LinkedIn’s Got Talent

LinkedIn Congres Talent Connect 2013

LinkedIn’s Got Talent

Op 23 en 24 oktober vond een groots internationaal LinkedIn congres plaats in Londen: Talent Connect. Maar liefst 800 bezoekers en 200 LinkedIn-medewerkers uit 44 verschillende landen vonden hun weg naar het plaatselijke Hilton. Wat was het onderwerp? Precies: talent!

Twee werelden

Het gros van de bezoekers bestond uit recruiters en HR-professionals. Ik was dan ook een vreemde eend in de bijt, ik zit voornamelijk “aan de andere kant”. Ik help mensen hun profiel zó in te richten dat ze gevonden en gezien worden, bijvoorbeeld door recruiters. Dit congres bracht voor mij dan ook twee werelden bij elkaar: aan de ene kant de leden van LinkedIn die een account hebben (op dit moment zijn dat er 238 miljoen), daar werk mee willen vinden en/of zichzelf daarmee professioneel willen profileren, en aan de andere kant de medewerkers van bedrijven die op zoek zijn naar deze leden, bijvoorbeeld om functies te vervullen.

Persoonlijke profielen werknemers

Wat mij vaak opvalt bij bedrijven, klein en groot, dat het LinkedIn-profiel van de werknemer een ondergeschoven kindje is. Onterecht, want juist je werknemers zijn de visitekaartjes van het bedrijf. Het is belangrijk dat ze professionele profielen, goede foto’s, foutloze teksten en vooral ook de juiste gegevens in hun profiel hebben staan. Wat denk je namelijk dat mensen doen als ze op je company page komen? Juist, ze checken als eerste de medewerkers die er aan gekoppeld zijn. Zou toch zuur zijn als daar profielen aan hangen met rare foto’s of half lege profielen: net of er niemand aan de balie zit als je een kantoorpand binnen loopt.

Bedrijfsprofiel

Veel bedrijven hebben ondertussen ook een (gratis) bedrijfsprofiel, of company page, op LinkedIn, gekoppeld aan de persoonlijke profielen van de medewerkers. Over het algemeen wordt daar nog lang niet alles uitgehaald wat er in zit. Een bedrijfsprofiel biedt veel meer dan alleen een uithangbord van je business. Het geeft de kans om een band op te bouwen met toekomstige werknemers. Het is langetermijndenken, nu alvast de talenten 'warm houden' voor als je ze nodig hebt. Het kan je in de toekomst tot zeker de helft in kosten schelen als je nu al tijd hierin investeert en 28 procent besparen op personeelskosten. Bovendien is de betrokkenheid van deze toekomstige werknemers vaak al heel groot.

Careerpage 

Een handig hulpmiddel hiervoor is de betaalde optie van LinkedIn, de Careerpage. Op deze pagina kun je niet alleen je vacatures plaatsen, maar ook je als werkgever profileren. Video’s, foto’s, banners, maar ook testimonials van werknemers kunnen hierin geplaatst worden en geven zo een goed beeld van de bedrijfscultuur. LinkedIn-leden die jouw pagina bezoeken kunnen zien of jij als bedrijf bij hun past en andersom. Vaak klikken ze bij interesse op de “volg-knop” en houden ze in de gaten wat je aan vacatures en updates plaatst. Maar liefst 70 procent van de volgers van een bedrijfsprofiel op LinkedIn is geïnteresseerd in het bedrijf als werkgever. Tevens worden vacatures doelgericht gepromoot binnen de media van Linkedin.

Volgers maken het verschil

Door het inzetten van zogenaamde 'recruitment filters' kunnen recruiters als eerste de volgers van een bedrijf doorzoeken bij de zoektocht naar geschikte kandidaten. Volgers van bedrijfsprofielen zijn, zoals ik hiervoor al aangaf, over het algemeen al erg geïnteresseerd in jouw bedrijf als werkgever. Gemiddeld volgen leden van LinkedIn 6 bedrijfsprofielen.

Het belang van volgers

  • 78 procent van deze volgers is bereid een InMail (bericht binnen LinkedIn) van een recruiter te accepteren.
  • Volgers solliciteren 3x sneller op een bedrijf dat ze al volgen.
  • Volgers checken 6x vaker een career page van een bedrijf.
  • Volgers zijn 10x meer bereid om statusupdates te delen van een bedrijf.
  • Leden die bedrijven volgen, zijn 61 procent meer bereid je merkambassadeur te zijn.

Belangrijke informatie dus ook voor mensen die graag bij een bepaald bedrijf willen werken: zorg dat je desbetreffend bedrijf volgt op LinkedIn!

3 manieren om meer volgers te krijgen op je bedrijfsprofiel

  • Via de media op LinkedIn zelf.
  • Door ‘follow buttons' op bijvoorbeeld je websites, onder je e-mails of op visitekaartjes.
  • Door virale distributie, dus doordat connecties jouw profiel delen, reageren op een update of iets liken.

Hoe zorg je ervoor dat meer mensen je updates liken, ze delen of er op reageren:

  • Gebruik linkjes in je statusupdates, dit zorgt voor 2 keer zoveel engagement.
  • Gebruik plaatjes of foto’s in je statusupdates, dit geeft je 98 procent hogere kans op reacties.
  • Gebruik linkjes naar YouTube-video’s die direct afspeelbaar zijn in de tijdlijn, dat geeft 75 procent meer kans om gedeeld te worden.

“Good content should make you care, share or swear.”

Het belang van de smartphone

Dat de smartphone steeds belangrijker wordt, moge ondertussen duidelijk zijn. Steeds meer wordt via de smartphone gebruikgemaakt van applicaties en internet. In 2015 zullen 5 miljard mensen wereldwijd toegang hebben tot internet op een mobiel device. Op dit moment komt meer dan 30 procent van de LinkedIn-bezoekers via mobiel. 25 procent bekijkt zelfs vacatures vanaf zijn of haar smartphone en solliciteert ook op die manier.

Bedrijven kunnen gesponsorde vacatures inzetten. Deze komen vervolgens in de tijdlijn van LinkedIn-leden terecht (of je ze volgt of niet) en leveren 50 procent meer respons op. Deze zijn nu ook op de smartphones zichtbaar, waardoor solliciteren via de smartphone alleen maar nog meer zal toenemen.

Recruiter Mobile

Nieuw is de gratis applicatie 'Recruiter Mobile', waarmee recruiters direct kunnen reageren op sollicitaties die binnenkomen via LinkedIn en gemakkelijker profielen kunnen bekijken van potentiele kandidaten en ze benaderen. Zie hieronder het introductiefilmpje van LinkedIn.

Versterk je merk op LinkedIn:

  • Zorg voor goed ingerichte, professionele, persoonlijke profielen van je medewerkers.
  • Vul je company page met de juiste informatie, producten en/of diensten en gebruik goed beeldmateriaal.
  • Maak gebruik van de banner en plaats daar eventueel een URL in om door te linken.
  • Zorg van te voren voor een goede planning voor het plaatsen van updates en vacatures.
  • Gebruik (gesegmenteerde) statusupdates om je zichtbaarheid te tonen.
  • Sponsor eventueel je updates (oftewel adverteren).
  • Blijf bij je merk en product/dienst.
  • Wees authentiek.
  • Experimenteer. Je komt er achter wat het beste werkt door het uit te proberen.
  • Zorg voor de juiste content en ondersteun de tekst met video’s, slideshares en linkjes.

“Your culture is your brand.”  ( Tony Hsieh CEO Zappos.com)

Maak optimaal gebruik van de career page

  • Gebruik plaatjes en foto’s om mensen een kijkje in je bedrijf te geven.
  • Gebruik video’s om echte verhalen (achter de schermen) te vertellen zodat je nog meer de aandacht trekt van leden.
  • Denk digitaal, dus geen langdradige teksten, maar kort en krachtig.
  • Denk altijd klantgericht en richt daar je content op.

Versterk je als werkgeversmerk met behulp van vacatures:

  • Gebruik niet té ingewikkelde functietitels.
  • Koppel vacatures altijd aan je company page.
  • Geef belangrijke vacatures meer aandacht.
  • Gebruik je vacatures als visitekaartje voor jou als werkgever.
  • Laat je vacatures delen door collega’s op LinkedIn, Twitter, Facebook, enz.

De bus van Lou en de koffie van Sahar

Er waren vele goede sprekers op het congres. Veel LinkedIn-medewerkers, maar ook HR-professionals van bedrijven zoals TomTom, Capgemini, Soundcloud en Ernst & Young. Twee presentaties zijn mij heel erg bijgebleven.

Ten eerste het verhaal van Lou Adler, een grootheid in de recruitmentwereld, waarin hij de zoektocht naar het juiste talent vergelijkt met een bus, en laat zien hoe belangrijk het is dat je de juiste poppetjes op de juiste plekken moet zetten in de bus die jij bestuurt. Ik kan iedere recruiter of HR-professional aanraden deze interessante man te volgen en zijn blogs te lezen.  

“Recruiting is getting the candidate to sell you.”

Daarnaast was ik diep onder de indruk van Sahar Hashemi, oprichter van Coffee Republic. Een inspiratiebron voor iedere ondernemer die ook maar een beetje doorzettingsvermogen heeft. Zij vertelde over de vele afwijzingen die zij in het begin kreeg op haar idee om een coffeeshop te beginnen in Londen in de jaren 90, en alle negatieve reacties. Ondanks dat niemand in haar idee wilde geloven, hield zij vol en bouwde ze samen met haar broer uiteindelijk een keten van 168 coffeeshops. Moraal van het verhaal: blijf in je zelf geloven en laat je niet afschrikken door negatieve reacties. Mensen houden nou eenmaal niet van nieuwe ideeën. Maar er hoeft er maar één te zijn die dat wel doet. Zelfs JK Rowling hoorde 12 keer "nee" bij uitgevers, voordat ze Harry Potter mocht uitbrengen.

“If you are clueless when you begin your journey, this opens your mind to the possibilities.”

Social LinkedIn

Ik heb twee geweldig leerzame, en vooral ook leuke dagen gehad in Londen, met een dijk van een afsluitend feest in Madame Tussauds. Ik vond het zeer bijzonder hoe open en vriendelijk LinkedIn-medewerkers van over de hele wereld zijn. 'Social' betekent bij LinkedIn ook echt social. Het open en transparante karakter dat door dit hele bedrijf heen heerst, komt denk ik alleen maar ten goede aan de gebruikers van de tool. Het heeft mij veel waardevolle informatie en nieuwe connecties gebracht. Voor iedere recruiter of HR-professional is dit evenement een absolute aanrader. 

Voor werkzoekenden, maar zeker ook voor bedrijven die het belangrijk vinden dat hun werknemers een professioneel LinkedIn-profiel hebben, raad ik aan mijn gratis handleiding LinkedIn te downloaden. Een goed begin, begint immers bij je werknemers zelf!

“Sell the next step, not the next job! “ (Lou Adler)


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.