Mobiele site Loft facts & figures

23 december 2010, 12:54

Voor de promotie van de Nederlandse thriller Loft hebben wij met The Young Generation de online campagne ontwikkeld. Omdat de site een flash website is, hebben we specifiek voor mobiel óók een platform ontwikkeld. De reden hiervoor mag duidelijk zijn, namelijk het bereik onder de doelgroep vergroten en ook een mobiel referentiepunt hebben. De mobiele site is ontwikkeld in HTML5. Grootste voordeel hiervan is het gebruik van video binnen de site en dit op meerdere platformen zichtbaar maken zonder dat hier al te veel haken en ogen aan zitten.

HTML5

Er is voor gekozen de site in eerste instantie te optimaliseren voor iPhone, Android, Blackberry en Symbian. Wanneer de site met een van deze systemen opgeroepen wordt, wordt de specifieke site voor het betreffende OS weergegeven. Aan de mobiele site is ook een QR (Quick Response) code gelinkt. Deze wordt weergegeven op abri’s en standee’s door het gehele land.

Na een aantal dagen resultaten meten bleek dat de site opvallend vaak door de iPad aangeroepen werd. Binnen de top 5 van mobile devices stond de iPad na de iPhone op nummer 2. We hebben toen besloten om direct een specifieke pagina te ontwikkelen voor de iPad om ook deze gebruikers tegemoet te komen. De top 5 van bezoek met mobile devices ziet er als volgt uit;

1. iPhone 37%

2. iPad 22%

3. Android 18%

4. Blackberry 12%

5. Symbian 6%

iPad gebruik

Dat de iPad populair is komt niet als donderslag bij heldere hemel. Wel vind ik het mooi om te zien dat deze tablet in een zeer korte periode toch een prominente rol heeft ingenomen binnen de mediaconsumptie van de doelgroep. Loft is een thriller die zich richt op een hoog opgeleide doelgroep tussen de 20 en 45 jaar. Dit is nou ook net precies de doelgroep iPad gebruikers. Voor ons dus een mooie kans om te kijken of dit terug te zien is binnen de campagne en gezien de resultaten doet dat het zeker.

Kortom, ben je bezig met een campagne binnen deze doelgroep en wil je ze mobiel bereiken, zorg ervoor dat je een site maakt specifiek gericht op de iPad (uiteraard naast de overige mobiele devices met een groot bereik). Vooral voor kortstondige campagnes wat vaak voorkomt bij film releases is een site een stuk kostenefficiënter dan bijvoorbeeld een iPad App. Een ander voordeel is de korte ontwikkelingstijd en geen goedkeuringsproces door de App Store. Snel schakelen dus!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Bram Fasseur

    “Na een aantal dagen resultaten meten bleek dat de site opvallend vaak door de iPad aangeroepen werd.” Op hoeveel traffic zijn deze resultaten eigenlijk gebaseerd?


    23 december 2010 om 14:02
    David

    Hi Bram, de resultaten zijn gebaseerd op rond de 3.000 unieke bezoekers. Naar onze mening genoeg om bovenstaande conclusies te trekken. Tot op heden is er namelijk ook nog niks veranderd aan de top 5.


    23 december 2010 om 15:06
    Bram Fasseur

    Dus dat waren 660 bezoekers via de iPad. Sorry hoor, maar dat lijkt me veel te weinig om deze aanbeveling te doen: “Kortom, ben je bezig met een campagne binnen deze doelgroep en wil je ze mobiel bereiken, zorg ervoor dat je een site maakt specifiek gericht op de iPad”


    23 december 2010 om 15:32
    David

    Als op basis van 3.000 unieke (mobiele) bezoekers 22% via de iPad de site bezoekt is dat naar mijn mening wel degelijk voldoende input om een dergelijke aanbeveling te doen. Het bezoek is inmiddels al weer behoorlijk gestegen en zoals aangegeven blijft de top 5 onveranderd.


    23 december 2010 om 15:57
    Jan-Willem Vanhaelewyn

    Ik ga akkoord met David. 22% is toch echt wel de moeite? Ik vind wel dat je de investering van de ipad site moet afwegen, maar ik kan me voorstellen dat die 22% wel die investering kan verantwoorden.


    24 december 2010 om 06:17
    richardotto2000

    Cijfers worden natuurlijk aangetast door waar en hoe er wordt geadverteerd.


    4 januari 2011 om 10:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!