Het sociale netwerk Ello is een waarschuwing voor marketeers

Het sociale netwerk Ello is een waarschuwing voor marketeers

"Jouw sociale netwerk is eigendom van adverteerders. Elk bericht dat je plaatst, elke vriend die je maakt en elke link waarop je klikt wordt gevolgd, opgenomen en omgezet in data. Adverteerders kopen jouw gegevens zodat ze je meer advertenties kunnen tonen. Jij bent het product dat gekocht en verkocht wordt. We geloven dat er een betere weg is. (...) Wij geloven dat een sociaal netwerk geen instrument is om te misleiden, te dwingen en te manipuleren, maar een plek om banden te smeden, te creëren en het leven te vieren. Jij bent niet het product.

Ello

Bovenstaande tekst is afkomstig uit het manifesto van Ello, een minimalistisch sociaal netwerk dat plechtig belooft niet de data van haar gebruikers om te zetten in klinkende munt. Ello positioneert zich hiermee bewust lijnrecht tegenover Facebook. Niet voor niets omschrijft oprichter Paul Budnitz Ello als de 'anti-Facebook'. Naast het weren van advertenties, is het ook mogelijk om onder een alias berichten te publiceren, zelfs berichten waarvan de inhoud NSFW (not safe for work) is.

Het netwerk, dat een visuele mix vormt van Facebook, Tumblr en Twitter, maakt sinds vorige week een stormachtige ontwikkeling door. Het idee van een reclamevrij netwerk lijkt hiermee aan te slaan. Van slechts 90 leden in augustus naar meer dan 31.000 mensen die zich nu ieder uur aanmelden voor het netwerk. Lid worden lukt overigens alleen wanneer je in het bezit bent van een exclusieve ‘invite’. Op eBay worden deze invites voor rond de 10 dollar aangeboden. Op Markplaats kost een invite 7,50 euro.

Inkomsten

Vraag is natuurlijk hoe Ello geld denkt te verdienen. Ello is voornemens het ‘freemium’-model te hanteren. De basisversie zal altijd gratis zijn, maar wil je telkens als eerste gebruikmaken van de nieuwste toeters en bellen, dan moet je hiervoor in de buidel tasten. Durfkapitalist Freshtracks Capital gelooft kennelijk heilig in dit idee en heeft in maart van dit jaar al 435.000 dollar in Ello geïnvesteerd. Iets wat de website op veel kritiek is komen te staan. Staat deze investering niet haaks op de ideologie die Ello predikt? Heeft de site met deze kapitaalinjectie zijn ziel niet aan de duivel verkocht?

Mede-oprichter Todd Berger doet al deze commotie af als onzin. Samen de zes andere oprichters bezitten zij nog 82 tot 84 procent van de aandelen. Ze kunnen dus doen wat ze zelf willen. Sillicon Valley bepaalt niet hun leven. Met Ello proberen ze de normen en waarden waarop sociale netwerken gebouwd zijn te veranderen: 

“We care less about Silicon Valley. It doesn’t inform our lives in any way shape or form. We’re totally trying to shift values.”

Facebook & Atlas

Ello is niet het eerste netwerk dat zich op dit pad begeeft. Path en Diaspora gingen haar voor. De timing lijkt nu echter juist te zijn voor dit type netwerk. Afgelopen week kondigde Facebook aan dat ze haar beleid omtrent aliassen sterker gaat naleven.“We require everyone to provide their real names, so you always know who you’re connecting with. This helps keep our community safe.” Voortaan mag je alleen nog maar onder je echte naam publiceren op het netwerk, wat tot veel commotie leidde in de travestiegemeenschap.

En met de herlancering van haar Atlas-platform is Facebook nu in staat je over het hele internet en over allerlei kanalen en apparaten te volgen. Voor sommigen een inbreuk op hun privacy, maar volgens Erik Johnson, het hoofd van Atlas, krijg je er ‘people-based marketing’ voor terug.

Waarschuwing voor marketeers

Ello is volgens Alexandra Samuel een waarschuwing voor marketeers. Er zijn steeds meer signalen dat mensen zich ongemakkelijk voelen bij het gratis weggeven van hun data in ruil voor de functionaliteit van 'gratis sociaal netwerken'. Bedrijven moeten volgens Samuel hun strategie omtrent sociale media herzien. 

Het gaat niet om het najagen van zoveel mogelijk clicks en pageviews. Het opbouwen van een relatie met een klant die gebaseerd is op vertrouwen, moet het doel zijn van het inzetten van sociale media. Bedrijven moeten nadenken over hoe ze oprecht toegevoegde waarde aan klanten kunnen leveren. Het Ello manifesto laat eens te meer zien dat er een gapend gat zit in de wijze waarop bedrijven en klanten marketing beleven.

Het verhaal van Samuel is een enorme open deur. Dit weten we immers al lang. De plotselinge opkomst van Ello geeft echter wel aan dat de houding van consumenten ten aanzien van online advertenties steeds minder welwillend is. En deze boodschap kunnen we maar beter ter harte nemen!


Geplaatst in

Delen

0
9


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Ik ben inmiddels ook lid van Ello, heb er vandaag al aardig wat tijd aan besteed zelfs. Maar als het netwerk zo blijft als het is, qua functionaliteiten zal het nooit ècht populair worden.

    Het platform is onlogisch en naar mijn mening niet gebruiksvriendelijk. Maar misschien dat ik het mis heb, en andere het als erg fijn en praktisch ervaren. Ben benieuwd...

    geplaatst op
  • Ondanks het feit dat ik op Facebook aanwezig ben, vind ik het angstaanjagend hoe ze omgaan met je privacy (kan ik nog een heel boek over schrijven). Ik wil dus graag dat Ello een succes wordt, maar het lijkt er niet in te zitten. Zie hieronder de reactie van mijn collega die er eens goed in is gedoken:

    "Ik vind de vormgeving vreselijk. Hipster op het eerste oog, maar er is geen doorkomen aan. Onlogisch, gebruiksonvriendelijk, inconsistent en uiterst verwarrend: hier kan de gemiddelde mens geen wijs uit. Functioneel voegt het niets toe aan wat er al is. Sterker nog: het doet alles minder dan de huidige alternatieven.

    Op deze toer gaat het geen nieuwe Facebook worden. Eerder een nieuwe Telegram: een korte hype dankzij een slimme boodschap, maar daarna rent iedereen weer hard terug naar de bestaande spelers en blijft het akelig stil."

    geplaatst op
  • Dan ben ik het helemaal met je collega eens Aleksandra ;-)

    geplaatst op
  • Een beetje het netwerk wat ik zo'n drie jaar geleden pitchte op het startup weekend in A'dam. Alleen was dat nog iets meer disruptive voor Marketeers :P

    geplaatst op
  • Er wordt online wel hardop afgevraagd hoe de uitgedragen visie strookt met hun eigen voorwaarden en hoe deze zich in de toekomst zullen ontwikkelen als het netwerk groter is:

    "Ello does not have any affiliated companies right now. But if we do in the future, we may share information with them, too."

    Zoekend daarop vind je een goede blogpost daarover van Charlotte Meindersma:
    http://www.charlotteslaw.nl/2014/10/de-voorwaarden-van-ello/

    geplaatst op
  • Ik zeg http://www.livecrew.nl - bestaat al langer, ook reclamevrij en 100% nederlands!

    geplaatst op
  • Hoop dat concept gaat slagen. Een alternatief voor Facebook zou goed zijn voor wat tegenwind en daardoor ook wat privacy vriendelijkere voorwaarden? Maar het zal wel een moeilijk verhaal worden. De tijd is er rijp voor, maar hoe krijg je de kudde Facebookers in beweging. Na de overname van Whatsapp door Facebook ben ik overgestapt op alleen imessage en Telegram. Maar de kudde bleef staan en dachten, Whatsapp is toch prima. Telegram gaat het niet worden dus, de massa ontbreekt. Benieuwd of Ello dat wel gaat lukken.

    Verder mooie omschreven: "Het opbouwen van een relatie met een klant die gebaseerd is op vertrouwen, moet het doel zijn van het inzetten van sociale media. Bedrijven moeten nadenken over hoe ze oprecht toegevoegde waarde aan klanten kunnen leveren." Gelukkig komen er steeds meer initiatieven hiervoor, ook uit Nederland net als livecrew.nl! Kwam in gesprek met de jongens van Ensie. Geen sociaal netwerk, maar wel een sociaal kennis concept waar bedrijven toegevoegde waarde door kennisdeling kunnen leveren.

    geplaatst op
  • Niet Ello is de waarschuwing voor marketeers, maar het 1-zijdig transactioneel inzetten van sociale technologie met de verkeerde intenties moet je wakker schudden. Waar is het misgegaan, was het niet altijd al de bedoeling om een relatie met je klanten te bouwen op vertrouwen? Toen we nog geen sociale netwerken hadden was daar in ieder geval meer oog voor lijkt het soms wel.

    geplaatst op
  • De data bij Ello worden toch ook ergens opgeslagen? Het feit dat deze niet voor commerciële doeleinden wordt ingezet is natuurlijk een pré, maar dit zegt naar mijn mening niets over de manier hoe er met privacy wordt omgegaan. Bovendien, wat zou het verdienmodel van Ello zijn?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.