijgen als het even kan uitgezet bij een blogger met de specifieke vakkennis op dat vlak. Die strategie zorgt er voor dat we de aanwezige vakkennis bij bloggers goed benutten, hetgeen de kwaliteit en diversiteit van artikelen weer ten goede komt.

Marketingfacts Social Accounts

Jaar

Twitter

Facebook

LinkedIn

Google+

2011

18.807

2.249

263

363

2012

33.242

17.558

2.002

1.528

Naast de site Marketingfacts zijn we natuurlijk ook zelf actief op de social platformen Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+. Leuke, verrassende en marketingtechnisch nog steeds relevante nieuwsitems die zich bij uitstek lenen voor deze platformen worden aldaar gedeeld. En die inspanningen werpen duidelijk hun vruchten af, zoals je in het overzicht kunt zien. Mocht je nog niet met Marketingfacts verbonden zijn op deze platformen, begin 2013 dan meteen goed en …

TOP 10 MARKETINGFACTS

ARTIKELEN 2012

OP BASIS VAN DOORKLIKS

  1. Social media cijfers februari 2012: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Hyves en meer

    14

    132273

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 20 February 2012

  2. Handig: Alle 2012 trends voor mobiel, social media, marketing, adverteren en CRM

    door:

    datum: 1 January 2012

  3. Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij

    49

    102204

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 16 August 2012

  4. Eindelijk bewijs: meer sociale interactie leidt tot hogere merkbetrokkenheid

    19

    94827

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 15 February 2012

  5. 5 social media-trends 2013 met TrendStrateeg @LiekeLamb

    door:

    datum: 22 November 2012

  6. Social media in Nederland: de cijfers (mei 2012)

    28

    75076

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 30 May 2012

  7. Social media in Nederland: de halfjaarcijfers van 2012

    18

    72510

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 14 August 2012

  8. Interview: de sociale strategie van KLM

    5

    71229

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 16 February 2012

  9. Social media cijfers maart 2012: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Hyves en meer

    17

    65179

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 3 April 2012

  10. Drie social media marketing trucs die ik niet meer wil zien in 2012

    32

    63096

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 3 January 2012

OP BASIS VAN AANTAL REACTIES

  1. Nieuwe website Marketingfacts is live!

    68

    25902

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 23 February 2012

  2. “A brand IS what people THINK it is” – een branding les van #eChick

    63

    36321

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 27 January 2012

  3. De trailing slash als oplossing voor enkele SEO-problemen

    55

    15527

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 1 March 2012

  4. Facebook’s brood is Hyves’ dood

    51

    40082

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 1 March 2012

  5. Hoe kom je aan een baan in de online marketing en communicatie?

    50

    21891

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 19 July 2012

  6. Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij

    49

    102204

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 16 August 2012

  7. Crisis in online advertentieland

    46

    11603

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 29 June 2012

  8. 22 oktober a.s.: Deel Je Blog Dag

    40

    12914

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 15 October 2012

  9. De cookiewetgeving gaat in: wat nu?

    40

    34342

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 5 June 2012

  10. Cookiewet wordt aangepast: maar wat hebben we eraan?

    37

    22113

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 20 December 2012

Om technische redenen worden de likes in deze tabel niet correct weergegeven

Dit jaar staat het artikel Social media cijfers februari 2012: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Hyves en meer van blogger Mark de Bruin met meer dan 132.000 doorkliks qua aantal doorkliks op nummer 1. Een mooie prestatie van Mark en ook nog eens bijzonder omdat hij met het artikel Handig: Alle 2012 trends voor mobiel, social media, marketing, adverteren en CRM ook nog eens de nummer 2 positie inneemt en daarnaast met het artikel 5 social media-trends 2013 met TrendStrateeg @LiekeLamb de nummer 5 positie inneemt in de top10 2012 o.b.v. aantal doorkliks. Van de totaal 9 aritkelen die hij schreef in 2012 staan er 3 in deze top 2012. Micha Coster staat met het artikel Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij op nummer 3 met iets meer dan 102.000 doorkliks. In februari ging de nieuwe website van Marketingfacts live, ontwikkeld in samenwerking met Mangrove. Zo'n moment levert natuurlijk veel reacties op, dusdanig veel zelfs dat dat het Marketingfacts-artikel met de meeste reacties in 2012 is geworden.

MARKETINGFACTS TOPPERS

SOCIAL SHARING 2012

TWITTER

Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij

49

102234

{tweet_count}

1299

{googlepluscount}

{linkedinsharecount}

door:

datum: 16 August 2012

FACEBOOK

Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij

49

102234

{tweet_count}

1299

{googlepluscount}

{linkedinsharecount}

door:

datum: 16 August 2012

LINKEDIN

Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij

49

102234

{tweet_count}

1299

{googlepluscount}

{linkedinsharecount}

door:

datum: 16 August 2012

GOOGLE+

SEOers gaan Google+ groot maken

26

45038

{tweet_count}

{likecount}

{googlepluscount}

{linkedinsharecount}

door:

datum: 17 January 2012

Goede artikelen leveren veel doorkliks op en worden sneller gedeeld in de social media. Gemiddeld levert een artikel op Marketingfacts in 2012 111 (re)tweets, 13 Facebook likes en 11 LinkedIn Shares op. Voor Google+ ligt het gemiddelde per artikel in 2012 onder de 1, terwijl dat in 2011 nog 2,5 was. Het delen op Twitter en Facebook is daarin tegen ten opzichte van 2011 vrijwel verdubbeld.

zet dit jaar een mooie prestatie neer: zijn artikel Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij wordt in absolute aantallen het meest geshared op Facebook, maar wordt ook op Twitter en LinkedIn het meest geshared van alle Marketingfacts-artikelen in 2012.

Ondanks deze nummer-1 positionering zien we ook verschillen tussen de social platformen. Niet geheel onverwacht blijkt een een artikel over Facebook sneller te worden gedeeld op Facebook dan op andere netwerken. Toch is het verrassend dat Dagboek van een Marketinghoer in de top5 staat van meest gedeelde Marketingfacts-artikelen op LinkedIn. Iets wat je niet zou verwachten gezien de titel en het zakelijke karakter van LinkedIn.

TOP 5 RECLAMEREVIEWS 2012

2012

  1. ReclameReview: Coke Zero 007

    5

    19230

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 24 October 2012

  2. ReclameReview: Bloemen.nl

    0

    18574

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 25 January 2012

  3. ReclameReview: Mentos Gum Breeze (Pre-roll van het Jaar 2011)

    2

    16351

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 5 January 2012

  4. ReclameReview: McDonald’s

    1

    14829

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 16 February 2012

  5. ReclameReview: Toyota Prius Wagon

    7

    14594

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 8 February 2012

ALL TIME

  1. ReclameReview: BBC bij KPN

    3

    111550

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 15 June 2011

  2. ReclameReview: Hunkemöller

    37

    45561

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 23 March 2011

  3. ReclameReview: Grolsch disst Bavaria

    11

    44632

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 16 June 2010

  4. ReclameReview: Grolsch - It’s all around

    10

    37480

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 11 August 2010

  5. ReclameReview: FBTO

    9

    31852

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 22 June 2011

Om technische redenen worden de likes in deze tabel niet correct weergegeven

David Brinks velt elke week zijn oordeel over een commercial in de ReclameReviews op Marketingfacts. Coke Zero sponsort de nieuwe James Bond-film Skyfall en maakt dit jaar de connectie tussen het merk en de film optimaal met de actie “BBC bij de KPN-commercial van vorig jaar is nog steeds met ruime afstand de ReclameReview met de meeste doorkliks All Time.

TOP 10 MARKETINGFACTS ALL TIME

OP BASIS VAN DOORKLIKS

  1. Wat zijn leuke iPad Apps voor kinderen?

    81

    296582

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 23 August 2010

  2. Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM

    58

    293642

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 6 October 2011

  3. Eerste ervaringen met de UPC Mediabox

    172

    289566

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 26 December 2005

  4. Social Media Monitoring & Marketing Tools

    87

    243871

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 24 March 2010

  5. Social Media Strategie in 17 stappen: Stap 1 - 5

    32

    233591

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 17 February 2010

  6. Social Media in Nederland: cijfers en feiten

    34

    219642

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 17 September 2010

  7. Facebook in Nederland: Een analyse

    37

    202373

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 21 January 2011

  8. Top 10 redenen waarom Google+ een bedreiging vormt voor Facebook

    30

    197794

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 1 July 2011

  9. Verboden plekken in Nederland

    75

    192495

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 11 September 2006

  10. Wie zijn de internetmiljonairs onder 41 jaar?

    19

    192050

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 24 May 2007

OP BASIS VAN AANTAL REACTIES

  1. Joost toegankelijk voor iedereen

    172

    18032

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 1 May 2007

  2. Eerste ervaringen met de UPC Mediabox

    172

    289566

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 26 December 2005

  3. Nederlandse Weblogger ‘beboet’

    152

    27044

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 4 November 2007

  4. Joost: TV-revolutie in de dop

    151

    23135

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 27 February 2007

  5. Zo maak je campagne op Hyves!

    147

    85647

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 13 August 2009

  6. Vodafone HSDPA: niet doen!

    147

    131148

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 15 February 2007

  7. Wat moet ik in godsnaam met ‘Podcasting’?

    144

    22066

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 10 October 2005

  8. Buma/Stemra stuurt deze week de eerste 500 facturen naar websites voor muziek gebruik

    141

    35208

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 22 September 2008

  9. Online op weg naar het Witte Huis (5) Obama wint met 68%! Geef jouw peiling en win!

    137

    15744

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 4 November 2008

  10. Overzicht Corporate Blogs in Nederland

    132

    40295

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 11 October 2006

Om technische redenen worden de likes in deze tabel niet correct weergegeven

In de Marketingfacts top-10 artikelen All Time zien we het effect van de long tail. Op nummer 1 staat qua aantal doorkliks Wat zijn leuke iPad Apps voor kinderen? Een artikel dat Marco Derksen twee jaar geleden schreef en vorig jaar nog niet eens in de top-10 All Time stond. Het toenemende aantal iPads en het gebruik door kinderen i.c.m. een redelijk goed opgebouwde ranking in Google en af en toe een comment over een nieuwe app, zorgen ervoor dat dit artikel in een jaar tijd de top10 behaalt en meteen het meest bekeken artikel op Marketingfacts All time is geworden. Gefeliciteerd Marco, dat moet toch inspiratie zijn voor een paar nieuwe blogs van jou in 2013;-) Wat betreft de meeste reacties heeft ruim 5 jaar na dato het artikel Joost toegankelijk voor iedereen met 172 reacties nog steeds de meeste reacties All time. Een mooie prestatie van Gijsbregt.

top10 bloggers 2012

op basis van doorkliks

OP BASIS VAN

GEMIDDELD AANTAL DOORKLIKS


  1. Mark de Bruin

    Marketing @ ANWB

    Gemiddeld 48719 doorkliks over 9 artikelen


  2. Onderzoek: The Facebook Factor Mischa Coster

    Grey Matters

    Gemiddeld 42153 doorkliks over 3 artikelen


  3. Tien negatieve effecten van sociale media in 2012 Jaap Bloem

    Gemiddeld 34075 doorkliks over 2 artikelen


  4. Sanne Walvisch

    @SanneW

    Gemiddeld 31023 doorkliks over 1 artikelen


  5. Drie social media marketing trucs die ik niet meer wil zien in 2012 Remco Janssen

    Proudly Represents

    Gemiddeld 30885 doorkliks over 4 artikelen


  6. The Next Web Conference 2012: een feest van herkenning en een wereld van onthullingen Anneli Rispens

    KREM

    Gemiddeld 30648 doorkliks over 2 artikelen


  7. Volg @hartpatientAd terwijl hij zichzelf naar een gezond hart Twittert! Thomas Marzano

    Philips

    Gemiddeld 29286 doorkliks over 2 artikelen


  8. 3 creatieve manieren om de Facebook Timeline te gebruiken Peter Minkjan

    Likeconomics

    Gemiddeld 27802 doorkliks over 4 artikelen


  9. 7 tips voor het schrijven van overtuigende productteksten Hans Lemmens

    De Nieuwe Zaak e-Commerce

    Gemiddeld 27121 doorkliks over 1 artikelen


  10. Andre de Ruijter

    Daisycon

    Gemiddeld 26952 doorkliks over 1 artikelen

OP BASIS VAN

TOTAAL AANTAL DOORKLIKS


  1. Herziene Code E-mail treedt in werking Danny Oosterveer

    Marketingfacts

    Totaal 2583301 doorkliks over 187 artikelen


  2. Groupon: sterke groei, onzekere toekomst Bram Koster

    Marketingfacts

    Totaal 1112091 doorkliks over 94 artikelen


  3. Je conversie boosten met dynamische online video en content J-P De Clerck

    Conversionation

    Totaal 624263 doorkliks over 29 artikelen


  4. The Social Interview: Innovatieve recruitment via Facebook Erik van Roekel

    ING Groep

    Totaal 445005 doorkliks over 20 artikelen


  5. Handig: Alle 2012 trends voor mobiel, social media, marketing, adverteren en CRM Mark de Bruin

    Marketing @ ANWB

    Totaal 438471 doorkliks over 9 artikelen


  6. ReclameReview: Mentos Gum Breeze (Pre-roll van het Jaar 2011) David Brinks

    Hardcopy

    Totaal 376661 doorkliks over 45 artikelen


  7. Top Names: Floris en Edial Dekker (Gidsy): Een jongensboek in Berlijn Erwin Blom

    TheCrowds

    Totaal 371388 doorkliks over 53 artikelen


  8. Google maakt grote stappen met Search plus Your world Jan Willem Alphenaar

    Social Media Academy

    Totaal 318542 doorkliks over 15 artikelen


  9. Diensten innovatie om de retailers 17 miljard kostende retourzendingen te verlagen Gianluigi Cuccureddu

    DAMARQUE

    Totaal 305029 doorkliks over 26 artikelen


  10. Week 8/2012 Viral Friday / It’s a Snap, Peugeot en Inception Park Rudi de Groot

    SocialMedia8

    Totaal 224744 doorkliks over 30 artikelen

Niet onverwacht, gezien de top 10 van artikelen 2012, staat Mark de Bruin dit jaar qua gemiddeld aantal doorkliks per artikel op de nummer-1 positie in de top-10 Marketingfacts-bloggers. Mark schreef 9 artikelen in 2012, die gemiddeld 48.698 doorkliks opleverde. Danny Oosterveer haalde in totaal ruim 2,5 miljoen doorkliks naar zijn 187 artikelen in 2012. Eens even rekenen voor Danny zijn beoordeling…. 2,5 miljoen x gemiddeld 3 banners per artikel.. x CPM… 😉

TOP 10 MARKETINGFACTS BLOGGERS O.b.v. aantal artikelen

2012


  1. Erwin Blom

    TheCrowds

    53 artikelen @erwblo Erwin Blom op google+ website Volg Erwin Blom via RSS


  2. {title}David Brinks

    Hardcopy

    45 artikelen @davidbrinks David Brinks op google+ Volg David Brinks via RSS

ALL TIME


  1. {title} Marco Derksen

    Upstream

    8250 artikelen @marcoderksen Marco Derksen op google+ Volg Marco Derksen via RSS


  2. {title} Erik van Roekel

    ING Groep

    834 artikelen @evr facebook linkedIn Erik van Roekel op google+ flickr 4square slideshare delicious Volg Erik van Roekel via RSS


  3. {title} David Brinks

    Hardcopy

    282 artikelen @davidbrinks David Brinks op google+ Volg David Brinks via RSS


  4. {title} Albert Treur

    CombiTrading

    266 artikelen @mediagrid Volg Albert Treur via RSS


  5. Paul van Veenendaal

    231 artikelen @yizmo Volg Paul van Veenendaal via RSS

Naast de doorkliks naar de geschreven artikel kun je de bloggers ook rangschikken naar het totaal aantal geschreven artikelen, zoals in de tabel hierboven. De top-3 Marketingfacts-bloggers op basis van totaal aantal artikelen is al een aantal jaren ongewijzigd: Marco Derksen staat op nummer 1 met 8.250 artikelen in totaal, op ruime afstand van de nummer 2 Matthijs van de Broek met 1.673 artikelen. Hoewel ik de laatste tijd minder artikelen schrijf en wat meer op de achtergrond actief ben voor Marketingfacts, staat ik met 834 artikelen voor Marketingfacts nog steeds op nummer 3.

TOP 10 MARKETINGFACTS LEDEN

o.b.v. aantal reacties

2012


  1. {title} Ingmar de Vegte

    Hogeschool Utrecht

    21 reacties @IngmardeVegte facebook linkedIn website Volg Ingmar de Vegte via RSS


  2. {title} Remco de Vries

    18 reacties @Remcodv Volg Remco de Vries via RSS


  3. {title} postma

    spoqs.nl

    17 reacties @postma Volg postma via RSS

ALL TIME


  1. {title} Jeroen Mirck

    Mirck Media

    786 reacties @JeroenMirck facebook linkedIn Jeroen Mirck op google+ youtube flickr hyves website Volg Jeroen Mirck via RSS


  2. {title} Roy Huiskes

    chapter42.com

    557 reacties @chapter42 facebook Volg Roy Huiskes via RSS


  3. {title} Kasper Katje

    442 reacties Volg Kasper Katje via RSS


  4. {title} Remco de Vries

    265 reacties @Remcodv Volg Remco de Vries via RSS


  5. {title} Kjeld Kahn

    Void Station

    250 reacties @Kjeld facebook linkedIn Kjeld Kahn op google+ website Volg Kjeld Kahn via RSS


  6. {title} Arnoud

    244 reacties Volg Arnoud via RSS


  7. {title} Fred Zelders

    228 reacties @FZelders website Volg Fred Zelders via RSS

Leuk al die bloggers, maar als er geen reageerders zijn, is er niet echt een actieve community. Last but not least in dit artikel dan ook de top-10 Marketingfacts-leden op basis van aantal reacties in 2012 en All Time. Daarbij hebben we dit jaar de selectie aangescherpt, diegene die ooit Marketingfactsblogger is geweest, maar nu gewoon lid is, is uitgesloten van deze lijst. Mike van Hoenselaar plaatste in 2012 36 reacties op Marketingfacts en staat daarmee op nummer 1 in de leden top-10 over 2012. Het lijkt misschien raar dat iemand met 36 reacties de meeste reacties heeft geplaatst in 2012, terwijl we in totaal meer dan 6000 reactie kregen, maar veel reacties zijn van bloggers en reacties worden vaak ook niet ingelogd geplaatst waardoor deze reacties niet kunnen worden meegenomen in dit overzicht. Zorg dus dat je ingelogt bent als je een reactie plaatst als je in dit overzicht wilt komen! Jeroen Mirck voert met maar liefst 784 reacties de ledenlijst All Time aan op ruime afstand gevolgd door Roy Huiskes.

Infographic Marketingfacts Jaaroverzicht 2012

Graphic Designer Erik Wiegers, die ook verantwoordelijk was voor het Marketingfacts Jaarboek 2011 en 2012, leverde dit jaar opnieuw een fraaie infographic van het Marketingfacts Jaaroverzicht 2012 aan! Klik op de afbeelding voor een vergroting

Voor wie van dit alles naar niet genoeg kan krijgen, hier nog even de lijstjes van voorgaande jaren:

En voor een stukje historisch perspectief kun je ook het Back2theFuture twitteraccount van Marketingfacts volgen dat artikelen uit het archief twittert. Weet je meteen waar we ons een paar jaar geleden (terecht of niet) vreselijk druk om maakten;-)

Bedankt

Tot zover de Marketingfacts-statistieken over 2012. Het was een fikse klus om samen te stellen, maar al zeg ik het zelf: het is weer een mooi overzicht geworden met prachtige cijfers die we met zijn allen hebben gemaakt. Niet alleen de bloggers, maar ook de reageerders en lezers. Mede namens de hele Marketingfacts-crew: bedankt!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Albert

    Tof overzicht van Marketingfacts! Met stipt een van mijn favoriete sites voor een frisse blik op marketing! Allen alvast een hele fijne (en veilige) jaarwisseling gewenst!


    31 december 2012 om 12:09
    DannyOosterveer

    Enorm mooi overzicht Erik & Erik! Blijft mooi om te zien hoe enorm veel shares en verkeer sommige topics hebben gegenereerd. Congrats met je 1e plek Mark!


    31 december 2012 om 12:13
    Mark de Bruin

    Wow wat een mooi artikel Erik. En dankjewel Danny. Is het mij na 6 jaar bloggen voor Marketingfacts toch een keer gelukt. Voor mij persoonlijk was het artikel van Mischa het hoogtepunt. Wat een waanzinnig goed artikel is dat. Met recht het meest gedeelde artikel. Morgenochtend om 10 uur verschijnt mijn eerste artikel met daarin weer alle trends 2013 voor social media, digital marketing, internet en mobile in 1 artikel.


    31 december 2012 om 14:01
    Jean-Paul Horn

    Enorm veel respect voor Erik voor alle data die hij elk jaar weer uit het CMS weet te peuren en dat op zo’n overzichtelijke wijze weet op te schrijven 😉 En uiteraard ook zeer fraai gevisualiseerd door Erik W.!


    31 december 2012 om 16:41
    BertAnvelink

    Wow, wat een mooi overzicht. Indrukwekkende cijfers, ik kan niets anders zeggen.


    1 januari 2013 om 09:00
    evroekel

    Dank voor de reacties! ’t is elk jaar weer een fikse klus om samen te stellen, maar leuk om te lezen dat het gewaardeerd wordt.


    1 januari 2013 om 19:23
    Cecile Bol

    Mooi overzicht (en mooie plaatjes :D)! Interessant dat juist de social sharers zich afvragen (of vinden dat hun vrienden zich moeten afvragen) waarom iedereen een leuker leven lijkt te hebben dan zijzelf.


    3 januari 2013 om 11:14
    jeroenmirck

    Leuk om terug te lezen. En ik ben natuurlijk verguld met mijn eerste plek in de All Time Comment List. Het afgelopen jaar was ik hier niet zo actief, maar ik vermoed dat dat in 2013 wel weer bijtrekt. 🙂


    3 januari 2013 om 23:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!