Samsung versterkt positie op zakelijke markt voor smartphones

Na de consumentenmarkt is nu ook op de markt voor zakelijke smartphones de ommekeer in gebruikte merken duidelijk zichtbaar. Ruim een derde van de zakelijke smartphones die momenteel in gebruik zijn bij Nederlandse commerciële en publieke instellingen betreft een iPhone. Een jaar geleden was dat nog een kleine 28 procent. Samsung manifesteert zich steeds nadrukkelijker als een geduchte concurrent op de zakelijke markt. In september 2011 bedroeg het aandeel Samsung smartphones nog een kleine 2 procent. In 12 maanden tijd heeft Samsung dit voor de Nederlandse zakelijke markt, onder aanvoering van de Galaxy S modellen, weten uit te breiden tot een aandeel van 14 procent. Samsung heeft deze stijgende lijn vast weten te houden en noteert in 2013 een aandeel van 19 procent. Dit blijkt uit circa 1.600 interviews onder Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers.

Het zal niemand verrassen dat Blackberry het voornaamste slachtoffer is van de opmars van Apple en Samsung. In de periode van september 2011 tot september 2012 zag Blackberry het aandeel zakelijke smartphones teruglopen van circa 42 procent in 2011 naar 29 procent in 2012. In dezelfde periode in 2013 wordt er nog maar een aandeel van 21 procent gemeten. Ook de andere voormalige grootmacht op het gebied van mobiele telefoons, het Finse Nokia, verloor terrein in de afgelopen 12 maanden. Zij zag haar aandeel verder dalen van 11 naar 8 procent. Daarnaast heeft HTC de afgelopen 12 maanden haar aandeel niet weten vast weten te houden en daalde van 21 procent in 2012 naar 14 procent in 2013. Dat is opvallend, aangezien in 2012 het marktaandeel van HTC nog consolideerde.

Snelle groei van gebruik smartphones

Naast de snelle opkomst van een aantal specifieke spelers is nog een andere trend zichtbaar. Er is een duidelijke opkomst te zien in het gebruik van smartphones in het bedrijfsleven. Waar in voorgaande jaren nog veel reguliere telefoons in gebruik waren voor zakelijke klanten, wordt steeds meer de overstap gemaakt naar smartphones.

Android vooralsnog winnaar in strijd met Windows Phone 7

De strijd om de smartphone-markt gaat voor een groot deel om het ter beschikking stellen van interessante apps en de platforms waarop deze draaien. Voor Blackberry en de iPhone geldt natuurlijk dat het aandeel van het merkeigen platform hetzelfde is als het eerder genoemde aandeel van de toestellen. Dus ook hier is de sterke groei van Apple (iOS) in de afgelopen 12 maanden en de terugval van Blackberry te zien. Voor de overige fabrikanten van smartphones geldt dat ze, tot in een bepaalde mate, vrij zijn om toestellen uit te rusten met het Android-besturingssysteem, het mobiele platform van Microsoft of een eigen variant. Voor de Nederlandse zakelijk markt is te zien dat drie systemen dicht bij elkaar in de buurt liggen. Het aandeel Android-toestellen is inmiddels aardig in de buurt gekomen van Apple en tegenwoordig groter dan Blackberry.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.