De online research database voor de laatste onderzoeken, case studies, how-to's en templates over online marketing & media.

  • Handleiding voor het kiezen van een Content Management Systeem

    Een goed web CMS is goud waard. Het is daarom belangrijk dat je er 1 selecteert die bij jouw organisatie aansluit. Maar hoe word je wijs uit de zee aan content management systemen dat tegenwoordig beschikbaar is. In deze handleiding wordt een aantal opties voor web content management besproken en wordt stilgestaan bij de afwegingen die komen kijken bij het selecteren van een CMS.

    Lees verder »
  • Navigating the New Digital Divide

    Bijna een derde van de verkoop in fysieke winkels wordt beïnvloed door het gebruik van een smartphone, tablet of een ander digitaal apparaat door de consument. Consumenten die gebruik maken van digitale apparaten voor en tijdens hun zoektocht naar een product zijn zelfs 48% sneller geneigd om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan dan consumenten die dit niet doen. Een simpele e-commerce website inrichten is dan ook niet voldoende in de strijd om de consument.

    Lees verder »
  • State of the Internet Q1 2015

    Dit rapport geeft inzicht in wereldwijde, regionale en nationale cijfers van de snelheid van internetverbindingen, breedbandadoptie op zowel vaste als mobiele netwerken, de hoeveelheid verkeer die gegenereerd wordt bij online aanvallen, IPv6-implementaties en of 4K al voet aan de grond krijgt. Uit het rapport voor Q1 blijkt onder andere dat Nederland koploper is in de adoptie van breedbandinternet in Europa, maar dat ons land hopeloos achterloopt als het gaat om de snelheid van mobiel internet.

    Lees verder »
  • Monitor Jeugd en Media 2015

    Dit rapport brengt in beeld hoe jongeren media inzetten voor school en hobby’s, vooral digitale media als tablets, smartphones en laptops. De uitkomsten zijn representatief voor Nederlandse jongeren van 10 t/m 18 jaar. Jongeren van lagere onderwijsniveaus (vmbo basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerwegen) lijken minder te profiteren van voordelen die media kunnen bieden voor schoolprestaties dan andere jongeren. 

    Lees verder »
  • Create a Branded Social Community to Drive Engagement

    Facebook, Twitter, YouTube, Google+, Pinterest... deze vormen allemaal een belangrijk onderdeel van je zakelijke social media-strategie, maar het kan zijn dat je iets mist. Je kan op een dieper niveau contact leggen met je klanten door in je eigen omgeving een community rondom je merk te creëren. Deze whitepaper helpt je bij het opzetten van zo'n Branded Social Community.

    Lees verder »
  • De conversation marketing van de top 100 bedrijven van Nederland

    Uit dit onderzoek blijkt dat adverteerders niet goed reageren op klanten berichten via sociale media. 63 procent van de Nederlandse adverteerders reageert niet op Twitterberichten, en 20 procent reageert niet via Facebook.

    Lees verder »
  • Nationale E-mail Benchmark 2015

    De opmars van mobiel is niet te stuiten. Gemiddeld één derde van de ontvangers opent e-mail op zijn mobiel. Bij B2C ligt dit aantal nog hoger, op zo’n 40%, met de sectoren recreatie en e-commerce als absolute uitschieters. Hier opent de helft van de ontvangers nieuwsbrieven mobiel. Organisaties die investeren in responsive design, dynamische content en segmentatie kunnen de komende jaren optimaal profiteren van de mogelijkheden van (mobiele) e-mailmarketing.

    Lees verder »
  • 3 redenen om nog eens goed naar je social media strategie te kijken

    Je bedrijf is actief op Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en misschien nog wel op een set andere sociale media. Met andere woorden, je hebt werk gemaakt van je aanwezigheid op sociale media. Maar beschik je ook over een samenhangende sociale strategie gericht op het optimaliseren van de ROI van je social media inspanningen?

    Lees verder »
  • Marketing als verbeteraar van bedrijfsprocessen

    Marketing heeft een positieve invloed op het bedrijfsresultaat door het verbeteren van de processen van andere afdelingen. Dat concludeert Alex Klein in zijn proefschrift ‘Marketing als verbeteraar van bedrijfsprocessen’, waarmee hij op 9 juni promoveerde aan Nyenrode Business Universiteit. Hij pleit voor een nieuwe rol voor marketing, waarin marketing zorgt dat de kennis over de klant wordt doorgegeven aan operationele afdelingen. Met deze kennis zijn de afdelingen beter in staat de processen correct uit te voeren, wat vervolgens verbeteringen oplevert voor het bedrijfsresultaat.

    Lees verder »
  • Search advertising in Nederland

    Steeds meer gebruikers van Google.nl klikken op de betaalde topposities op de resultaatpagina. De kosten per bezoeker voor topposities in Google AdWords vertonen een stijging ten opzichten van vorig jaar, met de financiële sector op kop. Dit zijn de hoofdconclusies van het eerste onderzoek naar de belangrijke prijs- en prestatieontwikkelingen van SEA, uitgevoerd door Deloitte in opdracht van de IAB taskforce Search.​

    Lees verder »