Mine en dijn

26 mei 2007, 06:54

Na het echec van KPN met televisiedienst Mine lijkt het pad geplaveid voor een diepere vriendschap met Tele2 dat met tele2vision wel de zaken redelijk voor elkaar lijkt te hebben maar nog geen commerciële potten kan breken. Er wordt dezes daags dan ook druk gelobbyd om de vriendelijke woorden van KPN-topman Aad Scheepbouwer begin dit jaar over Tele2 om te zetten in concrete business allianties. Dat Tele2 sinds kort televisiediensten zoals DVB-T (Digitenne) en later DVB-H (mobiel) van KPN aanbiedt moge indicatief zijn voor onderhavige plannen die een nog hechtere samenwerking in zullen houden.

Nadat KPN de koers en de verwachtingen eind vorig jaar al bijstelde heeft men vooral gezocht naar mogelijkheden om het forse gezichtsverlies na het zoveelste uitstel van een grootschalige uitrol van televisiedienst Mine te beperken. Dat was de reden om het accent te verleggen naar digitale etherdistributie en wordt er in Den Haag alleen nog maar gefluisterd als men het over Mine heeft. Een kat in het nauw maakt rare sprongen en inmiddels zal naar verluidt op korte termijn bekend gemaakt worden dat KPN delen van Tele2 overneemt in ruil voor een intense samenwerking op met name mobiele diensten.

Terug naar televisie. De markt voor IPTV diensten is groeiende maar in de gesloten varianten zoals die van KPN en Tele2 concurreert men met het relatief goedkope en kwalitatief afdoende aanbod van kabelmaatschappijen. Het is dus tijd voor slimme proposities waarbij men combinaties van diensten aanlevert waardoor men 4.8 miljoen één- en twee-persoonhuishoudens met voor hun relevant voordeel aanspreekt in plaats van frontaal de aanval in te zetten op de kabel. Het wat beperkte DVB-T (Digitenne) in combinatie met de royalere mogelijkheden van ADSL is absoluut wel een concurrerende propositie zeker als men in de periferie daarvan webcontent gaat ontsluiten zoals Joost en Google dat de komende periode verder zullen doen.

Dit gezegd hebbende is het absoluut logisch dat Tele2 en KPN hun aanvankelijk lokale activiteiten bundelen. Een samenwerking met een duidelijke rolverdeling. KPN doet alle televisieactiviteiten, voegt de activiteiten van tele2vision, Mine en wellicht zelfs MediaMall samen en laat Tele2 zich hergroeperen rondom de ‘core business’ telefonie. De voordelen zijn evident. KPN Media kan zich herpositioneren met de kennis, kunde en klanten van Tele2 waardoor de averij die men met Mine heeft opgelopen minder opvalt. De eerder genoemde combinatie van televisiediensten over ether en adsl netwerken verhoogt de attractiviteit voor de kleinhuishoudelijke consument en versnelt de uitrol van beide diensten, gebruik makend van actuele ontwikkelingen in de markt van web- en iptv diensten.

Ook in de markt voor mobiele televisie diensten gloort hoop want nog dit jaar zullen tientallen telefoons en PDA’s uitgeleverd worden met hybride ontvangers waardoor men DVB-H content kan combineren met GPRS/UMTS of HSDPA diensten. Daarmede komt een einde aan alle te dure televisie initiatieven van mobiele operators zonder DVB infrastructuur. Tele2 profiteert enorm van deze samenwerking die feitelijk een overname is. Met ruim 600.000 vaste bellers en bijna het zelfde aantal mobiele klanten is het bedrijf interessant genoeg voor KPN. De 160.000 televisieklanten betekenen voor Tele2 direct een toegang tot een install-base welke het gewenste begin van een echt televisietijdperk voor KPN kan inluiden.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Interessante ontwikkelingen; speel je daar nu zelf ook nog een rol in Albert?


    26 mei 2007 om 07:11
    venturo

    Heel bescheiden, op de achtergrond 🙂


    26 mei 2007 om 07:13
    Fred Tolboom

    Ik hoop dat KPN voor een totale overname gaat en niet in een fusie trapt.


    27 mei 2007 om 04:31
    Geert Booster

    Met een overname zouden ze ook weer een bak DSL klanten terug kunnen krijgen. Lijkt mij dus een nuttige optie…


    28 mei 2007 om 09:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!