10 interessante onderzoeken van afgelopen week

29 november 2014, 10:32

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 48 2014

Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Deze week onder andere de cijfers over internetgebruik in Nederland in het ‘Trends in internetgebruik 2014’-rapport van SIDN, en internationaal in het ‘Measuring the Information Society Report 2014’-rapport van ITU.

B2b-tweets: meer informatie, minder emotie

Grote bedrijven zijn tegenwoordig volop actief op sociale media. De 500 grootste Amerikaanse ondernemingen (Fortune 500) zijn vrijwel allemaal aanwezig op LinkedIn en meer dan 80 procent is actief op Twitter en Facebook. In 2014 is vooral het aantal ondernemingen op Pinterest en Foursquare spectaculair gegroeid (van 9 procent voor beide platforms in 2013 naar respectievelijk 36 procent en 51 procent in 2014), zo laat onderzoek aan de University of Massachusetts Dartmouth zien.

Lees verder

Whitepaper: Connected marketing strategie #adv

E-mail, social media, mobiel… het aantal kanalen waarmee consumenten communiceren groeit alleen meer verder. Waar organisaties vroeger nog leidend waren dienen ze tegenwoordig in te spelen op de customer journey van de klant. Dit wil zoveel zeggen als dat bezoekers en potentiële klanten via verschillende kanalen met organisaties willen kunnen communiceren en de draad van het gesprek weer op kunnen pakken wanneer ze dit uitkomt.

Download het rapport

Trends in internetgebruik 2014

Het internetgebruik op mobiele devices (smartphone en tablet) laat een heel ander beeld zien dan op de pc of laptop. Op mobiele devices vertonen gebruikers ‘snackgedrag’ veel korte sessies van nauwelijks een minuut. Op de pc en laptop duurt een sessie een stuk langer, namelijk ongeveer een halfuur. Ook valt op dat gebruikers op mobiele devices veel vaker websites bezoeken, maar wel minder verschillende websites. Voor dit onderzoek is onder andere het internetgebruik van 10.000 gebruikers over meerdere apparaten gedurende acht maanden geanalyseerd.

Lees verder

Measuring the Information Society Report 2014

Tegen het einde van dit jaar zijn er bijna drie miljard mensen online. Dat is een stijging van 7,9 procent ten opzichte van 2013. Daarmee is ongeveer 40 procent van de wereldbevolking online.

Lees verder

Shared mobility

Uit dit onderzoek blijkt dat de markt voor autodelen tot 2020 met 30 procent per jaar zal groeien. De markt voor het delen van ritten zal naar verwachting met 35 procent groeien. Consumenten blijven de komende tijd even vaak in de auto stappen, maar vinden het bezit ervan niet langer een must. Daarom groeit ook de markt voor gedeelde parkeerplaatsen hard.

Lees verder

Telemarketing 2014

Voor veel organisaties blijft de telefoon het kanaal waarbij de consument het vaakst overgaat tot conversie. Maar opdrachtgevers zien de noodzaak te investeren in gesprekskwaliteit. Onder meer door bestaande afrekenmodellen onder de loep te nemen en verantwoordelijkheden van respectievelijk call center en adverteerder beter te beleggen.

Lees verder

Innovatie in het MKB

Het afgelopen decennium laat een dalende trend zien van het percentage innovatieve bedrijven: van ruim 60% met minimaal een product- of procesinnovatie in de voorgaande drie jaar naar 45% in 2014. Het begin van die daling valt samen met het begin van de kredietcrisis in 2008. De innovatie-inspanningen van MKB-bedrijven lijken mee te bewegen met de conjunctuur. Dat is waarschijnlijk vooral een gevolg van het afhaken van bedrijven met bescheiden innovatieactiviteiten op het moment dat de conjunctuur tegenzit. Een indicatie daarvoor is het percentage bedrijven met innovaties nieuw voor de bedrijfstak: dit is minder gedaald dan het percentage bedrijven met een product- of procesinnovatie in de voorgaande drie jaar.

Lees verder

Social business now

De gemiddelde Nederlander kan niet meer zonder zijn vrienden en informatie onder hand- of swipebereik. Sinds enkele jaren beginnen merken echt te begrijpen welke belofte dat voor hen inhoudt. Maar ook welke enorme veranderingen daarmee gepaard gaan. Het is een ding om een sterk merk te bouwen in een digitale omgeving, maar het is veel uitdagender en interessanter om een sterker merk en zelfs een sterkere organisatie te bouwen met behulp van die digitale omgeving, niet alleen in maar met social media.

Lees verder

Trendanalyse zoekmachine marketing 2012-2013

De zoekmachine marketing markt is erg dynamisch en onderhevig aan veranderingen gedurende het gehele jaar. De zoekmachine markt in Nederland wordt gedomineerd door Google. Volgens het model van Tushman, dat de verschillende fases van een markt die afhankelijk is van technologieën beschrijft, is Google het zogenaamde Dominant Design. Volgens dit model vinden er hierna periodieke innovaties plaats totdat een nieuwe technologische ontwikkeling het Dominant Design vervangt.

Lees verder

Smart, connected products

The “Things” in the Internet of Things—are expected to power the next wave of manufacturing. Based on interviews with 300 executives at manufacturing companies, Oxford Economics presents statistical insights into manufacturers who have already made the transition to building, operating and servicing smart, connected products.

Lees verder

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!