Als marketeer word je doodgegooid met trendrapporten over Gen Z en Millennials. We moeten op TikTok, we moeten ‘snackable content’ maken en we moeten woke zijn. Terwijl we massaal focussen op deze ‘startende consumenten’, laten we de groep met de meeste koopkracht én de grootste invloed links liggen. Ik heb het over de 7,3 miljoen ervaren ’50-plus’ consumenten in Nederland. En daarmee over bijna 70% van de consumentenbestedingen.
Wat gebeurt er als je klanten zelf laat bepalen hoeveel van de maatschappelijke kosten van hun aankoop ze willen meebetalen? Een afstudeeronderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam laat zien dat meer keuze niet verwart, maar juist de bereidheid om meer te betalen vergroot.
Ja, wéér een blog over personalisatie, maar wacht: ik denk toch interessant voor je, {$voornaam}! Niet weggaan, de komende alinea’s passen perfect bij jouw gevoel voor {$profiel_tag_beschrijving}. Geen onderwerp in CX en marketing is immers zo onbegrepen, onbereikbaar of onschatbaar waardevol als Personalisatie. Toch? Toch?!?
Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.
Bedrijven die zich profileren met maatschappelijke waarden lopen altijd risico: dezelfde waarden die klanten aantrekken, kunnen ook tegen je worden gebruikt. Zeker in een tijd waarin elk bedrijf onder een vergrootglas ligt en elk TikTok-filmpje een reputatiecrisis kan veroorzaken. Consumenten zijn loyaal aan bedrijven die hun waarden delen, maar zodra twijfel ontstaat over de echtheid van die waarden, kan vertrouwen snel omslaan in wantrouwen.
Wat gebeurt er als je een journalist niet alleen over AI laat schrijven, maar AI ook echt laat ondergaan? Met die vraag introduceert Marketingfacts vandaag AImke, een digitale kloon van hoofdredacteur Imke Walenberg. De digital human is ontwikkeld in samenwerking met Hibou en gebouwd op de kennisbasis van het Marketingfacts Jaarboek 2025.
Kunstmatige intelligentie verovert in hoog tempo de wereld van neuromarketing. Volgens het artikel “Neuro-Marketing Meets AI: How Brain Science is Changing Digital Ads” (oktober, 2025) staan we aan de vooravond van een revolutie. Algoritmes zouden binnenkort uit hersenactiviteit kunnen afleiden wat mensen voelen en wat ze gaan kopen.
Veel duurzame food start-ups lopen tegen hetzelfde obstakel aan: hun producten zijn duurder dan de conventionele alternatieven. Terwijl consumenten en inkopers wel degelijk belangstelling hebben voor duurzamere keuzes, blijkt de hogere prijs vaak een grote barrière. Hoe kunnen start-ups dit doorbreken? Het antwoord ligt in de kracht van meetbare storytelling, blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam.
Iedereen is aan het micro-optimaliseren voor AI. Prompts, formats, bulletstructuren. Het is de oude reflex in een nieuw jasje: blijven optimaliseren voor het systeem, in plaats van bouwen aan een bron die klopt.
Mooi, we hebben gestemd. En veel mensen zijn blij met de uitslagen. Maar hoe moet er nu ooit een stabiel kabinet komen met een sterk regeerakkoord? Het antwoord is simpel: kattenfilmpjes. We moeten ze allemaal kijken, urenlang. En ik roep elke talkshow op om ze uit te zenden. En heb je een radioprogramma, overweeg dan eens wat jazz te draaien. Of wat mooie poëzie voor te dragen. Allemaal prima, als het maar komt in plááts van nieuws over de formatie.
Na maanden van stilte vertelt ondernemer Jochanan Bax, oprichter van Bax Music, voor het eerst zijn volledige kant van het verhaal. Tot ieders verbazing wist Bax het bedrijf niet alleen terug te kopen, maar ook nieuw leven in te blazen.
Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.