Belangrijkste trending topics van 2015 zijn al bekend

De Contentkalender voor 2015

Belangrijkste trending topics van 2015 zijn al bekend

Veel merken hebben anno 2014 een contentstrategie waarin staat welke unieke content ze op de socialmedia kanalen kunnen plaatsen. Met realtimemarketing speel je in op het moment dat mensen betrokken zijn bij een bepaald moment zoals het WK van afgelopen zomer. De belangrijkste momenten in een jaar zijn vooraf te bepalen. Denk daarom nu al na over de momenten die komend jaar trending topic kunnen zijn en hoe jij hier relevant op kunt inhaken. Net als vorig jaar maak je met de contentkalender 2015 een goede start. 

Own the moment

Twitter maakte een overzicht van de meest speciale momenten op Twitter van 2014. Van de belangrijkste trending topics was in op zijn minst 80 procent van de gevallen vorig jaar december al bekend, dat dit de meest besproken onderwerpen van 2014 zouden worden. De meest besproken hashtags zijn bijna allemaal gerelateerd aan wereldwijde feestdagen, awards, sportwedstrijden, verkiezingen of herdenkingen.

De hashtags die vorig jaar niet te voorspellen waren zijn rampen, overlijdens of revoluties. Slechts een enkele hashtag ging 'spontaan' viral en was niet gerelateerd aan het wereldnieuws, zoals de #IceBucketChallenge en de #FirstTweet, een campagne van Twitter zelf begin januari. Dit is ook de reden dat Twitter bedrijven aanmoedigt om rond events actief te zijn op social media, omdat op dat moment het bereik realtime veel groter is dan een dag later. Tijdens een awardshow zoeken mensen op een hashtag en een dag later zullen veel minder mensen zoeken en je blog tegenkomen via de hashtag.

Nederlandse contentkalender

In Nederland is ook het merendeel van de trending topics vooraf bekend. Door gebruik te maken van relevante content met de juiste hashtags en targeting, kun je mensen bereiken die jouw kanalen zelf nog niet volgen. Om als socialmediamarketeer niet last minute geconfronteerd te worden met een manager die wil dat je 'ook iets met Koningsdag doet', is het aan te raden om nu een plan te maken dat aansluit bij je contentstrategie.

En hier helpen we je graag een handje mee. Namens Buzzcapture heb ik een overzicht gemaakt van de dagen in 2015 waarvan de trending topics te voorspellen zijn. Sommigen noemen dit een inhaakkalender, anderen het begin van een eigen contentkalender. Je mag het beestje zelf een naam geven, maar vorig jaar bleek het overzicht voor veel marketeers erg handig te zijn:

Maak het moment eigen

Daarnaast kun je er ook voor kiezen om juist op de dag zelf unieke content te (laten) maken, omdát er veel mensen die dag op social media zullen kijken. Zo bedacht Heineken tijdens het WK voetbal het #Twelftal, een team van creatieven die spontaan aan de slag gingen met zaken die rond de wedstrijden van Oranje speelden. Sommige posts waren bedacht, maar niemand had voor de wedstrijd Nederland-Spanje kunnen voorspellen dat Robin van Persie een legendarisch doelpunt zou maken.

Direct na afloop van de wedstrijd zette Jordi van de Bovekamp een nieuw Twitter-logo online, dat vervolgens wereldwijd gedeeld werd. Dit was niet van tevoren te bedenken, maar als hij in de stad was geweest op een groot plein had hij niet realtime hierop kunnen inspelen.

Ik hoop dat de contentkalender je op weg helpt om mooie en originele content te (laten) maken in 2015. De digitale versie van de Contentkalender 2015 is interactief. Dus heb je een goede toevoeging aan de kalender? Laat het hieronder weten, zodat we de kalender verder kunnen uitbreiden.

Wil je een papieren versie van deze kalender ontvangen? Buzzcapture geeft er 25 weg, wil je kans maken op een kalender, maak dit dan kenbaar vóór 24 december via mail.

Credits afbeelding: Remi Mathis, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
12


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Bedankt Jaap!
    De eventlijst zou je volgens mij ook als Google Calendar agenda aan moeten bieden uiteindelijk, maar dan zouden jullie niet zo'n leuke slideshare kunnen maken :).

    geplaatst op
  • Hi Jaap,

    Zondag 20 december 2015 is het weer Dag van de mancave! Inmiddels een jaarlijks terugkerend evenement waarbij mannen een dag in hun mancave blijven en zich niets aantrekken van al het (kerst)shopgebeuren. Spread the word! Voor de 2014-editie, check http://www.dagvandemancave.nl

    geplaatst op
  • @Mike graag gedaan! Als je wilt kan ik je wel lijst van events mailen. Dan is er vast wel een manier deze in Calender te krijgen.

    @Stefan, haha klinkt goed. Als het dit jaar aanslaat ga ik het alsnog toevoegen aan de 2015-editie. Overigens ken ik mannen die elke dag de Dag van de Mancave vieren, maar dat terzijde.

    Eerste toevoeging (Red Dress Day op 29-9-2015) is gedaan, als er meer toevoegingen zijn lees ik het wel!

    geplaatst op
  • Deze kalender is op NL gericht, is er ook een kalender beschikbaar per land?
    Ook bij ons wordt hij volgend jaar in de Calender gezet.

    geplaatst op
  • Hi Jacoba, goed te horen dat je de kalender gaat gebruiken. Ik heb alleen naar de Nederlandse data gekeken, omdat Buzzcapture daar zich in 2015 vooral op richt. Als je andere kalenders vindt, dan zou het tof zijn als je deze wilt delen.

    geplaatst op
  • Is de contentkalender ergens als Excel of tekstbestand te downloaden?

    Dank
    John-Pierre

    geplaatst op
  • Hallo John-Pierre, de agenda is alleen in deze vorm beschikbaar. Klanten van Buzzcapture ontvangen de kalender ook in een papieren versie.

    geplaatst op
  • Waarom staat Defqon bij die lijst?

    geplaatst op
  • @Thomas, ik heb geprobeerd voor iedere doelgroep interessante events toe te voegen. Defqon is voor een bepaalde doelgroep een belangrijk event. Niet ieder event of iedere dag is even relevant voor iedereen.

    geplaatst op
  • Dag Jaap,

    Is de contentkalender met de belangrijkste trending topics voor 2016 al beschikbaar?

    geplaatst op
  • Hi Danielle,
    je bent er vroeg bij! Wij publiceren de kalender ieder jaar rond eind november/begin december.
    Als je ons blijft volgen via @Buzzcapture blijf je als eerste op de hoogte.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.