10 interessante onderzoeken van afgelopen week

3 november 2013, 09:10

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 44 2013

Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelope week op een rij gezet. Deze week ondere andere de M-Commerce Monitor voor de eerste helft van 2013, de halfjaarlijkse voorspellingen voor de technologie en mediasector en de Content Marketing Benchmark 2014.

KLM winnaar van de Social Media Monitor 6

Vorig jaar vroeg Social Embassy zich bij de lancering van de Social Media Monitor 5 (SMM5) nog af of bedrijven wel zo tevreden moesten zijn over de inzet van social media. Want onder de noemer ‘Plastic Fantastic‘ slingerde het de discussie aan of social media niet meer zou moeten zijn dan een oppervlakkig, niet-authentiek marketingtrucje en in hoeverre social media écht werden geïncorporeerd in het bedrijf. Dit jaar lijkt het antwoord daar, want de titel van SMM6 is helder: ‘Serious Business‘. De conclusie: hoewel marketincommunicatie in veel gevallen nog steeds in the lead is, worden social media steeds breder in de bedrijfsvoering opgenomen. Al is de blik nog wel vooral naar buiten gericht.

Lees verder

11 procent van de online aankopen via mobiel

Ondanks dat de nieuwe mobiele iDEAL nog maar net via apps van de grote banken is uitgerold, begint mobiel substantieel deel uit te maken van online retail in Nederland. De omzet via smartphone en tablet bedraagt inmiddels 11 procent van de totale e-commerce markt. De totale m-commerce-omzet in de eerste helft van 2013 bedraagt 550 miljoen euro. Dat is een stijging van 67 procent ten opzichte van de tweede helft van 2012. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2013-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Thuiswinkel.org en Blauw Research.

Lees verder

Minder tablets verkocht dan verwacht

Onderzoeksbureau Gartner heeft haar verwachtingen van de wereldwijde tabletverkoop bijgesteld. De analisten hebben haar verwachtingen van 202 miljoen exemplaren voor 2013 bijgesteld naar 184 miljoen. Dat is dus 17 miljoen minder, een daling van 8,6 procent. Gartner heeft de verwachtingen voor 2014 eveneens naar beneden bijgesteld.

Lees verder

Whitepaper: Connected marketing strategie

E-mail, social media, mobiel… het aantal kanalen waarmee consumenten communiceren groeit alleen meer verder. Waar organisaties vroeger nog leidend waren dienen ze tegenwoordig in te spelen op de customer journey van de klant. Dit wil zoveel zeggen als dat bezoekers en potentiële klanten via verschillende kanalen met organisaties willen kunnen communiceren en de draad van het gesprek weer op kunnen pakken wanneer ze dit uitkomt.

Lees verder

Hoe en waarom consumenten online switchen van zorgverzekeraar [infographic]

Het seizoen van de zorgverzekeringen staat op het punt van losbarsten. Zorgverzekeraars dingen om de gunst van consumenten en de sinterklaas- en kerstadvertenties hebben heftige concurrentie van de vele zorgadvertenties. Om deze advertenties zo effectief mogelijk in te zetten, is het belangrijk dat zorgverzekeraars zich op de juiste doelgroep richten met de juiste boodschap. Wat vinden consumenten belangrijk? Vanuit zanox hebben wij via onderzoeksbureau No Ties consumenten benaderd en hen gevraagd naar de beweegredenen bij het kiezen van een zorgverzekering. De resultaten zijn in een infographic verwerkt.

Lees verder

Technologie-, media- en telecomsector krimpt licht in 2013

De technologie-, media- en telecomsector (TMT) laat ook in 2013 een lichte krimp zien, dat schrijft ABN AMRO in haar update van de cijfers van de TMT-sector. Dat terwijl eerder dit jaar nog de verwachting werd uitgesproken dat de markt zou groeien. Naast de tegenvallende conjunctuur kampen onderdelen van de sector met veranderingen van hun markten. Zo zorgen de mobiliteitstrend en de digitalisering voor verschuivingen in het gebruik van media, veranderingen in de advertentiemarkt en nieuwe verdienmodellen.

Lees verder

The Social Intelligence Report

Social marketing blijft de manier waarop merken in contact staan met hun doelgroep transformeren. Of het nu een gesponsorde link op Twitter betreft, een in-timeline advertentie op Facebook, of het delen van productfoto’s op Pinterest: de nieuwe sociale trends veranderen de manier waarop bedrijven relaties bouwen met hun klanten, werken aan hun merkloyaliteit en onder de streep zorgen voor positief resultaat.

Lees verder

B2B-contentmarketing in Noord-Amerika versus Nederland

Tijd om een blik te werpen op de Content Marketing Benchmark 2014 van het Content Marketing Institute (CMI) in samenwerking met MarketingProfs. Joe Pulizzi, de oprichter van het CMI, beschreef onlangs in een blog wat de ‘most alarming findings’ waren. Ik ben benieuwd of wij ons in Nederland iets kunnen voorstellen bij deze acht bevindingen.

Lees verder

Nederland bekijkt de folder steeds vaker op mobiel en tablet

5 miljoen maandelijkse folderbezoekers onderzocht: het smartphone en tablet gebruik om de digitale folder van de retailer te bekijken groeit snel. Maandelijks wordt de folder door 700.000 smartphone gebruikers bezocht. Dit is een jaar-op-jaar groei van 160%. Het aantal tablet gebruikers die de folder bekijken ligt nóg hoger: 1,1 mln per maand, een toename van 175%. Wat opvalt is dat het folder gebruik op laptops en PC’s met 26% afneemt. Toch kiezen de meeste consumenten—3,2 mln maandelijkse bezoekers—ervoor om de folder op hun laptop of PC te bekijken.

Lees verder

Wat willen creatieve, marketing en digitale talenten?

Het salaris is de belangrijkste en tegelijkertijd meest verwarrende factor in het wervings- en selectieproces van creatieve, marketing en digitale professionals. Bij het overwegen van een opdracht is het salaris de belangrijkste factor, maar eenmaal aan het werk is de inhoud van de opdracht bepalend voor de mate van voldoening. Dit is de conclusie van een grootschalig Carrière & Motivatie onderzoek onder 899 creatieve, marketing en digitale professionals en hun opdrachtgevers.

Lees verder

Afbeelding: Otto Nassar (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!