Echt eerlijke affiliate marketing?

22 mei 2008, 06:10

{title}Paul Schoenmakers van Affiliateblog kreeg naar aanleiding van deze posting ‘Wat doen Nederlandse Affiliatenetwerken tegen Frauderende Affiliates?’ (hier op M!), veel reacties en informatie uit verschillende hoeken. Schoenmakers is ‘geschrokken’ over wat hem allemaal ter ore is gekomen, en vroeg zich af wat hij ermee moest. Schoenmakers vindt het in ieders belang om te weten wat er speelt, en daarom schreef hij dit artikel ‘Must Read voor alle Adverteerders!

Met het artikel wil Schoenmakers een waarschuwing geven aan adverteerders, netwerken en affiliates. ‘Ik ga en wil ook niemand beschuldigen, ik wil alleen hardop mijn vraagtekens zetten bij sommige promotie vormen die door affiliates gehanteerd worden.’ Lees hieronder het hele verhaal. Een must-read!

Schoenmakers: ‘Tijdens mijn presentatie gisteren op de AffiliateDag vroeg Thomas Joosten (M4N) mij of ik voorbeelden kon noemen van methodes die in mijn ogen ontoelaatbaar zijn. Mijn antwoord was en blijft vooral dat ik die niet publiek wil maken, om niet nog meer affiliates op ideeën te brengen waar ze zelf nu niet aan denken.

Maar hoe kan ik dan wel mijn steentje bijdragen om ervoor te zorgen dat de Nederlandse Affiliate Marketing Branche de kans krijgt om zich verder te ontwikkelen en te leren van haar eigen fouten? Na lang denken en veel overleg heb ik de juiste manier gevonden om informatie te geven over de ‘gevaren’ van Affiliate Marketing. In dit artikel zal ik enkele indicatoren geven waarmee Adverteerders een oordeel kunnen vellen over de effectiviteit van hun Affiliate Marketing campagne.

Ik zou adverteerders willen oproepen om deze punten eens na te lopen en deze naast hun eigen cijfers en statistieken te leggen.

Wat kun je doen als Adverteerder om zeker te zijn dat je Affiliates echt eerlijk werken?

  • Bekijk je top 10 affiliates, ken je ze allemaal?
  • Hoe generen deze affiliates hun bezoekers, weet je dit?
  • Levert een buitenlandse affiliates veel van je bezoekers/sales; kijk er eens kritisch naar, waarom lukt deze affiliate wat de NL affiliates niet lukt?
  • Zijn het wel affiliates, of zijn het advertentienetwerken die je advertenties weer doorzetten naar andere websites die niet van henzelf zijn?
  • Kun je precies zien waar de bezoekers vandaan komen, of zijn de referrers geblokkeerd?

Welke cijfers kun je analyseren?

  • Als een affiliate enkele honderdduizenden bezoekers per maand stuurt, maar verhoudingsgewijs veel minder sales genereert dan de overigen affiliates, klopt dit?
  • Ligt de gemiddelde conversie van het merendeel van je affiliates rond de 1 procent, maar bij je topaffiliates slechts rond de 0,01 procent?
  • Waarom zou een affiliate genoegen nemen met zo’n lage conversie?
  • Hoe groot is de bouncerate van de bezoekers die een affiliate stuurt? Bij zeer hoge percentages is de vraag of de bezoeker wel bewust naar de website van de adverteerder wilde gaan
  • Hoeveel procent van je bezoekers heb je via Affiliate Marketing? Meer dan 50 procent?
  • Zijn er affiliates die je 100.000+ bezoekers maand leveren?

Welke methodes worden er gehanteerd?

  • Cookiedropping dmv popups / popunders /layovers / hidden iframe

Oh ok, Cookie Dropping, wat is dat dan?

Met behulp van bovengenoemde methodes worden bezoekers geforceerd naar de website van een adverteerder gestuurd, zonder dat ze hier zelf expliciet op een link of banner hebben geklikt. De sales die voortkomen uit deze activiteiten zijn eigenlijk sales die niet aan deze affiliate toebehoren. Op het moment dat de pop-up werd geopend wordt er een cookie geplaats op de computer van de bezoeker. Deze cookie blijft staan, op deze manier kunnen sales transacties worden herleid naar de juiste affiliate.

Veel cookies worden tegenwoordig verwijderd of geblokkeerd door anti spyware programma’s. Omdat dit in potentie omzet kan kosten voor de netwerken en de publishers wordt er tegenwoordig met een geavanceerdere ip-tracking technologie gewerkt. In het systeem van het affiliatenetwerk wordt zowel het ip-adres van een bezoeker alsook de gegevens van zijn browser opgeslagen. Op deze manier kunnen sales ook aan een publisher worden toegekend als er geen cookie meer op de pc aanwezig is van de bezoeker.

In theorie is het dus voor affiliates van belang om zoveel mogelijk bezoekers naar een adverteerder door te sturen. De adverteerder krijgt hiervoor bezoekers terug die in het normale geval op zoek zijn naar diensten of producten van de adverteerder. Bij cookie dropping is de bezoeker veelal niet op zoek naar die informatie. Toch worden zijn gegevens opgeslagen in de systemen van de netwerken.

Waarom werken deze methodes voor de Affiliates?

  • Cookiedropping is pas effectief als er vele honderduizenden cookies geplaatst kunnen worden
  • Bij kleine adverteerders zal het snel opvallen als er opeens zeer veel extra traffic op hun website komt
  • De kans dat een redelijk percentage van deze bezoekers ook daadwerkelijk iets aangaat schaffen op de website van de adverteerder is ook een stuk kleiner. Vooral grote adverteerders moeten hun cijfers goed analyseren

Wie wordt hier de dupe van?

  • De cookies die gedropt worden kunnen cookies overschrijven die door andere affiliates zijn gezet, het zou deze affiliates dus omzet kunnen kosten
  • De adverteerder betaalt voor sales en leads die hij anders toch wel had gehad

Wie kan dit voorkomen?

  • De affiliate netwerken zouden hier boven op moeten zitten
  • Affiliates zouden deze activiteiten moeten rapporteren als ze deze signaleren
  • Adverteerders moeten hun statistieken beter in de gaten houden om dergelijke activiteiten zelf op te sporen
  • Spreek je affiliates persoonlijk, iemand die je niet aan de telefoon kunt krijgen heeft misschien iets te verbergen?

Wat kan ik nu doen als Adverteerder?

  • Bekijk de hier boven genoemde indicatoren, zijn er veel dingen die overeenkomen met je statistieken vraag je netwerk dan om opheldering
  • Ga zelf op onderzoek uit, kun je links ontdekken vanaf de website van je grootste affiliates? Nee? Waar komen die bezoekers dan vandaan?
  • Bel / mail een affiliate zelf, vraag welke promotie methodes worden gebruikt, laat hen het e.e.a. aan je zien!
  • Zoek op internet of je informatie kunt vinden over (buitenlandse) advertentie netwerken als die je grootste affiliates zijn
  • Onderneem actie, je zou affiliates waar je bedenkingen bij hebt kunnen blokkeren voor je programma

Zijn de genoemde werkwijzen toelaatbaar?

  • Lastig punt, ieder netwerk hanteert zijn eigen regels hiervoor
  • Veel netwerken verbieden affiliates om geforceerde kliks te generen, popups te gebruiken, kliks te generen zonder dat de bezoeker hiervoor een actie onderneemt, etc
  • Bekijk je eigen contract met de netwerken, wat is er afgesproken, wat is er vastgelegd
  • Geef in je policy aan dat dergelijke methodes niet geaccepteerd worden, dan heb je iets om op terug te grijpen

Tot Slot

Als een netwerk dit verhaal bagatelliseert dan is het misschien goed om vooral door te blijven vragen, waarom zou zoiets bij hen niet voorkomen? Je hebt je eigen cijfers en feiten toch verzameld?

Mocht je op basis van deze feiten en gegevens tot de conclusie komen dat er iets mis zou kunnen zijn met enkele van je affiliates? Ga de dialoog aan met de netwerken, zoek naar een oplossing om zoiets te voorkomen.

Ik wil erop wijzen dat ik met dit artikel geen enkele adverteerder, affiliate of netwerk ergens van wil beschuldigen. Ik schrijf hier alleen maar over feiten die door mij en vele anderen zijn geconstateerd. Ook in de comments hieronder wil ik geen enkele beschuldiging, verwijt of zwartmakerij aan wie dan ook zien, mocht dit wel gebeuren dan zal ik de berichten verwijderen en desnoods de optie om te reageren sluiten.

Tot slot wil ik benadrukken dat bovengenoemde activiteiten op redelijke schaal voorkomen anders zou ik hier niet over geschreven hebben. Mijn hoop is dat dit artikel ervoor kan zorgen dat er meer kennis bij Adverteerders en Affiliates komt mbt dit onderwerp.

Samen kunnen we ervoor zorgen dat we de mooie business waarin we actief zijn vooral ook heel erg mooi kunnen blijven vinden! Ik roep alle netwerken van harte op om mij per email een officiele reactie en statement hierover te doen toekomen, ik zal deze integraal publiceren in een artikel later deze week!’

In de comments op het artikel van Schoenmakers dropte hij zelf nog een link naar een artikel in Der Spiegel: ‘Firmen bekommen Werbebetrug auf Porno-Portalen nicht unter Kontrolle’. In diezelfde comments is zich op dit moment inmiddels een interessante discussie aan het ontwikkelen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Cleafs

    Goed artikel!

    Wij van Cleafs zitten er boven op, we hebben niet voor niets bovenaan op onze website ‘hoogwaardig netwerk’ staan.

    Maar zoals Paul Schoenmakers zelf al op de affiliatedag zei: publishers zijn slim en creatief. Daar is niets mis mee zolang het acceptabele vormen van affiliatemarketing zijn.

    Cleafs Team


    22 mei 2008 om 08:14
    Kees

    Ik sluit mij aan bij Cleafs. Goed artikel. Publishers zijn creatief. Maar als netwerk moet je gewoon goede communicatie met publishers hebben en weten wat ze doen. Dus niet ervoor zorgen dat je als publisher niet in contact komt met adverteerders.


    22 mei 2008 om 10:15
    Cleafs

    Kees, ik ben het met je eens: Publishers kunnen nu berichten sturen naar merchants en andersom binnen ons netwerk. We zijn nu aan het nadenken om nog meer interactie mogelijk te maken.

    Of de affiliatedag hebben wij verder met een aantal netwerken gesproken over een gedragscode en standaardisatie om de kwaliteit van affiliatemarketing te verhogen. De interesse is er, de IAB is er ook mee bezig begreep ik, wordt vervolgd dus!

    Cleafs Team


    22 mei 2008 om 12:40
    ErdinçSaçan

    Het is door Paul prima beschreven. Hopelijk wordt het door iedereen die direct en indirect in de branche actief is opgepakt. We moeten met zijn allen de affiliate marketing branche naar een nog hogere niveau brengen.


    23 mei 2008 om 06:21
    Paul

    Na dit bericht gelezen te hebben ben ik grondig op onderzoek gegaan en constateer dat bovenstaand bericht helaas weleens bevestigt kan worden.

    Conversies die gemiddeld 3 maal hoger liggen dan als onze website direct benaderd wordt via interne meetingen.

    Wordt vervolgd…….


    23 mei 2008 om 13:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!