Vuurwerkverkopers draaien dit jaar fors meer omzet: richting de 20 procent hoger dan vorig jaar. En dat heeft volgens de branchevereniging alles te maken met een naderend vuurwerkverbod. Denk daar eens over na: mensen die de laatste jaren liever binnenbleven met een oliebol, staan straks toch in de kou een Mad Bull, Dark Dragon of Black Thunder Cake af te steken. Niet omdat het moet. Maar omdat het straks niet meer kan.
Hoe bouw je een commercieel merk dat structureel maatschappelijke impact maakt? In de tiende aflevering van The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Max Kranendijk en Martijn Canters, jeugdvrienden en oprichters van Oma’s Soep.
Hoe twee Brabantse vrienden de radiowereld veroveren en de gevestigde mediareuzen achter zich lieten tijdens de Website van het Jaar 2025 verkiezing.
LinkedIn verandert snel. AI-functies schieten als paddenstoelen uit de grond, het algoritme wordt slimmer en LinkedIn leiderschap maakt een grote sprong. De vraag is: wat betekent dit voor jóu in 2026?
Wat als je als CMO dit jaar al veel hebt gekregen maar nog een paar wensen mag doen voor kerstmis? Wat wens je dan? Ik zou denken aan een goede ranking van je productportfolio in ChatGPT. Want meer dan ooit is dit de plek waar mensen zoeken én vinden wat ze onder de boom willen.
Er is een punt in iedere (digital) marketeer-carrière waar je beseft: dit heeft voor geen meter gewerkt. En dat doet pijn. Je bent niet alleen gekrenkt in je trots maar je hebt ook wat uit te leggen. Aan je board, of nog erger; aan je klant. Het pijnlijke is, je klant wel iets gemerkt. Alleen jij kan niet hard maken dat dit jouw verdienste is. Dit maakt alles misschien nog wel erger.
“The rational mind is a faithful servant, the intuitive mind a sacred gift.” We created a society that honors the servant and has forgotten the gift." — Albert Einstein. Die zinnen snijden nog steeds. Niet omdat hij oud is, maar omdat hij vandaag pijnlijk actueel voelt.
“Consumenten zeggen duurzaamheid belangrijk te vinden – maar betalen ze er ook voor? Hoewel het merendeel van de Nederlandse huishoudens zich een hogere prijs voor biologisch kan veroorloven, kiest een groot deel er toch niet voor. Ons onderzoek laat zien welke factoren bepalen of gezondheid en duurzaamheid daadwerkelijk meespelen bij keuzes in de supermarkt.”
Waarom betalen consumenten ineens meer voor een reep chocolade? Wat maakt een deodorant ‘luxe’? En waarom lijkt het voor veel merken steeds belangrijker om ‘premium’ te zijn?
De inschrijving voor de NIMA Marketingprijzen 2025 is geopend. Deze vakprijzen erkennen organisaties die marketing strategisch en met merkbare impact inzetten.
In een wereld waarin content over elkaar heen buitelt, AI algoritmes woekeren en elke video, reel of campagne in seconden wordt weggeveegd, telt één inzicht meer dan ooit: aandacht is vluchtig, vertrouwen is blijvend.
Een recente keynote van mij had een prikkelende boodschap: data is belangrijk voor merken. Maar data heeft een fikse valkuil, waar veel marketeers zich niet van bewust zijn. En dat heeft grote consequenties.