Wat doen Nederlandse affilatenetwerken tegen fraude?

31 maart 2008, 04:04

{title}Op Affiliateblog heeft Paul Schoenmakers vrijdag een interessant artikel geschreven: ‘Wat doen Nederlands Affiliatenetwerken tegen Frauderende Affiliates?’ over fraude binnen affiliatenetwerken. Interessante kost, want voer voor discussie. Paul Schoenmakers pleit in zijn artikel voor meer transparantie over fraude binnen affiliatenetwerken en ging akkoord met doorplaatsing op MF, waarvoor onze eeuwige dank. Hieronder het artikel.

Frauduleuze affiliates

Al sinds 2005 profileren netwerken en adverteerders zich in de VS met slogans als ‘100% Parasite Free’! In de Nederlandse markt hoor en lees je er eigenlijk helemaal niets over. Doen de netwerken eigenlijk wel iets tegen bijvoorbeeld adware, spyware en cookie dropping? Met zulke technieken kan het zomaar gebeuren dat een verspreider van adware de inkomsten krijgt die eigenlijk aan jou toekomen. Het probleem is dat er voor de netwerken niet direct een reden is om zulke frauduleuze affiliates eruit te gooien. Want: weten alle netwerken in Nederland precies hoe hun top 25 affiliates hun traffic en leads genereren?

Eindeloze mogelijkheden

Er zijn nog veel meer methodes die ik hier niet wil noemen om mensen niet op ideeën te brengen, maar de mogelijkheden om sales van andere affiliates te jatten zijn eindeloos! Op de AffiliateSummit was zelfs een stand van een ‘louche’ bedrijf dat andere affiliates hier de tools voor wilde verkopen (ik neem aan/hoop dat ze in de toekomst niet meer welkom zijn).

Het verbaast me nogal dat er in Nederland helemaal geen openheid van zaken over dit onderwerp wordt gegeven. In Januari 2006 verschenen bij Emerce het bericht ‘Affiliatenetwerken willen zwarte lijst fraudeurs’ waaruit bleek dat enkele netwerken onderling een ‘zwarte lijst’ wilden gaan aanleggen van frauderende affiliates. Thomas Joosten van M4N schreef in de reacties van het betreffende artikel nog zo mooi.

‘Het doel van deze partijen is om de performance based marketing markt verder te professionaliseren. Zij doen dit door partijen (bedrijven of particulieren) die moedwillig op onjuiste wijze promotie maken voor adverteerders dan wel fraude plegen uit te sluiten van deelname aan affiliateprogramma´s en/of campagnes.’

Het blijft stil

Helaas bleef het daarna erg stil rondom deze plannen. In december 2006 kwam het nieuws dat enkele netwerken in Nederland een kwaliteitskeurmerk gingen opzetten waarbij onder andere zulke praktijken vastgelegd zouden worden.

Alleen: het is inmiddels maart 2008, over beide initiatieven is niets meer vernomen sindsdien, en ik krijg de indruk dat het een beetje op z’n gat ligt. Hoewel, die zwarte lijst is misschien juridisch niet toegestaan, en ik kan me daarom voorstellen dat er toch ‘stiekem’ informatie over frauduleuze affiliates wordt uitgewisseld.

Maar dat keurmerk, en het vastleggen van afspraken waar netwerken, adverteerders en affiliates zich aan te houden hebben lijkt me een heel goed plan. Alleen moet deze afspraken door alle partijen breed gedragen worden, en zal er dus vertegenwoordiging van alle betrokken partijen moeten zijn om tot een lijst met afspraken te komen.

Oproep: transparantie

Daarom bij deze mijn openlijke oproep, kan iemand mij in de comments of persoonlijk een update geven over de status van dit initiatief. Ook ben ik erg nieuwsgierig of er mensen zijn die gegronde bewijzen hebben dat netwerken het zelf niet nauw nemen met genoemde frauduleuze activiteiten? In dat geval hoor ik het ook graag! Geheimhouding en anonimiteit gewaarborgd!

Het is tijd voor mee transparantie! Want alleen de netwerken worden er beter van! Ze strijken hun doorgaans ruime commissie op en zien zich verzekerd van flink wat sales en leads. Alle affiliates die zich netjes gedragen worden op deze manier benadeeld, het is de taak van de netwerken om dit te voorkomen! Voor adverteerders is het misschien in sommige gevallen helemaal niet duidelijk waar de leads en sales vandaan komen, en ik kan me bij performance based deals ook wel voorstellen dat ze zich om dergelijk praktijken niet snel druk maken.

Ik hoop van harte dat de discussie over dit onderwerp snel openlijk zal oplaaien en dat er binnen afzienbare tijd meer concrete ontwikkelingen komen!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!