TomTom pakt uit met “Break Free” campagne

24 mei 2011, 02:46

Vandaag lanceert TomTom haar “Break Free” campagne waarin het Nederland uit de file wil redden. Zowel traditionele media, als social media en mobiele apps worden ingezet. Doel van de campagne is de promotie van TomTom’s HD traffic systeem waarmee je realtime file, weer en routeinformatie binnenkrijgt op je navigatie. Belangrijk, aldus onderzoek, want met name mannen ervaren een sterke toename van stress (60 procent) wanneer zij in de file staan.

“Mannen, in het bijzonder, tonen een sterke acute fysiologische ‘vechten of vluchten’ reactie.”, aldus onderzoeker David Moxon. Wat gaat TomTom hieraan doen? Corinne Vigreux, Managing Director bij TomTom: “Zoals aangekondigd in ons Verkeersmanifest, hebben we onszelf opgelegd om met behulp van onze technologie en onze gebruikers verkeersopstoppingen voor iedereen met 5% te reduceren.”. Ambitieus.

TomTom lanceert de campagne met een exclusieve, door John Cleese geschreven en uitgevoerde Break Free comedy. En dat is best wel cool. Deze video’s zijn binnenkort terug te vinden op de Facebook pagina van TomTom.

Daarnaast kan een stukje user generated content niet ontbreken. Centraal in de campagne staat de klassieker “I Want to Break Free” van Queen. Via een voor de campagne gemaakte iPhone (Android mag niet meedoen) applicatie nemen deelnemers een video van zichzelf op terwijl ze “I Want to Break Free” zingen en vervolgens delen ze deze video online. De meest bekeken video’s worden beoordeeld door een jury, en winnaars maken natuurlijk kans op een leuke prijs. Jury, als dat maar goed gaat.

Daarnaast is er een Facebook applicatie ontwikkeld waarmee gebruikers hun eigen “I Want to Break Free” clip kunnen maken. Door het uploaden van een foto en het type artiest (rocker of mariachi) aan te geven maakt de Facebook app een gepersonaliseerde videoclip. Naast online pret staat TomTom ook in het land met videobooths waarin mensen hun eigen video’s kunnen maken.

John Cleese

Fan inzending

Kijk voor meer inzendingen op de Facebook pagina van TomTom.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!