10 interessante onderzoeken van afgelopen week

23 november 2013, 09:05

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 47 2013

Het grote onderzoek naar het gebruik van de smartphone in Nederland (Deloitte Global Mobile Consumer Survey), het onderzoek naar de consumptie van online video (SKO Moving Pictures 2013) en het onderzoek naar het gebruik van social media onder kinderen: allen zijn ze afgelopen week gepubliceerd. Deze onderzoeken vind je dan ook allemaal terug in het overzicht van de 10 meest interessante onderzoeken van afgelopen week.

Nederlander bezit gemiddeld 4,3 devices

Nederlanders hebben gemiddeld 4,3 mobiele devices tot hun beschikking, wat neerkomt op negen mobiele devices per huishouden. Van de 18- tot 24-jarigen heeft 82 procent een smartphone, terwijl dit bij de 45- tot 54-jarigen op 58 procent ligt. Van de oudere Nederlandse consumenten bezitten meer mensen een tablet dan een smartphone: 35 procent bezit een smartphone en 37 procent een tablet. Dit blijkt uit ‘Global Mobile Consumer Survey Addicted to Connectivity‘, een uitgebreid onderzoek van Deloitte onder mobiele consumenten.

Lees verder

Sponsorvermelding vooral effectief voor ‘vrolijke’ gamer

Advergames worden steeds populairder. Deze online spelletjes zijn gemaakt door adverteerders om hun product, dienst of boodschap op een interactieve manier onder de aandacht te brengen. Advergames kunnen de vorm aannemen van zeer eenvoudige memory-achtige spelletjes zoals van bijvoorbeeld Mc Donald’s, tot geavanceerde online multiplayer platforms als America’s Army van het Amerikaanse leger. Ze zijn daarmee een interessant alternatief voor reclame, maar is altijd duidelijk dat er sprake is van advertising en zo ja, wat is daarvan het effect?

Lees verder

Beursgenoteerde bedrijven en hun CEO’s worstelen met Twitter

Van alle beursgenoteerde ondernemingen in Nederland heeft 40% geen officieel of openbaar twitteraccount. Slechts een kleine minderheid van de topbestuurders van deze bedrijven is zelf actief op Twitter. De meest ‘social’ CEO’s zijn Kinsbergen (AFC Ajax), Van der Meijden (Exact) en Manders (TMC). Dat blijkt uit deze inventarisatie van Porter Novelli en Clipit, waarin het tweetgedrag van ruim 100 Nederlandse beursgenoteerde bedrijven en hun CEO’s twee maanden onder de loep is genomen.

Lees verder

Samsung versterkt positie op zakelijke markt voor smartphones

Na de consumentenmarkt is nu ook op de markt voor zakelijke smartphones de ommekeer in gebruikte merken duidelijk zichtbaar. Ruim een derde van de zakelijke smartphones die momenteel in gebruik zijn bij Nederlandse commerciële en publieke instellingen betreft een iPhone. Een jaar geleden was dat nog een kleine 28 procent. Samsung manifesteert zich steeds nadrukkelijker als een geduchte concurrent op de zakelijke markt. In september 2011 bedroeg het aandeel Samsung smartphones nog een kleine 2 procent. In 12 maanden tijd heeft Samsung dit voor de Nederlandse zakelijke markt, onder aanvoering van de Galaxy S modellen, weten uit te breiden tot een aandeel van 14 procent. Samsung heeft deze stijgende lijn vast weten te houden en noteert in 2013 een aandeel van 19 procent. Dit blijkt uit circa 1.600 interviews onder Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers.

Lees verder

Kinderen op social media

Ouders willen zien waar hun kind op social media mee bezig is (74%) en met wie hij/zij omgaat (49%). Desondanks zijn ouders van kinderen tussen 10 en 14 jaar oud positief over het gebruik van sociale media door kinderen. Ze vinden dat het gebruik een positief effect kan hebben op de Engelse taalvaardigheid (56%) en op de communicatievaardigheden (48%) van hun kinderen. Daarnaast zien ouders kansen in het delen van informatie (71%) en in het maken en delen van huiswerk (62%). De meeste kinderen weten dat ze door hun ouders worden gevolgd op sociale media (71%). Een op de drie ouders reageert ook op berichten van hun kind op social media.

Lees verder

Video vertegenwoordigt 30 procent van het dataverkeer op Instagram

De introductie van een videodienst heeft Instagram geen windeieren gelegd: dertig procent van het dataverkeer dat deze app genereert komt inmiddels van video. Dit rapport biedt een actuele kijk op de trends bij de gebruikers van mobiele diensten en de ontwikkeling in mobiele content. Het rapport geeft een beeld van de veranderingen die zich in de nabije toekomst wereldwijd zullen voordoen op de netwerken van de aanbieders. Het rapport bevestigt de trend dat mobiele video gemeengoed is geworden in het dagelijks leven.

Lees verder

DM Barometer Special: De stand van loyalty

70% van de bureaus ervaart meer aandacht voor loyalty marketing in de branche. Bij 69% van de opdrachtgevers staat loyalty marketing dan ook hoog op de agenda. Toch heeft de helft van de opdrachtgevers geen loyaliteitsstrategie geformuleerd. Daarbij vindt 59% van de marketeers het kennisniveau van loyalty marketing bij de gemiddelde marketeer onvoldoende.

Lees verder

Moving Pictures 2013

Steeds meer Nederlanders bekijken via smartphone en tablet video. Bijna de helft van de Nederlanders van 13 jaar en ouder (48 procent) kijkt wel eens videomateriaal op een smartphone en ruim een derde (36 procent) kijkt wel eens videomateriaal op een tablet. Aan de hand van dit onderzoek monitort SKO de trends in het gebruik van smartphones, tablets, desktops, laptops en het TV scherm voor het bekijken van audiovisueel materiaal.

Lees verder

Tablet-prestaties van online fashionshops doorgemeten

De opkomst van tablets heeft een grote invloed op online aankopen. In dit onderzoek zijn acht veelbezochte e-commerce sites uit de fashionindustrie met elkaar vergelijken. Daaruit blijkt dat Adidas het er met een score van 86,84% in het het beste van afbrengt. H&M scoort met 66,60% het minst goed.

Lees verder

Global Brands in the Mobile Landscape

In de maandelijkse publicatie van Distimo wordt deze maand ingezoomd op de best presterende merken in de Apple App Store, Google Play en de Amazon Appstore. De onderzoekers kijken naar de brand awareness, downloads en de meest winstgevende apps.

Lees verder

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!