Facebook lanceert mobiel advertentienetwerk

1 mei 2014, 06:59

Vandaag organiseerde Facebook voor het eerst sinds jaren weer haar developers conference f8. Deze editie stond volledig in het teken van mobile en ze presenteerden een aantal belangrijke nieuwe toepassingen. De meest in het oog springende was de introductie van het Facebook Audience Network, een mobiel advertentienetwerk dat developers helpt om (meer) geld te verdienen aan hun app en adverteerders om het juiste publiek te vinden voor hun advertenties.

Facebook Audience Network

Facebook test al enige tijd met mobiele advertenties buiten haar eigen app en site en gaat dit de komende maanden verder uitrollen onder de naam Facebook Audience Network (FAN). Met dit netwerk is het mogelijk voor adverteerders om de uitgebreide targetingopties die binnen Facebook gelden ook buiten Facebook te gebruiken.

Zoals Facebook aangeeft in een blogpost:

The idea behind the Audience Network is now they can use all the targeting they were used to on Facebook, but now extend the reach of those campaigns to other apps, as well. The Audience Network uses the same targeting available for Facebook ads today, including Custom Audiences, core audiences and lookalike audiences. It features the same measurement tools marketers use for their Facebook ads, too.

Facebook ads work because they’re personal, relevant and easy to measure on both desktop and mobile. The Audience Network brings these same powerful features to additional app-based mobile experiences, giving marketers even more scale for their Facebook campaigns.

Doorbraak in mobiel adverteren

De introductie van het Audience Netwerk kan een doorbraak betekenen in mobile adverteren. Niet eerder was het zo gemakkelijk om de juiste doelgroep op mobiel te vinden en het biedt ontwikkelaars een gemakkelijke manier om hun app beter te monetizen, want ze krijgen meteen toegang tot het enorme adverteerdersnetwerk van Facebook. Hier vind je meer informatie over de technische implementatie in apps en hier kunnen ontwikkelaars zich aanmelden voor de bèta.

Andere belangrijke aankondigingen op f8

Naast de introductie van het Audience Netwerk kondigde Facebook een hele waslijst aan nieuwe features en mogelijkheden aan, waaronder verbeterde Facebook Login, de mogelijkheid om anoniem in te loggen in andere apps en de mobiele Like-button. Hier vind je de gehele lijst met nieuwe features.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!