Zijn senioren de toekomst van social networking?

10 januari 2007, 20:42

Momenteel is slechts 1 miljoen van de 215 miljoen social networkers (dagelijks actief wereldwijd, bron) ouder dan 50 jaar. Maar dit zou zo maar op kunnen lopen tot 20 miljoen eind 2007, volgens een rapport van Deloitte dat later deze maand verschijnt. Het aandeel ‘silver surfers’ stijgt omdat de rek er wel uitraakt in de groep 13-19 jarigen, waar binnen de grote meerderheid al deel uitmaakt van een online community.

En ja, ‘senioren’ zijn kapitaalkrachtiger, hebben meer tijd en zijn online ‘netter’, hetgeen aantrekkelijker is voor adverteerders (en websitebeheerders). Een voorbeeld: Eons (fifty plus only) heeft in een half jaar 100.000 leden opgebouwd en een miljoen unieke bezoekers gehad. Andere voorbeelden SeniorWeb, ThirdAge, 50something.

Maar ook de bestaande tienernetwerken worden qua groei afhankelijk van een oudere doelgroep. MySpace (overigens nu ook in Frankrijk gestart), krijgt al steeds meer oudere leden. Van de 125 miljoen geregistreerde leden zijn er nu zes miljoen mensen boven de 55, vergeleken met 1,5 miljoen een jaar geleden. (Bron: comScore.com). Bebo, het populairste netwerk in Groot-Brittannië, Ierland en Nieuw Zeeland (29 miljoen gebruikers), ziet de gemiddelde leeftijd maandelijks stijgen. Ben benieuwd of bij Hyves dit ook merkbaar wordt.

Lode Broekman
Docent Digital Marketing bij Hogeschool Van Amsterdam

Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte organisatieadviseur, erkend Senior Marketing Professional (SMP), met ruim 25 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie. Hij staat bekend om zijn klantgerichte en pragmatische oplossingen voor commerciële vraagstukken en verder om zijn boeiende presentaties. Daarnaast heeft hij veel ervaring als projectmanager. Hij is enkele jaren docent op de Hogeschool van Amsterdam, Commerciële Economie.

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    Wat ook interessant is of MySpace (en Hyves) het format zullen veranderen voor deze oudere doelgroep. Ik merk zelf (heb zowel een MySpace als Hyves-account), dat ik er snel weer weg ben omdat het format mij iets te schreeuwerig is. Ben inmiddels ook al wat grijs aan het worden dus misschien moet ik eens gaan kijken bij het seniorweb 😉


    10 januari 2007 om 21:04
    lbroekman

    @Marco, grijns, ook ik krik de gemiddelde leeftijd op bij Hyves ;-). Ik denk wel dat een club als MySpace hierop gaat inspelen, bijvoorbeeld door een aangepaste variant.


    10 januari 2007 om 21:10
    Gerrit

    In welke zin is Seniorweb een sociaal netwerk? Ok, er is een forum en men kan reageren maar het is onvergelijkbaar met myspace of hyves.


    11 januari 2007 om 07:26
    lbroekman

    @Arjan, ik houd natuurlijk in de gaten of het bewuste rapport beschikbaar komt.

    @Jan-Henk, ja er is nog groeipotentieel, maar na dit jaar zal het wel zo zijn voor de 13-19 jarigen dat je of er gebruik van maakt of gewoonweg niet. En dan moet de groei uit andere groepen gaan komen.


    11 januari 2007 om 09:18
    Thijs van Halteren

    Hallo Arjan,

    Het klopt dat Vijftigplusser.nl nu nog veel van een weblog weg heeft. Wij werken wel toe naar een sociaal netwerk. Half februari presenteren wij een nieuwe module waarmee onze leden een gratis weblog kunnen beginnen. In de toekomst willen wij het individu als startpunt voor verdere doorontwikkelingen nemen. In 2006 hebben wij de basis voor een mooi platform gelegd. Ik kan helaas nog niet te diep in gaan op de ontwikkelingen voor 2007 maar kan je verzekeren dat wij gaan knallen 😉

    Dit is een fantastische doelgroep om voor te werken!


    11 januari 2007 om 09:22
    Mark de Bruin

    Heeft dit met de veralgemenisering van internet te maken? De laatst tijd zijn de 45+ mensen massaal op internet gekomen (eindelijk!). De groei van internet wordt volgens mij ook door deze groep bepaalt. en iedereen met een link op startpagina profiteert hiervan mee. Want ook deze nieuwe internetters zoeken naar informatie op internet. Kijk ook maar eens naar de leeftijdsopbouw van de top 25 sites bij Multiscope. Daar zie je ook dat het laatste halfjaar de 45+ relatief een groter aandeel nemen in het bezoek. En dat zal dus ook wel gaan gelden voor de SN websites….

    Wat natuurlijk wel belangrijk wordt is usuability en vormgeving, want ouderen stellen andere wensen dan jongeren lijkt mij. Wat voor de een gesneden koek is, is voor de ander lastig. Volgens mij moet je niet alleen maar aankomen met RIA’s bij 45+….


    11 januari 2007 om 11:28
    arjanintveld

    @Martijn. Dat trendrapport vond ik niet zo heel sterk. Het zegt vooral iets over de gebruikers van Eons. Een beetje teveel zelfverheerlijking als je het mij vraagt. Wel een leuk inzicht in de levensdromen van vijftigplussers. Iets waar vooral reclamemakers aan kunnen appelleren.


    11 januari 2007 om 15:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!