De online research database voor de laatste onderzoeken, case studies, how-to's en templates over online marketing & media.

  • IAB Global Mobile Advertising revenue Report

    IAB Europe, het U.S. IAB Mobile Marketing Center of Excellence en IHS Technology hebben hun wereldwijde cijfers over mobiele-advertentie-omzet gepubliceerd. Deze omzet steeg met liefst 64,8% naar 24.0 miljard euro in 2014 (2013: 14,6 miljard euro), als gevolg van de veranderingen in het gebruik van devices, een veranderend consumptiepatroon verrijkende initiatieven vanuit de sector.

    Mobile display laat wederom de grootste stijging zien met 88,1%, gevolgd door mobile search met 55.2%. Messaging groeide 13%, waarbij gebruikers blijven switchen van 'operator-owned messaging' (sms) naar 'app-based messaging platforms'.

    Lees verder »
  • Freelancers Tarievenonderzoek 2015

    Uit de in het afgelopen jaar uitgebrachte offertes op Hoofdkraan.nl blijkt dat er rake klappen zijn uitgedeeld onder freelancers. Met name de freelance marketeers zijn hard getroffen. Zij verdienen in 2015 gemiddeld €48 per uur, terwijl dit tarief twee jaar geleden nog op €62 per uur stond. Freelancers uit Noord-Brabant zijn de duurste van Nederland, terwijl freelancers in Den Haag stunten met hun tarieven om de concurrentie voor te blijven. Zij rekenen een uurtarief van slechts €37 per uur

    Lees verder »
  • Q2 2015 Digital Advertising & Social Intelligence

    Een belangrijke onderzoeksfocus is de impact van ‘Mobilegeddon’ van Google op de prestaties van advertenties. Mobilegeddon hield in dat Google website met een goede mobiele versie de voorkeur geeft in rankings boven minder geoptimaliseerde sites. Adobe kijkt naar de veranderingen in advertentie-displays op Google en Facebook. Uit het onderzoek blijkt dat Mobilegeddon een grote impact heeft op websites met een matige mobiele versie; een afname van 10% in organisch verkeer.

    Lees verder »
  • Road to Programmatic White Paper

    Deze whitepaper heeft als doel adverteerders, bureaus en publishers hun strategieën voor programmatic advertising te helpen formuleren. 
    Lees verder »
  • Online Ad Spend study Q1 2015

    De online advertentiemarkt groeide in het eerste kwartaal van 2015 met 9% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014. Dit resulteerde in een omzet van 377 miljoen euro. Adverteren op social platforms en video advertising laten grote groeicijfers zien, respectievelijk 43% en 26%. In de display categorie nam mobile advertising bijna de gehele groei voor haar rekening. Dit blijkt uit de kwartaalupdate van de Online Ad Spend study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de branchevereniging voor digital marketing.

    Lees verder »
  • Q2 2015 State of Mobile Commerce Report

    In het rapport komt naar voren dat mobiele apps bijna 50 procent van de mobiele transacties genereren voor sommige van de grootste ecommerce spelers die de gebruikerservaring van hun apps een prioriteit hebben gemaakt. Apps zien een veel hogere conversie rates  dan mobiele browser of zelfs desktop. Ook toont het rapport aan dat 40% van de ecommerce transacties worden voltooid met meerdere devices. Smartphones, desktops en tablets worden gebruikt in verschillende combinaties om informatie over producten te verzamelen en in het maken van een beslissing over de aankoop hiervan. 

    Lees verder »
  • Mobile Payments Index Q2 2015

    Smartphones hebben hun voorsprong qua transactievolume. Hun aandeel steeg van 61,8% op alle mobiele transacties in het eerste kwartaal tot 64,1% in het tweede kwartaal. Deze stijging is niet louter aan de iPhone te wijten. Smartphones met Android blijven aan terrein winnen wat betreft het aantal mobiele transacties. In het tweede kwartaal van 2015 was er sprake van een stijging tot 28,3% (in het eerste kwartaal ging het om 27,2%). Het gebruik van tablets vertoonde daarentegen een daling: van 38,2% in het eerste kwartaal van 2015 naar 35,9% in juni 2015.

    Lees verder »
  • Digital Agencies 2015

    Het jaarlijkse onderzoek onder digital agencies laat zien dat strategie in de dienstverlening van webbureaus een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Het aantrekken van gekwalificeerd personeel vormt de grootste belemmering voor groei bij de digital agencies. Bij opdrachtgevers van digital agencies heeft een betere customer experience en het verkrijgen van inzicht in de doelgroepen de hoogste prioriteit. Met name de marketing- en verkoopkanalen zijn als afdeling het meeste onderhevig aan digitale transformatie binnen organisaties in Nederland.

    Lees verder »
  • Navigating the New Digital Divide

    Bijna een derde van de verkoop in fysieke winkels wordt beïnvloed door het gebruik van een smartphone, tablet of een ander digitaal apparaat door de consument. Consumenten die gebruik maken van digitale apparaten voor en tijdens hun zoektocht naar een product zijn zelfs 48% sneller geneigd om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan dan consumenten die dit niet doen. Een simpele e-commerce website inrichten is dan ook niet voldoende in de strijd om de consument.

    Lees verder »
  • State of the Internet Q1 2015

    Dit rapport geeft inzicht in wereldwijde, regionale en nationale cijfers van de snelheid van internetverbindingen, breedbandadoptie op zowel vaste als mobiele netwerken, de hoeveelheid verkeer die gegenereerd wordt bij online aanvallen, IPv6-implementaties en of 4K al voet aan de grond krijgt. Uit het rapport voor Q1 blijkt onder andere dat Nederland koploper is in de adoptie van breedbandinternet in Europa, maar dat ons land hopeloos achterloopt als het gaat om de snelheid van mobiel internet.

    Lees verder »