Veel ondernemers starten met een Excel-bestand en een schoenendoos vol bonnen. Logisch, het is laagdrempelig en je hebt alles zelf in de hand. Tot je groeit, je meer facturen verstuurt en btw-aangiftes complexer worden. Dan sluipen er snel fouten in formules, raken versies door elkaar en kost het bij elkaar zoeken van cijfers ineens uren die je liever aan klanten besteedt.
Een nieuw Stanford-onderzoek laat iets ongemakkelijks zien. Als je AI optimaliseert om te winnen, liegen LLM's vaker. Kleine stijgingen in resultaat leveren significant meer misleiding op. Zelfs met de expliciete instructies om de waarheid te spreken.
AI is niet het probleem - hoe we het inzetten soms wel. Het verschil zit in nuance.
Donderdag 4 september kwamen we met de Nima Community Regio West samen bij Salesforce voor een inspirerende NIMA-sessie over hoe AI tooling ons werk kan veranderen.
In dit artikel bespreken we de 5 bekendste gamification tools (Brame, Flairy, Playable, Scratcher en Refybe) en de voor -en nadelen. Voor welk doel gebruik je nu welke tool en hoe groot is hun aanbod.
Eindelijk echte aandacht van merken voor hun klanten. Zou je denken. Maar ondanks investeringen in marketingtechnologie voelt customer experience toch vaak als sales in vermomming. Wees slim en gebruik martech om je empatisch vermogen te vergroten. Want relaties bestaan bij de gratie van wederkerigheid.
De aandacht van consumenten is schaarser dan ooit. Toch draaien campagnes nog altijd op clicks en views; betaalde data die pas beschikbaar zijn ná publicatie. Geen wonder dat er zoveel ad waste is. Een deel van campagnebudgetten verdampt omdat ads niet gezien werden of de boodschap niet goed overkwam. Predictive analytics, en in het bijzonder predictive eye-tracking, kan hier voorspellende data geven, data die structureel wordt overgeslagen door de huidige platforms.
Terwijl quantumtechnologie (QT) nog volop in ontwikkeling is, denken bedrijven en overheden na over de mogelijkheden ervan. Drie concrete, maatschappelijk relevante toepassingen van QT die uit een recente toekomstverkenning naar voren kwamen. Hoe hierop tijdig in te spelen met kennisontwikkeling, experimenten, investeringen, samenwerkingsverbanden en regelgeving?
Digitale transformatie is vaak een 'uphill battle' door toedoen van een sterk IT-gerichte aanpak.
AI dringt steeds dieper door tot de kern van organisaties. Niet als losse tool, maar als aanjager van verandering in hoe we werken, beslissen en samenwerken. En juist dat schuurt. Waar veel bedrijven al experimenteren met AI, houden leiders vast aan oude reflexen: controle, hiërarchie, zekerheid. Maar het tijdperk vraagt juist iets anders: vertrouwen geven, richting bieden, ruimte laten. Leiderschap draait niet meer om weten en bepalen, maar om mogelijk maken.
Van 4 P's naar 5 P's: de stem van de klant als missende link. Elke ervaren marketeer kent de klassieke marketingmix van product, prijs, plaats en promotie. In de praktijk van de automotive wordt deze mix volop ingezet – van flashy modelintroducties en scherpe leaseprijzen tot omnichannel campagnes. Toch ontbreekt er vaak een cruciale P, eentje die in het huidige landschap het verschil kan maken: de P van de Publiekstem (klantfeedback).
AI verandert organisaties fundamenteel: niet alleen technisch, maar ook in hoe we samenwerken, beslissingen nemen en mensen aansturen. Tools zijn er in overvloed, maar zonder de juiste cultuur, vaardigheden en mindset blijft de impact beperkt. Terwijl technologie een sprint trekt, strompelt de organisatie er vaak achteraan.