Wat viel ons op in de media? Alle highlights uit 2014

Wat viel ons op in de media? Alle highlights uit 2014

Het jaar 2014 is voorbij gevlogen. Iedere week maken we bij Adfactor een 'wat mij opviel in de media' post. Een collega maakt een selectie van het belangrijkste online medianieuws. In deze blogpost heb ik een grote samenvatting gemaakt van alle highlights van 2014. 

Januari

  • Emerce.nl Mobiele marketingtrends: is Nederland er klaar voor in 2014?
  • Frankwatching.com De beste inhakers rondom de jaarwisseling.
  • Marketingfacts.nl 2014 wordt het jaar van de 'wearables', gadgets die op het lichaam gedragen worden. Marketingfacts licht de ontwikkelingen toe. Ook publiceerde AndroidPlanet.nl onlangs de eerste Nederlandse review van Google Glass. En is Google daarnaast ook bezig met  het ontwikkelen van een slimme contactlens.

  • Frankwatching.com 10 internetdingen die in 2014 echt niet meer kunnen.
  • Marketingfacts.nl De foto’s van dé Online Tuesday nieuwjaarsborrel, wij hebben ons zelf gespot, sta jij er ook tussen?
  • Huffingtonpost.co.uk JOMO – Joy of Missing Out – is de nieuwe trend. Eindelijk hoef je niet meer overal bij te zijn, tijd voor jezelf nemen is in!
  • IAB.net en Emerce.nl Google en Microsoft zijn beide druk bezig met cookieloze oplossingen. 

Februari

  • CBC.ca In februari was het weer zo ver, het adverteerderswalhalla van de US, de Superbowl. Ook dit jaar zaten er weer pareltjes tussen, hier een overzicht van de 10 beste commercials van dit jaar volgens de CBC met als terechte winnaar Budweiser met ‘Puppy Love’!
  • TheNextWeb.com Wanneer is iets native advertising en wat zijn de dont’s als het op native advertising aankomt?
  • Frankwatching.com Met native advertising produceren we steeds vaker content voor adverteerders en worden campagnes meer projecten. Hoe zorg je ervoor dat een project, en met name de feedbackrondes op output, vloeiend verloopt? Hier een leuk artikel over het managen van verwachtingen binnen een internetproject. Veel zal als een open deur aanvoelen, maar voorbereiding is alles dus doe er je voordeel mee.
  • Digiday.com Een artikel met uitleg van third party data in Jip en Janneke-taal. Zeker leerzaam en leuk geschreven!
  • SayDaily.com Ook in februari vond de officiële opening van de Olympische Spelen in Sochi plaats, dus een artikel over de OS kan natuurlijk niet ontbreken. SayMedia komt met een overzicht van de 8 leukste marketingcampagnes rondom de OS.
  • Upworthy.com Meten is weten, dit artikel gaat over de waarde van ‘attention time’ van een artikelpagina.
  • Emerce.nl Het grootste nieuws van deze week is wel dat Facebook Whatsapp over neemt voor 19 (!) miljard dollar! Op Trending.nl verschenen direct de meest opvallende reacties.
  • Businessinsider.com De 100 meest waardevolle merken in de wereld. Met in de top 3, hoe kan het ook anders: Apple, Samsung en Google.
  • Frankwatching.com Elke Valentijnsdag zorgen een aantal merken weer voor de leukste inhakers. Mijn favoriet? ‘All you need is lof’
  • DutchCowboys.nl Waarom kocht Mark Zuckerberg Whatsapp and what’s next?
  • TheDrum.com Leuk artikel over een veel gestelde vraag. Is native advertising niet gewoon een opgeleukte advertorial?
  • Mindshare blog Een mooi artikel van Wouter Swenneker (Mindshare) over het meten van succes met mobiele advertenties.

Maart

  • MarketingTribune.nl Listicles zijn razend populair! Hoe deze toplijstjes eruit zien, zie je in dit artikel (of via ons blogartikel natuurlijk).
  • Adweek.com De nominaties van de jaarlijkse Shorty Awards zijn bekend. Welk merk deed het het beste op sociale media? Zie hier de genomineerden.
  • MarketingOnline.nl We hebben allemaal de neiging om ons eigen marketingtaaltje te spreken. MarketingOnline zette de 10 verzonnen termen op een rijtje.
  • Adformatie.nl Facebook gaat definitief testen met video’s in de timeline. Hiermee hopen ze meer reclamegeld binnen te halen en de concurrentie aan te gaan met YouTube en televisieexploitanten.
  • Marketingfacts.nl Inhakend op mobiele advertenties, de tablet is tegenwoordig aanwezig in meer dan de helft van de huishoudens in Nederland blijkt uit recent onderzoek.
  • Mashable.com In 'House of Cards' - over het witte huis - is veelvuldig de plingel te horen van een BlackBerry. Nu dus misschien een overstap naar Android in real life?

  • Adformatie.nl Staat social media nog in de kinderschoenen?
  • Emerce.nl Social media is continu in beweging. Facebook stapt nu in virtual reality.
  • Dutchcowgirls.nl Powernapje nodig? Check Google Naps! Fijn om te weten dat wij in ieder geval naast Koning Willy op de bank kunnen neerploffen na een avondje overwerken bij Adfactor. 

April

  • Emerce.nl Interessant artikel over native advertising: difficult to define, but definitely growing.
  • Adformatie.nl Een mooie campagne van make-up merk Dermablend Pro die juist niet kiezen voor het TellSell-praatje.

  • Emerce.nl Volgens ZenithOptimedia geven adverteerders in 2016 meer uit aan display advertising dan search.
  • Mashable.com Vet! Google is een stap dichterbij het customizen van smartphones.
  • Mediaweb.nl Merken willen graag de dialoog aangaan met de consument, maar hoe doe je dat op grote schaal?
  • CommunicatieOnline.nl Wist jij dat de gelukkigste professionals van Nederland werken in de communicatie en marketing?
  • Frankwatching.com In april was het weer Pasen. Marketeers hebben niet stil gezeten, want er zijn weer volop Paas-inhakers gespot!
  • Digiday.com Hot topic op dit moment: het meten en waarde bepalen van native advertising. Amerikaanse partijen vertellen hoe zij hiermee om gaan. De belangrijkste boodschap? Vergeet de kliks, het gaat om engagement!
  • Marketingfacts.nl Blendle, de dienst waarmee je artikelen uit tijdschriften en kranten per stuk kunt kopen is van start. Knap hoe ze uitgevers zover hebben gekregen hun content per artikel te verkopen. 
  • Millenials delen voor 88 procent content met humor (onderzoek AOL)

Mei

  • Marketingfacts.nl Interactie op Facebook, welk bedrijf wilt dat nou niet? Marketingfacts laat zien welke top 25 van Nederlandse Facebook pagina’s de meeste interactie genereren.
  • Back to the futurede advertising industry in 2020 volgens de CEO's van de grootste agencies (Forbes.com)
  • Bereiksonderzoek over meerdere devices, hoe werkt dat? (Digiday)
  • Emerce.nl Interessant artikel over native advertising en de manieren van het doormeten van de effecten.
  • Marketingfacts.nl Ieder merk of organisatie heeft een eigen huisstijl. Website, logo, visitekaartjes, alles uniform maar vaak wordt de kracht van de verbale identiteit nog onderschat. De tone of voice die je als merk gebruikt, kan veel bijdragen aan je merk, helemaal in de social era waarin we nu zitten.
  • Entrepreneur.com Wat vooral niet te doen binnen je social campagnes. Wellicht zitten er een aantal open deuren bij maar altijd goed om voor jezelf af te kunnen vinken.
  • Frankwatching.com Hoe til jij je content naar een hoger niveau, zodat ook de fijnproevers ervan gaan smullen en jij er de vruchten van plukt?
  • Dutchcowgirls.nl Look UP, kijk eens vaker om je heen dan alleen naar contact te hebben met je mobiel. Welke impact heeft social & mobile media op onze sociale contacten?
  • Marketingfacts.nl Facebook Audience Network is een mobiel advertentienetwerk dat developers helpt om (meer) geld te verdienen aan hun app en adverteerders om het juiste publiek te vinden voor hun advertenties.
  • Innovatieve nieuwe reisapp Polarsteps.com – the next Waarbenjij.nu (Emerce.nl) “De online wereld is voor reizigers niet meer veranderd sinds travelblogs als Waarbenjij.nu”. Koen Droste en zijn compagnons zetten de volgende stap.

Juni

  • Scientias.nlde spanningen voor Nederland – Costa Rica lopen hoog op, maar volgens wetenschappers was de kans dat onze oranje leeuwen winnen 71 procent.
  • Nytimes prachtig voorbeeld van Netflix met Orange is the new Black in de NYT van een paid post die alles in zich heeft: informerend, opvallend, verrassend en emotie brengend.
  • Frankwatching Online travel is en blijft booming! De kudde laat zich nog leiden, mits door een erkende redactie. Leuk artikel over de ontwikkelingen in de reisbranche
  • Emerce WK time: de Goal-line techonologie is wellicht omstreden, de spuitbus van de scheids zeker niet. Emerce.nl publiceerde een infographic met nieuwe technologieën die gebruikt worden in Brazilië
  • Digiday ‘You might also like’ heeft vaak niets maken met de boodschap van het merk zelf. Tof artikel over de waarde van content.
  • Blog.hubspot.com Hoe ontwikkel je een goede native advertising campagne.
  • Marketingfacts.nl Hoe weet je dat contentmarketing werkt?
  • Tijdens alle oranje-gekte is dit toch zeker mijn favoriet! Gedeelde 1e plaats met deze.

  • Marketingfacts.nl Het Marketingfacts jaarboek 2014-2015 is uit! Zo ben je weer helemaal up to date op het gebied van online marketing. Ik schreef zelf mee aan het hoofdstuk online advertising.
  • Marketingtribune.nl Generatie Y kijkt gemiddelde 36x per dag op hun smartphone. Het is belangrijk om content op de juiste manier aan te bieden.

Juli

  • Digiday.com What comes next in social measurement? Het gaat allang niet meer om aantal likes of followers. Belangrijk is wat de consumenten met je content doen.
  • Marketingfacts.nl Handig! Een artikel waarin programmatic buying in 'jip-en-janneke-taal' wordt uitgelegd.
  • Mashable.com Secret, Shots of Snapchat? Wat wordt de volgende Facebook? Een top 10 met nieuwe opkomende sociale netwerken.
  • Adformatie.nl Dé commercial is toch wel die van Centraal Beheer Achmea. Is Nederland wel klaar voor de auto van de toekomst?

  • Emerce.nl: Promoted posts op social media zonder te irriteren?
  • Saydaily.com: "Content is king." Welke vijf vragen dien je jezelf te stellen bij het opzetten van een content marketing campagne?
  • Marketingfacts.nl: "Contentmarketing óf native advertising? Waarom niet beide?"
  • Emerce.nl iPadclub en iPhoneclub nu samen onder een nieuwe naam en in een nieuw jasje, iCulture.nl is live!
  • Adformatie.nl: KLM gaat service verlenen via LinkedIn. Dit is de eerste partij ter wereld die dit mogelijk maakt.
  • Adage.com: Vier tips om sponsored content te verbeteren.
  • Marketingfacts.nl: Hoe bereik je millennials met contentmarketing?
  • Emerce.nl: Over 2 jaar besteden adverteerders de helft van het digitale budget bij mobiele kanalen.

Augustus

  • Adweek In Adweek een interessant artikel over de visie van adverteerders op native advertising.
  • Emerce toonde aan dat de mobiele advertentieomzet vorig jaar bijna is verdubbeld!
  • Saydaily heeft de 5 grootste fouten die marketeers maken wanneer zij op millennials targeten op een handig rijtje gezet.
  • Om meer online sales te genereren neem je als bedrijf de volgende 5 tips mee.
  • Dutchcowboys schreef dat de tijd van een Facebook like in ruil voor een mooie prijs voorbij is. Facebook stopt definitief met de Like & Win app.
  • Als eerbetoon aan Robin Williams bekijk je hier zijn leukste filmpjes van de afgelopen jaren.
  • Dutchcowboys.nl IKEA gaat na slim gebruik van nieuwe media, Augmented Reality en Instagram via Pinterest op zoek naar een nieuwe interieurontwerper.
  • Frankwatching.com Op Frankwatching een interessant artikel over de manier waarop de Smartwatch de klantervaring verandert.
  • De eerste Instagram website... Door IKEA! Super tof gedaan.

  • Marketingfacts heeft een interessant artikel geschreven over Customer Journey; de basis voor iedere marketing strategie. Maar wanneer houdt deze op? Pas wanneer de klant zegt dat deze voorbij is.
  • Entrepeneur schreeft over de ALS Ice Bucket Chalenge. Iedereen zijn timeline staat er vol mee en meningen zijn er over verdeeld. Maar 1 ding is zeker. Het is één van de succesvolste virals van de afgelopen tijd én voor een heel goed doel. Een viral is iets waar we zelf ook regelmatig op hopen, wat kunnen we van de ice bucket challenge leren?
  • Dutchcowboys.nl Instagram advertising – het snelst groeiende social media platform heeft een nieuwe advertising toolkit ontwikkeld.

September

  • Emerce.nl Vice haalt geld op.
  • Adformatie.nl Een nieuwe print titel lanceren, het kan. Harper's Bazaars eerste editie wordt bijgedrukt.
  • iCulture.nl Dinsdag was de langverwachte aankondiging van de iPhone 6. iCulture.nl besteedde hier natuurlijk volop aandacht aan en deed verslaglegging voor, tijdens en na het Apple event.
  • Tomorrowmobile.nl Bekijk deze geweldige parodie op introducties van Apple. Gemaakt door IKEA ter introductie van de nieuwe catalogus.

  • Adformatie.nl Het aandeel van mobiel wordt alsmaar groter.
  • Contentmarketinginstitute.com Van branded content naar independent content. Wat er overblijft is een authentiek, gefocust en relevant verhaal.
  • Kittyhawk.nl De Prinsjesdag-inhakers kunnen niet
  • Digiday.com Banners zijn kapot, hier lees je waarom.
  • NRCq.nl Google investeert 600 miljoen euro in datacenter in Nederland: waarom Google en Groningen zoveel van elkaar houden.
  • Emerce.nl De nieuwe tarieven die prijsvergelijker Kieskeurig doorvoert, zijn ongunstig voor verkopers van duurdere items.
  • Retailnews.nl Bol.com wint weer (5e keer op rij) prijs voor beste winkel in Nederland. Maar Amazon komt eraan!
  • Adformatie.nl Ad o’clock: mooie insteek voor een heel belangrijke zaak. #Checkyourselfie.

Oktober

  • Emerce.nl De kostenstijging zorgde voor ophef onder adverteerders.
  • Adweek.com Adweek presenteerde een leuk artikel omtrent mobile versus desktop. Mobile is coming on strong, but desktop isn't exactly done.
  • Marketingfacts.nl Eindgebruiker ICT vinger in de pap bij beslissingen. Het advies voor leveranciers: Werk aan je expertstatus en maak je kennis zo toegankelijk mogelijk.
  • Marketingfacts.nl Spannende ontwikkeling, Google was bij aanvang ook tegen reclame vanuit de nerd gedachten van de 2 oprichters, tot ze beseften dat ze goud in handen hadden en bijna instant miljardairs werden.
  • Emerce.nl Volgens geruchten gaat ook Google zich storten op native advertising.
  • Adweek.com Goed artikel over hoe je millennials het beste kunt bereiken met branded content. Inclusief mooie infographics.
  • Emerce.nl De voordelen voor marketeers op een rij om een blog bij te houden in plaats van social media in te zetten voor content marketing.
  • Adformatie.nl Geef ons (en Gordon) die verdiende break!

  • Marketingfacts.nl Wat is dat eigenlijk, contentcuratie? Interessant artikel met onder andere een videointerview met Stefanie Crone van Upcoming.nl.
  • Saydaily.com Is storymaking het nieuwe storytelling? Slimme merken maken van consumenten hun evangelisten met storymaking.
  • Marketingfacts.nl Mijn favoriete programma Expeditie Robinson is weer begonnen! De boete voor uitlekken van informatie is 100.000 euro. Maar een simpele social media check verraad zo wie het programma moet verlaten (no spoilers!).
  • Emerce.nl Wanneer wordt content gedeeld via social media en waarom? Lees hier een interessant artikel over de psychologie van het delen.
  • Mashable.com Vet filmpje! 'The History of Advertising in 60 Seconds.'

November

  • Marketingfacts.nl User-generated content en nieuwsupdates: hoe Skoften en NRCQ WhatsApp inzetten.
  • Businessinsider.com Marketeers zien de voordelen van native advertising, met een explosieve stijging in media spending tot gevolg.
  • Thisadvertisinglife.tumblr.com Funny: zo ziet het leven eruit als je werkt in de online advertising, in gifjes!
  • Marketingfacts.nl Je verkoopboodschap opdringen aan mensen die daar niet op zitten te wachten, dat kan niet meer. Wij helpen je verder met 5 stappen naar de contentmarketingverlichting.
  • Adweek.com Een nieuw advertisingkanaal is geboren: een 'wearables ad network'.
  • Adage.com Humoristische noot om mee af te sluiten. Het begrip cookies uitgelegd met kinderen :)
  • Frankwatching.nl Het jaar 2015 komt alweer in zicht, hier is te lezen wat de 10 webdesigntrends voor 2015 gaan worden.
  • Saydaily.com Ook de 5 trends in digital media voor 2015.
  • Marketingfacts.nl Het verhaal achter de groene meisjes en een moderne hippie, een eigenzinnige style en net zo’n doelgroep.
  • Emerce.nl HEMA komt nu zelfs met smartphones op de markt, wat niet zonder slag of stoot gaat.

December

  • Emerce.nl Native advertising scoort het beste op mobiele apparaten, zowel qua CTR als time spent.
  • Saydaily.com Internetgebruikers worden overladen met content. Hoe maak je het zo relevant mogelijk?
  • Adformatie.nl Maak de wekelijkse vergadering effectiever door aan het begin het ijs te breken.
  • Emerce.nl De mediabestedingen in Q3 2014. Opvallend maar logisch is de stijging van display advertising op mobiel; ten opzichte van vorig jaar zijn de bestedingen met 91 procent gegroeid.
  • Adweek.com De beste advertentiecampagnes van 2014.
  • Foody.nl is gelanceerd! Hét nieuwe platform voor je dagelijkse culinaire inspiratie. Van Sinterklaaslekkernijen en winterse stamppot tot vegetarische recepten, op Foody vind je het allemaal.
  • Marketingfacts.nl Er verschijnen in deze tijd van het jaar veel trendlijstjes. Hier de 6 trends die Phileas Fox verwacht op het gebied van contentmarketing in 2015.
  • Emerce.nl Ook een artikel met de 15 mobiele trends voor 2015.
  • Marketingfacts.nl Handig! Marketingfacts publiceert een contentkalender met de belangrijkste 'trending topics' voor 2015.
  • Adformatie.nl Wendy van Dijk lanceert deze week een glossy en website! De lancering was een groot succes en Adfactors Valentine en Roel waren erbij!
  • Commercial van de week Elk jaar maakt John Lewis een prachtige kerstcommercial. Vorig jaar met een beer, dit jaar met een pinguin :-)
  • Dutchcowboys.nl Heb je 2 uur de tijd? De langste Nederlandse tv-commercial ooit voor Bolletje!

  • Adfactor.nl Yes! Adfactor is voor de 7e keer op rij uitgeroepen tot beste online media exploitant door mediaplanners in het Adformatie Kerstrapport.

Wij wensen iedereen een gezellige kerst en een spetterende jaarwisseling!


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Leuk overzicht, Philaes! Gefeliciteerd met de prijs 'beste online exploitant'! 100% verdiend!!

    geplaatst op
  • Hartelijk dank Tim!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.