ReclameReview: de Bijenkorf

3 oktober 2007, 10:32

Zoals jullie weten organiseert de Bijenkorf elk jaar de Drie Dwaze Dagen. Morgen begint het feest weer, maar vandaag zie je alvast een voorproefje op Marketingfacts in de vorm van deze commercial:

Credits:

Ik weet alleen dat het filmpje door Yune gemaakt is…

Voor:

Je hebt een sterk merk gecreëerd als je eigenlijk niet hoeft uit te leggen waarvoor je reclame maakt. De Drie Dwaze Dagen zijn zo’n instituut. Zelfs voor de concurrenten van de Bijenkorf, zo blijkt uit deze commercial. Ik geloof namelijk direct dat andere winkeliers minder omzet draaien tijdens deze dagen.

Tegen:

Tja, er zal vast wel iets aan te merken zijn op de uitvoering van de commercial, maar ik kan zo snel niks bedenken.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

12 Reacties

    media

    Goed dat je me er aan herinnert David; morgen maar niet de stad in dus 😉


    3 oktober 2007 om 11:32
    Tim Huijbers

    Hebben ze nu stiekem na sluitingstijd briefjes op de deuren van deze zaken zitten plakken? Ik kan me niet voorstellen dat die winkels meedoen aan zo’n campagne 😉

    (vooral omdat er ook concurrenten voorbij komen).

    Zonder geluid al prima gevonden,het bericht is duidelijk (al mag het voordeel tijdens die 3 dagen wel iets meer naar voren komen, ik ben bijvoorbeeld niet zo heel erg bekend met deze dagen).


    3 oktober 2007 om 11:36
    Karlijn van den Berg

    sorry, maar ik vind dit een beetje een slappe review, zonder sterke argumenten. Wat is er te zeggen over het doel van dit filmpje? Wat wil de Bijenkorf hiermee bereiken? Ga je dit doorsturen en waarom? Ik moet zeggen dat ik, naast dat je misschien iets over uitvoering kan zeggen, uberhaupt de gekozen vorm (een viral) niet begrijp.


    3 oktober 2007 om 12:46
    Walter Vos

    Karlijn,

    Het lijkt inderdaad op een tutorial voor ‘hoe schrijf ik een blog post in 5 minuten’.


    3 oktober 2007 om 13:16
    Tobi Fondse

    Wat er misschien tegen is, is dat je na het bekijken niet het gevoel hebt dat je iets moet. Geen website om de aanbiedingen te bekijken, geen link om door te sturen, helemaal niets.

    Ook is er volgens mij geen duidelijke doelgroep. Mensen die die dwaze dagen kennen hebben er niet veel aan, en anderen weten nu nog niets.

    Het lijkt duidelijk een probeersel.


    3 oktober 2007 om 13:19
    michael

    vette shit, tuurlijk met meer budget vast op het einde een trigger, mooie aftiteling en hyperlink naar website maar errug leuk idee en daar gaat ’t toch altijd eerst om ?

    ja duuuhhh natuurlijk hebben ze de andere winkels geen mendewerking gevraagd ;-)Maar waarom alleen online en niet op regionale TV zenders bij alle filialen ?


    4 oktober 2007 om 03:30
    Vas

    Leuk en lachen! Ik denk overigens dat dit filmpje ook een grote bijdrage levert aan de interne doelen (al die honderden medewerkers die uren moeten zwoegen….) DDD staat als een huis, en dit filmpje onderstreept dat maar weer eens!


    4 oktober 2007 om 04:49
    Mark Etting

    Wat een topfilmpje. Superorigineel idee, goede muziek (helemaal de chaos die de dwaze dagen veroorzaakt). Is het echt alleen een viral? Ik snap niet dat ze dit filmpje niet gewoon op TV uitzenden.


    4 oktober 2007 om 05:17
    Hardcopy

    @Karlijn: ik heb het bureau gevraagd om een creatieve verantwoording en credits, maar die kreeg ik niet. Doel van het filmpje lijkt me echter toch zeer duidelijk: awareness. Zoals ik al zeg in de post: de Bijenkorf hoeft niet meer uit te leggen wat de DDD zijn. Ze hoeven alleen maar te communiceren wanneer de DDD weer gehouden worden.

    En het is volgens mij inderdaad alleen een viral. De vraag is dan natuurlijk wel of hij grappig genoeg is om als viral te fungeren (lees: mensen sturen hem naar elkaar door en bloggen erover). Hier op MF is het ze in ieder geval gelukt om reacties los te maken. 🙂


    4 oktober 2007 om 05:26
    hans.busio

    Zal ik eens wat vertellen: wij zijn trouwe Bijenkorf-gangers (ja inclusief BIJ-kaart voor de punten), maar niet tijdens de DDD!


    4 oktober 2007 om 05:45
    Jos van Liempd

    Ik betwijfel of de DDD voor de zaken in de buurt minder omzet betekenen, David. Ik zie iedere keer “veel volk” rondlopen, dat ook bij de andere winkeliers naar binnen gaat.


    4 oktober 2007 om 20:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!