Social media anno 2017: alle cijfers over Facebook, SnapChat en Instagram en meer

Een overzicht van alle cijfers over de socialmediaplatformen, wereldwijd én in Nederland

Social media anno 2017: alle cijfers over Facebook, SnapChat en Instagram en meer

Het nieuwe jaar is begonnen! Een jaar vol mooie marketingplannen. Mijn goede voornemen heb ik alvast kracht bij gezet door jou als collegamarketeer een handje te helpen: ik heb alle cijfers over het socialmediagebruik wereldwijd én in Nederland op een rijtje gezet. Here we go!

Unieke bezoekers: nu ook mobiel

Zij die mijn socialmediacijferoverzichten volgen, weten dat ik daar ook altijd het aantal maandelijks unieke bezoekers van de socialmediaplatformen in meeneem. Deze cijfers zijn afkomstig van comScore. Een prettige bron van cijfers, want platforms zelf stellen deze data vrijwel nooit beschikbaar. Het nadeel van deze cijfers is dat ze alleen desktopbezoek betreffen. Maar daar is verandering in gekomen. 

Afgelopen september heeft comScore namelijk haar MMX Multi-Platform uitgerold in Nederland. Deze nieuwe meetmethode neemt naast desktopbezoek ook bezoek van smartphones en tablets mee. Daarmee ontstaat een completer beeld, omdat juist social media veel gebruikt worden op mobiele apparaten. Een aantal interessante bevindingen vanuit comScore:

  • De totale digitale populatie van Nederland bestond in juli 2016 uit 14,2 miljoen unieke bezoekers. 61 procent daarvan bezocht internet zowel via de pc als via mobiele apparaten.
  • Nederland kent meer multi-devicegebruikers dan Frankrijk, waar 58 procent van de internetbezoekers zowel pc als mobiele apparaten gebruikt. Groot-Brittannië en Duitsland hebben met respectievelijk 64 en 70 procent meer multi-devicegebruikers.
  • Generatie Y telt de meeste multi-devicegebruikers. 92 procent van de Nederlandse 25- tot 34-jarigen bezoekt internet via meerdere apparaten, op de voet gevolgd door de leeftijdscategorie 35 tot 44 jaar, met 88 procent.

Facebook

Facebook is met 1,79 miljard maandelijkse actieve gebruikers met afstand het meest gebruikte sociale netwerk ter wereld. Van die 1,79 miljard zijn er 1,18 miljard dagelijks actief. Facebook is nu in 129 van de 137 door Vincenzo Cosenza onderzochte landen het meest gebruikte sociale netwerk. In onderstaande grafiek is te zien dat Rusland en China de grote gaten zijn in de wereldkaart van Facebook. Japan is het enige land waar Twitter het grootste sociale netwerk is. Het heeft daar 35 miljoen actieve gebruikers, Facebook 25 miljoen. 

Het mobiel gebruik van Facebook is zeer hoog. Liefst 1,66 miljard mensen maken mobiel gebruik van Facebook. Dat is meer dan 90 procent van de maandelijks actieve gebruikers. 

Amerikaanse Facebook-gebruikers spenderen gemiddeld 50 minuten per dag op Facebook, Instagram en Facebook Messenger. Ter referentie: in juli 2014 maakte Facebook bekend dat gebruikers gemiddeld 40 minuten per dag op Facebook besteedden (zonder Instagram, Messenger was toen nog geïntegreerd). 

Het laatst bekende gemiddelde aantal likes dat Facebookgebruikers samen uitdelen op een dag, dateert van begin 2014 en staat op 6 miljard.

Als we kijken naar de bedrijfsmatige inzet van Facebook, dan zien we dat die nog altijd flink groeit. Er zijn 60 miljoen Facebook-pagina's (een groei van 33 procent ten opzichte van het jaar ervoor) en 4 miljoen actieve adverteerders

In Nederland zijn er 9,5 miljoen geregistreerde Facebook-accounts. Afgelopen oktober kende Faceboook een indrukwekkend aantal Nederlandse bezoekers. In oktober bezochten 9,8 miljoen Nederlanders de website van Facebook. Een kleine kanttekening daarbij is dat dit aantal niet alleen het bezoek aan Facebook betreft, maar ook aan Facebook Messenger.  

Twitter

Twitter heeft wereldwijd 315 miljoen maandelijks actieve gebruikers, waarbij Twitter een gebruiker als actief beschouwt als de persoon in kwestie het platform gebruikt terwijl hij of zij is ingelogd. Van deze mensen is 82 procent ook mobiel actief. 

Twittergebruikers versturen samen 500 miljoen tweets per dag, maar dat cijfer dateert van augustus 2014. Volgens een ontwikkelaar die data van de Twitter API heeft verkregen, is dit aantal inmiddels sterk teruggelopen (zie onderstaande grafiek). Zoals Business Insider zelf ook al stelt, is het sterk de vraag hoe accuraat deze data zijn. Het feit dat Twitter strenger is geworden op het uitgeven van dit soort data (data die niet noodzakelijk is voor gebruikersacties) en het succesvol terugbrengen van spammers en bots vertroebelen het beeld.

De data laten ook zien dat zo'n 130 miljoen mensen maandelijks een tweet sturen, zo'n 40 procent van de maandelijks actieve gebruikers. 

In eerdere blogs (1, 2) schreef ik al over de uitdaging van Twitter, namelijk dat een grote groep gebruikers inactief is. Het aantal maandelijks actieve gebruikers groeit al enkele tijd slechts mondjesmaat. Om daar tegengeluid aan te geven, communiceert Twitter ook het aantal tweets dat wordt gezien door mensen zonder een Twitter-account. Met andere woorden: tweets die worden gezien door mensen die niet meetellen als 'maandelijks actieve gebruikers'. Volgens Twitter worden webpagina's met embedded tweets maandelijks ruim een miljard keer bezocht.

Door deze data te extrapoleren, bedraagt het aantal geregistreerde Twitteraccounts momenteel 1,9 miljard. Dat zou betekenen dat slechts 17 procent van de geregistreerde Twitteraccounts actief gebruikt wordt.

Nederland

Steeds minder Nederlanders hebben Twitter op hun mobiele telefoon staan. In absolute aantallen heeft Twitter in een jaar tijd in Nederland ruim 250.000 mobiele gebruikers verloren, zo blijkt uit data van Telecompaper. Net als blijkt uit data van Newcom, haken vooral jongeren af. Had in oktober 2015 nog ruim een kwart van de Nederlanders met een smartphone de Twitter-app geïnstalleerd, in oktober van dit jaar is dat nog maar net iets meer dan een op de vijf Nederlanders. 

Terwijl de populariteit van Twitter daalt onder tieners, stijgt die van Instagram en Snapchat. In een jaar tijd steeg het aantal 12- tot 19-jarigen met Instagram met 8 procentpunten naar 78 procent, terwijl Snapchat met 7 procentpunten steeg naar 75 procent. 

Mensen die Twitter nog wel op hun telefoon hebben staan, gebruiken de app nog even vaak als in het verleden: gemiddeld 13 dagen per maand. Facebook en Instagram worden gemiddeld respectievelijk 25 dagen en 17 dagen per maand gebruikt.

De website van Twitter wordt maandelijks door 2,2 miljoen Nederlanders bezocht. Zelfs nu mobiel gebruik wordt meegenomen, wat bij Twitter relatief hoog ligt, is een duidelijke daling zichtbaar in het gebruik van Twitter.

LinkedIn

Het bezoek aan LinkedIn is al lange tijd stabiel. Het zakelijke sociale netwerk wordt maandelijks door 4,2 miljoen Nederlanders bezocht. LinkedIn heeft de 6 miljoen Nederlandse accounts gepasseerd. Op het moment van schrijven staat de teller op 6.097.000. "Met dit aantal zijn we niet alleen het land met een van de hoogste penetratiegraden ter wereld, maar staan we bovendien al jaren in de top-3 'most engaged LinkedIn countries'", aldus Bastian Verhulst van LinkedIn Nederland. 

Wereldwijd staat de teller op 467 miljoen leden, 18 procent meer dan vorig jaar. Er zijn 4 miljoen bedrijfspagina’s. In het derde kwartaal trok de site 106 miljoen bezoekers per maand; 60 procent daarvan komt via smartphones. Het grootste nieuws op het gebied van LinkedIn van afgelopen jaar was natuurlijk de overname door Microsoft voor een recordbedrag van 26,2 miljard dollar.

Van cv-bank naar sociaal medium

LinkedIn heeft het imago van een online cv-databank en probeert daar al jaren verandering in te brengen door gebruikers meer te betrekken en zo meer als een sociaal medium te fungeren. De belangrijkste investeringen om dit te bewerkstelligen zijn de timeline, blogs en messaging.

De Nederlandse timeline is tegenwoordig kwalitatief een stuk beter. Het is niet meer steevast Amerikaanse content die bovenaan de timeline van Nederlandse gebruikers prijkt. Desalniettemin is er nog ruimte voor verbetering.

Ook qua user interface zijn er stappen gezet. Zo werkt het delen van content steeds lekkerder, maar ook hier valt nog een wereld te winnen. Hashtags zijn sinds enige tijd klikbaar, zodat je ermee naar relevante updates kunt navigeren. Wat deze verbeteringen hebben gebracht, heb ik helaas niet naar cijfers kunnen vertalen.

Wat ik wel boven tafel heb kunnen krijgen, zijn cijfers over het versturen van berichten op LinkedIn (messaging). Nu gebruikt de helft van de actieve leden messaging volgens eigen data van LinkedIn. Bovendien is het aantal verzonden berichten het afgelopen jaar met 240 procent gegroeid. In de timeline wordt maandelijks voor meer dan 160 miljoen minuten gekeken.

Sinds ruim twee jaar is bloggen op LinkedIn in het Nederlands beschikbaar. Daar zijn dit jaar Duits, Frans en Spaans aan toegevoegd. Bovendien heeft LinkedIn aan de vindbaarheid van blogs op het platform gewerkt. Zo verschijnen nu ook berichten in de zoekresultaten als je de zoekfunctie gebruikt. De ontwikkeling van het bloggen op LinkedIn heeft ervoor gezorgd dat er tegenwoordig 160.000 blogs per week worden gepubliceerd op het zakelijke netwerk. 

Instagram

Instagram heeft wereldwijd 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Dat aantal is een verdubbeling ten opzichte van 2 jaar geleden en 100 miljoen meer dan amper een half jaar geleden. Van de maandelijks actieve gebruikers maken er 300 miljoen dagelijks gebruik van het platform. Daar waar Facebook de wereldkaart van social media domineert, is Instagram het platform dat in de meeste landen op de tweede plek staat: in 41 van de 57 onderzochte landen.

 

Instagram heeft het afgelopen jaar flink aan het platform gesleuteld. Zo lanceerde het in maart de niet onomstreden, op relevantie gebaseerde, nieuwe tijdlijn. Een sortering op relevantie was volgers Instagram noodzakelijk vanwege het groeiende aantal berichten op het sociale netwerk.

Met de introductie van bedrijfsprofielen kwam Instagram medio 2016 merken tegemoet in de behoefte van bedrijven en merken aan meer inzicht in de performance van hun posts. Instagram wil ook meeliften op het succes van Snapchat en introduceerde in augustus 2016 de zogenaamde Stories.

Voor zover bekend worden dagelijks 95 miljoen foto's en video's geplaatst, die samen goed zijn voor 4,2 miljard likes (gemiddeld 44 likes per foto/video), maar deze cijfers zijn van halverwege 2016, toen Instagram dus nog 'maar' 500 miljoen actieve gebruikers kende.

Je zou verwachten dat mensen die veel foto's maken minder betrokken zijn bij het moment. Wetenschappelijk onderzoek (Diehl, Zauberman & Batasch, 2016) toont echter het tegendeel aan. Mensen die veel fotograferen wat ze doen, zijn juist méér betrokken bij het moment, zo concluderen de onderzoekers:

To the best of our knowledge, this research is the first extensive investigation examining how taking photos affects people's enjoyment of their experiences. We show that, relative to not taking photos, photography can heighten enjoyment of positive experiences by increasing engagement.

Er zijn helaas geen Nederlandse cijfers over het aantal maandelijks actieve gebruikers. Daarom moeten we het doen met de cijfers van het onderzoek van Newcom Research van januari 2016, waaruit blijkt dat er 2,1 miljoen Nederlanders zeggen Instagram te gebruiken, waarvan 992.000 dagelijks. De app is vooral populair onder jongeren en 20- tot 39-jarigen. 

Het Instagramaccount van Spinnin' Records is het grootste merk van Nederlandse bodem op Instagram, gevolgd door BALR. en Rumag. In de lijst van grootste Nederlandse Instagram-accounts zijn veel mode- en beautymerken terug te vinden. De meest interactieve Nederlandse merken op Instagram zijn op het moment van schrijven National Geographic Junior (IPM 123,3), Hummel (IPM 114,1) en de Apenheul (IPM 102,8).  

Pinterest

Pinterest heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers, een toename van 50 procent ten opzichte van een jaar terug. Gebruikers voeren maandelijks 2 miljard zoekopdrachten uit op Pinterest en brengen maandelijks gemiddeld 98 minuten door op het platform. In Nederland heeft Pinterest twee miljoen gebruikers, waarvan 334.000 gebruikers dagelijks actief zijn.

Het bezoek aan Pinterest klimt gestaag. Daar waar twee jaar terug Pinterest werd bezocht door 1,4 miljoen Nederlanders, is dit inmiddels opgelopen tot 1,8 miljoen Nederlandse bezoekers.

Er zijn wereldwijd maar dan 1 miljoen bedrijfspagina's op Pinterst. Ben jij er daar een van en wil je weten wat de beste dag of het beste tijdstip is om pins te posten, bekijk dan dit onderzoek van Buffer waarin het 1,5 miljoen pins analyseerde

Snapchat

Als er één platform is dat het socialmediavakgebied in 2016 heeft gedomineerd, dan is het wel Snapchat. In relatief korte tijd is de app gegroeid naar 150 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Tweederde van hen post elke dag iets. Er worden meer dan 750 miljoen snaps per dag verstuurd en 1 op de 3 gebruikers maakt zelf Stories. Dat zorgt er mede voor dat er maandelijks 10 miljard video's worden bekeken via Snapchat. De gebruikers maken gemiddeld 25 tot 30 minuten per dag gebruik van de app.

Al die indrukwekkende aantallen trekken in toenemende mate bedrijven aan. Uit onderzoek van Marketingfacts en Social Embassy naar de inzet van SnapChat door merken blijkt dat de volgersaantallen nog laag zijn. Een kwart van de merken zit nog onder de vijftig volgers, 58 procent zit onder de 500 volgers. 

Er zijn in Nederland 1 miljoen mensen die zeggen Snapchat te gebruiken, waarvan 541.000 dagelijks. Snapchat is gebombardeerd tot het jongerenplatform bij uitstek. Ouders lezen en kijken immers eerder op Facebook mee dan op Snapchat. Het hangt ervan af hoe je 'jongeren' definieert, maar merken richten zich niet alleen op tieners. Eigenlijk geldt: als je maar onder de dertig bent, val je binnen de doelgroep die merken willen bereiken via Snapchat. 

Snapchat biedt merken ook advertentiemogelijkheden. Zo kunnen bedrijven geofilters inzetten, evenals lenzen en de Discover-functie (alleen nog weggelegd voor grote internationale merken). De uitrol van de advertentie-api betekende een grote boost voor het adverteren via Snapchat, omdat nu ook via derden geadverteerd kan worden en er nieuwe advertentieformaten bijkomen. 

Tumblr

Sinds de oprichting zijn er 142,7 miljard berichten gepost op Tumblr, dat zijn er 45 procent meer dan het aantal waarop de teller begin 2016 stond. Die posts zijn gepubliceerd in meer dan 325 miljoen verschillende blogs.

Toch gaat het allesbehalve voortvarend, want Yahoo schreef medio 2016 482 miljoen dollar af op de waarde van Tumblr. Yahoo kocht het sociale netwerk in 2013 voor 1,1 miljard dollar, maar het wordt nu nog maar op 350 miljoen dollar gevalueerd. De app staat niet meer in de lijst van de top-100 gratis iOS-apps.

De combinatie van te hoge verwachtingen en wanbeleid is waar de oorzaak ligt - lees voor de details dit uitgebreide artikel op Mashable. Het platform, dat vooral populair was onder jongeren, is bovendien overschaduwd door het snel populair geworden Snapchat.

In Nederland wordt Tumblr maandelijks bezocht door 1,2 miljoen Nederlanders. Het aantal maandelijks actieve gebruikers wordt door Yahoo niet bekend gemaakt, maar is volgens interne bronnen rond de 40 miljoen.

Grafiek actieve gebruikers

Voor de eerste keer in mijn socialmediacijferoverzichten heb ik ook een vergelijking gemaakt van alle bovengenoemde socialmediaplatformen op basis van het aantal maandelijks actieve gebruikers.

Google+

Nadat Google haar sociale netwerk begon te ontmantelen was de algemene verwachting dat uiteindelijk ook Streams zou worden opgeheven. Maar dat bleek niet het geval. Zoals Techcrunch onlangs treffend kopte: "Google+ turns 5 and is somehow still alive". Eind 2015 werd zelfs een redesign van Google+ aangekondigd, waarin Communities en Collections, twee geliefde functies, een promintere positie kregen in het design.

Nu Google+ lijkt te blijven, is het de vraag of je er als marketeer iets mee moet. Uit cijfers van comScore blijkt dat Google+ in Nederland maandelijks door 740.000 mensen wordt bezocht. Volgens dit artikel heeft Google+ momenteel wereldwijd 20 miljoen maandelijks actieve gebruikers (de bron van het cijfer is mij niet duidelijk, dus neem het met een korreltje zout).

Het van Google+ losgekoppelde Google Photos beschikt overigens inmiddels over 200 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Wat nog altijd interessant is, is dat Google+ op de zoekresultatenpagina (SERP) wordt ontsloten. En hoewel het populaire Hangouts is losgekoppeld, is het nog altijd goed geïntegreerd met Google+. Dat Google+ sterk verweven is met Google Mijn Bedrijf maakt het ook interessant om een goed Google+-profiel te hebben. 

SlideShare

De cijfers over het gebruik van SlideShare worden maar mondjesmaat bekendgemaakt. SlideShare wordt maandelijks door 70 miljoen mensen bezocht en kent 38 miljoen geregistreerde gebruikers. In totaal zijn er meer dan 18 miljoen presentaties geüpload. Dit zijn zo'n beetje de cijfers waarmee we het moeten doen. 

Foursquare & Swarm

De gebruikerscommunity van Foursquare en Swarm bestaat uit 50 miljoen mensen die maandelijks actief zijn. Afgelopen september werd de grens van 10 miljard checkins gepasseerd. Dagelijks wordt maar liefst 9 miljoen keer ingecheckt met Swarm, dat is een groei van 42,8 procent ten opzichte van een jaar ervoor. In totaal zijn er 93 miljoen plaatsen toegevoegd op het platform, waarvan 1,9 miljoen bedrijven die hun locatie hebben geclaimd.  

Foursquare heeft met de tijd een flinke gedaantewisseling ondergaan. De kern, kwalitatief goede locatiedata, is gebleven, maar de vorm is anders. Het platform bestaat nu uit Foursquare (de 'city guide') en Swarm (de check-indienst), beide gericht op consumenten. Foursquare heeft een eigen advertentieplatform (Pinpoint), inclusief analytics (Attribution) en heeft een businessmodel gemaakt van haar database met locaties en de API. Klanten zijn o.a. Apple, Uber en Twitter, die Foursquares locatiedata in hun apps en diensten hebben geïntegreerd. De omzetten van de advertentie- en businessdiensten zijn sterk groeiend en zijn verantwoordelijk voor het overgrote deel van de omzet van Foursquare. 

Een interessante vernieuwing van het afgelopen jaar is dat wanneer je als bedrijf adverteert op Foursquare, je kunt zien hoeveel mensen dit naar je winkel heeft gestuurd. Een representatieve sample van 1,3 miljoen mensen heeft aangegeven hun locatiedata constant met Foursquare te willen delen. Van hen kan Foursquare zien of ze daadwerkelijk naar een winkel gaan. Van die gebruikers maakt het het onderscheid tussen gebruikers die de advertentie wel en niet hebben gezien, en zo berekent het 'life in store visits'. Voor zover bij mij bekend werkt dit overigens nog alleen in de VS.

Reddit

In de top 10 socialmediaplatforms van comScore komt sinds enige tijd ook de sociale nieuws- en entertainmentwebsite Reddit voor. Veel mensen kennen het platform wel van naam, maar weten eigenlijk niet zo goed wat het is. Gebruikers kunnen op Reddit links en tekst toevoegen, andere gebruikers kunnen plussen en minnen, zoals dat ook op bijvoorbeeld Dumpert gaat. Vergelijkbaar met fora zijn er zogenaamde subreddits waar zaken gepost kunnen worden over een specifiek onderwerp.

Reddit wordt maandelijks door 243 miljoen mensen bezocht, waarvan 1,2 miljoen Nederlanders. Al die mensen zijn samen goed voor 8 miljard pageviews per maand. Een bezoek aan Reddit duurt gemiddeld 13 minuten en er worden dagelijks 25 miljoen plusjes en minnetjes uitgedeeld.

WhatsApp

WhatsApp is niet heel scheutig met het publiceren van cijfers. Het meest recente cijfer dateert van februari 2016: 1 miljard maandelijks actieve gebruikersVolgens oprichter Jan Koum worden er dagelijks meer dan 42 miljard berichten verstuurd via het instant messaging platform. Bovendien worden dagelijks 1,6 miljard foto's en 250 miljoen video's gedeeld. 

Momenteel worden via WhatsApp meer dan 100 miljoen telefoongesprekken gevoerd per dag. Met de introductie van videobellen hoopt WhatsApp hier een flinke boost aan te geven.

Het afgelopen jaar lanceerde WhatsApp een desktop-app en besloten steeds meer bedrijven WhatsApp in te zetten. WhatsApp wordt met name voor customer service ingezet, zo blijkt uit een kleinschalig onderzoek van Jarno Duursma. 

WhatsApp is geïnstalleerd op 92 procent van de Nederlandse smartphones, dat komt overeen met 11,2 miljoen smartphones. Een jaar terug waren dat er nog 9,4 miljoen. Dit blijkt uit cijfers van Telecompaper. Uit onderzoek van Newcom blijkt dat 9,8  miljoen Nederlanders WhatsApp gebruiken, waarvan 7 miljoen dagelijks.

Facebook Messenger

Op het moment dat Facebook haar Messenger-dienst besloot los te weken, had Messenger 200 miljoen gebruikers. Sinds medio 2015 is een Facebook-account niet meer noodzakelijk voor het gebruik van Messenger. Sindsdien is het aantal maandelijkse actieve gebruikers opgelopen tot 1 miljard. Maandelijks worden een miljard berichten verstuurd tussen bedrijven en personen en worden 17 miljard foto's verstuurd.

In Nederland is Facebook Messenger op 7 miljoen smartphones geïnstalleerd, dat komt neer op 57 procent van de Nederlandse smartphones. De app is daarmee de de op twee na populairste bel- en instant messaging-app in Nederland, zo blijkt uit cijfers van Telecompaper. 

Stats Dashboard

Al deze cijfers en meer kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers en statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

Credits afbeelding: Ritzo ten Cate, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
57


Er zijn 24 reacties op dit artikel

  • Dank je wel, Danny, voor dit prachtige overzicht. In een paar minuten weer helemaal bij. Ik heb het gedeeld op Twitter.

    geplaatst op
  • Altijd blij weer met jou Danny, dank je wel!!

    geplaatst op
  • Sterk artikel zeg. Dank, Danny!

    geplaatst op
  • Super interessant overzicht!!
    Heb je toevallig ook cijfers over het gebruik van Foursquare en/of tripadvisor in Nederland.
    We rollen op dit moment een concurrerend platform uit met de focus op cafés bars en clubs. Maar het is best lastig om cijfers te vinden over de tractie van de boven genoemde platformen.
    Hartelijk dank!

    geplaatst op
  • Mooi en bruikbaar artikel, Danny! Alleen is Spinnin' Records niet het grootste merk van Nederlandse bodem op Instagram, dat is namelijk 433 (https://www.instagram.com/433/).

    geplaatst op
  • @Max Ik ken het account maar ik heb die er nu bewust uit gelaten, omdat ik het niet als een merk beschouw. Ja dat is heel dubieus, maar ik wil voorkomen dat er allemaal dit soort Instagramaccounts tussen komen te staan. Ik wil graag de inzet van Instagram door Nederlandse bedrijven/merken duiden.

    geplaatst op
  • @Hans @Wout @Tim @Corinne @Max Dank voor jullie complimenten! Zit toch best wat tijd in, dan is het leuk dat het op prijs gesteld wordt.

    geplaatst op
  • @Tim Er is helaas niet veel data over. Wat ik hier nog heb liggen is een onderzoek van comScore (bezoekcijfers) van o.a. AirBnB en Tripadvisor, specifiek voor Nederland: https://www.comscore.com/Insights/Data-Mine/Dutch-Engage-2x-More-with-Airbnb-Sites-vs-Hotels-Category-Average.

    geplaatst op
  • Top overzicht! Dat Facebook messengers net zoveel actieve gebruikers als Whatsapp heeft, had ik niet gedacht!

    geplaatst op
  • Hier zijn we weer heel blij mee Danny. Dank je wel voor het werk wat je er in hebt gestoken!

    geplaatst op
  • Beste Danny, leuk artikel! Wat bedoel je precies met "De meest interactieve Nederlandse merken op Instagram". Ik zie dat bijv. De Apenheul 'maar' 1.000 volgers heeft. Hoe kan deze dan het meest interactief zijn? Pls explain. Thanx!

    geplaatst op
  • Beste Danny,
    Dank je wel voor dit overzicht. Heel interessant.

    geplaatst op
  • Hoi Danny,

    goed artikel om het nieuwe jaar mee te beginnen! Ik ben een man van de plaatjes maar ik zeg altijd; "A picture may say more than a thousand words, numbers tell the tale'!

    In de vier jaar dat ik met mijn Pinterest marketing bureau The Pinfluencers bedrijven help hoe zij het maximale resultaat uit dit e-commerce platform kunnen halen, blijkt betrouwbare beschikbare data moeilijk te achterhalen.

    Ik help je even verder. In tegenstelling tot wat je schrijft wordt Pinterest inmiddels maandelijks door 4.6 miljoen mensen bezocht! Oftewel een bereik van 33%. Bron GFK.

    Opvallend is ook om te zien dat meer en meer mensen Pinterest gebruiken i.pv. Google als zoekmachine. Het zoek landschap zal de komende jaren op de schop gaan. Niemand verslaat Google, dat weet ik ook. Maar als bedrijven als E-bay een visuele zoekmachine lanceren, dan zegt dat wel wat...

    Helaas zijn de promoted pins nog niet beschikbaar zoals je schrijft. Wel Rich Pins. Dit zijn pins die je letterlijk kan "verrijken" met bijvoorbeeld een prijs van een product (Rich Pin Product) wat je verkoopt of in een pin waarin een afbeelding te zien is van een heerlijk gerecht je ziet hoe je dit gerecht maakt. Inclusief bereidingstijd, ingrediënten, voor hoeveel personen etc. Dit is een Rich Pin Recipe. Allerhande maakt hier bijvoorbeeld heel succesvol gebruik van.


    De commerciële features waar (ik vooral) op zit te wachten:

    *Promoted Pins
    *Buyable Pins
    *Video advertising

    zullen naar verwachting eind Q1,begin Q2 dit jaar ook voor Nederland worden uitgerold.

    geplaatst op
  • Dank voor het delen van de info!

    geplaatst op
  • Interessante lijstjes en cijfers, best verrassend om te zien dat sommige landen in het Oosten toch andere Social Media gebruiken...
    En ook dat ikzelf best in een aantal lijstjes pas en de statistieken volg :-)

    geplaatst op
  • Wat Max zegt, 433 is ook onder de hoede van onder andere Demy de Zeeuw, Nederlandse bodem dus. Zeer informatief artikel verder, dankjewel.

    Denk je dat er nog ruimte is voor andere social media platforms in de toekomst?

    geplaatst op
  • @Judith
    De ranglijst van meest interactieve Nederlandse merken op Instagram (http://www.brandmonitor.social/instagram/ sorteer aflopend op IPM) gaat op basis van IPM. De IPM is een score die uitdrukt in welke mate je volgers interactie met je content hebben. Een hoge score betekent dat je volgers geinteresseerd zijn in de content die je deelt. IPM staat voor Interactions Per Mille en telt het aantal loves en reacties van je posts op en deelt deze door het aantal volgers en posts. Meer over de IPM lees je hier: http://www.marketingfacts.nl/berichten/5-onmisbare-tools-voor-concurrentie-analyse-op-facebook en hier: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20111115_facebook_marketing_voor_gevorderden_de_metrics.

    Ik wil nog even benadrukken dat het een ratio is en geen absolute score. De Apenheul scoort hoog omdat het relatief veel interacties heeft voor het aantal volgers dat het heeft. De IPM is waardevol omdat het laat zien welke merken goed in staat zijn om hun volgers te betrekken. Zodoende zul je niet altijd het merk met de meeste volgers bovenaan de lijst vinden.

    Het nadeel van de IPM is dat hij minder betrouwbaar wordt naar mate het aantal volgers en/of het aantal posts laag uitvalt. Ik overweeg daarom om een ondergrens van 1.000 volgers aan te houden (even voor de duidelijkheid: ik heb de website met de ranglijst ontwikkeld). Ik kan me wel voorstellen dat het interessant is om de ranglijst te kunnen sorteren op basis van totaal aantal likes en reacties. Misschien dat ik die na aanleiding van je vraag ga toevoegen.

    geplaatst op
  • @Maarten,

    Dank voor je reactie. Ik kreeg al van meer mensen vragen over de promoted pins. Dat heb ik blijkbaar ergens verkeerd gelezen/begrepen. Ik zal dat aanpassen.

    De bezoekcijfers die ik in mijn stuk publiceer over het maandelijks unieke bezoekers van socialmediaplatforms zijn wel degelijk juist. Het zal niet de eerste keer zijn dat verschillende onderzoeken verschillende resultaten geven. comScore en GfK zijn beide betrouwbare partijen. Het verschil kan ik zo 123 niet verklaren, beide onderzoeken zijn gebaseerd op paneldata.

    (Voor overige lezers, dit zijn de cijfers van GfK: http://www.gfk.com/nl/insights/press-release/een-derde-van-nederland-bereikt-door-pinterest-in-november/)

    geplaatst op
  • @Bert @Chanel @Henk @Gustavo @Jakub Dankjewel voor de complimenten!

    geplaatst op
  • Danny, erg fijn dit overzicht. Nice job! Ook de comments eronder trouwens. Ik vraag me alleen af waarom je YouTube niet hebt meegenomen?

    Daarnaast duik ik even in het IPM verhaal. Ook ik was namelijk verbaasd dat wij als Nederlands design merk (Zuiver, interieur/meubels, 25k Instagram fans) niet in de brandmonitor lijst voor komen.

    geplaatst op
  • @Remco

    Dankjewel! YouTube nam ik van oudsher altijd mee in overzichten van videosites. Het is niet zozeer dat ik YouTube geen sociaal platform vind, het is meer de kracht der gewoonten. Misschien een goed idee om het in toekomstige overzichten wel mee te gaan nemen.

    De lijst met merken die nu op Brandmonitor staan is niet volledig, die er nu op staan zijn min of meer uit mijn mouw geschud. Toevoegingen zijn dus meer dan welkom. Ik heb Zuiver zojuist toegevoegd en laten indexeren, het merk staat 108e in de lijst van meeste volgers. De ranking specifiek voor de branche 'interieur' kun je hier zien: http://bit.ly/2jjyIa8.

    geplaatst op
  • Ik heb nog leren schrijven met een griffel en een lei. Mijn eerste rekenmachientje was een Texas. Als je nu deze pagina's bekijkt, kan ik niet anders tot de conclusie komen dat ik me moet haasten om dit bij te benen. Ik had nooit durven denken dat internet zo'n vaart zou lopen. Dus heb ik nog veel werk voor de boeg. Dit artikel is daarvoor een goede start. Vooral de betekenis achterhalen van alle nieuwe Engelse vaktermen is een klus op zich.
    Wenst me succes. Bedankt voor deze informatie. Dit helpt me al een zeer groot eind op weg. Dank u voor het mooie werk!

    geplaatst op
  • Top post. Dank je wel voor de laatste cijfers!

    geplaatst op
  • Danny, dank je wel voor dit handige overzicht. Had het even gemist vanwege de vakantie maar deze cijfers zijn altijd zeer welkom!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.