500.000 iPhones in één weekend

2 juli 2007, 07:26

Apple heeft volgens Piper Jaffray dit weekend een half miljoen iPhones verkocht. Pakweg zes per seconde, als de winkels dit weekend drie maal acht uur open zouden zijn geweest.

In 2006 zijn er wereldwijd 71 miljoen smartphones verkocht, waarvan 10% in Amerika over de toonbank ging. Apple heeft in één weekend dus ruim 7% marktaandeel veroverd.

Microsoft’s Steve Ballmer moest in januari nog hard lachen om “de duurste smartphone ooit”. En dan refereerde hij ook nog ‘ns aan het $499 4GB model, dat slechts 5% van de consumenten aansprak. 95% van de kopers koos voor de $100 duurdere 8GB versie.

Microsoft heeft in pakweg 5 jaar tijd een marktaandeel van 25% veroverd, Apple pakt 7% in één weekend. Zoek de verschillen… 😉

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

28 Reacties

    media

    Carl, voor zover ik heb begrepen is de iPhone niet uitverkocht (wat men wel had verwacht) en zijn veel kopers absoluut niet tevreden over de iPhone. Apple heeft enorm zitten hypen en zal dat de komende tijd moeten bekopen vrees ik. Wacht voor de aardigheid maar eens op de eerste kritieken van mensen als Vincen Everts (eerste Nederlander met iPhone?).


    2 juli 2007 om 07:50
    media

    @Carl: als ik Vincent moet geloven dan word je ook niet blij van de iPhone. Zou er voorlopig maar niet aan beginnen!


    2 juli 2007 om 08:30
    mangold

    @Marco: Er zijn natuurlijk altijd wel een paar dingetjes nog niet helemaal uitgekristalliseerd, bij zo’n ‘first of a kind’ product… Wat ik nou wel eens zou willen zien, is een vergelijkend warenonderzoek met bijvoorbeeld een Nokia N95, een HTC Touch en een iPhone. En dan gewoon kijken naar wat heeft de één dat de andere mist, en hoe functioneert ’t allemaal (‘niet aanwezig’ / ‘werkt niet’ / ‘werkt slecht’ / ‘heeft nog een update-tje nodig’ / ‘werkt perfect’).


    2 juli 2007 om 08:42
    media

    Ik ga blind voor de N95! 😉

    Maar je hebt gelijk; we zouden deze drie straks eens onafhankelijk naast elkaar moeten leggen voor een uitgebreide test.


    2 juli 2007 om 08:46
    mangold

    Mijn beste vriend heeft een N95. En ik heb die HTC-S620 gekocht nádat ik eens met die N95 had gespeeld…

    Achteraf denk ik dat ik toch beter voor die N95 had gekozen; slechter dan dat Windows Mobile kan dat Symbian OS onmogelijk zijn.


    2 juli 2007 om 08:50
    Ronald ter Voert

    @carl: je analyse m.b.t. de WindowsMobile5 klinkt alsof je het toestel ‘out of the blind’ hebt aangeschaft. Beetje vreemd in mijn ogen. Bij de 1e de beste T-mobile-store had je al de nodige ervaring kunnen opdoen of even ermee spelen via een bekende die hem heeft lijkt me ook volstaan.

    Ik heb al enige tijd een WM5, MDA vario, en herken een gedeelte van je opmerkingen. Punt blijft echter dat er geen enkele mobiele telefoon is die alles ondervangt. Helaas…Ik vind WM5 erg prettig, zeker voor mijn zakelijke dingen. En dat je niet altijd goede mobiele sites krijgt ligt niet aan de telefoon, maar aan het bedrijf wat er achter zit. Je kunt overigens simpel iedere site laten converteren naar mobiel, staat bij T-mobile in startmenu een optie voor.

    De iPhone heeft geen umts en gps, dat is pas suf anno 2007. Dus als je de iPhone eind dit jaar koopt in NL, dan kan je alsnog een losse gps aanschaffen, terwijl de rest deze al veelal heeft embed in de mobiel.

    De N95 is ook maar een compromis, en zo zijn alle beetje interessante smartphones dat. Je moet je voor aanschaf gewoon goed laten informeren en zelf research plegen, dan zijn de ‘verrassingen’ ook niet zo groot. Hand grotendeels in eigen boezem lijkt me…


    2 juli 2007 om 09:11
    mangold

    @Ronald: Je hebt gelijk, die HTC-S620 was een ‘out of the blind’ aankoop. Ik had alleen die Nokia N95 echt uitgeprobeerd, en vond die niet echt handig. En vervolgens nam ik – geheel onterecht – aan dat Windows Mobile 5 echt gigantisch veel beter zou zijn dan het OS op mijn allereerst PocketPC uit 2000, en kocht dus zo’n WM5 ding.

    Nu ik ‘m heb weet ik dat de ontwikkeling van Windows Mobile is beperkt tot het ophogen van het nummertje; alles wat er in die Compaq iPaq uit ’t begin van de eeuw mis zat, zit ook in WM5 nog steeds mis…

    Ik zit overigens bij Vodafone, niet bij T-Mobile 😉


    2 juli 2007 om 09:24
    Albert Treur

    Carl wees blij dat je niet bij T-mobile zit. Apple heeft in Nederland de deal exclusief met Vodafone gamaakt. trouwens de column al afgeluisterd?


    2 juli 2007 om 09:28
    Yme Bosma

    @Carl

    Je trekt een hoop conclusies op basis van de standaard software die op een nieuwe HTC/WM telefoon zit. Voor de meeste ‘problemen’ die jij aangeeft zijn prima oplossingen die je zelf kunt installeren. Probeer dat maar eens bij de iPhone…

    Ik gebruik zelf nu een jaar lang de HTC Tytn en die werkt zo goed (en ik gebruik hem voor veel zaken) dat ik niet eens wil upgraden naar WM6;-)


    2 juli 2007 om 09:57
    vincente

    Ik ben bezig met mijn ervaringen op een rijtje te zetten en zal vandaag een artikel schrijven op MF. Kort”: Het is een brilliante basis, product is niet helemaal klaar, mist een paar essentiele features (3G, GPS, Camera, over the air, applicaties), klote business practives (1 provider). More to follow. Kom naar de twitter borrel om vrijdag de phone zelf te bekijken.


    2 juli 2007 om 10:20
    Ernstvdploeg

    Ik wacht met gepaste ongeduld nog even op de verbeterde versie #2?


    2 juli 2007 om 13:36
    Jan Willem

    Vraag aan Vincent: Heb jij de iPhone aan de praat gekregen zonder Social Security #? Zo ja, dan hoor ik heel graag hoe, heb de iPhone nl ook, alleen zit nog (even) zonder social sec #.

    Ben benieuwd of jij de oplossing weet.

    Thnx,

    Jan Willem


    2 juli 2007 om 15:26
    media

    Ben er vrijdag (uiteraard) bij tijdens de twitterborrel en zal er dan zeker eens goed naar kijken. Carl, kom vrijdag anders ook of heb je al een afspraak staan? Vrijdagavond in A’dam rond een uur of 7; locatie wordt nog bekend gemaakt. Waarschijnlijk via twitter maar ik heb je nummer 😉


    2 juli 2007 om 15:31
    media

    @Jan Willem: Vincent’s vrouw is Amerikaanse dus volgens is dat dan snel geregeld zo’n social security number!


    2 juli 2007 om 15:32
    Jan Willem

    OK, thnx, wist ik niet. Dan wordt het nog een paar weken wachten.


    2 juli 2007 om 16:15
    MarkvdrHeijden

    In 2007, 2005 en zelfs in 2004 zullen er toch ook wel smartphones zijn verkocht? Kortom, het 7 procent aandeel is heus wel wat minder. Bovendien, horen de blackberries ook bij de smartphones? Ook ben ik benieuwd of ze dit tempo van verkopen vasthouden. Ik denk van niet.

    Het lijkt mij ook een heerlijk product, maar Apple-fans verliezen zichzelf nogal eens.


    3 juli 2007 om 05:35
    moojen

    Ik denk ook dat die 7% niet klopt, want 7% van 71 miljoen is 4,97 miljoen… Een nulletje teveel dus, het moet 0,7% marktaandeel zijn. Nog steeds niet slecht voor een weekend, maar dit eerste weekend is niet super representatief en bovendien zijn de cijfers nogal onduidelijk/onzeker. Overigens begrijp ik de hele hype niet, want combinatie van walkman en telefoon, dat doet SonyEricsson al tijden. Business toepassingen zie ik nog niet gebeuren op zo’n touch-screen, maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen, ik heb hem nog niet in mijn handen gehad.


    3 juli 2007 om 06:22
    mangold

    @Erwin: Die 7% marktaandeel slaat op de Amerikaanse markt, de enige markt waar die iPhone momenteel te koop is.


    3 juli 2007 om 06:26
    mangold

    @Erwin: Die HTC Shift ziet er zeer zeker erg leuk uit, maar is natuurlijk geen smartphone 😉


    3 juli 2007 om 06:36
    moojen

    @Carl, zo wordt hij nog wel gepresenteerd op de website, maar ik heb vernomen (en zie specificaties) dat het ook bruikbaar is als “ouderwetse” telefoon. Maar goed, voor hetzelfde geld zit ik ernaast en stop ik hierbij met het vervuilen van deze discussie 😉


    3 juli 2007 om 06:56
    Peter Luit

    Tja, ook ik denk (als Apple fan vanaf eind jaren 80), dat de iPhone iets teveel over-exposure heeft gekregen. Is het wel een 1.0 versie, of eerder een 0,8? Apple kon van tevoren weten dat mobiele telefonie een behoorlijke hoeveelheid concurrerende alternatieven zou opleveren. Het is dus wat dat betreft wel iets anders in vergelijking tot de eerste iPod. Ook dat apparaat kende veel kritieken, maar de concurrentie was aanzienlijk matiger. Na de 0.8 zijn ze nu op een 3.0 of 3.4 terecht gekomen met de iPod video….. Het is voor Apple te hopen dat ze enerzijds snel kunnen opschakelen na die behoorlijke stroom aan kritieken. Anderzijds zitten de huidige kopers (in de US en Vincent) dan wel met een kater. Een goedkope inruilactie zou dan een oplossing kunnen zijn, maar het feestje mist dan wel al heel wat glorie. Zal niet gebeuren denk ik. Misschien wel één van de belangrijkste overwegingen om met de iPhone exclusief eerst in de US te beginnen….. Waarom….?? Nou, misschien wel daarom….


    3 juli 2007 om 13:40
    roy van Veen

    Vermoedelijk heeft Apple door vertraging in de release van Leopard bepaalde functionaliteit in de iPhone aan moeten passen. Bepaalde zaken zijn zeker niet af, met name de businessaspecten (integratie groupware). Eén en ander vindt aansluiting bij de geruchten rond een mega upgrade van het DotMac product (van Apple) in combinatie met de online diensten van Google en de aankoop (door Apple) van een MS ActiveSync licentie. Een software upgrade in oktober zou dat probleem op moeten (kunnen) lossen. Als Apple dan ook de discussie met Adobe gevoerd heeft, kunnen we ook flash support tegemoet zien. Verder stromen de applicaties voor de iPhone (widgets, eigenlijk) wel in zeer ruime aantallen internet op.


    3 juli 2007 om 14:13
    evroekel

    @Zakalwe: Ik heb je comment iets moeten aanpassen mbt de link.

    De link die je er los in had gezet was aangevuld met een hele boel html-code en zorgde voor problemen met de pagina.


    5 juli 2007 om 16:18
    Gerrit Visser

    Voor de prijs van een iPhone heb je ook een Ameo bij T-Mobile. Die zie ik eerder als mijn volgende device dan de iPhone. Wel top dat T-Mobile waarschijnlijk de eerste Europese aanbieder word. Toch neem ik straks liever de Ameo van ze af.


    6 juli 2007 om 08:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!