special

Datamanagementplatformen

Data-driven marketing is een eindeloos herhaalde kreet in marketingland, maar hoe pas je het ook toe binnen je eigen organisatie? Een belangrijk onderdeel daarbij is het datamanagementplatform (DMP). Dat platform verzamelt en verbindt data uit de vele verschillende bronnen binnen en buiten je organisatie. En dat gaat niet alleen over data uit marketingkanalen, maar over de gehele linie aan customer touchpoints: van customer service tot logistiek, retour of onderhoud. Dit alles met het doel klanten op maat te bedienen. Aan welke eisen moet een DMP voldoen, waar zet je het voor in en wat haal je er uit? Deze vragen en meer beantwoorden we in de maandspecial over datamanagementplatformen.

Data-driven marketing is een eindeloos herhaalde kreet in marketingland, maar hoe pas je het ook toe binnen je eigen organisatie? Een belangrijk onderdeel daarbij is het datamanagementplatform (DMP). Dat platform verzamelt en verbindt data uit de vele verschillende bronnen binnen en buiten je organisatie. En dat gaat niet alleen over data uit marketingkanalen, maar over de gehele linie aan customer touchpoints: van customer service tot logistiek, retour of onderhoud. Dit alles met het doel klanten op maat te bedienen. Aan welke eisen moet een DMP voldoen, waar zet je het voor in en wat haal je er uit? Deze vragen en meer beantwoorden we in de maandspecial over datamanagementplatformen.

    • Datamanagementplatformen

    Datagedreven marketing doet bij veel marketeers de oren spitsen. De toenemende digitalisering van het klantcontact geeft meer inzicht in en controle over de journey die een klant maakt - daarover schreven we al in de Special van april dit jaar. Cruciaal in dat proces is het verkrijgen van een volledig en gedeeld beeld over die klant. Een 360-gradenklantbeeld, zoals dat in de marketeersmond ook wel heet. Datamanagementplatformen (DMP’s) beloven dat beeld te schetsen én bruikbaar te maken over alle kanalen. 

    • Datamanagementplatformen

    De natte droom van iedere digital marketeer is een volledig accuraat klantbeeld tot stand te brengen, klanten op basis van dit klantbeeld te segmenteren en vervolgens deze klant gewenste en gepersonaliseerde digitale marketingboodschappen te kunnen leveren. De droom om een accuraat klantbeeld te verkrijgen en op basis daarvan te kunnen segmenteren, lijkt nu werkelijkheid geworden dankzij datamanagementplatformen (DMP's). Steeds meer advertentienetwerken bieden zo'n platform aan, adverteerders en publishers nemen steeds vaker een DMP af. De implementatie ervan door Nederlandse adverteerders en uitgevers vindt niet plaats in een juridisch vacuüm. Uit het onderstaande zal duidelijk worden dat de verwerking van data binnen een DMP een grootschalige verwerking van persoonsgegevens met zich meebrengt en dat er dus rekening gehouden moet worden met de wetgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens; kortweg de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). In dit artikel wil ik stilstaan bij enkele belangrijke privacy-aspecten die bij de implementatie van een DMP van belang zijn. Dit artikel is niet bedoeld als uitgebreid juridisch advies, maar ik licht enkele hoogtepunten uit en geef een praktische leidraad. 

    • Datamanagementplatformen

    In technische termen is een datamanagementplatform (DMP) een centrale plek waar zogeheten first- en third-party data worden verzameld over verschillende (digitale) marketing kanalen, zoals CRM, SEA, display, affiliate, e-mail en meer. Maar een DMP is voor ons als marketeers juist een marketinginstrument om de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste doelgroep te geven. En met een steeds complexere (en digitalere) customer journey is het centraal bundelen en benutten van data over klanten en prospects cruciaal om de komende jaren succesvol online advertising en marketing te bedrijven.

    • Datamanagementplatformen

    Het gebruik van datamanagementplatformen (DMP’s) binnen organisaties is allesbehalve universeel. Om de toegevoegde waarde voor de klant te begrijpen, is het daarom belangrijk te praten in concrete toepassingen in plaats van abstracte mogelijkheden. Toen ik met mijn collega’s sprak over het gebruik van DMP’s binnen dienstverleners in verschillende sectoren, waaronder zorgverzekeraars, concludeerden we dat daar nog veel te winnen valt - zeker als het gaat over het vormen van een 360-gradenklantbeeld, het formuleren van een passende aanbieding en het stroomlijnen van de communicatie over verschillende kanalen. Daarom ga ik in dit artikel in op de vraag hoe je DMP jou kan helpen bij het behouden van je klant. Als praktijkcase nemen we de piek aan klanten die overstappen van zorgverzekeraar aan het het eind van elk kalenderjaar.

    • Datamanagementplatformen

    Zonder data geen toekomst. Als we de verschillende bijdrages aan de Marketingfacts-special over datamanagementplatformen mogen geloven, kunnen we niet meer om het fenomeen heen. DMP’s zijn onontbeerlijk om de bedrijfsprocessen te verbeteren, maar eenvoudig is het niet (echt niet). Een DMP is een belangrijke stap in de automatisering van de marketingafdeling die heeft plaatsgevonden en nog steeds plaatsvindt. Net als bij andere digitale tools (denk aan CRM en marketing automation) is de selectie belangrijk voor het slagen van een DMP-implementatie. Nog belangrijker is wat er daarna gebeurt. In tegenstelling tot wat nog wel eens gedacht wordt, gaat het bij een DMP niet om de technologie, maar om de mensen en het proces. Aangezien een DMP de brug vormt tussen marketing en advertising en verder reikt dan de muren van de organisatie, roept het ook direct vragen op over ownership en stakeholders. Daarom geef ik je hierbij graag vier stappen om een DMP maximaal rendement te laten leveren in de organisatie.

    • Datamanagementplatformen

    Ben jij ook zo druk met data? Vormt een datamanagementplatform (DMP) al het hart van jouw marketingstrategie? Vooralsnog is je DMP waarschijnlijk meer het hart van online advertising, maar zeer binnenkort zul jij veel meer touchpoints gaan optimaliseren: je gaat werken aan een naadloze journey voor je klant. Jij zet daarvoor zelflerende algoritmes in op weg naar data-driven marketing. Jij realiseert descriptiveness, predictiveness en prescriptiveness. Maar voordat het zover is, zou je eerst de regels van Dr. Lloyd S. Nelson moeten leren kennen.

    • Datamanagementplatformen

    Deze weken verschijnen er veel artikelen over datamanagementplatformen (DMP's) hier op Marketingfacts. Veelal wordt daarbij over DMP's gesproken in de vorm van het centraliseren van data vanuit verschillende systemen en het gebruiken van deze data voor automation en slimme bedrijfsoptimalisaties. Laten we ook eens kijken naar de rol van productgerelateerde data als basis van marketing en optimalisaties. Wat heb je voor informatie nodig om slimme marketing te kunnen voeren op een groot assortiment met producten en diensten? En wat zijn slimme methoden om verrijkte productinformatie in te zetten om betere resultaten te boeken met adverteren? Ik neem je graag mee in de slimme optimalisatietips op het gebied van feedmarketing.

    • Datamanagementplatformen

    We kunnen er niet meer omheen: big data is big business. Steeds meer organisaties brengen allerlei gegevens van hun klanten onder in een datamanagementplatform (DMP) voor een zo rijk en efficiënt mogelijk gebruik van deze data. Dit is een goede ontwikkeling, want een optimaal gebruik van data legt de basis voor ultiem relevante klantcommunicatie. Maar in de praktijk is dit nog niet zo’n makkelijke onderneming. In dit artikel sta ik stil bij enkele belangrijke obstakels die ons vaak nog in de weg zitten en, belangrijker nog, hoe je deze uit de weg ruimt.

    • Datamanagementplatformen

    Een datamanagementplatform (DMP) maakt het mogelijk profielen op te bouwen van de bezoekers van jouw website of platform. Waar een CRM ophoudt bij het bijhouden van gegevens over bezoekers die al klant zijn, biedt een DMP de mogelijkheid profielen op te bouwen van niet-klanten (prospects) en de CRM-data van klanten te verrijken met gedragsdata. Dit biedt ongekende mogelijkheden voor marketeers. De afgelopen jaren zijn er tal van technologische oplossingen bijgekomen, maar welke DMP pas nu het beste bij jouw business? Dit artikel gaat in op het bepalen van de criteria om zo het best passende DMP te selecteren.

    • Datamanagementplatformen

    Inmiddels zijn veel marketeers overtuigd van het nut van datamanagementplatformen (DMP's). Inmiddels gebruikt 40 tot 50 procent van de marketeers een DMP. Van het overige deel wil een groot aantal marketeers binnen 2 jaar een DMP implementeren. En dat is niet voor niets: de belofte van het bereiken van de juiste doelgroepen wordt steeds beter ingelost. Toch worstelen veel marketeers nog met het succesvol uitrollen van een DMP-traject. Ook worden de verwachtingen lang niet altijd waargemaakt. Maar wat onderscheidt succesvolle DMP-trajecten van degene die stranden? En welke stappen kun je doorlopen? Ik begeleid je graag in 7 stappen naar een DMP-klantcontactstrategie.

    • Datamanagementplatformen

    Zelfrijdende auto’s, slimme aanbevelingen op het web, of de beste Go-speler ter wereld verslaan met deep learning: niet alleen Google knijpt zijn handjes dicht als het denkt aan alle toepassingen van data, tenminste 90 procent van organisaties ziet dat algoritmes noodzakelijk zijn om bedrijfsprocessen te verbeteren. Het zou echter verkeerd zijn om te denken dat datagedreven werken begint met implementeren van een datamanagementplatform (DMP) en dat het daarna vanzelf gaat. Uiteraard is een DMP een belangrijk hulpmiddel voor het beschikbaar maken van data en daarmee ook voor het ontwikkelen van toepassingen, maar een DMP is lang niet altijd direct nodig om te starten met datatoepassingen.

    • Datamanagementplatformen

    De happy flow. Bezoekers en klanten die zó blij worden van de intuïtieve klantreis die je ze biedt, dat ze niet weten hoe snel op de koopknop te klikken en hun hart levenslang aan je te verpanden. Dat is contextuele marketing: op basis van inzicht in actueel gedrag over alle kanalen op persoonsniveau de juiste boodschap op het goede moment via het kanaal van voorkeur kunnen brengen. De droom van iedere marketeer. Maar de praktijk van vandaag de dag leert: nog vaak een nachtmerrie. Het verhaal van het datamanagementplatform (DMP) als heilige graal.