What’s happening online 2013?

Anyplace, anywhere, anytime… Waar we ook zijn, op welk moment dan ook, we zijn online. Twee derde van de Nederlanders met een smartphone gebruikt hiermee meerdere keren per dag internet en bijna de helft van de Nederlanders met een tablet is hiermee meerdere keren per dag online. 

Gebruik van internet blijft stijgen

Het gebruik van mobiel internet is voor alle mobiele devices gestegen in 2013. De helft van de Nederlanders heeft mobiel internet op zijn smartphone en 37% heeft dit op zijn tablet. Daarnaast is ook het gebruik van internet via de tv toegenomen, 12% gebruikt internet via dit apparaat.

Gebruiksdoeleinden verschillend per device

Het lijkt erop dat de mobiele devices niet volledig als vervanger voor een pc of laptop worden gebruikt, de meeste online activiteiten worden nog altijd het vaakst uitgevoerd op de ‘traditionele’ manier. Mobiele devices worden vooral gebruikt voor relatief ‘snelle’ activiteiten zoals het lezen van nieuws en het bekijken van social media.

Minder problemen bij websitebezoek in 2013

Ten opzichte van 2013 zien we dat de klachten bij het gebruiken van websites op een aantal punten zijn afgenomen, waarbij ‘niet werkende onderdelen van websites’ bij zowel de smartphone-als de tabletgebruikers minder vaak als klacht wordt aangemerkt.

Toch blijven meer dan de helft van de smartphonegebruikers en meer dan vier op de tien tabletgebruikers problemen houden bij het bezoeken van websites. De laadtijd van de websites is hierbij het grootste probleem, meer dan de helft van de smartphonegebruikers heeft hier last van.

Heeft de populariteit van facebook zijn top bereikt?

Het gebruiken van sociale netwerken blijft onverminderd populair in Nederland. Ruim acht op de tien Nederlanders gebruikt minstens één sociaal netwerk. Facebook blijft met een aandeel van 68% met kop en schouders boven de andere netwerken uitsteken, maar het aantal gebruiker is niet zo hard gegroeid als voorgaande jaren.

Sociale netwerken wekken veel ergernissen op

Maar liefst negen op de tien gebruikers van online netwerken geven aan zich wel eens te ergeren. Men ergert zich het meest aan nutteloze en onjuiste informatie. Bij het volgen van merken of bedrijven ergert men zich het vaakst aan een te grote hoeveelheid berichten en aan niet relevante berichten.

Kansen voor het mkb

Als men merken of bedrijven volgt, kiest men vaker voor kleine lokale bedrijven dan voor grote bedrijven. Er is veel interesse in relevante berichten, vaak aanbiedingen, van bedrijven die in de buurt gevestigd zijn.

Online aankopen steeds vaker met mobiele devices

Bijna alle Nederlanders kopen online en oriënteren zich online bij het doen van aankopen. Voor het regelen van bankzaken gebruikt men in 2013 vaker de mobiele telefoon dan in 2012, de tablet wordt vaker gebruikt ter oriëntatie op een aankoop. Een website die goed functioneert op een tablet wordt daarom steeds belangrijker.

Gaan online aankopen ten koste van aankopen in fysieke winkels?

We zien dat het aantal online aankopen toeneemt en dat het aantal offline aankopen afneemt. Dit is lastig voor de offline ondernemer. Wordt hij gedwongen mee te gaan in ‘het online-circus’ of kan hij door de slimme inzet van bijvoorbeeld social media inspelen op de online ontwikkelingen in zijn fysieke winkel? Sowieso is het belangrijk om de meerwaarde van een fysieke winkel (bijvoorbeeld service, beleving, persoonlijk advies) ten opzichte van een webshop duidelijk naar voren te laten komen.

De grote waarde van reviews

Het lezen van reviews over producten waar men interesse in heeft, is voor Nederlanders belangrijk. Meer dan de helft schrijft wel eens reviews. Men vertrouwt erop dat het echte meningen van echte klanten zijn en als die niet tevreden zijn, wordt het product regelmatig niet gekocht. Houd deze beoordelingen over je producten daarom in de gaten en speel hier op in als het nodig is.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.