10 interessante onderzoeken van afgelopen week

14 september 2013, 13:52

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 36-37 2013

In deze blog heb ik de meest interessante onderzoeken van afgelopen twee weken op een rijtje gezet. In dit overzicht onder andere de ZZP Monitor, het ‘What’s happening online?’ onderzoek en de WUA! Top 100.

Onderzoek: social media, mobiel en online shopping in Nederland

Twee derde van de Nederlanders met een smartphone gebruikt hiermee meerdere keren per dag internet en bijna de helft van de Nederlanders met een tablet is hiermee meerdere keren per dag online. Dat blijkt uit het What’s happening online 2013 onderzoek. Net als vorig jaar heeft Ruigrok | Netpanel ook dit jaar weer het gebruik van social media, e-commerce en mobile in Nederland onderzocht (n=1.106). Ruim acht op de tien Nederlanders is tegenwoordig een actieve gebruiker van minstens één sociaal netwerk. Verder blijkt dat 9 van de 10 Nederlanders wel eens een online aankoop doet.

Lees verder

Content management: welk pakket moet je kiezen?

Web content management systemen zijn er in alle soorten en maten. Van je basis cms-systeem tot alles-in-1 totaaloplossingen. Sta je voor de keuze welk systeem je moet kiezen, dan komt dit rapport van Gartner van pas. Het rapport geeft een grafische weergave van de beste WCM aambieders, gebaseerd op “ability to execute” and “completeness of vision”, en analyseert welke sterktes en zwaktes de diverse pakketten hebben.

Lees verder

Dit zijn de meest virale nieuwssites van Nederland

Iedere blogger, journalist en nieuwssite wil dat zijn content ‘viraal’ gaat en massaal gedeeld wordt op sociale media. Maar welke uitgevers weten de consument nu echt in het hart te raken? De nieuwe ‘buzzsite’ Upcoming.nl analyseert sinds begin dit jaar realtime welke artikelen door miljoenen Nederlanders gedeeld worden op Facebook en Twitter. Een analyse van deze enorme hoeveelheid data levert unieke inzichten op van een medialandschap waarin innovatieve nieuwkomers en gevestigde merken strijden om de likes & tweets van de Nederlander. Zo leren we bijvoorbeeld dat de artikelen van satirische nieuwssite De Speld verreweg het meest gedeeld worden, dat NU.nl in totaal de meeste sociale shares genereert en dat uitgevers veel winst kunnen behalen met sociale optimalisatie van hun sites.

Lees verder

De WUA! Top 100 Websites 2013: Bol.com beste website van Nederland

In de WUA! Top 100 Websites 2013 staat bol.com op nummer 1, net zoals vorig jaar. In de lijst is er echter heel wat gewijzigd; grote partijen vallen buiten de top 10, kleinere partijen komen binnen op nummer 4. In dit artikel zoomen we in op drie van de 7 branches die we onderzocht hebben: Banken, Retail en Travel. Hoe staan ze ervoor, wat doen ze goed?

Lees verder

E-mailmarketing in travel: werk aan de reiswinkel!

Uit het rapport ‘E-mailmarketing in Travel’ blijkt dat de e-mailings in ’travel’ minder verleiden, maar er wordt wél meer wordt verzonden. Pieter Stroop van DM Interface en ik deden een jaar lang onderzoek naar de e-mailmarketing binnen de reisbranche. Dat leidde tot de analyse van 4.562 nieuwsbrieven van 103 verzenders en interessante conclusies.

Lees verder

At your service, sweetheart

De klant is koning: een algemeen geldend credo in marketingland. Hechte, duurzame relaties tussen medewerkers en klanten zijn goed voor bedrijven. Goede contacten tussen medewerkers en hun klanten worden geassocieerd met klanttevredenheid, klantcommitment en positieve word-of-mouth. Zijn hechte relaties tussen klanten en medewerkers dan altijd positief voor een bedrijf?

Lees verder

ZZP Monitor – Zomereditie 2013

Ruim 32% van de hoogopgeleide zelfstandig ondernemers verwacht dit jaar financieel niet op eigen kracht rond te kunnen komen. Daarnaast merkt 78,6% van de ondervraagde zzp’ers dat de uurtarieven onder steeds meer druk komen te staan door de economische crisis. Dat blijkt uit de ZZP monitor van zzp-platform Myler, dat de financiële situatie onder 2.011 zelfstandigen in de zakelijke dienstverlening en ICT onderzocht. Door de kabinetsplannen om de zelfstandigenaftrek af te schaffen zullen steeds meer zzp’ers terug moeten vallen op hun spaargeld.

Lees verder

Kwartaalrapport .eu voor Q2 2013

Volgens het Q2 2013 voortgangsrapport van EURid, de beheerder van het .eu-topniveaudomein, is de belangrijkste ontwikkeling in het tweede kwartaal van 2013 de uitbreiding in april met vijf nieuwe leden van de Raad van Bestuur. De nieuwe leden zijn stuk voor stuk verenigingen die op Europees niveau actief zijn: allen hebben een duidelijk op het internet gerichte visie. De Confederation of Computer User Associations (CECUA), de European Communities Trade Mark Association (ECTA), de European Multi-Channel Online Trade Association (EMOTA), het Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) en de European Association of Craft, Small and Medium-sized Enterprises (UEAPME) zijn nu lid van de .eu Raad van Bestuur.

Lees verder

Survival of the fastest

De televisiebranche staat op een kruispunt door grote veranderingen die nu en in de toekomst plaats vinden. Second screens, UHD-tv, internet-tv en Big Data veranderen consumentengedrag en business modellen. De televisieaanbieders die hier snel en juist op acteren, zijn de winnaars van de toekomst. Het rapport kijkt naar vijf trends die de tv-sector beïnvloeden.

Lees verder

Online Measurement and Strategy Report 2013

Voor de zesde keer heeft Econsultancy het ‘Online measurement and strategy report’ (n=900) uitgebracht. Het rapport bevat een analyse van de web analytics industrie, en geeft inzicht in de het gebruik van web analytics en business intelligence tools.

Lees verder

Afbeelding: Jer Thorp (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!