11 procent van de online aankopen via mobiel

28 oktober 2013, 13:29

Resultaten van het M-commerce Monitor 2013-1 onderzoek van Thuiswinkel.org

Ondanks dat de nieuwe mobiele iDEAL nog maar net via apps van de grote banken is uitgerold, begint mobiel substantieel deel uit te maken van online retail in Nederland. De omzet via smartphone en tablet bedraagt inmiddels 11 procent van de totale e-commerce markt. De totale m-commerce-omzet in de eerste helft van 2013 bedraagt 550 miljoen euro. Dat is een stijging van 67 procent ten opzichte van de tweede helft van 2012. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2013-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Thuiswinkel.org en Blauw Research.

Mobiel iDEAL

De verwachting is dat mobiel nu ook eindelijk in Nederland flink gaat aantrekken nu de gezamenlijke banken tot een oplossing voor mobiel iDEAL zijn gekomen. Die oplossing is dat de banken sinds kort mobiele betalingen via iDEAL in hun apps hebben verwerkt. Dat geldt onder andere voor ING, Rabobank en Knab. ABN AMRO heeft tegenover Tweakers laten weten ook te werken aan iDEAL-integratie in de app. Uit de M-Commerce Monitor blijkt dat iDEAL op dit moment al het meest gebruikte betaalmiddel voor mobiele bestellingen is. Dat zal vooral komen voor aankopen via tablet.

Piet Mallekoote, Algemeen Directeur Currence, eigenaar van iDEAL: “De komst van het nieuwe iDEAL mobiel maakt het online winkelen nog gebruiksvriendelijker. Hierdoor zal ook het buitenshuis mobiel winkelen een extra impuls krijgen. Consumenten ervaren nog minder drempels omdat er geen aparte hulpmiddelen (zoals tokens) nodig zijn om de betaling te bevestigen. Dit betekent dat je bijvoorbeeld heel gemakkelijk een bioscoopkaartje onderweg naar de bioscoop kunt kopen. Of alvast iets te eten bestellen onderweg van je werk naar huis”.

Aantal mobiele kopers fors gestegen

In het eerste halfjaar van 2013 hebben 2,3 miljoen Nederlanders een online aankoop gedaan met een smartphone en/of tablet. Dat is een toename van 53 procent ten opzichte van de tweede helft van 2012. Deze kopers hebben in totaal 12 miljoen online bestellingen gedaan met een mobiel apparaat. Gemiddeld hebben consumenten 239 euro besteed per persoon aan mobiele aankopen in de eerste zes maanden van 2013.

Meeste aankopen met de tablet

Bijna tweederde van de mobiele shoppers doet vooral online aankopen met een tablet. Frank Sibbel van Blauw Research: “De tablet is vaak nog een vervanging voor de laptop en is snel en makkelijk in gebruik. Gemak is de grootste driver van mobiele aankopen; de smartphone of tablet is altijd binnen handbereik, je kunt makkelijk vanaf de bank online shoppen en het gaat sneller dan met een laptop of pc.”

De meeste mobiele kopers (83 procent) plaatsen nog steeds vanuit huis een bestelling, zowel met de tablet als met de smartphone. De smartphone wordt wel vaker buitenshuis (zoals onderweg of op het werk) gebruikt om mobiel te shoppen (38 procent).

Kleding & schoenen grootste mobiele segment in aantal kopers

Net als vorig halfjaar bestellen mobiele kopers vooral in de productgroep Kleding & schoenen; 40 procent kocht iets in dit segment in de eerste helft van 2013. Daarnaast kopen mobiele kopers ook persoonlijke verzorgingsproducten (22 procent), computerhardware (21 procent), muziekdownloads (20 procent) en vliegtickets (19 procent).

Eind 2013 m-commerce omzet ruim een miljard

Ongeveer eenderde van de mobiele kopers kocht afgelopen halfjaar voor het eerst via een smartphone of tablet online. De verwachting is dan ook dat het aantal mobiele kopers sterk blijft groeien in de tweede helft van 2013 naar meer dan 3 miljoen Nederlanders. De enorme groei van mobiele kopers blijft een sterke driver voor de onlineshoppingmarkt. Consumenten zijn steeds meer en vaker online en zullen makkelijker producten en diensten bestellen via hun mobiele devices, met de tablet als grote aanjager.

Wijnand Jongen: “We verwachten in 2013 dat rond de 1,2 miljard euro via mobiele apparaten zal worden gekocht, dat is meer dan 11 procent van de totale markt voor online consumentenbestedingen. Nederland neemt hiermee echt een koploperpositie in op het gebied van m-commerce. Ook nieuwe mobiele devices zoals de smartwatch en Google Glass zullen een positief effect op de markt hebben. Daarnaast verwachten we in de nabije toekomst veel van mobiele aankopen in winkels, waar consumenten in de winkel zelf online bestellingen plaatsen via eigen mobiele devices.”

Afbeelding: Thijs Brouwers

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Annemieke Staupe

    Kan dit artikel niet verzenden als DM op/via twitter, krijg als melding dat er malware in de url zou zitten?

    Dacht meld het jullie toch even 😉


    28 oktober 2013 om 15:45
    DannyOosterveer

    Hi Annemieke,

    Dat is een probleem bij Twitter op dit moment, er kunnen geen links via DM worden verstuurd.


    28 oktober 2013 om 21:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!