Welke boeken neem jij mee op vakantie?

Welke boeken neem jij mee op vakantie?

Binnenkort begint voor een deel van Nederland alweer de zomervakantie. Voor mij altijd een moment om in een paar weken tijd weer eens helemaal bij te lezen. Net als in 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013 heb ik ook dit jaar weer een lijstje met boeken die ik de komende maanden wil gaan lezen of al heb gelezen en iedereen kan aanraden. Je ziet aan de lijst dat mijn persoonlijke belangstelling de laatste jaren is verschoven van digitale marketing naar de bredere impact van digitaal op de samenleving. En net als in de andere jaren hoor ik graag wat jíj leest deze zomer!

Mijn lijst voor deze zomer bestaat uit de volgende boeken.

Digitale lente

Het eerste boek dat ik deze zomer ga lezen en eigenlijk al te lang op mijn boekenlijst staat, is De digitale lente: De nieuwe wereld van het netwerktijdperk van Eric Schmidt en Jared Cohen. WikiLeaks en de Arabische Lente waren nog maar het begin, volgens de auteurs. Meer en meer zullen technologische ontwikkelingen de motor zijn achter veranderingen in maatschappij, politiek en bedrijfsleven. We krijgen als burger en klant meer invloed op overheid en industrie, maar onze privégegevens kunnen ook makkelijker misbruikt worden. De kansen om ons te ontwikkelen nemen toe, maar ook terroristen hebben het makkelijker dan ooit. Onze westerse rijkdom groeit, maar we zullen ook meer concurrentie krijgen van Azië en Afrika. 

De digitale lente is volgens kenners een visionair boek over de voordelen én de gevaren van een wereld waarin iedereen altijd met elkaar verbonden is.

Kunstmatig van nature

In de maand van de filosofie stonden dit jaar de mens en techniek centraal waarbij vooral de vraag werd gesteld of de grens tussen deze twee nog wel zo scherp getrokken kan worden. De mens wordt immers steeds meer machine en machines worden steeds menselijker. Ontwikkelingen op het gebied van de robotica, neurowetenschappen en biotechnologie dwingen ons om de vraag te stellen wat eigenlijk nog het verschil is tussen mens en robot, tussen evolutie en innovatie, tussen natuurlijk en kunstmatig leven. In Kunstmatig van nature. Onderweg naar Homo sapiens 3.0 bespreekt hoogleraar filosofie van mens en cultuur Jos de Mul de betekenis van recente ontwikkelingen in de robotica, neurowetenschappen en biotechnologie voor ons zelfbegrip en dagelijks leven.

Sapiens

Door Sander Duivestein werd ik in de maand van de filosofie gewezen op Sapiens van Yuval Noah Harari. In Sapiens neemt de Israëlische hoogleraar ons mee op een fascinerende reis door de geschiedenis van de mensheid. Wie zijn we? Waar komen we vandaan? En hoe zijn we zo geworden als we nu zijn? Harari laat ons kennismaken met het meest dominante wezen op aarde: de mens.

Big Bang Disruption

Sander wees me ook op Big Bang Disruption: Strategy in the Age of Devastating Innovation van Accenture-analisten Larry Downes en Paul Nunes. Gevestigde bedrijven lopen groot gevaar. Met name de bedrijven die een uitgekristalliseerd proces of een specialistisch product hebben, kunnen zomaar ingehaald worden door een nieuwkomer op de markt, die met goedkope technologie of een ander proces dezelfde of zelfs hogere kwaliteit biedt. Dit is het proces van Big Bang Disruption. Downes en Nunes geven in het boek twaalf strategieën om een aanval van een nieuwkomer te pareren of voor te zijn. In de traditie van Michael Porter en Clayton Christensen beschrijft dit boek het nieuwe paradigma voor bedrijfsstrategie.

Exponential Organizations

Als we het hebben over een nieuwe paradigma voor bedrijfsstrategie, dan zie ik uit naar Exponential Organizations van Salim Ismail, Mike Malone en onze eigen Yuri van Geest.

Flat Army

Er is de laatste jaren, al dan niet terecht, steeds meer kritiek op de klassieke hiërarchische organisatievorm. Volgens de nieuwe management-denkers hebben netwerkorganisaties de toekomst. De vraag is alleen hoe je die zou moeten vormgeven. Menno Lanting, die binnenkort zelf met zijn nieuwe boek Olietankers en speedboten komt, wees me op het boek Flat Army. Creating an Connected and Engaged Organization van Dan Pontrefact. Volgens Pontefract moeten we naar platte(re) organisaties met minder managers, waarbij de rol van de managers wel belangrijker wordt. De manager moet mensen vooral inspireren en uitdagen. De zgn. flat army manager werkt volgens het door Pontefract genoemde CARE-principe: continuousauthenticreciprocal en educating. Hij stimuleert samenwerking voortdurend, is authentiek, handelt vanuit het principe van geven en nemen en stimuleert tot leren.

The Second Machine Age

Menno wees me ook op The Second Machine Age, het nieuwe boek van Erik Brynjolfsson en Andrew McAfee (auteurs van Race Against the Machine). Stel dat het Internet of Things slechts een tussenstap is naar een wereld van sociale media van machines. Waar machines, net zoals wij, elkaar op het internet opzoeken en allerhande informatie met elkaar gaan delen. Op eigen initiatief. En elkaars - en onze - metadata delen in centrale repositories. Beangstigend? Brynjolfsson en McAfee maken ons in The Second Machine Age duidelijk dat we optimistisch moeten zijn over de toekomst. Technische vooruitgang is ‘the only free lunch’ in onze economie en hoe sneller we die gratis vooruitgang omarmen, hoe meer plezier we er aan kunnen beleven.

Spreadable Media

Jan van Dijk wees me afgelopen week op Spreadable Media van Henry Jenkins, Sam Ford en Joshua Green. Spreadable Media. Creating Value and Meaning in a Networked Culture is een diepteanalyse op hoe media zich online verspreiden en gaat in tegen gangbare gedachten over bijvoorbeeld memes en virals.

Kapitaal in de 21e eeuw

Het boek van dit jaar is wat mij betreft Kapitaal in de 21e eeuw van Thomas Piketty. Een van de grootste problemen van de economie is de opeenhoping van kapitaal. Dat hangt nauw samen met problemen van ongelijkheid, van concentratie van welvaart en van economische groei. Bevredigende oplossingen voor die problemen waren tot nu toe moeilijk te vinden. Theorieën te over, maar relevant historisch onderzoek is niet voorhanden. In Kapitaal in de 21e eeuw analyseert Piketty een groot aantal gegevens uit twintig landen over de laatste twee eeuwen. Piketty kreeg internationale bekendheid toen zijn Le Capital au XXIe siècle in 2013 uitkwam en in 2014 in het Engels vertaald werd als Capital in the Twenty-First Century. De Nederlandse vertaling komt dit najaar, maar volgens Martijn Kriens is de Engelstalige vertaling ondanks de omvang prima te lezen!

En verder

Ook dit jaar waren er weer tal van boeken die ook meer dan de moeite waard zijn zoals Calimeromarketing 3.0 van Karen Romme, Society 3.0 (update) van Ronald van den Hoff, Het Social Media Modellenboek van Bart van der Kooi en natuurlijk niet te vergeten ons eigen Marketingfacts Jaarboek.

Bovenstaande is mijn persoonlijke selectie, maar ik ben uiteraard ook benieuwd naar jullie suggesties. Welke boeken moet ik deze zomer absoluut lezen?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 26 reacties op dit artikel

  • Tot nu toe geselecteerd (maar kan de komende twee weken nog het een en ander bijkomen, zeker wanneer ik hier geinspireerd word):

    We Quit Mail van Kim Spinder
    Kieft van Michel van Egmond
    The Thank You Economy van Gary Vaynerchuk
    De Wereld in 2100 door George Friedman

    geplaatst op
  • Wij hebben er 5 op een rij gezet voor de vakantie: http://factortachtig.nl/blog/top-5-merkwaardige-marketingboeken

    geplaatst op
  • @Richard mooie lijst, dank!

    @Jeroen: dank, ook een mooie lijst waarbij ik het boek van Herman Toch inmiddels heb gelezen:

    Transformeren om te overleven - Herman Toch
    Z.E.R.O. – Joseph Jaffe & Maarten Albarda
    Brand Design – Ruud Boer
    How Brands Grow – Byron Sharp
    Designmanagement in essentie – Patrick van Thiel & Wil Michels

    geplaatst op
  • De Big Data Revolutie van Viktor Mayer-Schönberger, voor wie die nog niet gelezen heeft. Realistische beschrijving van de richting die deze wereld opgaat, nu data steeds goedkoper en toegankelijker wordt. Leest lekker weg en geeft stof tot nadenken!

    geplaatst op
  • @Bart dank voor deze aanvulling, gaat zeker mee in mijn lijst!

    geplaatst op
  • Een boek waar ik nu mee bezig ben en eigenlijk ook mijn lijst had gemoeten is Het Etcetera-principe van Thijs Homan:
    http://koneksa-mondo.nl/2014/06/10/organisatieverandering-is-niet-te-managen/

    Het Etceteraprincipe gaat over organisatieverandering (dat volgens Homan niet is te managen).

    geplaatst op
  • De cirkel van Dave Eggers. Een spannend verhaal over het grootste internet bedrijf ter wereld.. Voor iedereen die in deze wereld werkt echt een goed verhaal! En ook beangstigend...

    geplaatst op
  • @Jasper zeker een interessant verhaal, maar vond dit boek net als bijv. 1984 van George Orwell een beetje teveel doemdenken. Jij niet?

    geplaatst op
  • Managementboek van het jaar Zakendoen in de Nieuwe Economie van Marga Hoek. Verfrissende kijk op waardecreatie, duurzame businessmodellen, marketing!

    geplaatst op
  • @Marc dank voor de suggestie, gaat direct mee op mijn lijstje!

    geplaatst op
  • Wie nog een goed trendboek wil lezen, neemt 'De tafel van 7' van Herman Konings mee (zie http://www.kidsenjongeren.nl/literatuur/recensie-herman-konings-de-tafel-van-7/ voor mijn recensie).

    En het hierboven genoemde al wat oudere 'How brands grow' is ook een must-read.

    geplaatst op
  • @Dennis dank voor de leestip (en recensie)!

    geplaatst op
  • The Silent Intelligence - The Internet of Things van Daniel Obodovski

    Digital Disruption - James Mcquivey

    What's the Future of Business - Brian Solis

    geplaatst op
  • @Marco
    Ik ben zelf net begonnen in Digital Adaptation van Paul Boag.
    Over de online DNA in de organisatie of juiste transitie naar online. Leuk vanuit organisatie veranderingsperspectief.

    geplaatst op
  • Omdat er zo enorm veel goede boeken zijn begin ik deze vakantie deels weer eens verder achterin de kast ipv bij bol.com. Ook is de thematiek wat meer 'Great to good' ipv 'Good to great'.

    Firms of Endearment, Sisodia/Sheth/Wolfe
    The Lean startup, Eric Ries
    Rework, Jason Fried & David Heinemeier Hansson
    The Go Giver, Bob Burg & John David Mann

    geplaatst op
  • @Jarno, @Hielo en @Boudewijn dank voor de aanvullingen!

    Inmiddels Zakendoen in de Nieuwe Economie van Marga Hoek en Big Data Revolutie van Viktor Mayer-Schönberger aangeschaft en toegevoegd aan mijn lijst voor deze zomer!

    geplaatst op
  • Catching Fire How Cooking Made Us Human van Richard Wrangham Fascinerende en onderbouwde theorie over hoe het koken van voedsel onze menselijke evolutie vorm heeft gegeven. Af en toe beetje speculatief, maar dat kan niet anders.

    geplaatst op
  • Mijn tips:
    Stiekeme signalen van Leonard Mlodinow
    We worden steeds slimmer van Clive Thompson

    En nog twee wat oudere boeken die de moeite van het lezen of herlezen meer dan waard zijn:
    Ons feilbare denken van Daniel Kahneman
    De kracht van je intuitie van Gerd Gigerenzer.

    geplaatst op
  • Alleen maar romans en essays:

    - De Kaart en het Gebied (Michel Houellebecq)
    - Arguably (Christopher Hitchens)
    - Lexicon (Max Barry)

    geplaatst op
  • Zojuist besteld; Omnichannel in Retail - het antwoord op e-commerce van Gino van Ossel en de Marketingbijbel van het MF-team :)

    geplaatst op
  • Mooie lijsten staan al hierboven. Daar zitten al een paar nieuwe tussen die ik zeker meeneem op vakantie.

    Nog een paar aanraders:

    Lean analytics van Alistair Croll en Ben Yoskovitz: legt de brug tussen data en groei. Goede next step voor web analisten.

    BITSing van Frans de Groot: een mooi Growth Hacking boek zonder dat ze het zo noemen. De scope betreft het gehele marketingproces.

    geplaatst op
  • In het lijstje van MerkWaardige vakantieboeken hoort natuurlijk ook het boek 'Ben jij wel MerkWaardig genoeg?' van Kasper Klaarenbeek thuis! En dat zeg ik niet alleen omdat het boek is geschreven door m'n vader.

    Dit boek is in april uitgekomen en online te bestellen via o.a. Managementboek. Het is een inspirerend doe-boek, waarmee je meer uit jezelf en je talenten kunt halen. Het boek bevat herkenbare voorbeelden, duidelijke uitleg en praktische opdrachten. Ik ben MerkWaardiger geworden, dus dit boek kan ik zeker aanraden om te lezen tijdens je vakantie!

    geplaatst op
  • Kun je na de vakantie uittreksels van de boeken posten? Wat zijn de belangrijkste learnings? Scheelt ons weer leeswerk ;-)

    geplaatst op
  • Opnieuw dank voor alle aanvullende suggesties. Gaat me niet lukken om die ook allemaal te lezen deze zomer maar er zitten er zeker een paar tussen die meegaan op mijn lijst!

    @Frank ik wilde idd proberen om van een aantal boeken ook een korte samenvatting te maken. Nu maar hopen op een paar regenachtige dagen deze zomer ;-)

    geplaatst op
  • Ook op LinkedIn zijn een aantal aanvullende suggesties gekomen:
    http://www.linkedin.com/today/post/article/20140630145105-287449-welke-boeken-neem-jij-mee-op-vakantie

    geplaatst op
  • Ik heb in mijn weekje Portugal de volgende boeken gelezen:

    - The 7 Habits of Highly Effective People
    - The Richest Man in Babylon
    - Think and Grow Rich
    - Rich Dad Poor Dad

    Boeken die je vele (nieuwe) inzichten geven. Wat mij betreft een must-read voor iedereen ongeacht welke business.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.