Why Instagram rules

27 juli 2011, 06:00

Wie een beetje actief is op platformen als Twitter, Facebook en Flickr moet ze vroeg of laat een keer voorbij hebben zien komen: Instagram-foto’s. Het mobiele platform voor het delen van foto’s had binnen negen maanden na lancering al 5.000.000 gebruikers. Ter vergelijking: zowel Twitter als Facebook hadden er binnen dezelfde periode niet meer dan 1.000.000. Uiteraard lift Instagram min of meer mee op het succes van Facebook en Twitter, maar toch: Instagram kent een opvallend snelle groei in zijn eerste kwartalen. En dat allemaal met slechts vier werknemers in dienst. Ik ben zelf een actief gebruiker en krijg regelmatig vragen over het hoe, wat en waarom van Instagram. Een mooie aanleiding om er eens een blogpost aan te wijden: wat zijn de belangrijkste functies, wat is de mechaniek en hoe kun je het inzetten?

Veel mensen gebruiken Instagram vooral voor het toevoegen van een kekke filter of een dito effect aan eigen genomen foto’s. Deze kiekjes krijgen zo een net wat hippere uitstraling. Vervolgens zijn ze met een simpele handeling gemakkelijk te delen met vrienden en kennissen via sociale platformen.

Sociaal platform

Toch ontdekken steeds meer mensen dat Instagram eigenlijk een sociaal platform op zich is. Een platform met veel vergelijkbare functies als bijvoorbeeld Twitter. Je kunt mensen volgen en je kunt gevolgd worden. Alleen post je foto’s in plaats van korte, tekstuele updates. Deze kun je al dan niet voorzien van een gevat bijschrift. Alle foto’s verschijnen in een tijdslijn, zoals we die ook kennen van andere platformen. Uiteraard zijn deze foto’s te waarderen (like!) en kun je een reactie achterlaten. In de bijschriften of in de reacties benoem je andere gebruikers (@-mention) en het gebruik van (hash)tags werkt op precies dezelfde manier als op Twitter. Anders dan bij Twitter, kent Instagram een onderdeel ‘popular’. Dit bevat de populairste (en/dus mooie) bijdragen van Instagrammers wereldwijd. Een praktische manier om nieuwe, getalenteerde (amateur)fotografen te ontdekken, om te volgen.

Zoals je kunt zien (screenshots onder en boven), is de interface en techniek achter Instagram vrij simpel, duidelijk en herkenbaar. Toch heeft het platform in mijn ogen qua gebruik enkele grote voordelen ten opzichte van sommige andere sociale platformen. De eerste is vrij voor de hand liggend: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dit mag dan een cliché zijn, maar Instagram bevestigt dit eens te meer. Zeker voor visueel ingestelde personen (zoals ondergetekende) zijn de foto-updates een plezierige afwisseling bij de tekstuele content die je vooral op (micro)blogs ziet. Bovendien: je neemt (letterlijk) een kijkje in iemands leven en werken en krijgt daardoor een veel completer beeld van iemand. Het effect van ‘engagement’ is zo vele malen sterker. Het zal je in ieder geval niet snel gebeuren dat je een Instagrammer in real life niet herkent. Iets wat bij Twitter nog wel eens gebeurt.

Instagram voor marketing/pr?

Als ik vanuit mijn vakgebied naar Instagram kijk, zie ik aan de ene kant veel interessante toepassingen. Anderzijds ben ik ook huiverig; Instagram is op dit moment nog heerlijk ‘onvervuild’ en zonder veel commerciële boodschappen. Toch zijn er al een handjevol grote bedrijven die op Instagram de gulden middenweg hebben weten te vinden, bijvoorbeeld Red Bull, Gucci, Levi’s en Starbucks. Instagram biedt bedrijven en/of vertegenwoordigers van bedrijven vooral kansen op het gebied van transparantie. Bijvoorbeeld door evenementen, productlanceringen en andere activiteiten van mooie beelden en sneak-peeks te voorzien of foto-wedstrijden te organiseren. Of door fans een kijkje te gunnen bij de mensen achter het logo.

Contentstrategie

Het medium is uitermate geschikt voor personal branding, vooral als je het integreert in je digitale voetafdruk. Met name de mensen en bedrijven die een (soort van) contentstrategie hanteren, winnen in rap tempo aan populariteit op Instagram. De eerder genoemde bedrijven zijn hier een voorbeeld van. Als individu kun je echter ook een contentstrategie hanteren. Zo plaats ik zelf elke morgen een #goedemorgen #quote op Instagram (en daarmee ook op Twitter en Facebook). Je creëert hiermee een verwachting bij mensen, waardoor ze terugkeren. Daarnaast is het natuurlijk leuk om de enthousiaste reacties te lezen. Uiteraard is dit slechts een eenvoudige vorm. Het geeft echter wel de toegevoegde waarde van Instagram weer.

Gebruik maken van Instagram kan ook zonder actief deel te nemen. Volg gewoon eens een aantal actieve gebruikers. Leuke Nederlandse Instagrammers zijn (onder vele anderen) bijvoorbeeld @jeanique, @sabinedewitte, @spems, @sannew en/of @oeufje. Oh, en Anouk Timmerman is via haar weblog bezig met het samenstellen van een top 10 van Nederlandse Instagrammers. Dat houden we even in de gaten, dus.

Show me the tools

Tot slot nog een aantal leuke/nuttige tools, die gebruik maken van de API van Instagram:

• Met InstaFB zet je nieuwe en oude Instagram-foto’s automatisch in een Facebook-album. Wanneer je foto’s op de normale manier via de app deelt, verschijnen deze alleen als post op je wall.

Instawar is een soort HOT or NOT voor Instragram-foto’s. Je krijgt elke keer twee foto’s te zien, waarbij je je voorkeur kan uitspreken. Een leuke manier om nieuwe foto’s en fotografen te ontdekken.

• Via Prinstagram kun je van je Instagram-foto’s stickers, albums, etc. laten maken.

Tweegram is een app waarmee je eenvoudig foto’s met tekst maakt. Ideaal voor quotes en voor tekstwerkers.

Inkstagram is een online tooltje waarmee je makkelijk je foto’s, reacties en contacten kunt beheren.

• Met Statigram kun je allerlei statistieken van jouw content bekijken.

Meer tools zijn hier en hier te vinden. Aanvullende tools, tips en tricks? Laat ze achter in de comments!

Infographic

Joost Geurtsen
Creatief Crossmedia bij Endemol Nederland

Business Development @ Endemol NL | Creatief Strateeg | Social Media / Crossmedia specialist | Branded Content | TV 2.0 | Blogger | Spreker | Religieus Humanist

Categorie
Tags

6 Reacties

    Mark de Bruin

    Ik mis de link naar de pagina van Playboy. Zie hem wel in de infographic staan? Ben wel benieuwd wat zij er mee dien 😉


    27 juli 2011 om 06:40
    Jurg Benders

    @joostgeurtsen dank voor het artikel. Altijd leuk om onze eigen site terug te zien (inkstagram). Er zijn ook wat bekenden die instagram gebruiken. Zoals snoop dogg en Justin Bieber niet te vergeten. De laatste bracht de servers van instagram aan het wankelen afgelopen vrijdag. Ecxuses voor reclame, maar mochten jullie nog suggesties over verbeteringen aan onze site, dan hoor ik het graag.


    27 juli 2011 om 12:53
    Mark de Bruin

    @Joost: dank man. Dat is een linkje waar je wat aan hebt 😉


    27 juli 2011 om 12:57
    Kel

    Zeker pictarine.com eens bekijken. laat je toe om al je foto’s vanop instagram, twitter, facebook enz op een plaats te bekijken. Zeer handig als je effectief op verschillende platformen foto’s hebt staan!


    27 juli 2011 om 15:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!