Marketeers: LinkedIn belangrijkste social network

30 juli 2009, 04:54

LinkedIn, het online netwerk voor professionals heeft in een jaar tijd een explosieve groei doorgemaakt in Nederland. Uit de Grote Marketing Enquête 2009, die mede in opdracht van WebAds is uitgevoerd, blijkt dat LinkedIn voor Nederlandse marketeers inmiddels verreweg het meest gebruikte social network is, zowel voor privé- als marketingdoeleinden. Maar liefst 80% van de marketeers linkt maandelijks, 60% zelfs wekelijks. Uit de Enquête blijkt dat LinkedIn door marketeers nu al het meest wordt ingezet voor marketingdoeleinden en veel marketeers willen LinkedIn nog dit jaar gaan inzetten om gericht business-to-business doelgroepen te bereiken.

Tjeerd Kooij, Managing Partner WebAds: “LinkedIn is extreem snel gegroeid in Nederland. Dat het netwerk een effectief instrument is om contacten op te doen en te onderhouden en zaken te doen is geen nieuws meer. Maar de grote populariteit van LinkedIn voor B2B-marketing doelstellingen is ook voor ons opvallend. Het grote voordeel van LinkedIn voor adverteerders is de beschikbaarheid van zeer betrouwbare profielen. Wij hebben inmiddels 1,2 miljoen B2B profielen ter beschikking die wij als totaal kunnen bereiken, maar waarvan we ook zeer veel informatie hebben. Dat potentieel wordt nu nog te weinig gebruikt door adverteerders. Wij kunnen in detail targeten. Zo kunnen we targeten op alle top 500 C-level executives, MKB’ers, marketing managers etc. Maar ook op geslacht, werklocatie, werkervaring en andere relevante kenmerken. Daarmee kunnen zeer gerichte campagnes worden gevoerd. Uit de Grote Marketing Enquête blijkt dat LinkedIn voor marketeers inmiddels relevanter is dan bijvoorbeeld YouTube of Hyves. Door de toepassing van gerichte targeting zal dat belang alleen maar toenemen.”

Uiteraard is bovenstaande vooral PR voor Webads dat de advertenties verzorgd voor LinkedIn in Nederland, maar het is inderdaad een feit dat LinkedIn een van de meest populaire sociale netwerken is onder zakelijke gebruikers. Eerder publiceerde ik op mijn priveblog al de statistieken van LinkedIn en verzorgde ik een workshop over het gebruik van LinkedIn voor marketing en salesmensen uit de Hospitality-industrie.

Ben overigens wel benieuwd wie er al eens gebruik heeft gemaakt van de advertentiemogelijkheden van LinkedIn. Zijn er al ervaringscijfers die men wil delen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Antal de Waij

    Adverteren op LinkedIn heeft volgens enkele relatie van mij niet echt veel opgeleverd. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar dat is wat ik gehoord heb. Wel heb ik zeer goede ervaringen om traffic te genereren via LinkedIn naar websites of blogs. MvrGr Antal de Waij, Engagement Media


    30 juli 2009 om 07:08
    Marcodekkers

    Een beperking van LinkedIn is dat zij vooralsnog advertenties in het Nederlands niet accepteren. Alleen engelstalige advertenties worden toegelaten heb ik onlangs ondervonden.


    30 juli 2009 om 13:43
    RubZie

    Mocht iemand van Webads dit lezen; kom even naar Singel 146 (jup, we zijn bijna buren met jullie ;)) binnenkort om mij te vertellen waar ik op jullie site kan vinden hoe ik op LinkedIn kan adverteren. I’d love to, maar tekstadvertenties kunnen voor zover ik weet nog steeds niet in het Nederlands. Ik wil best eens wat display ads testen op een specifieke beroepsgroep, maar dat wordt je als adverteerder niet heel makkelijk gemaakt.


    2 augustus 2009 om 08:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!