3 redenen waarom het gebruik van LinkedIn afneemt

3 redenen waarom het gebruik van LinkedIn afneemt

In het artikel van Danny Oosterveer over het Nationale Social Media Onderzoek 2014 sprong één cijfer er voor mij echt uit. Want hoe komt het dat “[...] het aantal dagelijkse gebruikers van LinkedIn is afgenomen met 25 procent [...]”?  Is het hoogtepunt van LinkedIn in zicht? En zo ja, wat kunnen hier de oorzaken van zijn? In dit artikel 3 mogelijke oorzaken van het einde van de groei van LinkedIn.

Is LinkedIn uitgegroeid?

Op basis van bovenstaande cijfer zou je zeggen dat de rek er wel uit is. Dit past ook wel bij het beeld dat ik heb gekregen op basis van navraag in mijn netwerk (“De nieuwigheid is er wel vanaf”) en kijkend naar mijn eigen ervaringen. Wat ook meespeelt, is dat het beleid van LinkedIn om wel/niet wijzigingen door te voeren nauwelijks te volgen is. Om nog maar te zwijgen over de communicatie van deze veranderingen. Het is dan ook niet moeilijk om een aantal oorzaken te vinden voor het teruglopende gebruik.

1. Waar zijn de statusupdates gebleven?!

Zonder vooraankondiging, weg! Van de ene op andere dag konden LinkedIn-gebruikers geen statusupdates meer bekijken op profielpagina’s. Om de updates van de mensen uit mijn netwerk te zien, zal ik dus dagelijks moeten inloggen of elke keer eindeloos moeten scrollen. Als ik deze blogpost mag geloven, is LinkedIn wel bezig met een alternatief (het implementeren van zogenoemde ‘longposts’), maar de vraag is of alle gebruikers hier op zitten te wachten. Want niet iedereen kan of wil stukjes schrijven en andersoortige updates (commentaar, activiteit in groepen, wijzigingen in het cv, e.d.) zijn dan nog steeds niet te zien.

In mijn geval betekent deze laatste wijziging van LinkedIn ook dat ik bepaalde informatie niet meer kan terugvinden. Om een beetje overzicht te houden op mijn LinkedIn-homepage, heb ik er namelijk voor gekozen om de updates van een aantal mensen te blokkeren/verbergen. Een manier die voor mij goed werkt, omdat zo de (voor mij) meest relevante berichten niet ondersneeuwen in de overload aan updates. Toch bestaat er wel eens de behoefte om te kijken wat persoon x of y de laatste tijd heeft uitgespookt en een korte blik op het profiel was dan voldoende. Dat lijkt nu voorbij.

2. Groepen

De kwaliteit van de content en interactie in groepen laat (steeds meer) te wensen over. Wat in het begin oogde als een prachtig middel om content te delen en te discussiëren met gelijkgestemden, is inmiddels verworden tot een opeenstapeling van reclameboodschappen. In de groepen zijn goede discussies en dito interactie tegenwoordig in de minderheid.

Alleen groepen waar een moderator alles strak aan/bijstuurt is nog sprake van toegevoegde waarde. Dit zie je bijvoorbeeld goed terug in de LinkedIn-groep van Frankwatching. Op platformen waar geen aansturing is, is op een aantal likes na, géén daadwerkelijke interactie te noteren (zie onderstaande screenshots van respectievelijk de groepen van NIMA, Digital Dutch en Marketingprofs). Voor goede, inhoudelijke discussies verdwijnen mensen dus richting andere platformen.

NIMA

Digital Dutch

Marketingprofs

3. Weg applicaties

De afgelopen jaren heeft LinkedIn, ondanks protesten van gebruikers, diverse applicaties verwijderd. Zo was er veel commotie rondom het schrappen van het Events-onderdeel en is bijvoorbeeld de boekenlijst van Amazon verwijderd (weg inspiratie!). Gevolg? De gebruikers van deze diensten gaan op zoek naar vervangende tools en besteden deze tijd nu elders.

Verliest LinkedIn de gebruiker uit het oog? Ik ben er nog niet uit. Wel weet ik dat de vlekkeloze status van LinkedIn de afgelopen tijd wat deukjes heeft opgelopen bij de (regelmatige) gebruikers. Net als elk bedrijf dient LinkedIn daarom zijn klanten serieus te nemen. Dus luister naar feedback, kondig op tijd je wijzigingen aan en wees niet bevreesd om je fouten toe te geven. Om met House of Cards-held Francis Underwood te spreken (overigens ook 'actief' op LinkedIn): “If you want to earn my loyalty, you have to offer yours in return”.

En hoeveel tijd zit jij (nog) op LinkedIn?

Ik besef maar al te goed dat je op basis van één onderzoek, een steekproef in het eigen netwerk en eigen ervaringen niet direct de ‘waarheid’ op tafel hebt. Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen! Besteed je het laatste jaar meer of minder tijd op LinkedIn? En wat vind je van de wijzigingen die LinkedIn doorvoert? Ik hoor het graag!


Delen

0
1


Er zijn 37 reacties op dit artikel

  • Ik denk dat, net als bij Twitter en andere social channels, de hype er af is en het platform zich nestelt in de normale, dagelijkse gang van zaken.
    Toen het aantal tweets afnam, dacht men ook aan het einde van Twitter, maar in de praktijk blijkt vooral dat een flink deel van de 'overbodige ballast' tegenwoordig achterwege blijft en de 'onzinnige tweets' (Ik heb vandaag roze slippers aan) steeds minder voorkomen.
    Op LinkedIn is (los van jouw drie punten) denk ik hetzelfde aan de hand: het wordt steeds meer gemeengoed en mensen gebruiken LinkedIn waar het primair voor bedoeld is. Het aantal bezoeken en interacties neemt daardoor iets af en zal zich stabiliseren op een niveau dat wij 'gemiddeld' prettig vinden voor een rol in ons leven.

    geplaatst op
  • Ik deel de mening van zowel Gjerryt als Sebastiaan. Ik voorzie niet het 'einde' van LinkedIn, maar denk ook dat er een soort van natuurlijke zuivering gaande is.

    Vooral wat de groepen betreft zou LinkedIn hier zelf een actievere rol in kunnen/moeten spelen om de kwaliteit van het platform te waarborgen. Ik stoor me zelf ook aan de eindeloze reeks van reclames in bepaalde groepen en begin ze te mijden.

    geplaatst op
  • @Gjerryt, dank voor je uitgebreide reactie! Ik kan me goed vinden in hetgeen je zegt over het 'stabiliseren' (ofwel normaliseren) van het gebruik van LinkedIn; de nieuwigheid is eraf, de hype is voorbij.

    Marco Derksen omschreef LinkedIn gisteren op Twitter als een "dynamische kaartenbak, maar voor de inhoud moet je er niet meer zijn". Zijn reactie is ongetwijfeld bedoeld om te prikkelen (en dat deed het ook), maar dat is wel waar LinkedIn waakzaam voor dient te zijn. Zodra de kwaliteit (van de content) achter blijft en gebruikers minder serieus genomen worden, bestaat het gevaar dat LinkedIn straks alleen nog wordt gebruikt als verdomd handige carrièresite en 3.0 rolodex. En volgens mij zetten ze iets hoger in ...

    @Tom: erg blij met je reactie over de groepen. Gisteren gaf menigeen al op Twitter aan zich hierin te herkennen, maar het is ook goed om het hier even terug te lezen :-)

    geplaatst op
  • De statusupdates miste ik inderdaad ook.

    Wat ik ook onbegrijpelijk vindt, is de manier hoe 'People You May Know' gerangschikt is. Een volledige willekeurige diarree aan mensen die je niet kent cq. wilt kennen en geen enkele mogelijkheid om bijvoorbeeld te sorteren op gemeenschappelijke contacten. Waardevol om zo je netwerk uit te breiden, toch een van de basisfuncties van LinkedIn.

    geplaatst op
  • Linkedin is niet te vergelijken met andere social media. Het heeft een fundamenteel andere dynamiek dan bijv. Facebook. Linkedin is enerzijds een visitekaartje/cv/persoonlijke website. Anderzijds kun je er kennis uitwisselen. Die eerste functie zorgt dat dagelijks gebruik niet perse logisch is. Maar het zorgt er ook voor dat het op de langere termijn een stabielere positie inneemt. Waar ik veel mensen hoor twijfelen of ze op FB of Twitter moeten blijven, denk ik niet dat veel mensen snel hun linkedin account zullen opzeggen. Met betrekking tot de interactieve kant van linkedin ben ik het helemaal met je eens: onhandig en onvriendelijk!

    geplaatst op
  • Verklaring: crisis/transformatie is een feit we zijn/gaan gewoon weer aan het werk!
    Linkedin dus vooral functioneel gebruiken en niet meer 'rondhangen' in groepen... Toch?

    geplaatst op
  • Interessante discussie! LinkedIn zal nog wel even doorgroeien, zeker nu ze ook meer de focus leggen op het activeren van jongeren. Dat de groei er een keer uit zal zijn is uiteraard een feit. Ik zie dit niet als een probleem, wel dat mensen minder actief zijn, hoewel we in Nederland natuurlijk nog steeds wereldwijd het meest actief zijn.

    Waar ik het wel mee eens ben is het dat het jammer is dat er bepaalde goede functionaliteiten verdwenen zijn, zoals de status updates op de persoonlijke profielen. Ik zie voor het grotere geheel (en dan bedoel ik de gebruikers die weinig actief zijn) niet zo snel dat mensen veel 'longposts' gaan schrijven. Het is voor veel mensen al heel wat als ze a. weten hoe ze een 'status update' kunnen maken b. uberhaupt regelmatig een update doen.

    Tav de groepen: er zijn inderdaad veel groepen inactief en veel groepen waar alleen 'reclame' wordt gemaakt. Van LinkedIn zou ik inmiddels wel verwachten dat ze de LinkedIn groups wat beter zouden kunnen vormgeven en meer interactieve tools toe zouden kunnen voegen (ik noem video, zie G+ hangouts).

    Kortom: ik ga zeker niet weg bij LinkedIn. Het is voor mij nog steeds het beste zakelijke professionale netwerk. De afgelopen tijd hebben ze ook een aantal goede *gratis* functionaliteiten toegevoegd die ik dagelijks gebruik. Mijn werkdag begint bijv elke dag met 'LinkedIn contacts', waarin ik actief aandacht geef aan mijn netwerk.

    geplaatst op
  • Ja, ik ben het met je eens! LinkedIn verliest haar waarde. Veel groepen zijn niet meer zo interessant, omdat ze overspoeld worden door reclame voor eigen bedrijven en nietszeggende links. Dat nu de updates van de profielen weg zijn, vind ik hinderlijk. Overigens vind ik het minder erg dat events en amazon weg zijn; events waren te gecompliceerd om in te vullen en amazon... tja, wie is nou echt geïnteresseerd in leeslijsten van anderen?
    Ik weet niet welke gebruiker LinkedIn op het oog heeft; missschien is de markt in de VS anders dan die in Nederland. Het pushen van 'nieuws' vind ik een beetje irritant worden. We worden al overspoeld door nieuws en het nieuws op LinkedIn voegt weinig toe. Maar misschien vinden anderen dit juist geweldig, in mijn Nederlandse omgeving heb ik nog geen fan ontmoet.
    Toch blijf ik op LinkedIn ivm mijn eigen profilering en mijn workshops. Zolang er zoveel NL gebruikers zijn en veel recruiters, hrm'ers en toekomstige werkgevers op LinkedIn profielen kijken, heeft het op zijn minst waarde als profilering. Ik merk overigens dat ook Facebook steeds meer geraadpleegd wordt door mensen die vacatures hebben weg te geven.

    geplaatst op
  • Is hier niet gewoon sprake van een ontwikkeling die je ook bij Social Media (Facebook,Twitter, nu weer WhatsApp) hebt gezien? In de eerste fase staat de gebruiker centraal, en groeit het platform razendsnel. Vervolgens komen de dollars in zicht (pushen van premium accounts, niet-relevante advertenties) en verdwijnt het belang van de gebruiker naar de achtergrond. In de digitale wereld van nu klikken we dan gewoon weer naar de volgende hype.

    geplaatst op
  • Dank allen voor de reacties! Leuk om te zien dat de discussie goed op gang komt :-)

    @Gerrit: serieus? Volgens het CBS hebben we namelijk nog steeds te kampen met een stijgende werkloosheid.

    @Jeroen: ik vraag me af of LinkedIn fundamenteel(!) verschilt van andere Social Media. Uiteindelijk draait het toch allemaal om het creëren van een (digitale) identiteit, verbinding te zoeken, en kennis delen/vergaren? Wel met je eens dat LinkedIn als visitekaartje/cv/persoonlijke website ook op langere termijn voor toegevoegde waarde zorgt. Zo ken ik hele volksstammen die geen visitekaartje meer gebruiken en ZZP'ers die een website niet meer nodig achten omdat ze LinkedIn hiervoor gebruiken.

    @Marcel: eens. LinkedIn zal voorlopig nog wel even doorgroeien vanwege de aanwas van jongeren. En voorlopig wegen de voordelen van LinkedIn nog ruim op tegen de nadelen. Echter, stel je de gebruiker niet meer centraal c.q. verlies je die uit het oog, dan is het einde in zicht. Dat geldt voor jongeren nog sneller als 'mijn' generatie. Zeker als er zich goede alternatieven aandienen.

    @Jaap: zie bovenstaande reactie. Eens dat je bij alle Social Media een soortgelijke ontwikkeling ziet (op hoofdlijnen) en dat gebruikers een medium beoordelen/afstraffen op hun merites, maar voorlopig zie ik voor LinkedIn als zakelijke netwerk/carrièresite nog géén alternatieven. Jij wel?

    geplaatst op
  • Goed om mijn ervaringen hier terug te lezen, ik dacht al even dat het aan mij lag ;-)

    In mijn ogen had LinkedIn veel potentie. Een steuntje in de rug geven bij netwerken en het delen van informatie die betrekking heeft op je carriere. Een ander niveau dan Facebook en Twitter, dacht ik.

    Niets is minder waar. Mensen plaatsen enkel reacties in groepen om meer views te krijgen. En als je een keer een discussie wilt aanzwengelen tussen alle reclame door, reageert er niemand. Ook daar dacht ik dat het aan mij lag, totdat het me opviel dat niemand reageerde op de 'echte' discussieonderwerpen.

    En wat me ook opvalt; er zitten veel agressievelingen tussen die koste wat kost hun mening willen doordrukken. Bah. Of je krijgt dubieuze berichten van onbekenden die willen dat je meewerkt aan iets wat voor hen geld oplevert, en jou alleen maar veel tijd kost.

    Voor mij is LinkedIn gedegradeerd naar een online CV waar je af en toe een referentie kan vragen. Al betwijfel ik of mijn potentiele werkgevers er uberhaupt actief zijn.

    geplaatst op
  • Het probleem bij LinkedIN is dat het 1 platform is waar allerlei verschillende features in zitten. Een marketingblog is heel anders vorm gegeven dan een technisch blog, (tweakers.net). Bij tweakers.net komen voortdurend nieuwe snufjes voorbij, technieuws, feeds etc. Liefhebbers leven zich helemaal uit en de leek kan lekker lezen van alles wat ie nog niet weet en leert van de experts.
    Bij een marketingblog heb je trends, nieuwtjes, discussies etc. beide websites zullen dus verschillend in elkaar steken.
    Als ik even iets snels wil lezen tijdens het ontbijt denk ik aan molblog, marketingfacts, frankwatching en niet zozeer aan linkedin. Ik denk dat de tijd van dit soort massive platformen wel voorbij is. Specialisme is de kracht van nu en daar passen gespcialiseerde platformen heel goed bij.

    Bij linkedIn en bij Twitter (business accounts) teveel het idee dat de groepen die dit gebruiken vooral willen adverteren en dat de volgers van die groepen precies hetzelfde willen en elkaar maar followen om terug gefollowed te worden. (linkbuilding waar google van af is gestapt voor de pagerank). Of dit waar is weet ik niet, slechts een onderbuikgevoel

    geplaatst op
  • De benoemde wijzigingen in LinkedIn vormen geen probleem voor mij. De reden waarom ik LinkedIn gebruik is om te zien wie mijn netwerk kent om op deze manier mijn netwerk te vragen mij te helpen en vice versa. Dat is voor mij de kracht van LinkedIn => verbinding v. marketing.

    geplaatst op
  • Zolang je invloed hebt op de posts/ feeds vanuit je netwerk, blijft de informatie tenminste (voor jou) relevant.

    Het blijft derhalve (voor mij) een goed platform voor zenden en ontvangen (nieuws/ netwerk), met de mogelijkheid tot discussies in subgroepen. Maar vooral nieuws dat ik kan zenden aan en wil ontvangen van mensen die voor mijn relevant zijn, is voor mij absoluut van van toegevoegde waarde.

    Maar wat iemand al terecht een keer noemde, is dat al die rekensommetjes totaal geen waarde toevoegen en eerder voor vervuiling zorgen. Daar kunnen we met z'n allen makkelijk tegen ageren.

    geplaatst op
  • Het verbaasd me soms hoe hoog de verwachtingen zijn aan iets wat je (voor het grootste gedeelte) gratis wordt aangeboden. Je mag best wel kritiek hebben (heb ik trouwens ook) maar in feite vind ik dat je niet te veel recht op zeuren hebt.

    Een andere punt is dat iedereen doet als of het heel erg makkelijk is om aan de wensen van grofweg 4 miljoen Nederlanders, honderden miljoen andere gebruikers, een groepje adverteerders en een horde aandeelhouders te voldoen. Ik zou graag diegene onder ons zien die daarin zo maar zou kunnen slagen. Succes met jullie business!

    geplaatst op
  • @Petra: ook als ik naar een gratis oefenwedstrijd ga van mijn favoriete voetbalclub, denk ik het recht te hebben om te zeuren. Noem het betrokkenheid ;-) Ik zie mijn artikel en alle reacties daarom ook niet als gezeur, maar feedback waar LinkedIn wat mee kan. Er zullen vast wel wat medewerkers meelezen ...

    @Liesbeth: om mensen bij vragen te helpen en vice versa is het toch prettig als je goed op de hoogte bent c.q. écht verbinding kan maken? De statusupdates op profielpagina's terug kunnen vinden is wat mij betreft vrij essentieel voor een netwerksite.

    @Romy: dank voor het delen van je ervaringen! Ben overigens wel benieuwd waarom je denkt dat in jouw geval potentiële werkgevers niet actief zijn op LinkedIn.

    geplaatst op
  • @Sebastiaan De Status Updates zijn handig/leuk maar niet essentieel in het maken van contact. Iemand kan mij rechtstreeks vragen om mijn expertise of introductie. Hou me ten goede, ik zie LinkedIn als een tool om te zien hoe mijn netwerk eruit ziet. Wie wie kent.

    geplaatst op
  • @Sebastiaan Ik heb het idee dat ik vooral mensen tegen kom die werk zoeken. Ik verwijs altijd naar mijn LinkedIn pagina met solliciteren en in mijn CV, maar mijn pagina wordt nooit bekeken wanneer ik een brief stuur. (Afgaande op de meldingen van LinkedIn, die ik niet helemaal vertrouw... Is het iemand opgevallen dat het aantal bezoekers op je pagina 'toevallig' ALTIJD overeenkomt met het aantal dagen? Dus 5 mensen in 5 dagen, 7 mensen in 7 dagen etc)...
    Waar ik nu werk hebben ze mijn pagina ook pas bekeken nadat ik al was aangenomen.

    geplaatst op
  • @Liesbeth: Voor het (onder)houden van contacten vind ik de statusupdates erg prettig, maar misschien zet jij LinkedIn op een andere manier in.

    @Romy: ik herken je ervaringen, maar heb gelukkig ook de andere zijde van het verhaal mogen ervaren; recruiters en potentiële opdrachtgevers die zelf in de lucht komen en HR adviseurs/managers die mijn profiel/c.v. goed doornemen.

    geplaatst op
  • @Sebastiaan, dank voor je artikel!

    Leuk weetje; als je via de mobiele app van LinkedIn mensen opzoekt kan je daar nog steeds hun recente statusupdates zien.

    Ik bezoek LinkedIn nu veel vaker via de mobiele app dan een jaar geleden. Met als consequentie dat ik LinkedIn frequenter maar per keer korter bezoek; via het mobieltje kijk ik wat ongeduldiger / met meer snelheid. Naar mijn idee zou ook daar een mogelijke verklaring kunnen liggen van het teruggelopen bezoek.

    geplaatst op
  • Vinden jullie het ook zo raar dat je profielen niet kan zien als je bent ingelogd ("word pro member blablabla) maar wel kan zien als je ze in de privacy-mode bekijkt?

    geplaatst op
  • @Sebastiaan,

    Leuk artikel, herkenbaar en wellicht inmiddels toe aan een soort van deel 2, als ik de reacties zo bekijk. Laat ik voorop stellen dat ik geen gebruiker ben van Facebook, maar wat ik zo waardeerde aan LinkedIn waren de kwalitatieve inhoudelijke bijdrages van de gebruikers. Inderdaad, zoals je zelf beaamt, dit is minder geworden in de 'Groepen'. Echter, wat mij even zoveel opvalt de laatste tijd, is het gebruik van Facebook-achtige updates in LinkedIn. Hoe vaak ik wel niet de zgn. intelligentie tests heb voorbij zien komen, of het nieuws dat 'we' weer goud hadden gewonnen bij het schaatsen. Sorry, laat dat waar het thuis hoort... Of sla ik hier de plank mis? Des te meer waardeer ik bijdrages van oud-collega's in blogs op Marketingfacts, of ieder ander kwalitatieve bron. Kortom, je (LinkedIn, of je/mijn eigen bijdrage) wordt beoordeeld op de kwaliteit die je erin brengt, niet de kwantiteit. Maar wacht eens even, is dat in feite niet een steeds vaker voorkomende issue op het web?

    geplaatst op
  • @Henk: you're welcome! Dank voor de tip! Ik had de LinkedIn app nog niet op mijn nieuwe telefoon geïnstalleerd, maar klopt inderdaad dat je daar de updates kan terugvinden. Handig!

    Kan de cijfers niet meer terugvinden, maar meen me te herinneren dat mobiel flink in de lift zit bij LinkedIn (waar niet?). Het door jou geschetste gedrag kan dan inderdaad (deels) een oorzaak zijn van de afname in tijdsbesteding op dit platform.

    geplaatst op
  • Ik ben juist blij dat de mogelijkheid om reclame te maken zoveel afneemt. Bij Social Media gaat het om het netwerken en niet om maar zoveel mogelijk van je eigen producten de ruimte in ge zenden. Dat is het oude 'reclame denken'. We moeten leren om meer vanuit een netwerk gedachte te denken.

    Ik ben het dan ook geheel eens met Liesbeth, het gaat erom wie je vind en hoe je zo'n persoon kunt helpen. Het is een actief netwerk waar je slim gebruik van kunt maken als belangrijk onderdeel binnen je online marketing strategie.

    Dan moet je natuurlijk wel een online marketing strategie hebben... En ik denk dat het daar bij veel ondernemers nog aan ontbreekt.

    geplaatst op
  • Wat mij vooral verbaast is dat de meeste mensen pas gaan netwerken zodra ze op zoek moeten naar een nieuwe uitdaging.

    Het is jammer dat Linkedin hierdoor vol komt te staan met quasi-interessante teksten/meningen en dat opiniestukken vervuild worden met reacties die ter zelfpromotie dienen in plaats van een wezenlijke en inhoudelijke bijdrage aan de discussie.

    Wat dat betreft zou minder verkeer niet per se minder populariteit betekenen. Ook is het een feit dat linkedin een flink aantal spookprofielen gewist heeft.

    Wat betreft de wijzigingen, dit is een zeer terechte opmerking, al moet ik wel zeggen dat ik de nieuwe, cleane opzet mij zeer goed bevalt.


    geplaatst op
  • @Jacco: Leuk om te horen! Ik zal binnen afzienbare tijd met een nieuwe blog over LinkedIn komen, maar ben er nog niet uit of dit een vervolg wordt op dit artikel. Wat mij vooral opvalt in de reacties (hier, op Twitter en op LinkedIn) is de enorme betrokkenheid bij het netwerk, dus de kans bestaat dat ik daar op voortborduur.

    Ik herken wat je schetst over de opkomst van de rekentesten en 'carnavalesk' nieuws. Dit geldt trouwens ook voor alle commerciële berichten. Mijn tip? Geef de persoon (offline) feedback op z'n updates. Bedenk dat nog genoeg mensen zich onvoldoende bewust zijn van de ongeschreven gedragsregels op LinkedIn. En anders rest je altijd nog de optie om de updates te blokkeren/niet weer te geven.

    @Roel: eens dat design van LinkedIn prima werkt, maar het gaat mij met name om de inhoudelijke koers.

    Voor wat betreft de 'rookie' netwerkers; zie bovenstaande reactie. En anders kan je notoire overtreders nog dit artikel opsturen ;-)

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/voorkom-buitenspel-op-linkedin-5-spelregels-voor-een-doeltreffend-optreden





    geplaatst op
  • Hele goede observaties en reacties, maar ik mis nog twee dingen:

    - Als bemiddelaar in IT en internet zie ik steeds meer schaarse professionals vertrekken naar verticale professionele netwerken als GitHub, StackOverflow en Dribbble. Die trend zou wel eens een forse bedreiging voor LinkedIn kunnen gaan vormen, wat haar geld vooral aan recruiters verdient.

    - De functionaliteit die ik het meeste mis op LinkedIn is Signal. De mogelijkheid te filteren in je timeline op voor jou relevante updates, zodat je ook echt kunt inhaken op concrete behoeften uit je (wijdere) netwerk. Je timeline an sich volgen is onbegonnen werk, zelfs als je hem filtert voor "spammers" en minder noodzakelijke updates via de instellingen. Iets wat Facebook recent ook uit haar zoekfunctionaliteit heeft gehaald (niemand over gehoord trouwens). Daarmee is Twitter hét medium geworden waar je nog wel kunt aansluiten op concrete behoeften en vragen uit je netwerk.

    geplaatst op
  • Ik gebruik en gebruikte het vooral voor checken van oude en nieuwe contactpersonen. Daarvoor is het een uitstekende tool. Nooit actief aan groepen, updates etc meegedaan.
    Erg malloot vind ik dat je kan aangeven op welke gebieden iemand goed is. Vaak slaat dat nergens op en krijg je heel scheef beeld van de persoon, omdat bepaalde kleine deelgebieden veel worden aangeprezen. Dit soort likes die ik krijg, krijg ik vaak van personen die me nauwelijks kennen. De oude aanbevelingen vond ik professioneler, hoewel altijd erg positief en dus vertekenend.

    geplaatst op
  • Beste Sebastiaan,

    Een leuk artikel en daaropvolgende discussie. Toen ik in 1999 als professional het wereldwijde web ben ingerold is er veel veranderd. Destijds dacht men dat het internet de traditionele marketing tools zoals brochures op termijn geheel zou vervangen. Nu weten we dat beide tools prima naast elkaar kunnen (moeten) leven, op een slimme manier uiteraard.

    Ooit was er ook Second Life, een virtuele 3D wereld die de toekomst zou hebben. Als je als bedrijf niet meeging zou je gedoemd zijn te verdwijnen uit de "echte" wereld. Maar nu weten we dat de "echte" wereld nog steeds bestaat en Second Life verworden is tot een soortement van community vergelijkbaar met een game-community.

    Het grootste probleem bij Sociale Media is dat de bedrijven vaak enorme waarden vertegenwoordigen op de beurzen en daarom naarstig op zoek moeten gaan naar snel renderende verdienmodellen. Dit heeft in veel gevallen tot gevolg dat men allerlei truukjes uit moet halen die de gebruiker over het algemeen niet leuk vindt. Daarnaast bestaat natuurlijk de kans dat de "opvolger" al op de loer ligt het stokje over te nemen, zie wat er gebeurt met Whatsapp en Telegram. Een enorm risico dus voor al die mensen die hun geld omgezet hebben in aandelen van deze Sociale Media zoals Facebook, LinkedIn.

    De kans is dus groot dat de huidige Sociale Media platforms op termijn ook verworden tot een soortement van community waarbij nieuwe platforms en tools weer het voortouw nemen. Helaas zal dit tot gevolgd hebben dat mensen die nu veel geld gestoken hebben in de "onzekere beloftes" van de huidige Social Media platforms moeten vrezen voor hun investering zeker omdat de echte onderliggende waarde vele malen lager is dan de werkelijke waarde. Wat dat betreft zie ik deze beursnoteringen ook als virtueel en kan het net zo snel afgelopen zijn als het begonnen is.

    Waarschijnlijk is LinkedIn deze weg al ingeslagen. Ben benieuwd wanneer een aantrekkelijke opvolger van de plank getrokken wordt in Silicon Valley waarna de LinkedIn community zijn eigen weg zal (moeten) vinden.

    geplaatst op
  • @Bas: dank voor het delen van jouw ervaringen! Je hebt me wat huiswerk gegeven, want de door jou genoemde netwerken ken ik niet of nauwelijks. Waar ik overigens wel benieuwd naar ben is of de door jou geschetste IT professionals echt verdwijnen naar andere netwerken of dat ze gewoonweg minder tijd besteden op LinkedIn?

    Je tweede punt ben ik het helemaal mee eens; een zoekfunctie op statusupdates is erg fijn. Vond het zelf ook prettig werken, maar ik vermoed dat daar veel misbruik (o.a. koude acquisitie) van werd gemaakt. Een andere verklaring waarom Signal door LinkedIn uit de lucht is gehaald, kan ik niet bedenken.

    @Jaap: LinkedIn heeft de endorsments geïntroduceerd om het laagdrempeliger te maken om mensen aan te bevelen. Dat is echter wat doorgeslagen, zoals jij al schetst. Ik ben daarom ook erg benieuwd of en zo ja, hoe recruiters, HR managers en mensen die op zoek zijn naar business partners, hier naar kijken. Anyone?!!!

    @Laurens: interessante analyse! Kan je grotendeels volgen, maar betwijfel of LinkedIn op korte termijn enige concurrentie van belang krijgt en daarmee zou vervallen tot een 'kleinschaliger community'. Inmiddels is LinkedIn de grens van 5 miljoen Nederlanders al gepasseerd; dat zijn toch iets andere aantallen dan destijds Second Life.

    geplaatst op
  • @Sebastiaan:
    Ik zie dat schaarse professionals op LinkedIn al hun profiel de-trefwoordiseren, om minder last te hebben van recruiters. Ze zijn dan als "mens" nog wel vindbaar op LinkedIn voor hun netwerk, maar niet meer als "professional" identificeerbaar. Kortom, ze zijn er nog wel, maar hun online professionele leven leiden ze elders.

    Over je vraag aan de recruiters (ik ben er een tenslotte) inzake Endorsements/Onderschrijvingen twee dingen.
    - Allereerst heeft LinkedIn de vaardigheden en het aantal onderschrijvingen erop een hoge prioriteit gegeven in het zoekresultaat. Dus als ik als Recruiter zoek op een trefwoord en iemand heeft dat als vaardigheid op zijn profiel met endorsements, komt die persoon hoger in mijn zoekresultaat als iemand die die vaardigheid gewoon ergens in zijn profieltekst heeft staan. En we zoeken vaak op skills (harde eisen), omdat onze opdrachtgevers dat willen.

    - De relevantie van Endorsements neemt toe met de aantallen. Ik zie bij mezelf ook mensen die me endorsements geven, waarvan ik denk: "Dat weet jij helemaal niet!" Anderzijds als ik nu naar mijn lijstje kijk, zijn de bovenste items ook wel de items waar ik me professioneel het meeste mee bezig houd (en dus op gevonden wil worden). Kortom: Endorsements worden interessanter naarmate de steekproef beter wordt.

    geplaatst op
  • Hoi Sebastiaan,

    Je hebt helemaal gelijk wat betreft aantallen maar het is nog niet zo heel lang geleden dat Hyves zo'n 10 miljoen gebruikers of beter gezzegd accounts had.

    Het gaat niet zozeer om het aantal accounts als wel het gebruik ervan en dat neemt dus blijkbaar af. Je mag er van uitgaan dat accounts blijven bestaan ondanks dat ze niet meer gebruikt worden.

    Niet alleen het gebruik van LinkedIn is in Nederland op zijn retour, ook Facebook lijkt over zijn hoogtepunt heen. Het is een gegeven dat de oudere generatie eerder vasthoudt aan vaste waarden. De jongere generatie voelt zich minder snel verbonden met een platform en zal net zo makkelijk overstappen als de bal eenmal begint te rollen in de vriendenkring. Het bewijs werd al geleverd met Whatsapp. De jeugd probeerde zich massaal aan te melden bij Telegram waardoor deze site ook aardig wat performance problemen had.

    Of het goed is dat de online wereld veel "vluchtiger" is dan de echte wereld weet k niet, het is desondanks een feit.

    geplaatst op
  • Ten eerste, hartelijk dank voor deze levendige discussie. Dit is zeer waardevolle feedback voor ons als LinkedIn. Ik zou graag reageren op een aantal punten die zowel in de blog als in de discussie naar voren komen:

    Het Linkedin platform is continue in ontwikkeling en we werken er voortdurend aan om de gebruikerservaring van onze leden te verbeteren. In dat kader zijn de statusupdates op de desktopversie ook verwijderd. We begrijpen dat sommige wijzigingen op LinkedIn niet altijd op gejuich kunnen rekenen van ieder LinkedIn lid, maar we baseren onze informatie op data die ons leert wat mensen belangrijk vinden op LinkedIn. In de mobiele app is het overigens nog altijd mogelijk om recente updates te zien als je mensen opzoekt. Leden kunnen daarnaast hun eigen recente activiteiten zien door te klikken op "uw updates/your updates" vanaf de LinkedIn homepage.

    Daarnaast hebben we het onlangs mogelijk gemaakt voor leden om zelf (long-form) content te publiceren. Wanneer iemand een post doet op LinkedIn wordt deze content onderdeel van je profiel, wordt het gedeeld met je netwerk en is de post tevens toegankelijk voor mensen buiten je netwerk. Deze feature wordt binnen afzienbare tijd ook in Nederland uitgerold. Leden hebben daarmee de mogelijkheid om mensen te volgen die niet persé in hun netwerk zitten en vice versa.

    Tot slot denk ik dat het belangrijk is om erover na te denken dat mensen op een professioneel netwerk zitten met een specifieke focus. Wij zijn er als LinkedIn niet om de werkdag van mensen te verlengen, maar vooral om toegang te bieden tot informatie die professionals helpt om juist productiever te zijn en ervoor te zorgen dat men snel en doelgericht up to date kan zijn. Zelfs als je maar vijf minuten tijd hebt. Zo kun je snel het meest relevante nieuws in jouw sector scannen, kun je in een oogwenk zien wie in je netwerk een professionele overstap heeft gemaakt en kun je eenvoudig onderzoek doen naar een prospect.

    In een van de reacties staat dat studenten steeds een grotere groep vormen op LinkedIn. Dit klopt. Het is teven de snelst groeiende groep op LinkedIn en volgens recent onderzoek van TNS Nipo heeft meer dan 40% van de studenten inmiddels een profiel op LinkedIn. Voor ons het bewijs dat ook de aankomende generatie professionals ons platform omarmen.

    Marcel Molenaar
    LinkedIn Benelux

    geplaatst op
  • @Marcel,

    Goed dat je reageert. Feit blijft dat het Publicatieplatform voor veel mensen niet zo toegankelijk zal zijn, omdat ze er tegenop zullen zien om "een artikel te schrijven".

    En wederom is het alleen interessant als je straks kunt filteren (met verschillende criteria) op publicaties uit je (wijdere) netwerk. Dat zie ik in het huidige Pulse nog niet. Ik kan alleen kiezen uit lijsten met bekende mensen en onderwerpen.

    En wat gaan jullie doen als wij als recruiters al onze vacatures als Publicatie gaan vermelden in plaats van betaalde vacatures te kopen ;-) ?

    geplaatst op
  • @Bas: dank voor het delen van je inzichten uit het recruitersvak!

    @Marcel: goed om ook een (tegen)geluid te horen van het onderwerp van gesprek. Dank daarvoor!

    Ik pak toch even de punten uit het artikel als leidraad om je wat vragen voor te leggen.

    1. Blijven de statusupdates inzichtelijk via de mobiele app? En wordt overwogen om dit te opnieuw voor de desktopversie beschikbaar te maken? Zo niet, wat zijn de afwegingen van LinkedIn om deze functionaliteit te beëindigen?

    2. Hoe ervaart LinkedIn de ontwikkeling van de groepen en bijgaande dynamiek? Wordt er de laatste maanden bijvoorbeeld meer of minder gebruik van gemaakt (in aantallen en in tijd)? En speelt bovenstaande discussie over de kwaliteit in andere landen en zo ja, hoe?

    Ik ben ook erg benieuwd naar de uitrol van de 'longpost' in Nederland. Wanneer kunnen we dat verwachten? "Binnen afzienbare tijd" is namelijk een rekbaar begrip ;-) Ik zie een aantal voordelen (zoals het door jou geschetste bereik buiten het netwerk), maar heb ook m'n bedenkingen c.q. vragen. Wat is er bijvoorbeeld mogelijk qua opmaak en vooral wat niet? En daarnaast ben ik, net als Bas, erg benieuwd of deze functionaliteit voor de niet-schrijvende massa laagdrempelig genoeg is.

    geplaatst op
  • @ Sebastiaan; Het mobile team is op dit moment de gebruikerservaring aan het evalueren. Tot die tijd blijven de statusupdates gewoon toegankelijk via mobile.

    Ten aanzien van je vraag over de groepen. Ik denk dat community's in een volgende fase zijn aanbeland waarin mensen de kwaliteit van de community steeds belangrijker gaan vinden. Daarbij hoort goed community management. We zien dat achter elke succesvolle groep een goede community manager zit. Ook heeft een succesvolle groep een duidelijke belofte die goed bewaakt wordt door de community manager. Philips Lightning is daar een mooi voorbeeld van.

    Om op je derde vraag antwoord te geven: we verwachten dat de "longpost-mogelijkheid' de komende maanden in Nederland wordt uitgerold. Jan Willem Alphenaar schreef hier een aardig blog over met wat meer tekst en uitleg, zie http://www.linkedinpro.nl/2014/02/19/hot-news-longposts-als-nieuwe-statusupdate-op-linkedin/

    geplaatst op
  • 10 maanden na dato even een kleine update want het is toch interessant om te zien hoe LinkedIn zich ontwikkelt. Zo is er al enige maanden weer de mogelijkheid om de statusupdates van contactpersonen, terug te vinden op de desktop. Waarbij je tegewoordig ook gelijk kunt zien hoeveel volgers/connecties iemand heeft. Handig! Daarnaast is de longpost/blogfunctie al onder een groot deel van de gebruikers uitgerold. Ik ben hier zelf erg enthousiast over (zie andere blog hierover op de site)! Tenslotte over de groepen; ik ben er zelf niet of nauwelijks nog actief door alle spam. Dus als er nog (content)marketing groepen zijn die het volgen waard zijn, hoor ik het graag!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.