Tumblr vs. Facebook: de verschillen in de ogen van jonge gebruikers

15 oktober 2013, 04:59

Een interview over het gebruik en de aard van verschillende social media

Tumblr doet het goed als je naar de cijfers kijkt. Sinds de oprichting in februari 2007 zijn er 60 miljard berichten in meer dan 135 miljoen verschillende blogs gepost. In Nederland heeft het platform per maand meer dan 1,7 miljoen unieke bezoekers, die goed zijn voor meer dan 95,7 miljoen pageviews. Het lijkt erop dat we in de 'social' wereld rekening moeten gaan houden met Tumblr, dat recentelijk is overgenomen door Yahoo. Ze betaalden 1,1 miljard dollar voor het microblogplatform. Door de overname heeft Tumblr in ieder geval veel aan naamsbekendheid gewonnen, ook al is niet iedereen even gelukkig met Yahoo aan het roer. Maar wat is Tumblr nou precies en wat zijn de verschillen met de socialmediagigant Facebook in de ogen van de gebruikers van Tumblr? We vroegen Tess en Anouk, twee jonge Tumblr-gebruiksters van 19 en 22 jaar, naar hun mening over Tumblr en de verschillen met andere sociale media.

Update 15 oktober 2013, 13:55 uur: het aantal unieke bezoekers zoals vermeld in de inleiding is aangepast van 3,1 naar 1,7 miljoen; zie de reacties.

Blogs voor elke interesse

Tess en Anouk (we gebruiken omwillen van de privacy van de geïnterviewde dames in dit artikel fictieve namen) zijn erg actieve Tumblr-blogsters die, wanneer ze de tijd hebben, makkelijk 6 en 10 uur per dag op Tumblr kunnen zitten. Net als Facebook lijken gebruikers een enorme hoeveelheid tijd aan het platform te kunnen besteden.

Behalve dat gebruikers zich in hun Tumblr-blog kunnen uiten, kunnen zij blogs en mensen vinden met dezelfde interesses. Gebruikers vinden elkaar aan de hand van hun blogs en posts, en er zijn voor iedere denkbare interesse wel blogs te vinden. Het is niet nodig elkaar persoonlijk te kennen en een groot deel van de Tumblr-gebruikers blijft anoniem. Deze anonimiteit is het grootste verschil met Facebook, waar je je eigen naam gebruikt en in contact staat met je persoonlijke kennissen, familie en vrienden.

Waarom ben je Tumblr gaan gebruiken?

Tess: “Omdat ik op zoek was naar een nieuwe sociaal website dat veel leuker was dan Hyves en Twitter.”

Anouk: “Ik was op zoek naar fan-fiction en ben Tumblr toevallig tegengekomen. Het leek me vooral een plek waar fandom erg groot was.”

Wat vind je van Twitter? En Facebook?

Tess: “Ik vind Twitter een geweldige website, omdat je altijd op de hoogte bent wat je favoriete artiesten, vrienden, klasgenoten aan het doen zijn. Hetzelfde geld voor Facebook.”

Anouk: “Twitter heb ik zelf niet zo heel veel mee. Facebook is vooral voor vrienden die je niet elke dag ziet.”

Wat zijn volgens jou de belangrijkste verschillen tussen Facebook en Tumblr?

Tess: “Op Facebook moet je opletten wat je allemaal post, omdat je familieleden hebt die op jou letten. Tumblr is een website waar je heel vrij bent en je jezelf kan zijn en niemand die er wat van zegt.”

Anouk: “Tumblr is anoniem, en is erg fandom-gerelateerd.”

Waarom is Tumblr beter?

Tess: “Tumblr is veel beter omdat er heel veel mensen zijn die jou begrijpen. Je vind er foto’s van je favoriete bands, artiesten, modellen die je niet zo snel kan vinden op Google. Op Tumblr kan je alles vinden en je kan mensen om advies vragen zonder dat ze jou oordelen.”

Anouk: “De eerste indruk die je van mensen heb, krijg je alleen maar door het lezen van berichten, etc. Meestal is er nergens een foto te vinden. Tumblr is enorm en door de anonimiteit heb je er geen problemen mee dat iemand die je niet kent je volgt.”

Welke gebruik je het meest? En waarom?

Tess: “Ik gebruik Tumblr het meest omdat het heel verslavend is.”

Anouk: “Tumblr, omdat Facebook meestal mij ook verveelt na een tijdje.”

Hoelang zit je per week/dag op Tumblr/Facebook?

Tess: “Tumblr: 6 uren per dag, soms wat langer. Het hangt allemaal van mijn dashboard af. Er zijn soms dagen dat er weinig mensen zijn die heel weinig foto’s rebloggen, waardoor ik geen foto’s kan rebloggen en snel de neiging heb om uit te loggen. Facebook: 10 minuutjes. Ik scroll heel snel door mijn newsfeed of er mensen zijn die bijzondere verhalen en foto's hebben geplaatst. Daarna log ik weer uit.”

Anouk: “Als ik er tijd voor heb, kan ik minimaal 10 uur op Tumblr zitten en misschien in totaal een uur op Facebook. Als ik geen tijd heb (door werk of school), zit ik minimaal 3 uur op Tumblr en meestal ook wel een uur op Facebook.”

Waar gebruik je Facebook allemaal voor?

Tess: “Om bij te houden wat mij vrienden/familieleden allemaal doen.”

Anouk: “Instant messaging met vrienden en aan mijn vrienden laten weten wat ik aan het doen ben.”

En waar gebruik je Tumblr dan voor?

Tess: “Foto’s en video’s bekijken/posten/rebloggen. Vragen beantwoorden van mensen die mij om advies vragen. Verhalen lezen van mensen die ze op hun blog posten.”

Anouk: “Het uiten van mijn gevoelens, door reblogs laat ik dit zien voor shows en films en boeken. Alles waar ik een passie voor heb zet ik op mijn Tumblr.”

Wat vind je het tofste aan Tumblr?

Tess: “Dat er foto’s te zien zijn die je nooit eerder hebt gezien. Op Tumblr zijn er ook mensen die jou heel vaak complimentjes geven omdat ze jouw blog heel tof vinden en dat vind ik altijd leuk om te lezen, want dat geeft mij ook meer motivatie om door te blijven bloggen, omdat je weet die er veel mensen die niet zonder jouw blog kunnen en het dagelijks bezoeken.”

Anouk: “Het feit dat er zoveel mensen zijn die je eigenlijk nooit zult zien, die allemaal communiceren door middel van likes en reblogs en heel soms zelfs berichten.”

Wat vind je het beste aan Facebook?

Tess: “Dat je je Facebook alleen zichtbaar kan maken voor vrienden en niet openbaar.”

Anouk: “Dat je aan je vrienden kan laten zien wat je aan het doen bent. Van een wereldreis tot een broodje hagelslag maken.”

Wat zou je zelf veranderen aan Tumblr? En aan Facebook?

Tess: “Niks.”

Anouk: “Ik zou van Tumblr graag het oude dashboard terug willen. Het nieuwe dashboard werkt wel, maar ik heb er meer add-ons voor nodig om het op mijn manier prettig te maken. Bij Facebook zou ik graag willen dat je zelf je je pagina kan indelen. Door bijvoorbeeld te schuiven met waar je foto’s komen te staan, etc.”

Wat mag er nooit veranderen aan Tumblr?

Tess: “Dat het regels heeft over wat voor plaatjes je mag plaatsen.”

Anouk: “De anonimiteit die je hebt.”

Vrienden vs. vreemden

Op Facebook ben je bevriend met mensen die je persoonlijk kent. Vrienden, familie, klasgenoten, collega’s, enzovoort. Je kan op de hoogte blijven van wat ze doen door middel van foto’s en status-updates en met ze in contact blijven via berichtjes. Tegelijk kan je je eigen persoonlijke leven delen met de mensen die je kent. Dit heeft voordelen, maar natuurlijk ook beperkingen.

Op Tumblr vind je mensen op basis van hun content in plaats van via een persoonlijke connectie, zoals op Facebook. Onze beide Tumblr-dames geven aan dat dit een van de grootste verschillen en ook voordelen ten opzichte van Facebook is. Je hoeft op Tumblr bijvoorbeeld niet op te letten wat je post, omdat je familie het ook kan zien. Je kan je passies en interesses onbeperkt en ongeremd uiten en delen met mensen die er ook van houden. Het uiten van gevoelens en meningen is makkelijker, omdat het anoniem kan en omdat het kan tussen gelijkgestemden die je niet ‘in het echt’ hoeft te kennen. Dit maakt de drempel tot delen voor veel mensen een stuk lager en zorgt ervoor dat mensen meer zichzelf kunnen zijn.

Een ander belangrijk verschil is de manier waarop je op Tumblr je eigen pagina kan customizen. Je post natuurlijk wat jij wil, maar daarnaast kan je de volledige look & feel ook aanpassen, iets wat op Facebook natuurlijk niet mogelijk is. Hierdoor wordt je eigen Tumblr-blog erg persoonlijk, terwijl iedereens Facebook-page er hetzelfde uitziet.

Tumblr: een (anti-)sociaal netwerk

Tumblr valt ook weldegelijk onder sociale media. Je kan jezelf in je eigen blog uiten, maar je maakt je blog ook voor anderen. Je kan posts rebloggen van anderen en posts ‘liken’ en je kan communiceren over gezamelijke interesses, passies of problemen. Dit kan via de ‘ask box’ die op bijna elke blog aanwezig is of via ‘fan mail’. Hiernaast is het ook mogelijk om met anderen te chatten via de plugin Bablr. Het verschil met Facebook is dat je de mensen waarmee je communiceert heel vaak niet persoonlijk kent. Door deze schijnbare tegenstelling wordt Tumblr vaak een anti-sociaal netwerk genoemd.

Ook al zouden beide dames voor Tumblr kiezen als ze één netwerk moesten kiezen, ze laten duidelijk merken dat er verschillende redenen zijn om Facebook en Tumblr te gebruiken. Het lijkt er dan ook niet op dat gebruikers Facebook de rug zullen toekeren, maar dat Tumblr voor haar gebruikers in een andere behoefte voorziet.

Tumblr-marketing

We vroegen de dames ook wat merken op Tumblr moeten doen.

Volg je ook merken op Tumblr? Welke? En waarom?

Tess & Anouk: “Nee.”

Wat moet een merk op Tumblr doen en wat zeker niet?

Anouk: “Als je een merk op Tumblr wilt hebben, moet deze niet te vaak het merk posten. Dit is heel vervelend voor volgers, en die zullen dan unfollowen. PROMOOT NIET ONDER BERICHTEN/REBLOGS. Dat is een big no-no in de Tumblr-gemeenschap.”

“Wees open naar de gemeenschap, open de askbox, reageer op maffe berichtjes, probeer de gemeenschap aan te spreken. Het product dat je wilt verkopen, zal meer reblogs en likes krijgen als het ook echt mooi is. Zet er mooie foto’s op, maak gifjes. Zorg ervoor dat mensen het willen rebloggen, ook al willen ze niks te maken hebben met het merk.”

Voorzichtigheid lijkt geboden bij het betreden en benaderen van de Tumblr-community. Maar door de andere opvattingen en omgang vergeleken met andere sociale media, lijkt Tumblr ook zeker nieuwe kansen te bieden.

Tot slot zijn dit 10 van de coolste blogs op Tumblr volgens ons panel:

  1. http://kushandwizdom.tumblr.com/
  2. http://louboutins-and-fashion.tumblr.com/
  3. http://wendynp.tumblr.com/
  4. http://allblackfurandglam.tumblr.com/
  5. http://utopianshit.tumblr.com/
  6. http://Boopmeister.tumblr.com/
  7. http://Jayrizzles121.tumblr.com/
  8. http://Queen-of-thorns.tumblr.com/
  9. http://Stonehearting.tumblr.com/
  10. http://uutokk.tumblr.com/

Sybren Huisman
Sr. Social Media Manager bij Fresh Bridge

Denkt en doet Social Media Marketing bij Fresh Bridge met een focus op strategie en content.

Categorie
Tags

5 Reacties

    bramkoster

    @Dirk, Sybren: dank voor de helderheid, heb het getal aangepast!


    15 oktober 2013 om 11:56
    Dirk de Klein

    @Sybren er vanuit gaande dat zowel de 1,1 als ook de 1,7 miljoen klopt, dan gaat het idd snel omhoog met Tumblr!


    15 oktober 2013 om 12:11
    Michael

    Leuk artikel om te lezen!

    Jullie vergeten echter een zeer belangrijke in jullie top 10.

    Namelijk…

    http://www.miyajima.nl / http://www.miyajimaaa.tumblr.com

    Mvg,

    Michael


    15 oktober 2013 om 12:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!