Community management = seks

19 februari 2013, 15:19

Een prikkelende uitleg voor alle Marsbewoners

Hoe leg je uit wat community management is aan iemand die niet uit de marketingwereld komt? Aan mijn man bijvoorbeeld. Mijn vreselijk lieve, woest aantrekkelijke en o zo kritische man. Niet zelden kom ik wildenthousiast thuis van een dagje met collega-community managers, een Beeckestijnclinic of Social Media Club-event. En niet zelden wordt die vibe me in no time ontnomen met een opmerking als “Tssss, dat moderne online geneuzel met die Engelse termen, het kost alleen maar geld, levert niks op!” Herkenbaar?

Het voorspel

Vervolgens stampvoet ik naar boven en neem ik quasi-nonchalant een pose aan alsof ik diep in slaap ben. En ik wacht, en ik wacht. En tijdens dit wachten slaat mijn boosheid om in een briljant idee: community management is net als seks en zo ga ik het hem uitleggen ook. Zodra hij in bed komt, begin ik zijn meest gevoelige plekjes (innovators) te liefkozen. Ik streel zijn lies, zijn borst, ik kus zijn hals. Ik geef de conversation starters heel veel aandacht, ik nurture en pamper de touchpoints.

Why?

Even de bewijsdrang van de meerwaarde van community management aan de zijde geschoven… normaliter is de reden dat ik met hem vrij dat ik echt oprecht van hem hou en hem gelukkig wil maken (en zelf vind ik het ook niet erg onplezierig). De reden moet betrouwbaar zijn. Alleen dan voelt het goed en boek je succes. Hij (de consument) heeft het zo in de gaten als ik het niet meen en als er alleen maar eigenbelang achter zit. Zoals Zalando probeert te overtuigen bijvoorbeeld; ik hoor schreeuwen en omzet en winst (guerilla). Hebben zij het beste met mij voor? De why is essentieel! Simon Sinek verwoordt dat prachtig met de Golden Circle. (Natuurlijk ken je dat verhaal al. Wat, echt niet? Echt even kijken! Het legt de basis van 3.0!)

Slowbranding versus een quickie

Waarom de why zo belangrijk is, zie je aan het verschil tussen een snelle, betekenisloze wip met een (bijna) vreemde op een café-wc en een langzaam opgebouwde, intens gepassioneerde vrijpartij met je lief. Je wordt wellicht in beide gevallen bevredigd, maar welke geeft je langer een fijner gevoel? En dan bedoel ik in je hart. Bij wie ga je terug en wil je nog eens en nog eens? Het verschil tussen lust en liefde is onder andere duurzaamheid. Mag ik het vergelijken met 1.0 en 3.0?

Timing en behoefte

Ook het tweerichtingsbehoefteverkeer (leuk woord voor Ruzzle!) is van belang. Anders zou je ook een hitsige payable dame kunnen bellen voor je gewenste eindresultaat. Maar hoe zou je het vinden als die dame joú belt in het spitsuur onder het koken met twee zeurende kinderen die aan je broek trekken? Ben je dan net zo ontvankelijk? Nee, de behoefte moet wederzijds zijn en ik neem aan dat ik niet verder hoef uit te leggen dat timing een belangrijke factor is.

Het resultaat

Terug naar mijn vrijpartij. De gevoelige plekjes zijn inmiddels opgewarmd en nu ga ik me focussen op de rest van het lichaam. Daar hoef ik eigenlijk weinig voor te doen, het werkt bijna organisch. Het tipping point is bereikt en de reeds opgewarmde plekjes vertellen het zelf aan de rest van het lichaam (storytelling). De early adopters vertellen het de early majority enzovoorts.

Nu is het tijd om mijn status quo uit te dagen. Ik ga uit mijn comfortzone en doe iets totaal onverwachts (wat ik niet vertel) en het wordt gewaardeerd. Voordat ik het weet trilt zijn hele lijf (buzz). En als alles tintelt en goed voelt komt het gewenste resultaat (de conversie) vanzelf.

Naspel

En dan is er (even) dat euforische gevoel dat je plan is gelukt. Dat gevoel ebt weg en je kan lekker achterover gaan leunen, want je wilt (als marketeer) geen resultaat blijven houden. Of wel? Tuurlijk wel! Het is één grote golfbeweging en je gaat weer aan de slag met je innovators. Het proces begint weer van voor of aan.

Sinds deze vrijpartij is mijn man helemaal om en begrijpt hij mijn energie die ik krijg van mijn vakgebied. Waarom ik deze ervaring deel? Er loopt wellicht nog wel iemand zoals ik rond met dezelfde problematiek. Hopelijk geeft dit je inspiratie.

Conclusie

  • Je bent succesvol als je oprecht het beste met je klant voor hebt!
  • Duurzame relaties moet je bouwen, neem de tijd, ontdek de behoeftes.
  • Challenge je status quo, en je excelleert.
  • Stop nooit met aandacht geven als je resultaat wilt blijven halen.

Sex sells, vandaar de blogtitel. Het dekt echter niet de lading, want die moet eigenlijk zijn: community management = making love. En is een baby niet dé ultieme cocreatie?

Saskia van der Hilst-Tilmans
Community Manager bij SimplySas

Bouwjaar '75 - moeder van drie - harde werker bij SimplySas - helpt organisaties hun online aanwezigheid te verbeteren - geeft ook Masterclasses Vloggen - houdt van hardlopen en tennis - fotografie, lezen en Elvis - Sushi en Sancerre - en verslaafd aan sociale media en iPhone.

Categorie
Tags

31 Reacties

    Maureen

    Goed stuk met de nodige humor!


    19 februari 2013 om 20:01
    Ilse van Holsteyn – van Kester

    Goed stuk! Sex sells. Die man die vanmorgen naar mijn ketel kwam kijken kan er wat van leren. Hij trok de vergelijking van een modulaire ketel naar het bereiden van draadjesvlees… Best grappig maar ik voelde me totaal niet geprikkeld. En ach hij deed goed zijn best…storytelling op zijn manier.


    19 februari 2013 om 22:26
    Saskia van der Hilst

    Dankje Maureen en Ilse, en tja, er zijn vast mooie ketelmannen maar van de mijne zit ik echt niet te wachten op een sensueel verhaal, zeker niet ’s ochtends;) (en draadjesvlees vind ik vies!).


    20 februari 2013 om 07:46
    Ilse van Holsteyn -van Kester – Building Concept

    Ik denk ook dat ik het niet een heel goed idee had gevonden als hij een sensueel verhaal had gestart.. Tussen draadjesvlees (daar hou ik ook niet van) en sex zit ook wel een heeeeeeel groot gebied.

    De vergelijking maken tussen sex en community management is goed toepasbaar bij een partner van wie je houdt inderdaad! 😉


    20 februari 2013 om 08:54
    Jeanine

    Wat een vergelijking! Maar hoe goed gevonden; sterk!


    20 februari 2013 om 10:23
    Sander

    Wat goed gevonden. Sterk verhaal!


    20 februari 2013 om 10:35
    Boy

    Opvallend dat er alleen maar vrouwen reageren op dit stuk, maar dat even terzijde. Mijn complimenten, geniaal verwoord en spot-on wat mij betreft!


    20 februari 2013 om 10:37
    Jeffrey

    Dit zijn van die pogingen waarvan u weet dat het in de smaak gaat vallen. Zoals u al zegt: sex sells. Het ultieme onderwerp om inhoudsloze artikelen gelezen en geprezen te krijgen. Mijn aandacht is getrokken, maar na het lezen van dit artikel weet ik slechts hoe u uw man verwendt. Eerlijk gezegd hoef ik dat helemaal niet te weten.


    20 februari 2013 om 10:51
    Huub Mutsaers

    50 tinten social.

    Snap nu eindelijk wat al die engelse termen betekenen.


    20 februari 2013 om 10:51
    Sandra

    Wat een ontzettend slecht stuk. Is er al genoeg over Social Media gesproken dat je het over de sex boeg moet gooien? “Voordat ik het weet trilt zijn hele lijf (buzz)”. Zum kotsen.


    20 februari 2013 om 10:53
    Man en Paard

    Het stuk had misschien wat origineler gekund, maar probeer er een beetje doorheen te lezen.

    Als je niet van die pulp-romannetjes houdt, ga je meteen naar het einde van het artikel. Het belangrijkste staat daar samengevat.

    Zó wil ik als klant benaderd/behandeld worden!


    20 februari 2013 om 11:17
    Albert

    Wat een leuk stuk om te lezen 🙂 Maar inderdaad, met oprechte bedoelingen het product of dienst / boodschap overbrengen werkt het langst.


    20 februari 2013 om 11:28
    snube

    Heel mooie blog Saskia! Naast Community Management raak je eigenlijk ook helemaal content marketing en het blijvend vertellen van verhalen!

    Het is zeker herkenbaar hoe moeilijk het is om uit te leggen waarom je dat moet doen en wat het oplevert, dus deze ‘wijze’ van uitleg is zeker nuttig :-).


    20 februari 2013 om 12:07
    Melle

    Dit is geen community management. Bij community management zorg je dat een groep mensen iets samen doet zodat de doelstellingen van een bedrijf of organisatie (beter) behaald worden. Hier zorg je voor de conversie van 1 klant. Da’s meer PR / relatiebeheert of iets in die hoek.

    Om de metafoor van sex te blijven gebruiken: Je zorgt dat je vriend zo enthousiast is dat hij voor de volgende keer een paar andere vrienden en vriendinnen uitnodigt. Dat hij er over twittert en mensen zo enthousiasmeert dat ze grof geld betalen om mee te mogen doen, etc. etc.


    20 februari 2013 om 12:17
    Tony de Bree

    Saskia, als ik het zo lees dan ga je toch met de verkeerde mannen om. Niet echt avontuurlijk (ik bedoel kwa community management natuurlijk….): veel tekst, tekeningen en dan ook nog een puntsgewijze samenvatting.

    Over smaak valt niet te twisten en ieder zijn ding. Maar is sex ( online ondernemerschap) nou niet HET onderwerp bij uitstek voor innovatie, verrassing en “bold” etc? Ipv vaste recepten?

    Mvg

    Tony

    Twitter: @tonydebree


    20 februari 2013 om 12:26
    Saskia van der Hilst

    @Melle; bedankt voor je reactie! Tuurlijk gaat het in mijn vergelijking om de conversie van 1 klant/man (ben niet zo van de orgie;). Doorgetrokken naar commercie zie ik die ene klant als de groep conversation starters/innovators die je nodig hebt voor storytelling om zoals jij zegt bij te dragen aan de doelstellingen.

    @Tony; ook bedankt voor je reactie! Wat bedoel je met bold? En komt innoveren en verrassen niet kort in de buurt van je status quo uitdagen?


    20 februari 2013 om 15:57
    Anoniem

    Mam, ben jij dat?


    21 februari 2013 om 18:44
    Paul MacKenzie

    Vondt de illustratie ook toepasselijk !


    21 februari 2013 om 23:22
    Fariël

    Heerlijk verfrissend, vernieuwend stuk!

    Keep it coming!


    22 februari 2013 om 12:20
    Paul

    Door het gebruik van metaforen maak je het voor de leek wel begrijpelijk. De kop maakt in ieder geval nieuwschierig.


    25 februari 2013 om 10:10
    vincente

    Dapper verhaal! Ik ging het toch weer lezen uit de nieuwsbrief. Nu ga ik eens rustig nadenken wat ik ervan vind 🙂


    25 februari 2013 om 16:19
    Hugo

    Eindelijk iemand die het begrijpt. Het gaat er niet op dat sex sells, maar dat een goed commercieel verhaal, het beste in een voor iedereen begrijpelijke taal, cq metafoor uitgelegd dient te worden, zodat het een grote groep aanspreekt.


    26 februari 2013 om 10:08
    Ilse van Holsteyn -van Kester – Building Concept

    @Hugo, ik ben het er volledig mee eens. Het is wel grappig om te zien dat het verhaal op verschillende manieren wordt geinterpreteerd. Het gaat om de juiste benadering van je gesprekspartner.


    26 februari 2013 om 10:17
    Nico

    Community management draait om liefde, niet om sex.

    Succes draait van een community in eerste instantie om de meerwaarde die het platform weet te creëren voor bezoekers en leden.

    Deze zijn te verdelen in 3 punten.

    1

    Waarde voor de individuele leden

    2

    Waarde voor de leden in samenwerking met de community

    3

    Waarde voor de bezoeker die (nog) geen deel uitmaakt van de community

    Denk in het laatste geval aan interessante content zoals; nieuws, blog artikelen, een uitgebreide kennis database enz.

    3 gaat dus om het verleiden.

    Mensen die actief zijn in community’s weten ook wel dat het veel geven is, lang niet altijd haal je uit een community wat je er misschien op voorhand van verwacht.

    Alleen zij die met liefde tijd en energie steken in een community dragen bij aan succes. Als het er te dik bovenop ligt dat het om eigenbelang gaat (in het geval van de auteur om sex) dan doorzien mensen dat en gaan vervolgens ook alleen voor eigenbelang.

    Dan is het snel gedaan met de community.


    26 februari 2013 om 12:21
    bramkoster

    @Nico, heb je het stuk wel gelezen of reageer je alleen op de titel. In beide gevallen zou ik je willen aanmoedigen de laatste zin nog even goed te lezen!


    26 februari 2013 om 12:32
    Nico

    Ja Bram ik heb ook de laatste zin gelezen.

    Ook making love is niet hetzelfde als liefde.


    26 februari 2013 om 16:52
    Caroline

    Duidelijk, leuk inspirerend verhaal!

    Humor heeft het, maar zeker veel orginaliteit.

    Heeft de community nodig!!


    27 februari 2013 om 14:19
    ejvanbel

    Briljant…


    28 februari 2013 om 12:27
    Wendy Borst

    Supergoede insteek. (hmmm… misschien in deze context een vreemde woordkeuze). Dat je de belangen en verlangens van je doelgroep goed kent, bewijs je in elk geval al duidelijk met deze blog! Leuk om te lezen!

    En mag ik je dan ook gelijk de complimenten geven voor de leuke tekst bij ‘over de auteur’?

    Groeten, Wendy Borst


    11 maart 2013 om 17:10
    Kevin Laumen

    Haha ja goed verhaal vind ik!


    4 december 2013 om 11:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!