Waarom Twitter naar Nederland komt
Het gerucht ging al langer, anderhalf jaar om precies te zijn, maar Twitter komt nu echt naar Nederland. Inmiddels is de eerste account manager aangesteld (deze dame) en is het sociale netwerk actief op zoek naar een country manager om het lokale sales house vlot te trekken. Een definitieve kantoorlocatie is nog niet gevonden. Tony Wang, General Manager van Twitter UK, was in Nederland om te spreken op iStrategy Conference The Hague en deed tegelijk een kort rondje interviews. Gelijk dan maar de vraag gesteld: waarom komt Twitter naar ons kleine koude kikkerlandje?
Expansie
De fase waarin Twitter nu zich bevindt, is verdere expansie in 'continental Europe'. Landen als Frankrijk, Spanje en dus ook Nederland. “Nederland is een belangrijke markt voor ons”, zo laat Wang weten. “Waarom Nederland? We zien zoveel energie en passie op Twitter. De penetratie is veel verder gevorderd dan in andere markten. Jullie bezitten het early adopter-effect, waardoor Twitter veel eerder mainstream is geworden.” Zie ook mijn eerdere blogpost over waarom wij zo bedreven zijn in sociaal netwerken.
Impact op globale schaal
Wang lijkt er zelf verder nog niet heel diep in te zitten, in dat gekke Twittergedrag van ons Nederlanders. Maar zijn nieuwsgierigheid was er niet minder om. En daarom komt Twitter dus naar Nederland. Allereerst om te leren en te horen hoe wij tegen Twitter aankijken. Bij Twitter zijn ze namelijk hogelijk verbaasd c.q. verheugd over het gebruik van het sociale netwerk. “Twitter in Nederland heeft een impact op globale schaal”, zegt Wang. Een voorbeeld dat we allemaal kennen: The Voice of Holland. Het geïntegreerde gebruik van Twitter is een schoolvoorbeeld hoe het bedrijf zich graag gepositioneerd ziet in de TV-industrie. De spin-offs die wereldwijd zijn gegaan toonden aan dat die integratie ook elders werkt. Kortom, we zijn een proeftuin waar Twitter graag een paar zaadjes strooit.
#Troon: 1 miljoen tweets
Twitter is helemaal in zijn nopjes met ons Twittergedrag rondom de recente abdicatie van Beatrix en de inhuldiging van Willem-Alexander; wederom het bewijs dat Nederland wereldwijd meetelt. Rondom de troonswisseling werden liefst 1 miljoen tweets geteld. Vooral #troon was populair. Opvallend genoeg, tot de drie fanatiekste landen rondom de plechtigheid behoorde naast Nederland en Argentinië ook de VS. De VS is een land gericht op entertainment en celebrity, alles wat daarbij komt kijken wordt gevroten, om Wang vrij te vertalen. Niet alleen wat betreft ons koninkrijk, maar zeker in de gebieden sport, entertainment en tv wil Twitter grote stappen maken en juist daar blijken wij uit te blinken.
Succescases
Twitter zal nu rap lokale succescases willen opbouwen rondom hun Promoted Tweets, Trends & Hashtags. Zo te horen staat de operatie hier verder nog in de kinderschoenen, dat zal echter gauw veranderen. De eerste accountmanager is op dit moment in training op het hoofdkantoor van Twitter, volgens haar LinkedIn is zij ook pas sinds april in dienst.
Zelfbedieningsportaal
Wat iedereen werkzaam in social advertising wil weten is het antwoord op de vraag van Herman Couwenbergh: wanneer opent het zelfbedieningsportaal in Nederland? “Voorlopig zijn we daarmee aan het testen in de Verenigde Staten in bètafase. Het staat zeker op de roadmap wereldwijd, zodat iedereen kan targetten op interesse, geografie en keywords.” Mijn gok is dat het nog een paar maanden duurt. Binnenkort zal ik delen wat een Promoted Tweet oplevert volgens Twitter.
Meer weten? Zie dit handboek dat Tony Wang deelde tijdens #istrategy.
Interessante deals
Hoe het zich verder zal ontwikkelen rondom Twitter in Nederland. gaan we de komende tijd verder ontdekken. Waar ik op gok is dat er de komende tijd een aantal interessante ontwikkelingen aan gaan komen, zoals deals met lokale mediabureaus, misschien een televisiestation hier en daar en zelfs productiebedrijven. Wie durft het aan?
Afbeelding: Robert Scoble (cc)
Hier een kleine test gedaan met promoted tweets via Ad Dynamo. Kort door de bocht conclusie: het theoretisch bereik is vrij groot, echter hoeveel van de volgers hebben je tweet ook daadwerkelijk gelezen? De CTR ligt dan bijzonder laag, en vervolgens de kwaliteit van het bezoek ook. Vergeleken met b.v. AdWords ligt je CPC veel hoger tegen een lagere kwaliteit bezoek. E.a. zal veel gaan afhangen van de prijzen van de promoted tweets en succes zal er afhankelijk zijn per product en per doelgroep.
Oh ja, leuk te zien dat je nu bij Twitter begonnen bent Margarida! Long time no see 🙂