Contentmarketing speelt een steeds grotere rol bij beslissingen over IT-projecten

Contentmarketing speelt een steeds grotere rol bij beslissingen over IT-projecten

Waren IT-projecten voorheen altijd gestuurd vanuit de directie en de IT-afdelingen, tegenwoordig heeft de eindgebruiker een steeds belangrijkere vinger in de pap. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat steeds meer non-ICT-disiciplines (maar liefst 74 procent) invloed heeft op de uiteindelijke keuzes. IT is dus eindelijk gebruikersgericht.

Het onderzoek

LinkedIn ondervroeg 2.300 personen die in de beslissingsgroep zitten voor it-projecten: het 'IT-Committee'. Daarvan kwamen er 200 uit Nederland, waardoor de resultaten ook geprojecteerd kunnen worden op ons kikkerlandje.

Honger naar informatie en nieuws

Geen vak is zo aan verandering en innovatie onderhevig als de it-sector. Nieuwe ontwikkelingen, toepassingen en trends zijn dagelijkse kost. Deze doelgroep moet en wil dan ook dagelijks op de hoogte blijven. 85 procent gebruikt hierbij social media om dit tot zich te nemen, waarbij LinkedIn met 79 procent het grootste aandeel heeft.

Boodschap telt, maar ook de boodschapper

Non-branded content en content die niet meteen op sales gericht is, is het populairst; maar liefst 57 procent geeft aan hier interesse in te hebben. Voor 51 procent kan de content die een leereffect heeft ervoor zorgen dat de aanbieder als potentiële leverancier in aanmerking komt. IT-leveranciers die content publiceren over de industrie in zijn geheel krijgen de voorkeur. De verspreider van de content (de boodschapper) heeft invloed op it-aankopen. Een expert (47 procent) heeft hierbij meer invloed dan een gebruiker/peer (33 procent) en branded content (24 procent).

Leadgeneratie via content?

Veel organisaties bieden hun kennis aan, na het invullen van een formulier. Dat wordt door de ondervraagden als zeer vervelend ervaren en 70 procent geeft aan hier wel eens nepinformatie in te vullen. Misschien dus toch overwegen om je content open te zetten? En nee, niet bang zijn voor de concurrent.

Conclusie

IT-leveranciers doen er goed aan om contentmarketing op hun agenda te zetten. Door te bloggen met een educatief karakter over ontwikkelingen en toepassingen, zonder een te stevig commercieel sausje, zul je eerder aan tafel komen bij de beslissers. Werk aan je expertstatus en maak je kennis zo toegankelijk mogelijk.

Het volledig onderzoek kun je hieronder lezen.

Credits afbeelding: LinkedIn, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
6


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Goed artikel weer Jan Willem!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.