Adverteren op Facebook? Nog meer tips!

27 september 2010, 10:36

Enige tijd geleden gaf ik al vier redenen waarom je nu moet beginnen met adverteren op Facebook en 7 tips voor als je al begonnen bent. Veel nieuwe adverteerders (waaronder veel affiliates) zijn de laatste tijd begonnen met Facebook adverteren. Met deze toestroom stijgt de concurrentie en daarmee ook de gemiddelde CPC. Wil je deze verlagen dan zul je het beter moeten doen dan de concurrentie. De volgende tips helpen je daarbij.

Tip 1: Richt je op de juiste gebruikers

Heb je eenmaal een advertentiecampagne lopen, analyseer dan wie er wel en wie er niet op jouw advertenties klikt. Dit kun je achterhalen door een rapport te draaien waarin de demografische variabelen vermeldt staan (Reponder Demographics report) en je vervolgens specifiek te richten op de groepen waarbij de CTR het hoogst is. Hier staat duidelijk uitgelegd hoe je dit precies doet.

Tip 2: Stem de afbeelding af op de doelgroep

Als uit je analyse blijkt dat verschillende groepen op je advertenties klikken helpt het om de afbeelding aan te passen aan deze doelgroepen. Een vrouw van 45 is eerder geneigd naar een afbeelding te kijken van een vrouw van haar leeftijd, dan een puberjongen van 18. En blijf testen met verschillende varianten om te bepalen welke afbeelding het meest effectief is.

Tip 3: Probeer cijfers, hoofdletters en ongebruikelijke tekens in de tekst

AdWords hanteert strikte regels m.b.t. de advertentieteksten. Zo mag je veel tekens niet gebruiken en meerdere leestekens in dezelfde tekst is niet toegestaan. Facebook is veel minder streng dus test met cijfers, HOOFDLETTERS en opvallende tekens in je tekst. Het voordeel is dat je opvalt waardoor je CTR zal stijgen, wat weer een positief effect heeft op de CPC.

Tip 4: Gebruik afbeeldingen van (mooie) mensen

Zoals al eerder gemeld is een goede afbeelding van zeer groot belang voor de CTR. Afbeeldingen van mensen werken zeer goed en het liefst lachende, mooie mensen met een symmetrisch gezicht. Het menselijk brein vindt dit prettig en kijkt er automatisch langer naar. Ook helpt het als de personen op de foto je direct aankijken.

Tip 5: Richt je op de vrienden van je fans

Deze tip heeft waarschijnlijk het grootste effect en is zeer makkelijk toe te passen. De targeting opties geven je de mogelijkheid alleen te richten op de vrienden van je fans. Het grote voordeel hiervan is dat onder iedere advertentie staat wie van hun vrienden jou al leuk vindt. Deze vorm van social proof heeft een bijzonder gunstig effect op de CTR. (“Als mijn vrienden het leuk vinden zal het wel goed zijn”). Deze optie stel je in door onder de targeting opties naar ‘Connections on Facebook’ te gaan. Daar vul je bij ’target users whose friends are connected to’ jouw pagina in. Om hiervan gebruik te kunnen maken dien je wel administrator van de Facebook pagina zijn. Tevens noodzakelijk is een fanbase van voldoende omvang.

Tip 6: Gebruik nooit je wall als landingspagina

Wanneer mensen op je advertentie klikken laat ze dan nooit landen op je prikbord (wall). Over de inhoud van deze pagina heb je weinig invloed en hoe groot is de kans dat mensen je liken als er net toevallig 10 negatieve berichten op het prikbord staan? Gebruik daarentegen een speciale landingspagina op je Facebook pagina waar mensen sterk geprikkeld worden om je eerst te liken inclusief een dikke vette pijl. Bijvoorbeeld bijgespijkerd snapt deze truc en past het goed toe. Een goede Facebook landingspagina maakt het verschil tussen een fan of weggegooid geld.

Tip 7: Schrijf ook korte teksten

De advertentietekst mag maximaal 135 tekens bevatten maar dat betekent niet dat je dit ook altijd moet gebruiken. Soms werkt een korte tekst van slechts één duidelijke regel veel beter. Test dus ook altijd een korte tekstvariant.

Nog meer tips?

Bovenstaande tips helpen je om meer resultaat uit je Facebook advertising campagnes te halen en meer fans te genereren. Heb jij ook goede tips? Laat het niet na om deze te delen met ons!

Dit artikel is eerder verschenen op SEABlog.nl.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Bart Zoetmulder

    Vanaf half oktober kun je via Hi-Media met rich media uitingen adverteren in een gecontroleerde omgeving binnen Facebook. Alle IAB standards worden aangeboden, plus daarnaast video, layers etc. Targeting kan op basis van alle kenmerken waarop je kunt segementeren binnen Facebook.

    Voor Nederland gaat dat over zo’n 250.000 unieke profielen met ca. 23.000.000 impressies. Dit aantal stijgt zeer snel.

    Naast de interessante advertorials rechts op de site nu dus ook branding formaten in het linker frame.


    27 september 2010 om 12:22
    Hans Schepers

    Zijn er ondernemers die geadverteerd hebben op FB en daar heel tevreden over zijn? Of juist niet? Ben erg benieuwd namelijk..


    27 september 2010 om 16:40
    Jaap van der Valk

    Goed verhaal wederom Peter. Buongiorno Digital (B!Digital) heeft in Nederland talloze Facebook Advertising campagnes verzorgd voor uiteenlopende adverteerders (waaronder de getoonde Nike campagne) en we kunnen alle bovenstaande tips uit ervaring onderschrijven. Het belang van goede uitingen, met name de afbeeldingen, en genoeg variatie daarin, kan niet genoeg benadrukt worden. Daar wil helaas nog wel eens op bezuinigd worden.


    28 september 2010 om 05:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!