Het werd tijd: de LinkedIn-groepen gaan op de schop

De 5 belangrijkste wijzigingen in beeld

Het werd tijd: de LinkedIn-groepen gaan op de schop

Ze hebben het even aangekeken, maar LinkedIn heeft eindelijk(!) besloten de groepsfunctionaliteiten radicaal te wijzigen. Gelukkig maar, want er kwam steeds meer kritiek van gebruikers. Anderhalf jaar geleden gaven wij al aan, dat de huidige opzet van de groepen één van de voornaamste redenen was voor het stagnerende gebruik van het zakelijke netwerk. De wijzigingen worden de aankomende weken door LinkedIn uitgerold. In dit artikel de 5 belangrijkste veranderingen op een rij.

Dit artikel is geschreven samen met Judith Eversdijk, trainer bij Social Blooming.

1. Alle groepen worden members only! Content direct geplaatst.

Het einde van de open groepen is in zicht! Niet heel vreemd als je bedenkt dat in die groepen de kwaliteit van de content vaak te wensen over laat. LinkedIn daarover: “Members-only groups have created significantly more participation and conversations than others (up to five times more), indicating that members feel more confident contributing in these types of groups”. Aansluiten bij een groep kan straks alleen nog via een uitnodiging of wanneer jouw verzoek wordt goedgekeurd.

Vanaf nu onderscheidt LinkedIn twee soorten groepen; standard en unlisted. In standaard groepen kan ieder lid een andere connectie uitnodigen of een verzoek van een eerstegraads connectie goedkeuren. De standaard-groepen zijn (gewoon) terug te vinden via de zoekopdrachten. Groepen met open discussies én de groepen waarbij geen toestemming vereist is om deel te nemen, worden standaard-groepen. Zogenoemde Unlisted Groups zijn afgeschermd van het grote publiek: alleen de groepsmanager- en eigenaar kunnen mensen uitnodigen.

Om goede, snelle discussies te faciliteren neemt LinkedIn een aantal maatregelen aan die we ook wel kennen van de grote fora. Een goede zet. Zo is er geen toestemming meer nodig van een moderator of manager om iets te plaatsen. Vanzelfsprekend behouden groepseigenaren en moderatoren het recht om off-topic discussies en reclame te verwijderen en groepsleden in ‘quarantaine’ te plaatsen: hun bijdragen worden dan wél gemodereerd.  

2. Spam!

LinkedIn geeft aan dat het filteren van content nu beter is, zodat spam en ongerelateerde onderwerpen voor minder ruis zorgen in de tijdlijn. Zo worden vacatures en gesprekken hierover automatisch verplaatst naar het tabblad banen. Laten we hopen dat de spamfilters van LinkedIn verbeterd zijn, want vooralsnog zien we dat op andere onderdelen van LinkedIn nog slecht terug. Denk aan blogs van twee regels, status updates met alleen een link of reacties uit India op een Nederlandse discussie. Om de kwaliteit van het netwerk te waarborgen zijn op dit gebied, op korte termijn, stappen nodig.

3. Afbeeldingen

Als je een nieuwe discussie start kun je straks makkelijker een afbeelding toevoegen. Tot op heden pakt LinkedIn alleen de embedded afbeeldingen van toegevoegde links, dus dat is al een stap vooruit. Opvallend is dan weer wel dat je in de reacties géén afbeeldingen kunt toevoegen.

4. Einde van de subgroep!

Voor nieuwkomers in groepen was het soms lastig om door de bomen het bos te zien. Om meer overzicht te creeëren en verwarring te voorkomen is het daarom niet langer mogelijk om subgroepen aan te maken. Bestaande subgroepen worden omgezet naar nieuwe, zelfstandige groepen. Om de samenhang niet geheel verloren te laten gaan kan vanuit de (voormalige) hoofdgroep, op de informatiepagina, gelinkt worden naar alle subgroepen.

5. Knipselkrant

Om het aantal mails uit de groepen drastisch terug te brengen, brengt LinkedIn straks een knipselkrant uit met de meest recente en populaire discussies. Een slimme zet, omdat er twee vliegen in één klap worden geslagen. De relevantie neemt toe én LinkedIn komt tegemoet aan het grootste punt van kritiek van gebruikers: minder e-mail!

En jullie?

Al met al voert LinkedIn een aantal drastische wijzigingen door, maar zorgt dat er ook voor dat mensen de groepen (weer) actiever gaan gebruiken? Wij zijn wat sceptisch, maar laten ons graag overtuigen. Wat zijn jouw ervaringen tot dusver met de groepen? Heb je al wijzigingen voorbij zien komen? Klinken de veranderingen je aantrekkelijk in de oren of was en blijf je afgehaakt? Laat het ons weten!

Credits afbeelding: Sandra Rietveld, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
1


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Eindelijk! Een goed besluit want mijn vroegtijdig enthousiasme werd al vroeg in de kiem gesmoord door de mindere gebruiksvriendelijkheid. Ik ben benieuwd!

    Ik hoop eigenlijk dat je vooraf nog wel het niveau van activiteiten in kunt schatten want er zitten enorm veel 'dode' groepen in.

    geplaatst op
  • Dag Richard, dank voor je reactie. Ben zelf ook wel benieuwd in hoeverre je in standaard groepen de activiteit kan beoordelen. Zo niet, vraag eens in je netwerk welke groepen er worden gebruikt!

    geplaatst op
  • Goed geluisterd van LI.

    Ikzelf heb de afgelopen maanden alle groepsemails uitgezet. Teveel berichten die niet relevant cq promoties.

    En met mij velen schat ik zo. Het zal voor LI nog een hele toer worden om die gebruikers terug te winnen.

    geplaatst op
  • Ik heb vorig jaar voor heel veel groepen de notificaties uitgezet omdat ik verzoop in de mailtjes. Van de paar groepen die ik nog wel volgde heb ik nog enige tijd aquisitie berichten als spam gekwalificeerd. Daar ben ik vervolgens ook mee gestopt en ik heb ook daar de notificaties van uitgezet. Ik vermoed dat veel loopbaanadviseurs de tip geven om een discussie te beginnen om weer aan het werk komt. Dat is dodelijk voor een groep.
    Recent heb ik heel veel groepen uit mijn interesses geschrapt omdat ik er niet meer naar omkeek. In mijn eigen groep ben ik de enige die nog berichten plaatst, ik beschouw het als prive-archief.
    Mijn beeld is dat de groepen, op een enkele na, dood zijn. De groepen die overleven zijn groepen waar actieve beheerders de tijdlijn schoonhouden. Dat zijn groepen waar mensen elkaar ook persoonlijk kennen. Die hebben samen een groepfeestje; ze delen hun passie met elkaar.
    Ik denk dat de groepsaanpassingen te laat komen. Het gebruik is ingesleten en er zijn andere mogelijkheden gekomen, bijvoorbeeld van Google.
    De tijdlijn van LinkedIn vind ik daarentegen uitermate boeiend. Ik kom daar veel interesanr berichten tegen. Die blijf ik volgen.

    geplaatst op
  • Dag Herbert en Ite, leuk om jullie ervaringen te horen. En herkenbaar! Kan me geheel vinden in jullie opmerking dat het maar de vraag is of LinkedIn zijn gebruikers op dit terrein terugwint; dat zal dan moeten komen van word-of-mouth van enthousiaste 'groepies' of integratie met/verbetering van (andere) functionaliteiten.

    geplaatst op
  • Ik heb in februari 2008 de LinkedIn groep Online Marketing Nederland Nu OMNI-Channel Marketing Nederland)gestart. 1 van de grotere Nederlandse LinkedIn groepen met bijna 23.000 leden.

    Vanaf het begin heb ik er een streng beleid op los gelaten door alleen Nederlandstalige leden te accepteren, dus geen mensen uit UK, India, Rusland, Filipijnen, China of andere landen.(soms glipte er wel eens 1 doorheen maar die verwijderde/blokkeerde ik iedere keer dan weer snel)

    Daarnaast ben ik vanaf het begin secuur geweest met welke content er wel of niet geplaatst kan worden. Alleen Nederlandstalige content topic gerelateerde content is toegestaan en commerciële boodschappen of vacatures verplaats ik direct naar de juiste map.

    Dit heeft er voor gezorgd dat de groep actief is en blijft.

    Van de 23.000 leden ontvangen er 16.790 de nieuwsbrief die ik sporadisch verstuurd.(73%)

    Gemiddeld ben ik iedere dag 15 minuten bezig om de groep clean te houden.

    Als beheerder zou ik zelf wel extra opties kunnen gebruiken waaronder meer inzichten (die zijn er geweest maar zijn weer weggehaald), Zien hoe vaak bepaalde berichten worden gelezen enzovoort.

    geplaatst op
  • Beste Rob, dank voor je reactie! Dat zijn mooie resultaten. De manier waarop jij je groep managet lijkt de juiste. Een betrokken en actieve manager, kan voor een betrokken groep zorgen. Helaas is dit voor veel groepen op LinkedIn niet het geval en zorgen de aanpassingen hopelijk voor verbetering.

    geplaatst op
  • Je maakt me nieuwsgierig, Roy! Direct aangemeld :-)

    geplaatst op
  • @Sebastiaan: Je hebt een warm onthaal gekregen :)

    geplaatst op
  • Goed stuk, Sebastiaan!

    Klopt het dat ook het beleid omtrent de posts / publicaties is veranderd?

    Ik heb afgelopen juni een post geplaatst die verre van boeiend was. Ik had binnen een uur 400 views. Nu heb ik een veel leukere en betere post gepubliceerd en heb ik slechts 10 views, terwijl mijn netwerk ook nog eens is uitgebreid met honderd mensen. Ik heb inmiddels circa 1.200 contacten. Verder heb ik beide posts op dezelfde dag en zelfde tijd geplaatst.

    Weten jullie hier meer van? Alvast veel dank!

    Hartelijke groet, Andre

    geplaatst op
  • Dag Andre, dank voor je fijne feedback!

    Je vraag behoort toe aan dit artikel ;-) http://www.marketingfacts.nl/berichten/waarom-meer-dan-1-miljoen-mensen-bloggen-op-linkedin

    Off-topic-antwoord: LinkedIn is flink aan het sleutelen aan het algoritme van de blogs, met name de notificatiedruk, maar het fijne daarvan is zelfs bij mijn contactpersonen bij LinkedIn Benelux onbekend. Ik herken erg goed wat je zegt; blogs die een groter publiek verdienen worden nu amper getoond. Jammer! Binnenkort schrijven Judith Eversdijk en ik nog een vervolg over de blogfunctionaliteit, dus houd onze LinkedIn profielen in de gaten :-)

    geplaatst op
  • Mooi overzichtelijk artikel. Dank daarvoor. Mij is alleen nog niet duidelijk hoe de samenhang met sub-groepen/hoofdgroep georganiseerd wordt. Het principe van een hoofdgroep/subgroepen was een prima opzet.

    geplaatst op
  • Dank voor de fijne feedback, Floris! Zelf ook nog niks gezien van de nieuwe structuur, dus als je nieuws hebt ...

    geplaatst op
  • Is de knipselkrant functie al actief?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.