Survival of the fastest

TV's evolution in a connected world

De televisiebranche staat op een kruispunt door grote veranderingen die nu en in de toekomst plaats vinden. Second screens, UHD-tv, internet-tv en Big Data veranderen consumentengedrag en business modellen. De televisieaanbieders die hier snel en juist op acteren, zijn de winnaars van de toekomst. Het rapport kijkt naar vijf trends die de tv-sector beïnvloeden.

Een van de trends is het gebruik van zogenaamde second screens, zo heeft gemiddeld 42% van de Nederlanders (vanaf 18 jaar) nu al een tablet tot zijn beschikking. "Second screens bieden kansen voor televisie aanbieders, aangezien ze de betrokkenheid van tv-kijkers in de toekomst verder kunnen vergroten. De toename van second screens heeft tot nu toe nauwelijks impact gehad op het tv-gedrag en tv-advertising," aldus Maureen Hughes, partner en mediaexpert binnen Deloitte. "Echter, als meer mensen films en programma's op andere apparaten gaan kijken, zal wel de capaciteit van netwerken onder druk kunnen komen te staan."

Andere belangrijke technologische ontwikkelingen zijn Ultra High Definitie (UHD) tv en internet-tv. UHD-technologie is inmiddels beschikbaar in zowel programma's als de benodigde hardware. Hughes: "De vraag is echter of de consument erop zit te wachten. Veel consumenten zien niet gelijk de voordelen van UHD-tv, doordat bijvoorbeeld schermgrootte en afstand van de tv hier een rol spelen." Tv's worden daarnaast steeds meer verbonden met het internet en veranderen daardoor het consumentengedrag. De prijs van internet televisies zijn relatief laag en circa 40%  tot 50% van de Europese huishoudens kunnen inmiddels hun tv aansluiten op het internet. Het succes van internet-tv hangt echter af van de beschikbare bandbreedte en kwaliteit.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.