Tablet-prestaties van online fashionshops doorgemeten

Vergelijkingsonderzoek op vier prestatiegebieden zet Adidas op 1

De opkomst van tablets heeft een grote invloed op online aankopen. In dit onderzoek zijn acht veelbezochte e-commerce sites uit de fashionindustrie met elkaar vergelijken. Daaruit blijkt dat Adidas het er met een score van 86,84% in het het beste van afbrengt. H&M scoort met 66,60% het minst goed.

Alle onderzochte onlineshops beschikken volgens het onderzoek over goede tabletoplossingen, maar de verschillen zijn soms groot. Vooral de kwaliteit van de homepage, de etalage van iedere site, verschilt sterk.

De tabletperformance van acht veelbezochte fashion-etailers met een eigen site in Nederland. De scores zijn gebaseerd op een eigen scoremodel (lees hieronder).

Site Score
Adidas 86,84%
Zalando 86,88%
Nike 86,36%
Hugo Boss 82,79%
Dress for less 74,34%
Zara 69%
H&M 66,6%

Inkoopwaarde tabletwinkelmand 40% hoger dan smartphones

Voor de berekening van het eindresultaat werden vier prestatiegebieden onderzocht, die elk een ander gewicht kregen: de homepage (40%), productinformatiepagina’s (30%), de winkelmand (15%) en de check-out (15%). Deze vier gebieden samen vormen de belangrijkste onderdelen van een onlineshop. Het scoremodel is ontwikkeld op basis van websitetests en -audits. Van tablets is bekend dat de conversiepercentages gemiddeld hoger liggen met relatief grotere winkelmandbedragen. 

Homepage het slechtst

Uit de analyse bleek dat de websites elkaar het minst ontlopen op de punten productinformatiepagina en check-out. Bovendien waren de tablet-resultaten op die terreinen in alle gevallen ruim voldoende. De analyse van de winkelmand liet veel tegenstellingen zien en uitgerekend de homepage scoorde veelal ondergemiddeld: zes van de acht onlineshops hebben voor deze pagina hun slechtste of één na slechtste resultaat behaald.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.