Nederlander niet langer meest actieve online Europeaan

12 oktober 2011, 06:00

Als er een bedrijf is dat de wereld langs de digitale meetlat kan leggen, dan is het comScore wel. Gisteren brachten zij cijfers naar buiten over het wereldwijde internetgebruik van de maand augustus. Van de ruim 1,4 miljard unieke gebruikers in augustus van dit jaar zijn wij Nederlanders erg actief met ruim 12 miljoen gebruikers. Echter, waar Nederland afgelopen mei met 34,4 uur de meest actieve internetgebruikers kende, is dit gedaald tot 32,8. Inwoners uit het Verenigd Koninkrijk zijn met 34,7 nu de meest actieve internetgebruikers.

Meest bezochte sites

De sites van Google blijven de meest populaire websites in Europa in augustus met 337,7 miljoen unieke bezoekers (een stijging van 6 procent vergeleken met vorig jaar), dat is een bereik van 90,8 procent van de totale Europese internetdoelgroep. De Microsoft-sites staan op de tweede plaats met 255,9 bezoekers (68,8 procent bereik), op de voet gevolgd door Facebook.com op de derde plaats met 245,3 miljoen bezoekers (65,9 procent bereik). Hieronder een mooi overzicht met de populairste websites qua bezoekers, pageviews en de tijd dat men er gemiddeld besteedt:

Engagement

Op het gebied van engagement staat het Russische VKontakte op de eerste plaats, Europese bezoekers spendeerden gemiddeld 429,6 minuten (7,2 uur) op de site. Om iets dichter bij huis te blijven: Facebook staat op de 2e plek. Het verstevig zijn positie met 10 procent groei in bezoekduur in vergelijking met vorige maand. Gebruikers spendeerden gemiddeld 348 minuten (5,8 uur) op de website. Facebook behaalde ook het hoogst aantal pageviews in augustus, 163,5 miljard, dat staat gelijk aan 16,5 procent van alle bezochte pagina’s in Europa. De gemiddelde Europese bezoeker bekeek 666 pagina’s op Facebook in augustus.

Zoals gezegd waren er 1,4 miljard unieke gebruikers online, waarvan wij met 12 miljoen ons aandeeltje (0,8%) hebben. Hoe zit het met de rest van Europa? Hieronder een overzicht:

Engagement van entertainmentsites groeit met 10 procent?

In augustus 2011 hebben in totaal 345,8 miljoen Europese unieke bezoekers entertainment websites bezocht, een groei van 10 procent ten opzichte van vorig jaar. Zij spendeerden gemiddeld 174,5 minuten (2,9 uur) op deze sites, wat neerkomt op een 10 procent stijging van de gemiddelde engagement. Van de meest populaire entertainment categorieën, laat de categorie ‘film’ de grootste groei in bezoekersaantallen zien met een stijging van 18 procent in het afgelopen jaar.

Als laatste kijken we nog even verder in de categorie entertainment. YouTube blijkt nog altijd de favoriet met 213,4 miljoen unieke bezoekers. Om hier een beter beeld bij te geven: meer dan 5 op de 10 Europeanen heeft de website bezocht in die maand. Ook op het gebied van engagement steken ze er met kop en schouders bovenuit: bezoekers spendeerden ruim 2,5 uur aan het bekijken van video’s op YouTube. Voor een overzicht van de resultaten van andere spelers in deze branche, zie hieronder het overzicht.

Paul van der Torre
Online Marketeer bij PeevdTee

Als allround online marketeer houd ik me bezig met de online zichtbaarheid van ZZP'ers en MKB bedrijven. Denk hierbij aan het ontwikkelen van websites, het schrijven van SEO teksten en de uitvoering van social media marketing.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Nicole Cloosterman

    Hi, ik ben er ook nieuwsgierig naar hoe de verdeling ligt tussen internet gebruik op een PC of een mobiel device. Zijn in dit onderzoek daar ook cijfers van? Of meet comScore alleen PC gebruik?


    12 oktober 2011 om 07:06
    enzonen

    Het onderzoek toont onder meer aan hoe vreemd het is te aggregeren over heel Europa, als het gaat om cijfers. Ik bedoel: vkontakte als best bezochte entertainment site in Europa… Zegt dat misschien meer iets over het aantal Russen online dan over ‘Europa’? Goochelen met cijfers is natuurlijk leuk, en ik wil me best vergelijken met andere landen. Maar bij het lezen voelde ik me plots als een ‘Afrikaan’: een continent dat veel te groot is om over te generaliseren, maar wat om een of andere reden toch steeds gebeurt.


    12 oktober 2011 om 07:21
    onlinemarketeerTV

    Foutieve conclusie in de titel. Het juiste is: Nederlandse waren volgens dit onderzoek in AUGUSTUS 2011 minder actief online. Stel dat er in de maand augustus meer Nedelanders op vakantie waren dan Engelsen en Turken, dan wordt het online gedrag van de Nederlanders op hun vakantieadres niet meegenomen. Pak je namelijk de gegevens van providers erbij mbt mobiel internetten in het buitenland dan zij weer opeens zeer actief in de maand.

    Facebook had ook in diverse landen een dip door de vakantieperiodes maar dat was te relateren aan de verschillende vakantieperioden van die landen. Goed naar de lezers brengen dit soort onderzoekjes 😉


    12 oktober 2011 om 09:33
    Jules Stoop

    In deze zin moet verstevigt met een ’t’ (ott, 3e pers. enkelvoud): “Het verstevigd zijn positie met 10 procent groei in bezoekduur in vergelijking met vorige maand.”


    13 oktober 2011 om 06:57
    DannyOosterveer

    @ Nicole Naar mijn weten meet comScore alleen PC gebruik, maar daar kan ik fout mee zitten. Wat dat betreft zou het wel interessant zijn om de verschillen in gebruik te zien

    @ Enzonen Het vergelijken met Europa is geen vreemde gedachte in mijn ogen. Wat wel ‘lastig’ is, is dat Rusland vanwege zijn grootte inderdaad een ’te grote’ invloed heeft op de resultaten.

    @ Patrick Invloed van seizoenen kan inderdaad een rol spelen, we zullen zien of het de komende tijd weer aantrekt

    @ Jules Ga ik even fixen.


    13 oktober 2011 om 10:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!