De online research database voor de laatste onderzoeken, case studies, how-to's en templates over online marketing & media.

  • Gesponsord

    Whitepaper: Connected marketing strategie

    E-mail, social media, mobiel... het aantal kanalen waarmee consumenten communiceren groeit alleen meer verder. Waar organisaties vroeger nog leidend waren dienen ze tegenwoordig in te spelen op de customer journey van de klant. Dit wil zoveel zeggen als dat bezoekers en potentiële klanten via verschillende kanalen met organisaties willen kunnen communiceren en de draad van het gesprek weer op kunnen pakken wanneer ze dit uitkomt. 

  • Onderzoek

    Digitale business modellen voor vermogensbeheer

    Gevestigde spelers in private banking moeten leren van de digitale business modellen van financiële startups. Banken die leren om digitale technologie in te zetten voor vermogensbeheer gecombineerd met excellente customer experience kunnen een grote voorsprong nemen op de concurrentie.

  • Onderzoek

    Going Global: Programmatic Audience Development Around the World

    De recente enquête en whitepaper getiteld ‘Going Global Programmatic Audience Development Around the World’ voorziet een internationale groeimarkt voor bedrijven met expertise in het bouwen programmatic advertentieprogramma’s, en omschrijft de prioriteiten van Amerikaanse en wereldwijde bedrijven die buiten hun traditionele geografische grenzen willen treden. 

  • Onderzoek

    Succesfactoren voor in-feed gesponsorde content

    Uit dit onderzoek blijkt dat naamsbekendheid, betrouwbaarheid en de relevantie van het onderwerp van cruciaal belang zijn voor de waardering van in-feed gesponsorde content. ‘Getting Sponsored Content Right: The Consumer View’ toont aan dat een positieve beoordeling van de geloofwaardigheid van nieuwssites met 33% stijgt, als ook de gesponsorde content geloofwaardig over komt.

  • Onderzoek

    Nederlanders en entertainment

    Nederlanders maken vooral gebruik van online diensten om in hun mediabehoefte te voorzien. Zo kijken bijna vier op de vijf Nederlanders digitale televisie en speelt ruim driekwart van de gamers vooral games online. Alleen het luisteren naar radio wordt door meer dan de helft van de Nederlanders nog ‘traditioneel’ via de ether gedaan (n=1.000). Vooral Nederlanders ouder dan 35 jaar luisteren muziek op de radio via de ether. Onder jongeren is het percentage dat muziek via streamingdiensten zoals Spotify of Deezer luistert aanzienlijk hoger: 20% van de respondenten jonger dan 25 jaar luistert meestal op deze manier naar muziek. 

  • Onderzoek

    Programmatic Trading

    Deze whitepaper gaat in op de uitdagingen van programmatic of automated trading. Enkele belangrijke uitdagingen die aan bod komen zijn big data, transparantie en de rol van programmatic trading in de digitale marketingmix. Daarnaast bevat de whitepaper analyses van programmatic trading in verschillende Europese markten, waaronder Nederland. 

  • Onderzoek

    Privacy Index: Nederlander geeft gegevens niet snel weg

    Privacy, en in het bijzonder online privacy, is niet alleen een hot topic in Nederland. Het onderwerp staat in de hele wereld steeds hoger op de publieke en politieke agenda’s. Maar hoe kijken mensen in de verschillende landen naar hun privacy? Vinden ze dat ze sowieso nog privacy hebben en wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor? EMC ondervroeg recent 15.000 consumenten uit vijftien landen, waaronder 1.000 consumenten uit Nederland, over hun houding ten opzichte van online privacy. 

  • Onderzoek

    Adyens Mobile Payment Index Q2 2014

    In het tweede kwartaal van 2014 heeft 22 procent van de betalingen op het Adyen-platform plaatsgevonden via het mobiele web. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014 en maar liefst 33% meer ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2013. Bijna 71,5% van alle webwinkeliers binnen Adyen’s netwerk heeft in het tweede kwartaal mobiele transacties verwerkt. 

  • Richtlijnen

    Cookie Compliance update juli 2014

    IAB Nederland heeft omtrent privacy al eerder publicaties gepubliceerd, waaronder de Cookie Compliance Guide. De ontwikkelingen op het gebied van cookies staan echter niet stil. Op dit moment zijn er twee belangrijke ontwikkelingen: de zaak omtrent een advertentiebemiddelingsbedrijf en de aankomende wetswijziging. Beide ontwikkelingen komen in grote lijnen overeen met wat in eerdere IAB publicaties al over het gebruik van cookies gezegd is. Het is echter goed om nogmaals de belangrijkste punten op een rij te zetten. Daarom komt IAB Nederland met een update rondom de cookie-ontwikkelingen.

  • Howto

    Mobile Location Data Buyer’s Guide

    In dit document worden door middel van twaalf vragen richtlijnen gegeven hoe een gesprek te voeren met partners en agentschappen als het gaat om mobiele locatie gegevens en het gebruik hiervan. Providers dienen in staat te zijn om hun eigen koopgedrag en dat van hun partners en agentschappen te kunnen verantwoorden.