Quantcast: Android loopt verder in op Apple’s iOS

7 september 2010, 10:23

De voorsprong van iOS in de markt van mobiel webgebruik in Amerika is het afgelopen jaar aanzienlijk afgenomen, aldus een rapport van Quantcast dat afgelopen vrijdag werd gepubliceerd. Het gat tussen iOS en Android is teruggelopen tot 31 procent. Augustus vorig jaar was het verschil nog zo’n 60 procent. RIM van Blackberry bleef redelijk stabiel op 9 procent. Het huidige marktaandeel van Android is 25%, een toename van bijna 300 procent ten opzichte van vorig jaar augustus. iOS zakt 11,4% in marktaandeel ten opzichte van vorig jaar, tot 56 procent.

Dat iOS marktaandeel blijft verliezen is niet opmerkelijk. Android verschijnt op steeds meer mobiele telefoons. Populaire telefoons als de Motorola Droid, HTC Hero en HTC Magic duwen het marktaandeel van Android verder omhoog. Het is dan ook te verwachten dat deze trend zich voortzet.

Moet Apple zich zorgen maken?

Apple voelt zelf ook de hete adem van de concurrentie in de nek. Op Apple’s Worldwide Developers Conference besteedde Jobs veel tijd aan het verkopen van zijn platform aan ontwikkelaars. Een diepere kijk in de materie leert echter dat de werkelijkheid misschien wel minder extreem is dan deze statistieken laten zijn. Quantcast’s methodologie laat zien dat iPads niet zijn meegenomen in het onderzoek omdat het niet als mobiel apparaat wordt beschouwd. Marktanalist iSuppli maakte recentelijk nog bekend dat ze verwacht dat er dit jaar 12.9 miljoen iPads zullen worden verkocht. Deze cijfers zijn dus niet meegenomen door Quantcast. Daarnaast ligt het marktaandeel van iPhone, Symbian en overigen in Europa hoger dan in Amerika. Desalniettemin zal Apple Android in de gaten moeten houden, terwijl die laatste steeds aantrekkelijker wordt voor ontwikkelaars.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Remi

    Jeeh, gezonde concurrentie! Mooi zo.

    Nu nog zo’n zelfde grafiekje, maar dan de zoekmachine van Google, die door de concurrentie langzaam wordt ingehaald. Zou mooi zijn als we daar ook weer wat concurrentie krijgen.


    7 september 2010 om 11:27
    Luc

    Dit is een trend die doorgaat omdat ‘vrij en open’ het beter doen dan ‘dicht en design’. Dat geldt voor de ‘apps’ maar ook het platform.


    7 september 2010 om 11:39
    Arne

    Wat is dat toch met die fixatie op Android’s marketshare? Natuurlijk zal Android het grootste marktaandeel krijgen, maar dat staat niet gelijk aan de meest succesvolle (ik meet succes niet aan bereik, kijk bijv. maar naar Windows…) of de meest winstgevende. En of open en vrij het beter doen dan dicht en design moet ook nog blijken. Android zie ik toch als een soort van Linux, dat keer op keer gecrippeld wordt door de techneuten zonder oog voor consumenten. Vooralsnog torent de kwaliteit van IOS apps nog ver boven die van Android apps uit qua afwerking en mogelijke features.


    7 september 2010 om 12:39
    Arno

    Is er bekend hoeveel procent van de iPads met 3g abonnement worden verkocht? Volgens mij kun je niet stellen dat de 12,9 miljoen iPads allemaal via mobiel internet gebruikt zullen worden. Ik vermoed een groot deel gewoon op de banken kantoor via wifi.


    7 september 2010 om 15:47
    Jos

    Toch zegt dit onderzoek nog niet veel. Hoeveel % zou van BlackBerry zijn als ze niet alles erg zouden comprimeren? Misschien wel groter dan iOS.

    @Arne

    Hoe wil jij meest succesvolle OS dan meetbaar maken? Kwaliteit van apps is veelal een mening, dus niet goed meetbaar. Ik denk overigens ook niet dat je Android nu nog als ‘nerdOS’ kan zien, daarvoor is het al te groot. Verder ben ik het ermee eens dat de kwaliteit van iOS apps beter is, maar dit zal ook veranderen, zodra Android echt groter is.


    7 september 2010 om 16:40
    Jorrit

    Ik ben het in zoverre met Arne eens dat ik ook denk dat aandeel in dataverbruik niet echt de juiste maatstaaf is. Misschien bekijken Android gebruikers wel meer afbeeldingen via de browser? Misschien halen de meeste iPhone gebruikers slechts tekstuele e-mail binnen terwijl Android gebruikers volledige html binnenhalen? Weet jij het?

    Aantal verkochte eenheden / aandeel in de totale omzet van de markt. Dat lijken me betere maatstaven. Desalniettemin: Android is leuk. Maar iOS ook.


    8 september 2010 om 04:52
    Jos

    @Danny

    Thanks voor de uitleg!

    Dan vind ik dit zeker geen goede maatstaf. Op mijn Android toestel gebruik ik voor Nu.nl de Nu.nl app. Voor Marketingfacts en Tweakers gebruik ik de browser, want hier zijn geen apps voor. Een iPhone gebruiker zal voor alledrie de websites de app gebruiken.

    Resultaat, meer pageviews voor Android, zonder dat de Android gebruiker actiever was.


    8 september 2010 om 06:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!