EDM Monitor 2013 - DJ’s

In dit rapport zijn de online activiteiten van dj’s uit de dancescene over het afgelopen jaar geanalyseerd. De online prestaties blijken nauw samen te hangen met het commerciële succes van de individuele artiesten. Zo is er een verband tussen de score op Facebook en de positie van een artiest in de DJ Mag Top 100, de jaarlijkse lijst die de beste dj ter wereld benoemt. “Met een sterke online reputatie en een bestand van miljoenen fans kunnen vervolgens lucratieve sponsordeals worden gesloten. Data is van onschatbare waarde geworden”, aldus Denis Doeland, directeur van DDMCA.

 “De monitor laat bovenal zien hoe significant de Nederlandse spelers  binnen de dancewereld zijn”, vervolgt hij. “Dat succes wordt mede mogelijk gemaakt door het topsectorenbeleid van de overheid. De creatieve industrie is aangewezen als topsector waarin geïnvesteerd wordt. Dat de dancewereld die investering weet terug te verdienen, maakt de weg vrij om artiesten en organisaties in andere genres financieel te ondersteunen.”

Net als voor de dancewereld kan het internet ook een aanvullend verdienmodel voor de culturele sector herbergen. Door gegevens van fans en bezoekers – oftewel ‘big data’ – te verzamelen en te analyseren zouden kunstinstellingen hun publiek beter in kaart krijgen. Adverteerders of sponsoren zijn vervolgens bereid grotere bedragen neer te tellen om een gevalideerde doelgroep te bereiken.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.