SMO: Hacking Wisdom of the Crowds?

2 maart 2007, 05:47

Hacking Wisdom of the Crowds

Ongeveer een half jaar geleden schreven we al eens over Social Media Optimalisatie (SMO) dat volgens Wikipedia staat voor:

(…) Social Media Optimization is a way to optimize websites so they would be more easily connected or interlaced with online communities and community websites. For example allowing RSS feeds, easier linking, incorporation of third party community functionalities like Flickr photo slides and galleries or YouTube videos. (…)

De oorspronkelijke 5 regels voor SMO van Rohit Bhargava zijn inmiddels uitgebreid tot 17 regels:

  1. Verbeter de linkability: Voorkom statische content en zorg voor regelmatige updates. Start een blog, biedt whitepapers of artikelen aan of presenteer content van elders in een handig format.
  2. Maak tagging en bookmarking eenvoudig: Biedt niet alleen buttons aan om content gemakkelijk aan sites als del.icio.us toe te voegen, zorg ook voor suggesties om een pagina te taggen en tag je content zelf op populaire social bookmarking sites.
  3. Beloon binnenkomende links: Links naar een site worden beloond met hogere posities in zoekmachines. Beloon links door je eigen pagina’s een permanente link te geven en de sites die naar je site linken op je eigen site te noemen.
  4. Help je content mobiel te zijn: Zorg ervoor dat je content verplaatsbaar is. Denk aan PDF’s, video- en audiobestanden. Laat je content op reis gaan en zorg dat er via links weer traffic naar je site ontstaat.
  5. Moedig mengvormen aan: Laat anderen je content hergebruiken. Neem een voorbeeld aan YouTube dat via het aanbieden van scripts waarmee je hun video’s op je eigen site kunt krijgen hun eigen groei bevorderd hebben. Maar ook RSS is een ideaal hulpmiddel om je content te mengen met andere sites en extra traffic op gang te brengen.
  6. Voeg waarde toe voor je gebruikers: Denk hierbij bijvoorbeeld aan links naar andere bronnen, zelfs naar concurrenten. Zorg dat je voor de community de belangrijkste informatiebron wordt, dat leidt tot extra links en betere zoekmachineresultaten.
  7. Beloon behulpzame en waardevolle gebruikers: Sommige gebruikers zijn erg actief, hebben veel invloed en zijn in feite de kampioenen op je social site. Beloon ze met aandacht, bijvoorbeeld op de homepage of via een ranking systeem. Of zoek via e-mail contact met ze.
  8. Participeer in de conversatie: Doe mee aan de conversatie, social media is tweerichtingsverkeer. Door met de community in gesprek te zijn bouw je aan awareness en buzz. Participatie helpt je boodschap verder en sneller te verspreiden en leidt tot sneeuwbaleffecten.
  9. Weet hoe je je doelgroep moet targeten: Ken je doelgroep. Het is niet realistisch om iedereen op je site te willen hebben. Je zult een bepaalde groep aanspreken en een andere niet. Weet wat aanslaat en bij wie.
  10. Maak content: Er is altijd een bepaald soort content te vinden dat ‘werkt’. Of het nou een widget is, iets humoristisch of een whitepaper. Zoek uit welke content voor je werkt en ga ermee aan de slag.
  11. Wees echt: De community houdt niet van partijen die de zaken beduvelen.
  12. Verloochen je afkomst niet, blijf bescheiden: Soms gaat het succes met je aan de loop. Vergeet niet door wie je groot bent geworden, blijf respect tonen voor de fans van het eerste uur.
  13. Schrik niet terug voor nieuwe dingen, blijf vernieuwen: Social media veranderen voortdurend, blijf bij met nieuwe tools, producten en ga nieuwe uitdagingen aan in je social sphere.
  14. Ontwikkel een SMO strategie: Bepaal je doelen en formuleer doelstellingen. Wat moet het je opleveren: reputatie, verkopen, invloed, geloofwaardigheid, traffic etc.
  15. Kies een slimme SMO-tactiek: Bedenk goed op welke manier je het maximale resultaat eruit kunt halen. Richt je op content creators of de mensen die de content verrijken of hergebruiken.
  16. Maak SMO onderdeel van je proces en best practices: Net zoals bij SEO moeten SMO-tactieken onderdeel worden van de best practices van je organisatie. Probeer ook SMO onderdeel te laten zijn van het template-niveau van documentcreatie en informatiedistributie.
  17. Moedig nieuwe gebruikers aan: SMO is, zoals de naam al aangeeft, een sociaal proces en deze zijn het meest effectief bij een toenemend aantal gebruikers.

Veel Search Engine Optimalisatie (SEO) specialisten merk(t)en terecht op dat SMO weinig anders is dan traditionele SEO. Het grote verschil is dat in SMO gebruik wordt gemaakt van social computing.

Forrester gaf in februari 2006 de volgende definitie voor social computing:

(…) A social structure in which technology puts power in communities not institutions (…)

Denk daarbij aan het gebruik van de eerder genoemde tags, RSS-feeds en sociale netwerken zoals Digg, MySpace, YouTube, Flickr en del.icio.us. Voor geinteresseerden een interessante Forrester presentatie over social computing waarin eea nog eens wordt uitgelegd:

Terug naar SMO. Helaas gaat SMO in veel gevallen niet veel verder dan een website met een aantal web 2.0-elementen en platte linkbuilding. En als ik dan vervolgens de linktips lees, dan kan ik niet anders concluderen dat we in toenemende mate te maken hebben met een nieuwe generatie spammers die zoekmachines en sociale netwerken vervuilen met commerciele rommel.

In het maart-nummer van Wired vinden we een interessant artikel dat gerelateerd is aan SMO getiteld Herding the Mob (via MIT Advertising) waarin o.a. aandacht voor methodieken om de grote groep internetgebruikers te manipuleren met middelen zoals Digg, Reddit, del.icio.us en ebay.

Sluit ik af met de vraag of SMO een zegen is voor de interactieve markt of een nieuwe bron van (spam) ellende. De toekomst zal het leren maar ik vrees dat er inmiddels al weer een hoop cowboys op pad zijn!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Roy Huiskes

    Misschien is het wel leuk om dit aan de Nederlandse markt te koppelen, want vooralsnog zit hier nog maar weinig toegevoegde waarde aan voor de NL websites. Wie weet als straks een van de Nederlandse Digg klonen echt wat gaan doen, dat dit gaat werken.


    2 maart 2007 om 11:16
    Firstbite

    Bij doorlezen van de link van seo-kolkata blijkt dat hij er ook een 18e aan heeft toegevoegd:

    18: SMO zou een continue proces moeten zijn


    3 maart 2007 om 09:47
    Roy Huiskes

    Net als SEO firstbite 😉


    4 maart 2007 om 10:34
    Martin de Koning

    Ondanks dat er al een poos niet gereageerd is op dit forum wil ik hier toch wat aan toevoegen.

    SMO is een stuk marketing welke zeer onderschat wordt. UPC is een voorbeeld hoe men op internet juist een positief beeld kan laten vormen over het bedrijf. Men voelt zich op de forums waar juist gespuwd wordt of juist niet, zich serieus genomen. Daarnaast versterkt het de linkbuilding. Internet is natuurlijk het medium waar men wat men leest ook voor waar houdt. Dus als een bedrijf veel op forums terug te vinden is wordt het al gauw ook als een seriuze partner gezien. Daar is dus weer extra handel uit te halen.


    23 juli 2008 om 08:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!