10 interessante onderzoeken van afgelopen week

22 februari 2014, 08:41

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 8 2014

Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere cijfers van de Nederlandse muziekindustrie, nieuwe richtlijnen voor de zoekmachinemarketingwereld en voor de omgang met data, en onderzoek van Distimo over het businessmodel van succesvolle apps.

Online merkfans zijn geen loyale kopers

Er is geen een-op-een-relatie tussen praten over een merk (engagement) en het kopen ervan (loyaliteit). Een consument die loyaal je merk aankoopt, is niet per definitie ook de consument die offline en/of online bij een merk betrokken is. Dat blijkt uit mijn onderzoek voor SWOCC over merkloyaliteit.

Lees verder

Create a Branded Social Community to Drive Engagement

Facebook, Twitter, YouTube, Google+, Pinterest… deze vormen allemaal een belangrijk onderdeel van je zakelijke social media-strategie, maar het kan zijn dat je iets mist. Je kan op een dieper niveau contact leggen met je klanten door in je eigen omgeving een community rondom je merk te creëren. Deze whitepaper helpt je bij het opzetten van zo’n Branded Social Community.

Lees verder

Gedragscode Zoekmachinemarketing 2.0

De 19 bedrijven die zijn aangesloten bij de IAB Taskforce Search hebben in goed overleg de vernieuwde Zoekmachine Marketing Gedragscode ondertekend, die als belangrijke basis dient om de Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing verder te professionaliseren en transparanter te maken. De laatste versie van de gedragscode dateerde uit 2009 en was sterk verouderd en niet langer werkbaar. De nieuwe gedragscode bestaat voor een belangrijk deel uit een informatieplicht naar adverteerders toe, zodat zij op basis van de juiste informatie de juiste keuzes kunnen maken.

Lees verder

How the Most Successful Apps Monetize Globally

In deze publicatie analyseert Distimo de best lopende internationale apps. Het is een vervolg op het onderzoek van maart 2013. Er wordt gekeken naar hoe deze apps omzet genereren en winst maken, evenals de omzet uit in-app aankopen over tijd en de omzet per download per land, per device en per businessmodel.

Lees verder

B2B Commerce Trends 2013

Dit onderzoek laat zien dat 80 procent van de B2B-bedrijven aangeeft dat de verwachtingen van hun klanten veranderd zijn door de ontwikkelingen in B2C. Ook al verkoop je aan bedrijven, de verwachtingen die klanten hebben bij de verkoopkanalen en de geboden service, worden beïnvloed door de grote spelers in B2C-markt, zoals Apple en Amazon. Bij bedrijven werken mensen en die mensen verwachten dezelfde service als die ze gewend zijn in de B2C-markt.

Lees verder

Handle with Care: 10 Steps to Good Data Stewardship

Aangezien de digitale industrie enorm is gegroeid en volwassener is geworden, zijn digitale uitgevers en adverteerders steeds afhankelijker geworden van data. Het beheren, verzamelen, gebruiken, opslaan en verwijderen van data wordt daarom een steeds belangrijker onderdeel van de activiteiten van elke organisatie.

Lees verder

Mobile Analytics Report February 2014

Het bereik van mobiele advertenties is begin dit jaar bijna verdubbeld, vergeleken met 2013. Dit rapport biedt inzicht in het gedrag van gebruikers van mobiele devices en de factoren die bepalend zijn voor de gebruikerservaring van mobiele diensten. Veel gebruikers verwachten dezelfde prestaties van hun mobiele device als wanneer ze gebruik maken van bijvoorbeeld een vaste computer. Maar een goede gebruikerservaring is pas het begin.

Lees verder

EDM Monitor 2013 – DJ’s

In dit rapport zijn de online activiteiten van dj’s uit de dancescene over het afgelopen jaar geanalyseerd. De online prestaties blijken nauw samen te hangen met het commerciële succes van de individuele artiesten. Zo is er een verband tussen de score op Facebook en de positie van een artiest in de DJ Mag Top 100, de jaarlijkse lijst die de beste dj ter wereld benoemt. “Met een sterke online reputatie en een bestand van miljoenen fans kunnen vervolgens lucratieve sponsordeals worden gesloten. Data is van onschatbare waarde geworden”, aldus Denis Doeland, directeur van DDMCA.

Lees verder

The Startup Ecosystem Report 2012

Inmiddels is Silicon Valley de thuishaven van de grootste en meest innovatieve technologiebedrijven ter wereld. Van Google, Facebook en Apple tot HP, Oracle en Cisco. Daarnaast vind je er snelle groeiers, zoals Twitter en AirBnB. Dit ecosysteem met een bruisende startup-cultuur maakt Silicon Valley de bakermat van de wereldwijde tech-industrie.

Lees verder

Muziekindustrie na 12 jaar weer in de plus

Digitale diensten compenseren in het eerste halfjaar 2013 de terugval van fysieke dragers. Anders dan in voorgaande jaren komt NVPI niet met consumentenbestedingen maar met de inkomsten van de industrie zelf. Door het toegenomen belang van streamingdiensten als Spotify en Deezer geeft dat een zuiverder beeld, aldus de brancheorganisatie. De omzet van de industrie is in deze periode voor het eerst in 12 jaar licht gestegen met 1,9%.

Lees verder

Afbeelding: Hajotthu (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

1 Reactie

    Romano Groenewoud

    Vooral verrast door het stukje over de positieve groei in de muziek industrie. Had natuurlijk veel eerder kunnen gebeuren als de oude muziek giganten de online diensten eerder omarmd hadden.


    22 februari 2014 om 20:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!