special

Toekomst van betalen

In deze Special gaan we op zoek naar de betaalmethoden van de toekomst. We duiken in de staat van mobiel betalen in Nederland, het betalen via Internet of Things-touchpoints, betalen via chatplatformen als WhatsApp, subscription-based commerce én de rol van Bitcoin in e-commerce. 

In deze Special gaan we op zoek naar de betaalmethoden van de toekomst. We duiken in de staat van mobiel betalen in Nederland, het betalen via Internet of Things-touchpoints, betalen via chatplatformen als WhatsApp, subscription-based commerce én de rol van Bitcoin in e-commerce. 

    • Toekomst van Betalen

    Veel marketeers zijn conversiegedreven. Zij be­studeren hoe mensen de contacten met hun merk ervaren, welke touchpoints er zijn en waar mensen afhaken in het proces ­om vervolgens op die punten in te grijpen en te optimaliseren. Kunnen we de conversie ook sturen door de introductie van nieuwe betaalmethoden? Lees het in de derde Marketingfacts Special. 

    • Toekomst van Betalen

    Een paar jaar geleden ben ik samen met mijn twee dochters naar de lokale bank gegaan om voor hen een betaalrekening te openen. Een heel circus werd er destijds van gemaakt. Met open armen werden de dames ontvangen. Twee nieuwe consumenten werden voorgoed toegevoegd aan de economie! Hoezee! Hoe anders was vanmiddag de behandeling bij dezelfde bank...

    • Toekomst van Betalen

    Traditionele banken en creditcardmaatschappijen hebben nog een ferme grip op het betaalverkeer. Moeten ze hun positie in de komende jaren drastisch herzien? Dat zou je wel denken. Met Pasen werd weer eens duidelijk hoe traditioneel de sector werkt: op Goede Vrijdag en op Tweede Paasdag hadden de computers van de banken vrij. Geld overmaken duurde dus extra lang en daar komt pas over drie jaar verandering in. De financiële sector wordt aan alle kanten uitgedaagd door nieuwe spelers en nieuwe technologie. Dit zijn de zes belangrijkste trends. 

    • Toekomst van Betalen

    Zoals al uit eerdere artikelen in de Special over de Toekomst van betalen blijkt, zijn er talloze innovaties als het om payments gaat. Dat vergt veel van de partijen die in de back-end de betalingen moeten verzorgen, de payment service providers (PSP's). Frans Eliëns is ceo van PayCheckout, een PSP. Ik sprak met hem over betalen in 2020: doen we dat met een selfie, een vingerafdruk of misschien zelfs onze stem?

    • Toekomst van Betalen

    Contactloos betalen: doe je dat met je smartphone of met je pinpas met een NFC-chip erin? En wat is de rol van de bank? En zijn Apple en Google straks de nieuwe infrastructuur van onze betalingen? Ook Facebook mengt zich waarschijnlijk in de strijd door het aanbieden van transacties tussen vrienden via Messenger. Ook telefoonfabrikanten, telecomproviders, betaaldiensten als PayPal en de creditcardmaatschappijen zien de telefoon als de nieuwe portemonnee. Als heel Nederland met een smartphone in zijn zak loopt, waarom betalen we er dan nog zo weinig mee?

    • Toekomst van Betalen

    Pay with a tweet’ was ooit een beproefde manier om iets te promoten. Het product of de download was gratis, als je wel even eerst een linkje deelde op Twitter. Inmiddels lijkt het idee een stille dood te zijn gestorven. Wat weinigen weten, is dat je ook daadwerkelijk kunt betalen met een tweet. Dat geldt trouwens ook voor een berichtje in Facebook Messenger of een Snappchatje.

    • Toekomst van Betalen

    BitPay is gestart in 2011 met een simpel doel: zorgen dat betalingen met bitcoins makkelijk kunnen worden geaccepteerd binnen online verkoopkanalen. Momenteel is BitPay de grootste verwerker van bitcoinbetalingen wereldwijd en zijn meer dan 70.000 (53 procent van de totale markt) online winkels aangesloten. Bekende klanten zijn bijvoorbeeld Thuisbezorgd.nl en Fonq.nl in Nederland, maar daarnaast ook wereldspelers als Microsoft en gamingmarktplaats G2A.

    Je zou BitPay kunnen omschrijven als een PayPal voor Bitcoin. "Alleen dan sneller en goedkoper", aldus Marcel Roelants, sinds april 2015 general manager in Europa. Wat de voordelen zijn van bitcoin binnen de e-commerce? “We dachten dat het vooral functionele voordelen zou opleveren, nu blijkt dat onze klanten na hun bitcoin-integratie opeens nieuwe doelgroepen bereiken. En uiteindelijk zit de meeste potentie misschien niet eens aan de consumentenkant, maar juist in het b2b-domein”.

    • Toekomst van Betalen

    “Bestaande betaalmethoden ontwikkelen zich continu en er komen steeds meer spelers bij die met nieuwe methoden op hun manier het betalen makkelijker, goedkoper en veiliger proberen te maken.” Adyen speelt hier met haar platform en achterliggende infrastructuur zo flexibel en snel mogelijk op in, maar wel op basis van gedegen analyses. Een paar weken geleden interviewde ik Robert Kraal, binnen het managementteam van Adyen wereldwijd verantwoordelijk voor operations, partnerships en banking relations, over het geheim van de stille (betalings)kracht achter organisaties als Uber, Netflix, Airbnb, booking.com, SoundCloud, KLM, Spotify en Facebook. We gingen in gesprek over Adyen’s exponentiële groei, haar partnerships met ’s werelds grootste digitale spelers en natuurlijk betalen in de toekomst. 

    • Toekomst van Betalen

    Na marketing automation en online video is het tijd voor de derde Special van 2016: Toekomst van betalen. In deze special gaan we op zoek naar de betaalmethoden van de toekomst. We duiken in de staat van mobiel betalen in Nederland, het betalen via Internet of Things-touchpoints, betalen via chatplatformen als WhatsApp, subscription-based commerce én de rol van bitcoin in e-commerce.