special

Marketing automation

Marketing automation bevat een zinderende belofte: de koppeling van CRM (customer relationship management) aan cms (contentmanagementsysteem). Met deze koppeling krijg je inzicht in welke klanten en prospects (uit je CRM) geïnteresseerd zijn in bepaalde onderwerpen (in je CMS). Dat maakt het een stuk eenvoudiger voor de salesafdeling om de juiste gesprekken aan te gaan. 

Marketing automation bevat een zinderende belofte: de koppeling van CRM (customer relationship management) aan cms (contentmanagementsysteem). Met deze koppeling krijg je inzicht in welke klanten en prospects (uit je CRM) geïnteresseerd zijn in bepaalde onderwerpen (in je CMS). Dat maakt het een stuk eenvoudiger voor de salesafdeling om de juiste gesprekken aan te gaan. 

    • Marketing Automation

    Marketing automation is een nieuwe uitdaging voor alle marketeers. Eentje waarbij we zelf kiezen: laten we het over ons heen komen of zetten we het naar onze hand? Als je kiest voor dat laatste, biedt deze Special je genoeg handvatten om aan de slag te gaan. En wees gerust: er blijft genoeg ruimte over voor je intuïtie. 

    • Marketing Automation

    Marketing automation is geen tool. Het is een klantstrategie waarbij bedrijven continu in contact zijn met hun doelgroep. Eentje die logisch voortkomt uit de opkomst van bijvoorbeeld CRM-systemen. Als afsluiting van de Marketingfacts Special over marketing automation beschrijf ik hieronder de mogelijkheden om de koper van de toekomst beter te begrijpen en als marketeer sneller op toekomstige scenario’s te anticiperen.

    • Marketing Automation

    Mobiel is groot en wordt steeds groter. Ja ja, dat weten we nou wel. Merken zien mobiel logischer steeds meer als nieuw marketing- en communicatiekanaal. Veelal wordt de smartphone nog vooral gezien als een medium dat op een klein scherm andere marketingkanalen ontsluit. De responsive website in de mobiele browser, de responsive e-mail in je inbox en natuurlijk sociale kanalen via Twitter en de Facebook-app. Maar de smartphone komt eigenlijk het best tot z’n recht als hij gebruikt wordt waarvoor hij bedoeld is. Voor slimme dingen. Voor de toepassing van mobiel in je marketing automation dus.

    • Marketing Automation

    Marketing automation is een niet te missen en vooral veelbelovende ontwikkeling. Het helpt ons sneller en relevanter te zijn, op de juiste plek, op het juiste moment en via het juiste kanaal. Met deze geautomatiseerde processen en 1-op-1-communicatie zijn op marketinggebied mooie resultaten te boeken. Maar laten we ervoor waken marketing automation als een losstaande tool te zien. Het gaat uiteindelijk namelijk maar om één ding: de relatie met de klant. En die gaat verder dan alleen de marketingafdeling. Om de volledige potentie van marketing automation te benutten, is een digitale transformatie van de hele organisatie vereist.

    • Marketing Automation

    Vier jaar geleden startte Mark Appel als marketingdirecteur bij Exact. In de jaren die volgden, hebben hij en zijn team een fikse groei gerealiseerd in het aantal leads dat zij genereren voor sales. En met succes, want Exact groeit stevig door. Onontbeerlijk in dat proces was en is de inzet van marketing automation. En daarmee de ontwikkeling van zijn mensen en van hemzelf: “Door marketing automation ben ik een betere people manager geworden."

    • Marketing Automation

    Marketing automation, het klinkt als een nieuwe truc waarbij we als mens steeds minder hoeven te doen en de technologie potentiële klanten nog beter verleidt tot het snel doen van een aankoop. Maar is dat wel waar het om draait? Bij Seats2meet geloven we zeker in de kracht van de nieuwe technologie, maar is ons hogere doel absoluut anders. We proberen een ecosysteem te creëren waarin iedereen een betere versie van zichzelf kan worden, iedere dag weer. We hebben dit onder andere beschreven in het boek Society 3.0. Met deze bril op deel ik hoe wij omgaan met onze event-driven communicatie, hoe we daar artificial intelligence voor inzetten en hoe je er zelf (eenvoudig) mee kan beginnen in je eigen organisatie. 

    • Marketing Automation

    Marketing automation behoorde in 2015 tot de meest populaire ‘uitprobeersels’ binnen b2b-marketing. Gezien de veelbelovende statistieken en verhalen die ons om de oren vliegen, is dat niet verwonderlijk. Toch blijkt dat 44 procent van de marketeers die marketing automation inzetten niet tevreden is. Veelgehoorde redenen zijn een tegenvallende implementatie en het gebrek aan voldoende in-house kennis om het meeste uit de software te halen. Dat bijna de helft van de marketing-automationgebruikers niet tevreden is, verbaast me niets. Veel organisaties starten namelijk halsoverkop met marketing automation “omdat andere het ook doen”, maar vergeten daarbij fundamentele stappen om tot succes te komen. In dit artikel deel ik 6 valkuilen van marketing automation die je moet zien te voorkomen. 

    • Marketing Automation

    Een van de belangrijkste uitdagingen van SEA-specialisten is het behalen van een optimale ROI uit AdWords-campagnes binnen de beschikbare tijd. Echter, tijdgebrek is vaak de oorzaak van het niet kunnen voltooien van alle taken die bijdragen aan een betere ROI. En hoe groter de campagnes, hoe groter deze uitdaging. Hoe kun je met beperkte inspanning toch het optimale uit AdWords-campagnes halen, ook met duizenden ‘long tail’-keywords en -advertenties? Het antwoord: automatiseer je campagnes!

     

    • Marketing Automation

    De kern van marketing automation is het optimaliseren van de customer journey. Binnen een customer journey worden verschillende middelen ingezet om de gebruiker (lead) op het juiste moment van de juiste relevante content te voorzien. De website speelt hier vaak een belangrijke rol in. Maar ook middels andere kanalen, zoals social media, e-mailmarketing en online-advertisingcampagnes, worden gebruikers bereikt met content die afgestemd is op hun primaire behoefte. Binnen de customer journey lichten we twee use cases van marketing automation uit. 

    • Marketing Automation

    Marketing automation lijkt de nieuwe holy grail. Een slimme manier om slim te praten met je steeds slimmer wordende prospects en klanten. Dat willen we allemaal natuurlijk. Weg met die ouderwetse 'email batch & blast'. En weg met dezelfde content voor iedereen, dat is schieten met hagel. Je wilt juist relevante, op maat gemaakte content op het juiste moment laten zien aan je bezoeker. Daarmee trek je ‘m steeds meer je funnel in zodat je uiteindelijk een goed opgewarmde en ingemasseerde lead aan je salesteam kunt presenteren.

    • Marketing Automation

    Iedere keer als ik mijn inbox open, zie ik een stroom mails van marketing automation vendors staan. Allemaal met de mooiste beloftes rondom hun ‘data-driven-omnichannel-end-to-end-marketing-automation-solutions’. Maar wat gebeurt er als we de buzzwords schrappen en echt beginnen met marketing automation? 

    • Marketing Automation

    Het aanbod van marketing-automationsoftware is groot. Er zijn software-pakketten voor e-mailmarketing, campagnemanagement, contentmanagement, web tracking & analytics, leadmanagement en socialmediamarketing (veelal ook in combinatie aangeboden). Daarnaast spelen de commerciële doelstellingen (huidig en toekomstig), de bedrijfsgrootte, het beoogd aantal gebruikers en het aantal locaties ook een belangrijke rol bij de uiteindelijke keuze. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de diverse fases die je moet doorlopen om tot een goede pakketkeuze te komen.

    • Marketing Automation

    Als je aan de slag gaat met marketing automation, moet je allereerst de randvoorwaarden op orde hebben. Daarover schreven wij gisteren al. De volgende stap is na te denken over de vraag hoe je het succes van je marketing automation gaat beoordelen. Kortom: het is tijd om de kpi’s vast te stellen!

    • Marketing Automation

    Marketing automation, het via software automatiseren van marketingprocessen, kent ook een grote opmars in advertising, zoals in het verhandelen van advertentieruimte tussen adverteerders en uitgevers, ook vaak 'programmatic marketing' genoemd. Op dit moment gaat het dan voornamelijk om online adverteren, maar ook traditionele vormen van adverteren, zoals tv, radio en out-of-home, zullen de komende jaren geautomatiseerd en via technologie verhandeld worden. Hoe ga je met marketing automation aan de slag?

    • Marketing Automation

    In 2016 start Marketingfacts met Specials, waarin we maandelijks een specifiek onderwerp verder uitwerken, toelichten en analyseren. In januari staat Marketingfacts daarom in het teken van marketing automation.